Magyar siker Triesztben

Két fiatal magyar rendezőnő, Sós Ágnes és Hajdu Eszter mind a közönség, mind a zsűri egybe hangzó elismeréseként díjat kapott Triesztben, a Kelet-Közép-európai filmfesztiválon. A fesztivál fődíját az orosz Szégyen nyerte.

Erős magyar jelenlét jellemezte az idei első trieszti fesztivált, de mégsem az előzetes várakozások szerint alakultak a díjak. A Szerelem patak, Sós Ágnes munkája nyerte a legjobb dokumentumfilm díját (megosztva Carlo Zoratti Különleges szükséglet című művével. A rendezőnő filmje valódi örömhimnusz, életigenlés és persze a szerelem diadala.

Lélegzetelállítóan gyönyörű erdélyi vidéken nyolcvanas éveikben járó férfiakat és nőket fényképezett Lovasi Zoltán operatőr. Az idős emberek úgy élik át és mesélnek a szerelemről, mint a kamaszok. Olyan tiszta bájjal flörtölnek egymással, mint amilyen érintetlen a táj, amely körülöleli őket. Sós Ágnes elnyerte az Expanzió nevű feminista hálózat díját is. A Különleges szükséglet, Carlo Zoratti filmje egy harminc éves fiatal, Enea szexuális és érzelmi neveléséről szól, aki egy road movie során akarja elveszíteni a szüzességét.

A fesztivál másik magyar sztárja, Hajdu Eszter a CEI (Central European Initiative) díját kapta az Ítélet Magyarországon című filmjéért, mely azt a szörnyű esetet dolgozza fel, amikor egy négytagú szélső jobboldali csoport 2008 és 2009 között egy roma közösség hat tagját ölte meg (köztük egy 5 éves gyermeket is). A budapesti bíróságon játszódó jelenetekben tisztán kirajzolódnak a személyiségek, a karizmatikus, de ambivalens bíróé és a hidegvérű gyilkosoké.

"Arra törekedtem, hogy olyan ritmusa legyen a filmnek, ami magával ragadja a nézőt és két órán keresztül leköti a figyelmét, még akkor is, ha a film csaknem teljes egészében egy tárgyalóteremben játszódik."- mondta a rendezőnő. A nézőt valóban már a film elején megfogja az érezhető feszültség, amely a kiváló vágók munkáját is dicséri. Meg kell említeni azonban, hogy a jeleneteket hat operatőr rögzítette, köztük maga a rendező is, aki az egyik kamerát kezelte.

Frissítve: 2014.01.23. 21:05

Csalókból lett balekok

Publikálás dátuma
2014.01.24. 06:45
Az Amerikai botrány két, Oscarra most is jelölt főszereplője, Amy Adams és Christian Bale FORRÁS: INTERCOM
Mától látható az Oscar-jelölésekkel alaposan felértékelt Amerikai botrány, amely tíz kategóriában száll ringbe a díjért. David O. Russell rendezőként és íróként is várományos, s mind a négy kiváló színésze: Christian Bale, Bradley Cooper, Amy Adams és Jennifer Lawrece ott van a legjobbak listáján.

Ismét egy tipikusan amerikai mese arról, milyen könnyen meg lehet malmozni az emberek csirke eszét akkor, ha pénzről van szó. Míg a nemrég bemutatott Wall Street farkasában Scorsese egy 1960-as évekbeli történetet mond, most David O. Russell az Amerikai botrányban egy 1970-es évekbeli történtet mond.

Jóval több bohózati humorral és jóval kevesebb iróniával mesél O. Russell, mint ahogy Scorsese a maga történetét, ne csodálkozzunk hát, hogy O. Russell filmje jóval hangosabb sikert arat. (De hol szeretik, ha valaki iróniával merészel a saját hazájáról mesélni?)

Az Amerikai botrány hősei név szerint ismertek az amerikai botrányhősök listájáról, Russell a történetüket társ-forgatókönyvíróként megregényesítette, és a felhőtlenül szórakoztató fikcióvá varázsolt valóságot vitte nagy lendülettel a vászonra. Ebben a filmben különös érzékkel keveri ki a komolyan vehető krimiből, a reális drámából és a mindent átitató könnyed humorból azt a vígjátéki hatást, ami minden jelentében átszínezi a történéseket, olykor akár a bohózathoz is közelíti a szituációt.

Rögtön egy ilyennel indul a film, amikor is Christian Bale - ő a főcsaló - egy apró pepivel küzd, hogy eltüntesse a feje tetején virító kopasz foltot. Ám mire nagy sokára sikerül neki, jön Bradley Cooper - ő az FBI-ügynök -, és rommá borzolja a beragasztott frizurát, mire Amy Adams  - ő a csaló szereleme és csalótársa - ügyesen helyére egyengeti a műhajdarabot.Pazar hangulatú indítás - megvan a komikus hangulat, a karakterek egymáshoz való viszonya akik nagyjából beállnak olyannak, amilyennek végigviszik a figurát.

A csábos csalótárs női érzékkel igazítja mindig helyre a két férfi által összekuszált dolgokat és egyenesíti ki a kettős csalárdság során a görbét. Míg a két férfi mindvégig ádáz lendülettel rivalizál egymással, egyrészt mert bűnözőként illetve FBI nyomozóként az ügy két ellentétes oldalán állnak, még ha együtt dolgoznak is, másrészt mindketten - változó szerencsével - hajtanak a gyönyörű csalótársnő kegyeiért.

A sokfelé ágazó történet lényege, hogy a csaló páros lebukik, úgy vágják ki magukat, hogy engednek az FBI kényszerének. Eljátsszák a csali szerepét olyan helyzetekben, amelyektől a sarkukban járó FBI-nyomozó a korrupt politikusok lebuktatását, a maffia-vezér elkapását s önmaga megdicsőülését reméli.

Russell rengeteg apró-cseprőt sző a bűnügyi szál mellé, mint egy megszállott lepkefogó a repdeső színek láttán, nem tud ellenállni a színes mesetörmelékeknek, nem is győzi fegyelmezni a szerteguruló történet-darabkákat. Ügyesen szórakoztat, de ha valamit találni is akarunk a színes epizódok kavalkádjában, kiderül, súlytalan a filmje. Összecsapja, amire a játék kimegy. A politikusok lebukását különösebb ötlet nélkül lezavarja. Érezhetően csak az odáig vezető helyzetek könnyed, szórakoztató előadása érdekli. És ezt tudja is.

Ha Russell mesemondása nem valami fényes is, színészeivel sziporkázik! Valami varázslatot tud, mert maguk a szerepszövegek nem különösebbek, a figurák sem, de még csak nem is túl eredetiek a helyzetek, amelyekben viszont a szereplői remekelnek. Christian Bale és Bradley Cooper úgy teremti meg a csaló illetve a nyomozó figuráját, hogy a bámulatosan jó színekkel egyénített karakterekben legbelül még a dilettantizmus is ott érződik, szokatlan árnyalatnak.

Amy Adams szép most is és kellően intelligens rossz-kislányt állít elő könnyed eleganciával, míg az istenáldotta tehetségű Jennifer Lawrence feleségként kábítóan egyénítve adja elő a szőkenős szőke nőt, aki végül is talpraesettségével triumfál mindannyiukon. Nekik köszönhető, hogy az Amerikai botrány olyan, mintha kivételesen jó film lenne, noha nem az.

Amerikai botrány (****)

Szerző
Frissítve: 2014.01.23. 21:02

Kiadják Karády Katalin utolsó hangfelvételét

Publikálás dátuma
2014.01.23. 20:47
Karády Katalin szeme. Fotó: Facebook.
Kiadják CD-lemezen Karády Katalin feltehetően utolsóként rögzített előadását. Az 1985-ös hangfelvételen a színésznő korabeli filmjeinek slágereit és tőle soha nem halott zeneszámokat énekel Nagymáthé Huba református lelkész, zongorista kíséretével.

A felvételeket hagyományos magnókazettára rögzítette Nagymáthé Huba, amikor a harmincas-negyvenes évek ünnepelt magyar filmsztárja ellátogatott hozzá New Jersey állambeli otthonába - derült ki Nédó Gézának, a projekt szóvivőjének az MTI-hez csütörtökön eljuttatott közleményéből.

Hozzáfűzte: az egyik szám rögzítésekor a család kutyája ugatott a háttérben, amit meghagytak a felvételen, hogy az még eredetibb maradjon. Nédó Géza közölte, tudomásuk szerint Karády Katalin utolsó felvétele a kazetta, amely 29 évig a lelkész fiókjában pihent és csak néhányszor játszották le.

Leszögezte, hogy a Karády-lemez még nem került a nyilvánosság elé. Az eredeti hanganyagot egy budapesti stúdióban digitalizálták. A sorozatgyártás hamarosan kezdődik és a tervek szerint ezt követően piacra kerül az anyag.

Szerző
Témák
Karády Katalin