CNN;Boeing 777;MH370-es járat;malajziai repülőgép;

2014-04-02 07:31:00

Zavarban a malájok?

A malajziai repülésügyi hatóság új változattal állt elő arról, mit mondott utoljára a március 8-án eltűnt Boeing 777-es pilótája vagy másodpilótája. Korábban azt állították, az utolsó üzenet az volt: „Minden rendben. Jó éjszakát!”

Újabb jele a malajziai válságkezelés megbízhatatlanságának, hogy a polgári légiirányítás hetek után javította a hivatalos szövegváltozatát annak, mit is mondott utoljára az utasszállító pilótája (másodpilótája?). Az új átirat szerint az irányítótoronyhoz érkezett utolsó üzenet az MH370-es járatról a következő volt: „Jó éjszakát Malaysian három hét zéró”.

A korábbi változatot Malajzia pekingi nagykövete tette közzé, amikor a kínai hozzátartozók családjaival találkozott. Egyik szövegváltozat sem utal rendellenességre. A hatóságok másban is visszakoztak, már nem állítják egyértelműen, hogy a másodpilóta hangja hallható az utolsó üzeneten, korábban azt jelentették be, hogy az ő hangját azonosították.

Az utolsó üzenet azért érdekes, mert ekkor kellett volna a Kuala Lumpuri-i toronytól a vietnami, Ho Shi Minh-városi légiirányításnak átvennie a gépet. Néhány perccel az üzenet után azonban minden kommunikáció megszakadt, s mivel a különféle jeladókat különböző időpontokban kapcsolták le, azt valószínűsítik, hogy nem hirtelen katasztrófahelyzet állt elő, hanem a lekapcsolás szándékosan történt.

Malajzia mindenesetre bűnügyi nyomozásként kezeli az ügyet, jelentette kedden a CNN. A gép irányváltoztatásából látszik, hogy profi pilóta kezében volt az irányítás, s szándékosan fordult vissza az eredetileg Peking felé indult utasszállító.

Kedden tíz hajóval és tíz repülővel indult a keresés az Indiai-óceán déli részén. Közelít a legújabb kutatási területhez az Ocean Shield ausztrál hadihajó, fedélzetén a fekete doboz jeleit figyelő amerikai lokátorral. Ahhoz, hogy vízre eresszék, le kellene szűkíteni a vizsgálati területet, de még mindig semmiféle roncsdarabot, a Boeing 777-esről származó tárgyat nem találtak.