Márciusra születik döntés arról, melyik olasz vagy külföldi kikötőbe vontatják el a megsemmisítésre ítélt óriási hajóroncsot. Júniusban pedig megkezdődik a Costa Concordia elszállítása a toszkán sziget partjaitól - mondta Franco Gabrielli.
A cél az, hogy a nyári idegenforgalmi főszezonra a hajóroncs eltűnjön Giglio vizeiről - tette hozzá Andrea Orlando olasz környezetvédelmi miniszter.
A katasztrófavédelem római székházában tartott sajtótájékoztatón elhangzott, hogy eddig 12 kikötőtársaság jelentkezett a Costa Concordia roncsáért: Olaszországból Genova, Palermo, Civitavecchia és Piombino. Külföldről norvég, francia, török és kínai kikötők is jelentkeztek.
A miniszter hangsúlyozta, hogy legszívesebben olasz kézbe adnák a megbízatást, mivel a hajó darabokra szedése számos embernek adhat munkát, de a végső döntést a hajót üzemeltető Costa Crociere hajótársasággal közösen hozzák meg.
A 2012. január 13. este zátonyra futott és megdőlt, majd tavaly szeptember 17-én egyenesbe állított tengerjáró stabilan áll. A vontatáshoz a következő hónapokban a hajótestre újabb óriás méretű tartályokat erősítenek, melyek már készen állnak a livornói kikötőben. A tartályokat a tervek szerint április közepétől kezdik felszerelni a hajóroncsra. A levegővel teli tartályok fogják megemelni a jelenleg a tengerfenéken kiépített talapzaton ülő hajót, amelyet így tudnak majd a vízen elvontatni. Ha távolabbi kikötőbe vontatják, akkor a hajóroncsot először egy köztes kikötőig viszik el - magyarázta Gabrielli.
A hajózás történetében egyedülálló beavatkozásokról van szó - hangoztatta Michael Thamm, a Costa Crociere ügyvezető igazgatója. Hozzátette: szállítás nélkül a költségek eddig meghaladták a 600 millió eurót. Az olasz sajtó számításai szerint a hajóroncs feldarabolása további 500 millió euróba kerülhet. Thamm a két évvel ezelőtti hajószerencsétlenség áldozatairól is megemlékezett. A sziklának ütközött Costa Concordián utazó 4229 személyből 32-en haltak meg, közöttük, Fehér Sándor hegedűművész.
A felelősöket kereső olasz bíróság műszaki szakértői január 23-án lépnek fel először a hajóroncsra a parancsnoki fedélzeten levő számítógépek és műszaki berendezések helyszíni ellenőrzésére. Ezeket ugyanis eddig még senki se látta, mivel a hajónak ez a része szeptemberig a tenger alatt volt.