A dolgozók kérésére sztrájk-egyeztetést indított a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet a Budapest Airport (BA) száz százalékos tulajdonában lévő RÜK Kft. vezetésével. A lépésre azért volt szükség, mert az évek óta fokozódó problémákról folytatott eddigi megbeszéléseken a munkaadó semmilyen engedményre sem volt hajlandó.
A problémák gyökere - ahogy a Budapest Airport szinte minden tagvállalatánál -, hogy egyre kevesebb ember végez egyre több munkát, egyre értéktelenebb fizetésért. Eközben a magán- és családi életük tervezhetetlen, esélyük sincs alapos feltöltődésre az elmúlt években bevezetett munkaidő-beosztások miatt.
A Munka törvénykönyvének változásai a dolgozókat sújtották, a cég az új lehetőségeket maximálisan kihasználva húzott le újabb és újabb bőröket alkalmazottairól. Idén is a versenyszférára vonatkozó országos bérfejlesztési ajánlás alatti összeget javasoltak fizetésemelésként, ami még a jelenlegi alacsony inflációs ráta mellett sem jelent előrelépést.
A RÜK Kft. végzi a Budapesten megforduló repülőgépek túlnyomó többségének üzemanyag-kiszolgálását. Évről évre tetemes nyereséggel működik, amelyet azonban a Budapest Airport elvon tőle. A cég 2009-ben még 45 főt alkalmazott, 2012 óta csak 27 fővel működik, ezek közül 22-en végzik a kiszolgáló munkát. Ugyanezen időszak alatt a cég bevételei csak minimálisan csökkentek. A Malév leállását követő átmeneti visszaesés után ismét emelkedőben van a kiszolgált repülőgépek száma és az eladott kerozin mennyisége. A dolgozók hatékonysága, termelékenysége európai összehasonlításban is kiemelkedő.
Tavaly ősszel a Nemzeti Munkaügyi Hivatal Munkavédelmi és Munkaügyi Igazgatósága vizsgálatot folytatott a szakszervezet bejelentésére, és komoly mulasztásokat állapított meg. A kiszolgáló járművek állapota, a kánikulában - ami a "betonon" 50-60 °C is lehet - hozzáférhetetlen védőital, a kommunális helyiségek lerobbant állapota szerepelt a szakszervezet panaszai között. Az is aggasztó, hogy a munkaadó egy sor egészségi kockázatot nem hajlandó vizsgálni az üzemorvosi vizsgálatokon, légszennyezettségre és a nyári kánikulára vonatkozó kockázatelemzéseit nem hozza nyilvánosságra.
Immár fél éve folyik az Igazgatóság másik vizsgálata is, amely a törvénybe ütköző munkaidő-beosztásokra vonatkozó panaszok nyomán indult. A több tonna kerozint kezelő munkakörökben komoly veszélyforrást jelent a legapróbb hiba is. A pszichés és fizikai elfáradás növeli ennek kockázatát. Bízunk benne, hogy az elektronikus beléptető nyilvántartások segítségével sikerül bizonyítani a szabálytalanságokat. Valószínűleg jóval több problémára is fény derülhetne, ha a hatóságoknak nem kellene előre bejelenteniük a Budapest Airportnak az ellenőrzések időpontját - ez a legtöbb repülőtéri cégre érvényes.
A LESZ hiába keresett barátságos megoldást a kialakult helyzetre. Hónapokon keresztül nem vették komolyan a dolgozók panaszait és kéréseit a Mátrai Balázs által menedzselt BA-leányvállalatnál. Heteket, hónapokat kellett várni egy-egy felvetés, javaslat után a válaszra. A tizenegy napja indított sztrájk-egyeztetés sem alakul bíztatóan, mert a vezetőség a javasolt tárgyalási időpontok egyikét sem találta alkalmasnak. Az időhúzás eredményeként az egyeztetésekre vonatkozó törvényi határidő lejárt. A szakszervezet kész megkezdeni az érdemi tárgyalásokat, ha lehetőség mutatkozik a munkafeltételek javítására. Ugyanakkor ma már nincs jogi akadálya a munkabeszüntetésnek sem.