Az alpolgármester és a magyar külpolitika

Publikálás dátuma
2013.10.17. 15:49
Fotó: oroshaza.hu
A külpolitikai helyettes államtitkár részére külpolitikai tárgyú szakmai tanácsadásra kötött közel ötmillió forint értékben megbízási szerződést a Miniszterelnökség Csizmadia Ibolyával a békéscsabai főiskola gazdasági karán végzett orosházi alpolgármesterrel. Csizmadia szeptember 20-án mondott le váratlanul főállású alpolgármesteri tisztségéről, amelyet a helyi önkormányzati hírportál is bomba meglepetésnek nevezett. A politikusnak papírja van arról, hogy nem ért a külpolitikához, de a jelek szerint ez inkább előnyére válik. Egy különös ügy különös háttere.

Csizmadia Ibolya az orosházi Fidelitasból katapultálta magát roppant fiatalon a harmincezres, komoly iparral rendelkező Békés megyei Orosháza alpolgármesteri székébe. Némi leegyszerűsítéssel fogalmazhatunk úgy: pályakezdő városvezetőként kezdte meg munkáját 2010-ben abban a testületben. Dancsó József polgármester mellett három alpolgármester (az egyik társadalmi megbízatásban) ténykedett, annyi, mint soha az azt megelőző húsz évben. Elvben széles jogköröket kapott a fiatal politikus nő, de a valóságban városvezetői tevékenysége szinte észrevétlen maradt. Visszás helyzetet teremtett, hogy részben hozzátartoztak a városüzemeltetéssel kapcsolatos teendők, miközben testvére, Csizmadia Gergely az igazgatója a helyi városgazdálkodási cégnek. (Tavaly az országos sajtót is megjárta az a hír, hogy 15 milliós prémiumot vehetett fel menedzserszerződés alapján az igazgató és helyettese, noha az általuk irányított cégnek az eredménye el sem érte ezt az összeget. ) Nem sorolható a szokványos dolgok közé, hogy a későbbi alpolgármester bátyja ugyanúgy volt az orosházi Fidelitas elnöke, mint a húga.

A ciklus első két évében alig vagy egyáltalán nem szólt hozzá a testületi ülések vitáihoz, fajsúlyos előterjesztések nem kötődtek nevéhez. Amikor mindezt az ellenzék szóvá tette, némileg aktivizálta magát, de teljesítményét ezek után sem lehetett meggyőzőnek nevezni. (Tucatnyi orosházi testületi ülést végigültem és tudósítottam, közvetlen tapasztalatokat szereztem teljesítményéről és felkészültségéről.)

Fotó: oroshaza.hu

Fotó: oroshaza.hu

Az ominózus szeptember 20-ai testületi ülésen Csizmadia Ibolya nem indokolta, miért mond le alpolgármesteri megbízatásáról, noha a Miniszterelnökség honlapjának tanúsága szerint ekkor már négy napja élő szerződés kötötte az egyik, meg nem nevezett külügyi helyettes államtitkárhoz. A megbízásról szóló dokumentum szerint tanácsadói feladatát 2013. szeptember 16-tól kell ellátnia 2014. május 31-ig 4 millió 532 ezer forintért. A havi 500 ezer forint feletti javadalmazásért a tanácsadás mellett háttéranyagok, tanulmányok, helyzetfelmérések elkészítésére köteles. Valamint: „jövőbe mutató fejlesztési irányok kijelölését célzó javaslatokat fogalmaz meg, a hozzá intézett megkeresések tárgyában állásfoglalásokat ad a miniszterelnök külpolitikai stratégiájának kialakításával összefüggésben.”

Adódik a kérdés: miért hallgatta el képviselőtársai elől ennek az önmagában megtisztelő felkérésnek tényét, és vele azt, hogy a magyar külpolitika egyik szürke eminenciásává léphet elő, aki szakmai tudásával – a megbízási szerződésből vett rövid idézet alapján – magának a miniszterelnöknek válhat az egyik külpolitikai stratégájává. Legkevesebb, hogy az ilyesmit világgá kiabálja az ember, Csizmadia Ibolya e helyett az elhallgatást választotta.

Az alpolgármesteri lemondás is sajátosra sikerült. A szeptemberi ülésen a bejelentés után néhány perc múlva kiderült, hogy társadalmi megbízatásúként továbbra is be kívánja tölti ezt a posztot Csizmadia, amit a többségben lévő Fidesz-frakció azonnal megszavazott. E változtatás miatt módosítani kellett az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatát (szmsz), amelybe felsorolják az alpolgármestereket és azok státuszát. Az szmsz-t a szükséges változtatások után azzal a kiegészítéssel fogadták el, hogy heti négy óra munkát írtak elő Csizmadia Ibolyának. Az ellenzék – amely ha akarta volna, sem tudta volna megakadályozni ennek a klauzulának a beiktatását – számára a feketeleves ez után következett. Az önkormányzati törvény idevágó rendelkezése szerint a társadalmi megbízatású alpolgármester illetménye nem lehet kevesebb 174 ezer forintnál. A törvény ezzel kapcsolatban nem szabályozza a munkaidő hosszát – ezt a testület állapíthatja meg – csupán az illetménye minimumáról rendelkezik. Mind az MSZP, mind a Jobbik felháborodva kommentálta az ülésen, hogy ennyi pénz lehet keresni heti négy óra munkával.

A rövid pályafutása alatt külpolitikával és külpolitikai témákkal soha nem foglalkozó, alapképzettségét tekintve pénzügyes Csizmadia egyszerre látja el tanácsokkal a magyar külpolitikát, és úgy mondott le alpolgármesterségéről, hogy közben mégis alpolgármester maradt.

Esztergom: káosz a világítás miatt

Publikálás dátuma
2013.10.17. 14:57
Fotó: Népszava
Kőmíves Kelemen-féle csapdába került Esztergom. A korábbi közvilágítási elszámolási patthelyzet megoldásaként október elején a város új szolgáltatóval kötött szerződést, amely az utóbbi napokban az önkormányzat megbízásából meg is kezdte az előző szolgáltató által - a világítótestek fizikai eltávolításával - felfüggesztett szolgáltatás visszallítását, ám ma délelőtt a korábbi szolgáltató, a felszámolás alatt álló TIVI Kft. emberei újfent megjelentek a város utcáin és elkezdték kiszerelni az égőket.

Ez a város független polgármestere szerint a közvilágítás, mint kötelező önkormányzati feladat akadályozása, sőt közérdekű üzem megzavarása, ami már büntethető cselekmény, ezért feljelentéstis tett a rendőrségen - vázolta a helyzetet kérdésünkre Tétényi Éva. Hozzátette: feljelentését elutasították, ami ellen panaszt tett, és panaszában kitért arra is: a közérdekű üzem megzavarása mellett a TIVI Kft. embereinek cselekedete akár a terrorcselekmény fogalmát is kimerítheti.

Eközben a városban szerelik ki a lámpatesteket, ami nappal még nem okoz gondot, de az idősek és a délutáni bent tartózkodásra kötelezett iskolások a korai sötétedés miatt már délután-kora este is botorkálni kénytelenek majd a meg nem világított útszakaszokon - hívta fel a figyelmet a polgármester. Azt is elmondta: a TIVI Kft.-vel kötött szerződéstől október elején a képviselőtestület felhatalmazása alapján állt el az önkormányzat, így a cégnek szerinte nincs keresnivalója a városban, elszámolási vitájukat a bíróságon kell rendezniük.

A TIVI-vel között szerződéstől való elállást követően - mivel a közvilágítás biztosítása kötelező önkormányzati feladat - a város az E.On-csoporttal kötött átmeneti szerződést, de hamarosan közbeszerzési eljárást is kiírnak a hosszú távú közszolgáltatási szerződés megkötésére. Emlékezetes: a TIVI Kft. augusztusban - még élő szerződés birtokában - már elkezdte a fenti módszerrel korlátozni a közvilágítást a fennálló elszámolási vitára hivatkozva.

A vitához pedig az vezetett, hogy a társaságnak tételes elszámolást kellett volna adnia a beruházási- és az áramdíjról, ám a legutóbbi, több milliós számlára is csak azt írták: "Közvilágítás - 1 darab". A TIVI 12 évre szóló koncessziós szerződésében egyébként 232 millió forintos beruházási érték szerepelt, ezért cserébe a futamidő végéig a TIVI számításai szerint 2,3 milliárd forintot kellene fizetni.

Szerző

Visszaküldte Áder a hegyközségi törvényt

Visszaküldte az Országgyűlésnek megfontolásra a hegyközségekről szóló törvény módosításáról október 7-én elfogadott jogszabályt a köztársasági elnök.

 A Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság korábban hiányosnak találta a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa adatkezelésének törvényi szabályozását.

    Áder János a parlamenti honlapon csütörtökön közzétett levelében emlékeztet erre, és az érintett törvény aláírásának megtagadását azzal indokolja: álláspontja szerint a módosítás az adatkezelés tekintetében nem tartalmazza teljes körűen az információszabadságról szóló törvény által megállapított garanciális feltételeket. 

    Az államfő vizsgálandónak nevezi, hogy a tervezett adattovábbítási rend hatályba léptetéséhez esetlegesen szükséges-e a hegyközségi törvény egyéb módosítása, és rögzíti: az adatvédelmi hatóság véleményezi a feladatkörét érintő jogszabályok tervezetét.

Szerző