A részletekről Suller Attila a NAV jövedéki és vámügyekben nyilatkozó szóvivője adott tájékoztatást, és jelezte, hogy az áfavisszaélések egyik jellemző típusánál a csalók azokat a forgalmiadó-szabályokat játsszák ki, amelyek az unión belüli adásvételek után a közterhek nagyságáról, befizetéséről szólnak. A visszaélések elkövetői nemegyszer kamionokat indítanak útnak: a járművek elhagyják az országot, majd visszatérnek. A papíron külföldre szánt szállítmány azonban legtöbbször idehaza – feketén – kerül forgalomba. Emellett arra is akadhat példa, hogy az áru nem lépi át a határt, csak a fuvarlevélen igazolják a külföldi átvételt, miként az is megeshet, hogy a kamion üresen közlekedik, és valójában nincs is áru.
Az e-útdíj rendszeréből az adóhivatal pontosan megtudhatja, mely teherautó merre közlekedett az országban, hol lépett ki, vagy hol érkezett hazánkba – magyarázta Suller Attila. A gyanús szállítmányokat tehát könnyedén nyomon követheti a hatóság, emellett a teherautók útjának ellenőrzése vagy az árumozgás hiányának megállapítása visszamenőleg is lehetséges. A szóvivő elmondta: a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. és az adóhivatal között elektronikus kapcsolatot alakítottak ki, a NAV az internet segítségével, egyedi informatikai alkalmazás révén kérheti le a szükséges információkat.