Molnár Ferenc darabjait színre vinni rendkívül hálás. Bár több mint száz évvel ezelőtt írta a sokat játszott Az üvegcipő című művét, sok szempontból ma is aktuális. Ráadásul remekek a dialógusai, markánsak a figurái. Debrecenben Göttinger Pál rendezte meg, különösebb dramaturgiai változtatások nélkül – valószínűleg az előbb említettek miatt. A Vígszínházban most is játszott verzióban a Mohácsi testvérek beleírtak a darabba, itt érzékelhetően nem történt ilyesmi. Miskolcon Lőrinczy Attila még a darab folytatását is megírta.
A cselédlány beleszeret a műbútorasztalosba szituáció itt is erőteljesen hat, főként az Irmát játszó Balázs-Bécsi Eszternek köszönhetően, elsősorban azért, mert a fiatal színésznő virtuóz módon valóban felépít magának egy vonzó álomvilágot, amelyhez ragaszkodik, és addig nem nyugszik, amíg abba be nem léphet. Nagyon kifejező mindehhez Ondraschek Péter vizuálisan is meseszerű álomvilágot idéző, minden felvonásra valami újat hozó díszlete. Ugyancsak találóak és kreatívak Cselényi Nóra jelmezei. Göttinger Pál állandó alkotótársa, Dinnyés Dániel jegyzi a zenét. Bakota Árpád Siposából mintha hiányozna valami, de második és harmadik felvonásra már elfogadhatóbbá válik, hogy a rendező miért őt választotta erre a szerepre.
A jelenlegi társulat tagjai igyekeznek megoldani a többi szerepet. A népes gárdából Majzik Edit, mint Roticsné, Szép Evelin, mint Keczeli Ilona, illetve Szász Gabriella, mint Viola tűnik ki.
Utóbbi színésznő, illetve Balázs-Bécsi Eszter is szerepel Szabó Magda Az a szép, fényes nap című drámájában, amelyet a felújított színház Alsószínpadán, a Nagyszínpad alatt játszanak. Ez a nagyjából negyven főt befogadni képes, intim tér éppen a nagyszínpad forgója alatt helyezkedik el. Ez már önmagában is izgalmassá teszi a vállalkozást, amelyet egy fiatalokból álló csapat jegyez. A rendező, Kukovecz Ákos a Színház-és Filmművészeti Egyetem ifj. Vidnyánszky Attila-Hegedűs D. Géza színészosztályának frissen végzett növendéke. A többiek is javarészt fiatalok, a debreceni társulat igencsak tehetséges fiataljai.

Rendkívül izgalmasan indul az előadás. Maguk a színészek zenélnek, és láthatunk egy performansznak beillő jelenetet, mozdulatsort (koreográfus: Katona Gábor), amelyet kötéllel adnak elő. Azt gondolná az ember, hogy Szabó Magda történelmi drámája végig majd ebben a teljesen újszerű megközelítésben bonyolódik le. Ám húsz, huszonöt percet követően szép lassan változik a rendezői koncepció. Ahogy megyünk előre a történetben, úgy válik egyre hagyományosabb prózai színházzá az előadás. Olyan, mintha maguk az alkotók ijedtek volna meg attól, hogy egy Szabó Magda-darabot – ráadásul egy történelmi drámát, amely Vajk Istvánná keresztelését megelőző napon játszódik az esztergomi várban, a megmaradásért folytatott harcról, az azért hozott áldozatokról szól – Debrecenben teljesen alternatív módon is el lehet játszani.
Kár érte, de azért főként a fiatal színészek játéka miatt így is érdemes beülni az előadásra. Géza fejedelmet szintén rendhagyóan Szász Gabriella játssza, erővel, határozottan. Vajkot, a fiát Komlódi Márk, ő már sokkal érzékenyebb és vívódóbb, de megteszi, amit a sorsa szerint meg kell tennie. Bolla Bence József a fejedelem apósa, Gyula szerepében képes humorosabb, máskor kegyetlenebb lenni. Balázs-Bécsi Eszter ebben a darabban is két szerepben képes megmutatni a talentumát. Pálóczi Bence Böngeként igyekszik lázadni, Berkó Boglárka több szerepben is jelen van, Csata Zsolt pedig nagyobb rutinnal rendelkezik, így könnyen megoldja Tata, a fejedelem nevelőjének alakítását.
Kíváncsi lennék, mit szólna a szerző, Szabó Magda ehhez a kezdeményezéshez, mindenesetre a társulat fiatal tagjainak az ambíciója és energiája mindenképp méltányolandó. Egy új színt jelent a Debreceni Csokonai Nemzeti Színház egyébként is sokszínű repertoárjában.
Infó: Molnár Ferenc: Az üvegcipő. Rendező: Göttinger Pál. Debreceni Csokonai Nemzeti Színház, Csokonai Teátrum. Szabó Magda: Az a szép, fényes nap. Rendező: Kukovecz Ákos. Csokonai Teátrum, Alsószínpad

