könyv;Esterházy Péter;Weöres Sándor;Forgách András;12 nő voltam;

Bársony Éva Fotó: Népszava

- 12 nő voltam

Forgách András megvezet minket. Csupa játékosságból. Most megjelent egy könyve 12 nő voltam címmel, ebben tizenkét történetet mesél egyes szám első személyben, s ez a személy mindig egy nő. Ezen nem lepődünk meg, hisz itt van nekünk Flaubert (Bovaryné) s még inkább itt van Weöres Sándor (Psyché) és Esterházy Péter (Csokonai Lili - Tizenkét hattyúk), tehát jól értesülten arra gondolhatunk, hogy ezen túl itt van nekünk Forgách András is a csábító átlényegülési mutatvánnyal.

Ám Forgách, miközben nőként mond novellányi monológokat, nem csak azzal játszik, hogy nőként helyezi magát szituációkba, hanem azzal is, hogy íróként jókora kihívásokat állít maga elé.

Ugyanis teljesen szürreális, mondhatni lehetetlen - hihetetlen, elképzelhetetlen - ötletekkel lép elő mindegyik történetében, mint aki azt kérdi önmagától, vajon el tudja-e adni őket irodalomnak. És el tudja!

Méghozzá határozottan szórakoztatóan. Nincs elmélyülés, filozofálgatás, bölcselmek és egyéb szépírói trükkök - igényes lektűr olvastatja magát a könyvében.

És az olvasó, ha történetesen nő, szép fokozatosan rájön, hogy ezek a női szereplők, kövessenek behódolva bár egy hájas orosz bankfiút, zsíros hajú, büdös eszkimót, legyenek koszosak és rosszszagúak vagy habtiszták és illatosak, szeressék bár emberfeletti fokig a barátnőjüket vagy a vérfertőzés gyanújába is kevert apjukat, netán egy szőrös görög földművest vagy egy hájasan izzadó reinkarnált idegent, ezek a nők csak irodalmi játszásiból nők.

Valójában férfiasan, az érzékszerveikkel szeretnek, az érzéki öröm tartja őket a legirreálisabb kapcsolatuk hatalmában. A történetekben az érzékek teremtenek meghökkentő helyzeteket és egyikükben sincs szemernyi romantika sem. Nők romantika nélkül? Csak orgazmusra kihegyezve?

A tizenkét nő valójában egyetlen férfi, de a történetekben a realitás mesteri varázslattal úszik át Forgách meghökkentő szürreális világába. És ettől talányos és titokzatos mind a 12 történet. (12 nő voltam, Libri Kiadó)

Mint kamaraszínház A varázsfuvola előadásával nyílt meg a Zeneakadémia egykori kisterme, amit a nagy karmesterről, Solti György Kamarateremnek kereszteltek. Az egykori lepusztult, megszürkült helyiségből freskókkal, szép csillárokkal díszített kamaraszínház lett, ami zenekari árkot, vasfüggönyt is kapott.