oktatás;Vállalkozás;Budapest;google;diák;iroda;rendezvény;műhely;startup;romkocsma;Grund;

2014-02-05 17:00:00

Megnyitotta kapuit a Google Ground

Ma reggel elindult a képzés a Google új budapesti konferenciaközpontjában. Az elektronikai óriáscég első oktató- és rendezvényközpontját hozta létre a közép- és kelet-európai térségben. Céljuk, hogy emberek ezreinek életében hozzanak változást, nem csak a Google Magyarország, de az egész régió számára példát mutatva. Diákok, új, de feltörekvő cégek (startupok) és vállalkozások digitális versenyképességét kívánják növelni, mit jelent ez azonban? A képre kattintva tekintheti meg a galériát!

Mint Szelei Szabolcs, a hazai marketingigazgató a Google Ground keddi megnyitóján kifejtette, a digitális versenyképesség nem más, mint hogy mennyire tudunk élni az internet adta lehetőségekkel, mennyire is tudjuk kiaknázni az abban rejlő lehetőségeket. Mint fogalmazott, a jövőnek elébe kell menni. Jelenleg 2,7 milliárd ember van online, 2020-ra ez szám 5 milliárd fölé emelkedik, míg 2025-re elérheti a 7 milliárd főt - vagyis szinte mindenki fenn lesz a Föld teljes lakosságát tekintve. Szelei megjegyezte, a Google ezért is dolgozik már régóta olcsó, és kiépíthető internet-elérésen.

Csupán hat év, és 50 milliárd eszköz fog az internetre kapcsolódni, ez személyenként 7-8 eszközt jelent. Nem csak az asztali számítógép, a laptop, tablet, okostelefon, de az óránk, egészségügyi eszközök, a személygépkocsi, háztartási gépek is elérhetőek lesznek online, segítve életünket, információkat osztva meg, gyűjtve, elhalmozva a világhálót.

A Google magyarországi marketingigazgatója felhívta rá a figyelmet, a következő egy évtizedben nagyon gyors változások mennek majd végbe. Míg régen egy vállalkozás élettartama 62 év volt, addig mára csupán 18 év, 2020-ra pedig ez a szám legalább 15 évre csökken le. Ez azt jelenti, hogy a jövőben ma még nem létező cégek fogják uralni a piacot. Mint Szelei viccesen megjegyezte, ha egy jelenleg 12 éves gyereknek felteszik a kérdést: “Mi leszel, ha nagy leszel?”, a helyes válasz az: nem tudom, még nem létezik a szakmám.

A Google épp ezért a jövő elé kíván menni, az épp induló, kezdő vállalkozásokat segíteni, oktatni, ahogy az egyetemi, főiskolai hallgatók elméleti és gyakorlati képzését is biztosítják partnereiknél: neves, magyar online marketing ügynökségeknél.

Szelei Szabolcs a magyarországi sikersztorik között említette a Prezi-t, amely öt év alatt nőtte ki magát multinacionális vállalattá. A fogászati turizmus 65-70 milliárd forint bevételt hoz évente az ország számára, az interneten való hirdetés pedig csupán növelheti a főleg külföldiekből álló ügyfélkört. A Csodasövény története is egyedülálló: egy év alatt akár három méter magasra is megnő a növény, az ebben rejlő lehetőségeket használta ki a Tóth család. Az internet segítségével 2013 végére legalább 12 millió tövet adtak el a sövényből, szemléltetésképp: ez elegendő lenne ahhoz, hogy Magyarország határait körbeültessük vele.

Hagyományok és romkocsma

Szelei Szabolcs elmondta, idén mintegy 150 ingyenes képzést fognak tartani, ez körülbelül 3000 embert érint. A frissen felújított épület a budapesti nyolcadik kerület szívében, a Pál utcai fiúk című regényből ismert legendás Grund tőszomszédságában helyezkedik el. Igazi “romrendezvényhelyszínt” alakítottak ki tiszteletben tartva a hely, a kerület és turistacsalogató magyarországi romkocsmák hagyományait. A kertben egy Youtube-ablaknak álcázott óriás kivetítő borítja Táncsics Mihály egykori lakóházát, a műemlékvédelem alatt álló romos falat.

Benn színes fények, színes székek várják a tanulni vágyókat, titkos könyvtárszoba, amely egy 12 fős tárgyalótermet rejt maga mögött - ez a marketingigazgató egyik személyes vágya volt. A két nagyterem 70 és 130 fő befogadására alkalmas. A padló száz éves fából készült, nincs két egyforma darab, “igazi legózás volt összerakni őket”, fogalmazott Szelei, aki egyben utalt a Legó-falra, ahol kedvünkre játszhatunk az apró elemekkel. Az apró sminkszoba, fotó- és hangstúdió mellett még egy irányítóközpont kapott helyet, ahol a távolban tanulókat segítik majd.

Miért Magyarország, miért VIII. kerület?

Kilenc hónapja hallottam először a Google Ground ötletéről, s már akkor felkeltette a térség vezetőségének figyelmét is, hiszen ez lett Közép- és Kelet-Európa első ilyen rendezvényhelyszíne, mondta el a megnyitón Ludek Motycka. A regionális marketingvezető szerint nem csak azért ideális választás Magyarország a Ground létrehozásához, mert a cég szereti kis hazánkat, de a magyarok is szeretik a Google-t. Erre bizonyíték, hogy termékeik nagyon népszerűek, a Chrome, a Gmail, a Hangouts, a Drive első helyen szerepel használat szempontjából a magyar állampolgárok körében.

A technológiai innovációk terén is élen jár Magyarország, számos vívmány - mint a golyóstoll, a Rubik-kocka, a helikopter, a hangosfilm, a nagyfelbontású televízió, a floppy-lemez, a Word, és Excel programok, illetve a 2010-ben indult Leonar3do - magyar feltalálót takar, sorolja a marketingigazgató érveit. Ezt jól mutatja a kisebb előadó teremben található magyar találmányok fala, ahol képeken mutatják be a hazai fejlesztéseket. “Ennek itt hagyománya van” - teszi hozzá Motycka. Szerinte a vállalkozások csak profitálhatnak a helyszínből.

Az, hogy Budapesten belül miért nem zöld környezetben, Budán hozták létre az oktató- és rendezvényközpontot, Szelei Szabolcs úgy válaszol: a pesti VIII. kerület startup kerület. “Rengeteg kezdő vállalatnak, fejlesztésnek ad otthont a körzet, a vidékről felköltöző diákok, frissen végzett egyetemisták is itt kezdik meg életüket, a gyakornokságot, az első munkahelyet itt találják” - fűzi hozzá a menedzser. “Ha csak ‘56-ra gondolunk, a forradalmi változások innen indulnak el” - közli mosolyogva.

Az épület emeleti szintjein a Ground alapítvány egy startup műhelyet, keltetőt kíván létrehozni, ahol az újonnan indult, innovatív cégek útját egyengetnék, támogatnák. “Az embert tesszük középpontba, nem az ötletet. Az egyéneket személyiségük és képességeik alapján rendezzük csoportokba, s utána jöhetnek az ötletek” - magyarázza az igazgató.

Az internet, mint a gazdaság mozgatórugója

Heal Edina, a szervezet vezetője, a Google Magyarország elmúlt 3,5 éves eredményeit méltatta. Mint fogalmazott, 2011-ben az értékalapú szolgáltatásokat vezették be hazánkban, rá két évre megjelent a Street View, a térkép utcakép szolgáltatása, amely lehetővé tette, hogy a magyarországi helyszíneket 360 fokos panorámakép formájában tekintsük meg. Még abban az évben létrejött a magyar Youtube, Magyarországra hangolva: biztosítva a tartalmak védelmét, valamint segítve, hogy a szolgáltatás használata hobbiból megélhetéssé válhasson. A sikert támasztja alá az egyik legnépszerűbb élő közvetítés: a Sziget programjai, koncertjei 4 milliós nézettséget generáltak.

Idén január 22-én, a magyar kultúra napján több százezer kis diákot kötöttek össze a Hangouts segítségével, nemcsak a szomszédságból, de a távoli Egyesült Államokból is csatlakoztak a kezdeményezéshez, melynek során közösen szavalták el a Himnuszt. Az Art Projektnek köszönhetően pedig már négy magyar múzeum tárlata látható bárhol a világon, egy virtuális séta során, a Google Kulturális Intézete pedig a technológiát és a művészetet szeretné összekötni. Videofelvételek tölthetőek fel az oldalra, lehetőséget biztosítanak minden szakma iránt érdeklődőnek, a műhelyben számos felszerelés (nyomtató, 3D kamera, interaktív képernyő) áll rendelkezésre.

A Google hisz abban, hogy szükség van az információk összeszervezésére, az oktatásra, az elmúlt évek során több ezer digitális szakembert képeztünk ki - fejti ki a Google magyarországi igazgatója. Mint Heal Edina rámutat, 2010-ben az internet az össztermelés (GDP) nettó 3,9 százalékához járult hozzá Magyarországon.