kiállítás;művészettörténész;Magyar Fotográfusok Mai Manó Háza;Jerger Krisztina;

2014-01-16 06:48:00

Féner Tamás képei a Mai Manó Házban

"Féner Tamás/ -tól-ig 1952-2013" címmel látható kiállítása mától a Magyar Fotográfusok Mai Manó Házában Féner Tamásnak. 

A  március 2-ig nyitva álló tárlat kurátora, Jerger Krisztina művészettörténész így vall a művészről: "Féner Tamás a magyar fotográfia nagy öregjeinek egyik legkarakterisztikusabb alakja. Munkáival töretlenül jelen van e szakma láthatatlan színpadán, itthon és a világban. A fotográfia talaja különösen ingoványos, sokan művelik - egyre többen - könnyű műfajnak tartják, népszerűsége ezért megtévesztő lehet.

Ebben, a különben eléggé kiszolgáltatott művészeti ágban, 50 éve porondon lenni, nem semmi, jelent valamit. Jelenti azt, hogy művelője bizonyára tehetséges."   A művész az 1970-es évek elejétől szociografikus, feltáró, analizáló sorozatokban gondolkodott. Ezek a képei hozták meg számára az igazi ismertséget. A cigánytelepek életét dolgozta fel, majd egy bányászbrigád életét örökítette meg kamerájával.

Munkamódszerét a belehelyezkedés, a kapcsolatok, viszonylatok kialakítása jellemezte. A képsorozat újat hozott a kortárs magyar fotográfiába, témaválasztásán, megközelítésén kívül szerkesztésmódjával is.

A budapesti zsidók életét a születéstől az elmúlásig, újévtől - újévig nyomon követő nagy képsorozatát 1983-ban roppant óvintézkedések közepette, előbb betiltva, aztán megengedve állították ki a Néprajzi Múzeumban, majd könyv alakban is megjelent több nyelven és kiadásban.

1984-től a tájkép, az urbánus emberben élő kép-táj kezdte érdekelni: az óbudai gázgyár lebontásáról, a Hortobágyról készült sorozataiban, és végül utánzók tucatjait ihlették meg ferde horizonttal, szokatlan kivágásokkal operáló városképei Budapestről, Rómáról, és Berlinről.