CNN;Interpol;Boeing 777;lopott útlevél;malajziai hatóságok;Mohammad Merdad;

2014-03-12 06:40:00

Ha nem terrorizmus, akkor mi?

Négy nap után sem hozott eredményt a kutatás a szombaton a radarképernyőről eltűnt malajziai Boeing-777-es után. A malajziai hatóságok bejelentették, hogy azonosították az egyik utast, aki lopott útlevéllel szállt fel a gépre. Egy 19 éves iráni fiú volt és az eddigi adatok szerint nem voltak terrorista kapcsolatai. Az Interpol nem tartja valószínűnek, hogy terrortámadás történt.

Továbbra is teljes rejtély, hová tűnt a malajziai légitársaság MH370-es járata. Csak annyi bizonyos, hogy a maláj hatóságok kommunikációja az ügyben valósággal botrányos. 

A légierő főparancsnoka cáfolta a Berita Harian című lapban megjelent azon állítást, mely szerint a járat teljesen letért a kijelölt repülési pályáról, s kilencven fokkal elfordulva a Maluku-szoros felé vette az irányt. A főparancsnok azonban csak azt cáfolta, hogy ő állított volna ilyet. Azt nem, hogy egy katonai radar rögzítette a repülőgép kijelölt útvonalról való letérését. A reggeli órákban azt közölték, nem is találták a gép nyomát a Maluku-szoros környékén.

A maláj illetékesek közléseinek tengerében eddig sem volt könnyű elevickélni, most már azonban ez végképp lehetetlen műveletté vált. A feltételezett áldozatok hozzátartozói - főként kínaiak - kezdik elveszíteni a türelmüket, s végre konkrét tényeket akarnak hallani a hatóságoktól. Válaszok azonban egyelőre nincsenek.

Bár talán új nyomot találhatnak az Andamán-tenger környékén, ahová reggel a vietnamiak kiterjesztették a kutatást. Egy elmélet szerint a gép műszaki hiba miatt fordulhatott el ebbe a térségbe, s valahol itt akarhatott kényszerleszállást végrehajtani. A radarok azért nem rögzítették mozgását, mert bizonyos magasság alatt már nem tűnik fel a gép útja az érzékelőkön.

Továbbra is rejtély azonban, hogy a három rádió közül miért nem működött egy sem. Erre egy lehetséges magyarázat, hogy a gép orra nagy sebességgel zuhant a tengerbe, így mindhárom adóberendezést azonnal használhatatlanná vált.

A hatóságok kedden lényegében már elvetették annak a lehetőségét, hogy terrortámadás lett volna, az a két fiatal iráni, akik hamis útlevéllel akartak Európába menni, illegális bevándorlók, s nem terroristák voltak.

Persze annak lehetősége nem került le a napirendről, amely szerint a gépet eltérítették volna. Az egyik pilótáról, Fariq Abdul Hamidról bebizonyosodott, hogy néhány éve szőke dél-afrikai szépségeket engedett be a pilótafülkébe, ami szigorúan tilos. Ugyanakkor a maláj légitársaság illetékese ma reggel azt közölte, nincs ok azt feltételezni, hogy a legénység hibája állna a gép eltűnésének hátterében. A kínai maláj nagykövet azt közölte, az utolsó jel, amit a gépről fogtak, ez volt: "Rendben, jó éjt". Iszkandir Szarudin erről az áldozatok hozzátartozói előtt beszélt. A 239 áldozatból 153 volt kínai.

Az iráni vonal

A malajziai rendőrfőnök korábban bejelentette, hogy a biztonsági kamerák felvételei alapján sikerült azonosítaniuk az egyik férfit, aki lopott útlevéllel szállt fel a Malaysian Arilines Kuala Lumpurból Pekingbe tartó, MH370-es járatára. Egy iráni fiúról van szó, aki valószínűleg Németországban akart letelepedni, s a malajziai hatóságok szerint nem kapcsolódott semmiféle terrorszervezethez. Kapcsolatba léptek az édesanyjával, aki Frankfurtban várta volna a fiát.

A 19 éves Puria Nur Mohammad Merdad számára egy idősebb iráni férfi vásárolta a repülőjegyet a thaiföldi Pattaya egyik utazási irodájában. Az idős iráni, akit csak "Mr. Ali" néven ismertek, az iroda rendszeres ügyfele volt, s "olcsó" jegyet kért két ügyfele számára. Egy másik iráni készpénzzel fizetett a jegyekért. Azt még nem sikerült kideríteni, ki lehetett a másik utazó, aki lopott útiokmányt használt.

Ronald Noble, az Interpol főtitkára tegnap Lyonban úgy vélte, a két iránit valószínűleg embercsempész-hálózat akarta Európába juttatni. Az adataik szerint egy 18 és egy 29 éves iráni férfi Dohából iráni útlevéllel indult el, s Kuala Lumpurban saját irataikat az ellopott olasz és osztrák útlevélre cserélték.

Nyomkeresés

Kedden nem találtak semmiféle nyomot, ami a légi balesetre utalna, pedig már nem csak azt a tengerrészt vizsgálják, amely fölött az utasszállító hirtelen eltűnt. Malajziai katonai radarokon állítólag a Malaka-szorosig követni tudták a gép útját, de az Andamán-tenger vizeit is pásztázzák. Nemzetközi csapat, tíz országból 40 hajó és 34 repülőgép keresi a roncsokat.

A CNN emlékeztetett, hogy a 2009-es Air France-katasztrófánál csak az ötödik napon fedeztek fel a víz felszínén lebegő roncsokat az Atlanti-óceánon. A malajziai gép eltűnésének helyén, Vietnam és Malajzia között, a Thaiföldi-öbölben jóval sekélyebb a víz, ha ott zuhant le a gép, könnyebb lehet kiemelni a roncsokat. De ha a Boeing tényleg irányt változtatott, s eljutott az Andamán-tengerig, ott már nagy mélységbe (melynek legnagyobb mért mélysége 3777 méter) zuhanhatott.

A légitársaság közölte: a gép műszaki állapota rendben volt, eltűnése előtt tíz nappal esett át karbantartáson. A Boeing 777-200-ast egy Kuala Lumpur-i hangárban átvizsgálták és semmiféle problémát nem találtak. A következő nagy szervíz júnus 19-én lett volna esedékes. A gép 2002-ben került a Malaysia Airlines- hoz, és több mint 53 ezer órát repült.

Gondatlanságból elkövetett emberölés gyanújával előzetes eljárást indított a francia ügyészség a Malaysian Airlines eltűnt utasszállító repülőgépének ügyében - közölték kedden francia igazságügyi források.

Rejtélyek sora

Kifejezetten rejtélyesnek tartja a gép eltűnését Pető György pilóta, légiközlekedési szakértő. A Népszavának elmondta, ha minden úgy igaz, ahogyan az illetékesek elmondták, akkor több megmagyarázhatatlan részlettel szembesülünk.  Egyfelől azzal, hogy úgy tűnt el a radarról a gép, hogy előtte semmiféle vészjelzés nem érkezett.

A Boeing 777-es olyan komoly kommunikációs berendezésekkel rendelkezik, melyek a legapróbb meghibásodást is jelzik a földi irányításnak, már akkor, amikor a pilóta esetleg még észre sem vette azt. (Egy hasonló berendezés jelezett az Airbus 2009-es tragédiája előtt is.)

A hirtelen eltűnés valószínűsíthet egy fedélzeti robbanást. Ugyanakkor viszont egy repülő - a gép maga is, illetve felszerelés, vagy épp az utasok poggyásza - tele van olyan anyagokkal, melyek lebegnek a vízen, és amekkora apparátus keresi a roncsokat, bizonyosan találtak volna már úszó darabokat.

A 777-es fekete dobozaiban, ha vizet érnek, bekapcsolódik egy jeladó, ami 22 ezer láb - több, mint 7000 méter - mélységből is képes jeleket sugározni, ezeket szonárral, hangradarral könnyű lehet megtalálni. Ráadásul a katasztrófa feltételezett helyén nem különösebben mély a tenger.

A szakértőnek az sem világos, hogy miért keresik most a roncsokat a feltételezett repülési útvonallal ellenkező irányban is.Az amerikai légibaleseteket kivizsgáló szervezet egyik tagja úgy nyilatkozott, hogy sok évtizedes pályafutása alatt ilyen esettel még nem találkozott - emlékeztetett Pető György. ( V.J )