Elfogták a Tienanmen téri ujgur merénylőket

Terrorcselekménnyé minősítették a kínai hatóságok a hétfői, halálos áldozatokat követelő Tienanmen téri incidenst, számolt be róla a Xinhua kínai hírügynökség. "Az akciót gondosan eltervezték, és megszervezték" - írta az állami média.

Öt gyanúsítottat azonnal őrizetbe vettek. Jól mutatja, a helyzet súlyosságát, hogy már tíz órával a támadás után sor került a letartóztatásokra, írta a CCTV internetes oldalán.

Az összesen nyolc vádlott közül - hárman az akció során életüket vesztették - heten az ujgur kisebbséghez tartoztak, egyikük pedig a lakosság többségét alkotó han kínaiak közé.

A rendőrség a közösségi oldalakra felkerült helyszíni felvételeket letöröltette, a hozzászólásokat cenzúrázta, ahogy a nemzetközi sajtó munkatársait, akik a téren kívántak forgatni, őrizetbe vették.

Hétfőn egy hszincsiangi rendszámú terepjáró hajtott a járdára a kínai főváros politikai központjában.

A jármű az északi oldalon található kapubástya felé hajtott, melyen Mao Ce-tung egykori államelnök portréja is látható, azonban végül a Tiltott város bejáratánál egy kőhídnak ütközött.

Ekkor a sofőr, egy ujgur férfi, Usmen Hasan, valamint két utasa: felesége és édesanyja meggyújtották a szállított benzint, s bennégtek az autóban. Két turista, egy fülöp-szigeteki, és egy Guangdong tartományból származó kínai életét vesztette az öngyilkos merénylet során.

További 38-an, köztük három fülöp-szigeteki és egy japán állampolgár megsérültek. A gépkocsiban benzintartályt, késeket, acélrudakat, és "vallási szélsőségre utaló" zászlókat találtak.

Hszincsiang autonóm terület a muszlim vallású, törökkel rokon nyelvet beszélő ujgurok otthona.

A térségben számos alkalommal tört ki zavargás, ujgur szervezetek felelősek több fegyveres támadás végrehajtásáért, melyet a pekingi vezetés általi, kulturális és vallási elnyomás ellen tiltakozva követtek el.

A tartomány lakosságának 45 százalékát, vagyis 9-10 millió főt tesznek ki az ujgurok, egyes területeken ugyanakkor jelentős az ujgur többség.

Szerző

Építkezési láz Moszkvában

Publikálás dátuma
2013.10.31. 06:30
A Vörös téren is megjelentek az állványok FOTÓ: EUROPRESS/GETTY IMAGES/JAMIE SQUIRE
Moszkva valóságos városrendezési forradalmat él át. Átalakul a belváros, újabb és újabb épületek nőnek ki a földből, luxus-lakókörzetek sokasága épül.  Ez azonban nem tölti el túlzott lelkesedéssel a fővárosban élőket.

Az orosz főváros üzleti negyedének, a Moszkva-citynek az építése 1992-ben kezdődött.

A hatvan hektárnyi terület központi magja 530 ezer négyzetméter. Itt húzták fel a 339 méter magas Mercury City Tower-t, amely a sztálini korszak gigantikus építményei fölé magasodik, a Moszkvai Állami Egyetem ugyanis csak 240 méter magas, az Ukrajna Szálló pedig 206. 

A 75 emelet alsó szintjeit irodák és üzletek, a felsőbbeket luxuslakások foglalják el. A Mercuryval is vetekszik majd a Szövetségi Torony 360 méterével. A Tower 2000, a City Palace, a City of Capitals, az Eurasia Tower vagy a Federation Tower mind büszkesége a fővárosnak. Van, ami már elkészült, van, amin még dolgoznak.

Csak idén majdnem több mint egymillió négyzetméter összterületű lakóházat építenek fel.

Csodálatos épületegyüttesek születtek a zöldövezetekben, ahol különleges összhangot teremtettek a természettel, miközben iskolák, óvodák, üzletek, szórakozóhelyek állnak a lakók rendelkezésére.Az árak, természetesen, ennek megfelelően magasak.

Az ember azt hinné, mindennek örülnek a moszkvaiak. Ez azonban nincs így. Az elmúlt három év alatt a fővárossal elégedetlenek száma 24 százalékról 31-re nőtt.

A Superjob.ru portál felmérése szerint négymillió embernek az a véleménye, hogy Moszkvában manapság lehetetlen élni.

Az elégedetlenség olyan nagy, hogy a lakosság 13 százaléka, ha tehetné, külföldre távozna, ez azonban évente csak 3 százalékuknak sikerül. A 18 éven felüliek 9,3 százaléka viszont azzal a gondolattal foglalkozik, hogy vidékre költözik.

Az Expert orosz hírportál elemzője úgy véli, hogy Moszkva nemcsak a szovjet városépítő politikát szenvedi most meg, hanem még inkább a rendszerváltozás utániét. A városközpontban buldózerek rombolják szét a házakat.

A szegények kiszorulnak a perifériára. Az Expert szerint a város a spekulatív tőke arénájává változik, megszokott képét elveszti.

Mások arról cikkeznek, hogy az egész XX. századi városépítési politikát a lakosság érdekeinek a semmibevételével alakították ki.

Moszkva fő építésze szerint ez vezetett oda, hogy az új mikro-kerületek nem teljes értékűek, a területek kaotikus kialakítása végtelen labirintusokat eredményezett, miközben a beépítetlen területek elképesztő szélességű utakkal váltakoznak.

Ezt igyekszik a városvezetés ellensúlyozni azzal, hogy sok kilométernyi új bicikli utat és járdát épít. A Moszkva-folyó partját megnyitják a gyalogosok előtt. Parkosítási lázban ég a város: 49 új parkot hoznak létre.

A kevesek által látogatott, biztonsági szempontból este már veszélyes parkokat egymás után alakítják át, nemcsak szebbé varázsolják, hanem érdekes látnivalókkal is felszerelik őket.

A Gorkij park átalakítása annak a jelképe, hogyan igyekeznek újabban a moszkvaiak kedvében járni. Életet leheltek az egykor megunt és egyre kevésbé látogatott parkba. A környéken lakók fele korábban a lábát sem tette be ide, mondván, hogy a mellett, hogy rossz benyomást tesz rájuk, veszélyesnek érzik, meg nagyon drága is minden.

A városvezetés nemzetközi pályázatot írt ki, amelyet a brit LDA Design nyert el. Sikeres munkájuk eredménye, hogy ma már évente 15 millióan látogatják a Gorkij parkot. S annak ellenére, hogy a biztonságért felelős őröktől elvették a gumibotot, a látogatás veszélytelenebb lett.

Az emberek kedvében igyekeznek járni azzal is, hogy Moszkva néhány korábban elhanyagolt, de építészetileg értékes részén helyreállítják a XVIII.-XIX. századi épületeket.

És, ami ennél fontosabb, a jövőben nemcsak a bel-és külföldi szakértők, hanem a moszkvaiak véleményét is kikérik a városépítési tervek készítésekor. Igyekeznek egyes helyeken feltérképezni, mit hiányolnak az emberek, mit szeretnének kerületükben látni.

S közben tanulmányozzák az európai nagyvárosok tapasztalatait, Barcelona, Luxembourg, Genf utcáit és tereit. Azok harmóniájától még messze vannak, azonban a felhőkarcolók építésének lázában legalább már foglalkoznak azzal is, ami az emberek szívéhez közelebb esik.

Szerző

Vizsgálja a hatóság a Blue Travel ügyét

A Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatalnak nincs tudomása arról, hogy a Blue Travel Online Utazási Iroda Kft.-vel kapcsolatos hétvégén felröppent információk valósak-e vagy sem - válaszolta lapunk érdeklődésére az MKEH főosztályvezető-helyettese. Békési Tamás ugyanakkor elárulta, hogy vizsgálják az ügyet.  

Amint szerdai számunkban megírtuk, az iroda ügyfeleit Cipruson alacsonyabb színvonalú szállodában helyezték el, mint amire befizettek. Az utazási irodát pedig azóta telefonon nem lehet elérni és bezárt az Alkotás úti irodájuk is.

Békési Tamás tájékoztatása szerint károsultról konkrét bejelentés nem érkezett hozzájuk. Hozzátette, hogy a folyamatban lévő vizsgálat és közigazgatási hatósági eljárás során a tényállás tisztázását követően az MKEH a hatáskörébe tartozó szükséges intézkedéseket megteszi. Felhívta a figyelmet arra, hogy ha csalás bűncselekménye, vagy fogyasztókat megtévesztő, tisztességtelen piaci magatartásról van szó, akkor az nem tartozik az MKEH hatáskörébe.

Az iroda tegnap még szerepelt az MKEH által az utazásszervezői, illetve utazásközvetítői tevékenységet folytató vállalkozásokról vezetett hatósági nyilvántartásban. Békési kiemelte: az utazásszervezői tevékenység folytatásának nem feltétele az, hogy a tevékenységi engedéllyel rendelkező vállalkozó utcára nyíló, nyitvatartási idővel üzemelő, bárki számára nyitva álló üzlethelyiséget tartson fent.

Az utazásszervező köteles az utazás megkezdése előtt az utasait tájékoztatni arról, hogy mi a célállomáson található - magyarul vagy általánosan használt világnyelvet beszélő - helyi képviselőjének neve, címe, elérhetősége és csupán ennek hiányában köteles olyan úgynevezett „ügyeleti számról” gondoskodni, mely lehetővé teszi az utas számára az utazásszervezővel való közvetlen kapcsolatfelvételt.

Szerző