MÁV;biztosító berendezés;Hadházy Ákos;Budapest-Kelebia;kínai vasúti beruházás;

Hadházy Ákos: Biztosító berendezés nélkül indul majd a forgalom a kelebiai kínai „szupervasúton”, ködben 40 kilométer per órás sebesség lesz a megengedett

A független országgyűlési képviselő szerint az is kérdéses, a kínai biztosító berendezés mikor kapja meg az engedélyt.

A kelebiai kínai „szupervasúton” biztosító berendezés nélkül fog elindulni a forgalom, emiatt csak 100 kilométer per órás sebességgel mehetnek majd a vonatok. Ködben pedig csak 40 kilométer per órás sebesség lesz a megengedett – írja Hadházy Ákos a Facebook-oldalán.

A független országgyűlési képviselő szerint az, hogy ez meddig tart, teljesen bizonytalan, mert egyrészt kérdés, hogy a kínai biztosító berendezés (az oktatóanyag szerint a CRSC cég a szállító) mikor kapja meg az engedélyt, másrészt kérdés, hogy mikor lesznek olyan mozdonyok, amelyek képesek venni annak a jeleit. A magyar rendszert (EVM) viszont – hangsúlyozza a politikus – egyszerűen nem építették ki a vonalon, azzal is csak 120-zal mehetnének a vonatok, de legalább ködben is.

Hadházy Ákos azt írja, ezekkel az információkkal kapcsolatban egy felháborodott mozdonyvezető küldött neki képernyőfotókat a MÁV belső oldaláról. Ugyanis elkezdték őket felkészíteni az új kelebiai vonalról és ott azzal szembesültek, hogy a vonal mindenféle biztosítás nélkül indul el. „A »semmilyen vonatbefolyásolás nincs« kifejezés azt jelenti, hogy semmi nem állítja meg a vonatot, ha az egy vörös jelzést meghalad például rosszullét, fáradtság vagy figyelmetlenség miatt. Az oktatóanyag szó szerint úgy fogalmaz, hogy ez »fővonalainkon jelenleg ritka«, ezért javasolják a kollégáknak az ilyen helyzetekre vonatkozó szabályok felidézését” – teszi hozzá a képviselő.

Hadházy Ákos bejegyzéséből kiderül az is,

  • ez a helyzet a MÁV-nál egyáltalán nem olyan ritka, számos helyen nem működik rendesen a jelfeladás. De több, frissen felújított, nagy forgalmú pályán pedig egyszerűen kispórolta a rendszert a MÁV.

  • a kínai rendszer elvileg meg fog felelni az európai egységes vonatbefolyásoló rendszer második szintjének (ETCS2). Szerinte azonban a mozdonyvezetők tudják, hogy mennyi gond van a már most működő európai biztosító rendszereken is a MÁV-nál, Mészáros Lőrincéknek ugyanis „nagyon nehezen szokott sikerülni rendesen kiépíteni”. Másrészt a MÁV járműveinek túlnyomó része egyáltalán nincs is felszerelve az ETCS jelek fogadására, csak a magyar EVM-et „tudja”. 

  • a kínai rendszer hiába működik ETCS2 elven, azért nem ugyanaz, mint az európai. „ Kérdéses, hogy mikor lesz a meglevő, Siemens/Alstom jelvevőkkel felszerelt FLIRT/KISS motorvonatokkal kompatibilis, ha egyáltalán. Az meg pláne kérdéses, hogy a jelenleg ETCS2 berendezés nélkül működő magyar mozdonyokra mikor szerelik fel a berendezéseket. Ezért érthetetlen, hogy miért nem épült ki a kínai vonalon az – amúgy nem túl drága – magyar EVM rendszert.”

Úgyhogy – állapítja meg Hadházy Ákos – egy darabig imádkozhat Lázár János, hogy ne legyen köd Bács-Kiskunban, mert ha köd lesz, a 830 milliárdból teljesen feleslegesen és horribilis drágán megépített szupervasúton csak 40-el döcögnek majd a vonatok.

A független országgyűlési képviselő megjegyezte, azzal a sztár már nem dicsekedett, hogy „egy gázszerelő maffiózónak” dalolt.