Júliusban végre elindulhat Budapest közbringa rendszere - legalábbis a BKK ígéretei szerint. Konkrét időpont azonban még nincs, és az ígéretből is leginkább az érződik, hogy "talán" működésre bírhatják a rendszert, az elmúlt hónapok tapasztalataiból kiindulva - a szerződés szerint április 7-ig kellett volna átadni - még most sem tűnik rózsásnak a Bubi helyzete. Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója a Gazdasági Rádió Mozgásban című műsorában úgy nyilatkozott, hogy a rendszer készültsége egyelőre 50-80 százalékos - ami azért is érdekes kijelentés, mert az 50 százalékos és a 80 százalékos készültségi szint között - legalábbis elméletben - jelentős különbségek vannak. A BKK azonban - feltételezhetően tanulva a korábbi, elhamarkodott kijelentésekből - már semmit nem bíz a véletlenre: ha a Bubi mégsem indul júliusban, akkor a rendszer inkább csak 50 százalékos készültségi szint körül mozog.
Mint arról korábban lapunk is beszámolt, a legutóbbi teszteken a biciklis rendszer csúnyán elbukott: még a legalapvetőbb funkciók sem működtek hiba nélkül, több alkalommal is megtörtént, hogy a tesztelők sem telefonos módon, sem Bubi-kártyával nem tudtak kölcsönözni, de az Index információi szerint az is előfordult, hogy PIN-kód vagy kártya használata nélkül, pusztán a fedélzeti számítógép billentyűzetének megérintésével ki lehetett venni a biciklit a dokkolóból. Horváth Gábor, a T-Systems ágazati igazgatója a rendszer működésképtelenségével kapcsolatban legutóbb úgy fogalmazott, hogy a hibát ott követték el, hogy a különböző, más országokban jól működő közbringás rendszerek "legjobb" szoftverfunkcióit vették át a magyar fejlesztésű Bubi-rendszer kiépítéséhez, ám "ezek együttműködését, integrációs szükségletét alábecsülték, amiért vállalják a felelősséget".
A hibásan működő, magyar fejlesztésű szoftver okozta folyamatos késedelem miatt egyébként a rendszert kiépítő T-Systems Kft.-nek napi 1,8 millió forint kötbért kell fizetnie a BKK részére, ami - úgy tudjuk - már bőven 100 millió forint fölött jár. A kötbérplafon 178 millió forint, ha ezt elérik, a BKK elméletileg felmondhatja a szerződést, ám Vitézy szerint "nem ez az elsődleges szándék" - a szerződés felmondásával ugyanis újra kellene indítani a tendereztetést, ami még nagyobb késedelemmel járna. Az elmúlt hónapok fényében bátran kijelenthetjük: ebben az esetben akár még az is előfordulhat, hogy csak jövő tavasszal lesz a fővárosnak Bubija. Bár nem áll szándékukban a szerződés felmondása, a BKK határozottan leszögezte: csak akkor veszik át a rendszert, ha az hibátlanul működik, így bíznak abban, hogy a T-Systems kijavítja a hibákat.
Ha minden igaz, a Bubit most is próbálgatják a BKK és a T-Systems munkatársai - összesen több, mint ötszázan, a belső tesztelés szerdán indult el és vasárnapig tart. Ha minden jól megy, ezután következik az újabb, két héten át tartó nyilvános próbaüzem, legalább ezer önkéntes bevonásával. A tesztelésre a BKK regisztrációs weboldalán lehet majd jelentkezni, az önkéntesek a sikeres próbaüzem végén féléves Bubi-bérletet kapnak "fizetségként". Budapesten eddig 1100 Mol-kerékpár található, ám további 2200 rendelésére van lehetőség. Egyelőre azonban csak abban reménykedhetünk, hogy az e heti tesztüzem viszonylag sikeresen zárul majd.