Alfred Hitchcock sem rendezhette volna izgalmasabbra az idei Magyar Nagydíjat. Vannak olyan vélekedések, hogy az elmúlt hétvégén minden idők legjobb hungaroringi futamát láthattuk. Ráadásul a végeredmény nyomán ismét esély nyílt arra, hogy a 2014-es világbajnokság ne csak a két Mercedes-pilóta, Nico Rosberg és Lewis Hamilton között dőljön el.
Pilóták: 1. Nico Rosberg (német, Mercedes) 202 pont, 2. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 191, 3. Daniel Ricciardo (ausztrál, Red Bull) 131, 4. Fernando Alonso (spanyol, Ferrari) 115, 5. Valtteri Bottas (finn, Williams) 95, 6. Sebastian Vettel (német, Red Bull) 88, 7. Nico Hülkenberg (német, Force India) 69, 8. Jenson Button (brit, McLaren) 60, 9. Felipe Massa (brazil, Williams) 40, 10. Kevin Magnussen (dán, McLaren) 37.
Konstruktőrök: 1. Mercedes 393 pont, 2. Red Bull 219, 3. Ferrari 142, 4. Williams 135, 5. Force India 98, 6. McLaren 97, 7. Toro Rosso 17, 8. Lotus 8, 9. Marussia 2.
A Red Bull ifjú ausztrálja, Daniel Ricciardo immáron második alkalommal győzte le a német gárda versenyzőit - ez idén eddig rajta kívül senkinek sem sikerült -, és már csak 71 pont a hátránya az élen álló Rosberghez, és 60 a második Hamiltonhoz képest.
Ez miért fontos? Többek között azért, mert a Mercedes immár engedélyezi a nyílt versenyt a két bajnokaspiráns között - lásd a róluk szóló keretes írásunkat -, ráadásul a nyári szünet után
következő nyolc pályából hat a Red Bullnak kedvez, így ha Ricciardo tartja a formáját, utolérheti az egymással rivalizáló ellenfeleit. És ami még ennél is lényegesebb: az utolsó, Abu-Dzabiban rendezendő futamon dupla pontokat osztanak, azaz az ausztrál még az idén világbajnok lehet!
"Tisztában vagyok vele, hogy a Hungaroringen sikerült csökkentenem a különbséget, de még így is elég messze vagyok a két Mercedes-pilótától. Eddig mindenki azt mondta, mennyire borzalmas ez az Abu-Dzabiban alkalmazásra kerülő pontrendszer, de nekem talán jól jöhet a duplázás, talán működhet. Meglátjuk!" - jelentette ki Ricciardo a Sky Sportsnak.
Egy ideje tudvalevő, hogy Nico Rosberg és Lewis Hamilton barátsága mára a múlté. A gyerekkoruk óta jóban lévő, ráadásul Monacóban majdnem szomszédként élő két pilóta az idén csapattársakként harcol a vb-címért, és ez a rivalizálás végleg betett kettejük kapcsolatának, egyre többször keverednek vitába egymással, s lassan ott tesznek egymásnak keresztbe, ahol csak tudnak.
Ennek újabb epizódjára a Hungaroringen került sor, amikor a csapat arra utasította Hamiltont, hogy a más taktikán lévő Rosberget engedje el. A brit közölte, nem tesz eleget a kérésnek, nem segít a riválisának. Rosberg ennek ellenére ki híján megelőzte őt az utolsó körben, és hogy most Hamilton mögött végzett, még mindig 11 ponttal vezet előtte a vb összetett pontversenyében.
Ám most már a csapat háza táján is megoszlanak a vélemények, mi a helyes magatartás és taktika a továbbiakra nézvést. Niki Lauda, a Mercedes tanácsadója egyértelműen a brit mellett állt ki, mondván, a végeredmény őt igazolta, ráadásul neki a vb-címért folytatott harcban - ameddig normális körülmények között küzdenek egymással - az egyéni érdekeit kell elsősorban figyelembe vennie.
Mások azt vallják, ha Hamilton engedelmesebb, Rosberg akár a versenyt is megnyerhette volna, igaz, ezzel a csapat jelentős mértékben belenyúlt volna kettejük bajnoki párharcába.
"Kár lenne leragadni egy dolognál, és azt mondani, ezen múlt, hogy Nico nem nyert. És azt sem tudhatjuk, Nicónak meglett volna-e a tempója ahhoz, hogy elhúzzon Lewistól, ami hozzásegítette volna a győzelemhez" - jelentette ki Lauda. Toto Wolff, a csapat sportigazgatója szerint a történtek után újra kell gondolniuk hozzáállásukat a szezon második felére.
"Ha elengeded a csapattársadat, aztán ő nyeri a futamot, te pedig veszítesz emiatt tíz pontot, saját magadnak ártasz. Keményebb hangnemre is válthattunk volna a rádióban, de nem tettük. Egy biztos, több ilyen eset nem lesz. Nem várhatjuk el a versenyzőktől az év második felében, hogy álljanak félre a legfőbb riválisuk elől. Ki kell elemeznünk a történteket, és újra át kell beszélnünk, hogyan versenyezhetnek egymás ellen, hiszen egyre élesedik a helyzet" - fogalmazott a sportigazgató
Hozzátette, az sem kizárt, hogy szabadjára engedik a két pilótát, nyíltan harcoljanak egymással a vb-címért. És hogy mi lesz ebből? "Legalább majd nem próbálnak úgy megjelenni, mint a két legjobb barát a világon…" - vélekedett Jacques Villeneuve, volt F1-es világbajnok.
Noha a közeljövőben szeretne világbajnok lenni, Ricciardo tisztában van azzal, hogy a mostani sikerével maximum életben tartotta az esélyeit. "Ha valaki közülünk, versenyzők közül azt mondja, hogy már elúszott az esély, akkor csak a Mercedes teljesítményét nézi. Normál esetben szinte minden pályán domináltak.
Az olyan napokon, mint amilyen a vasárnapi volt, amikor változékony körülmények voltak jellemzőek, biztonsági autós fázisok akadtak, képesek vagyunk tartani velük a lépést.
Vettelnek igaza van, amikor azt mondja: a matematikai esély még nem szállt el, mi, vagy akár én is lehetek még idén világbajnok. Ugyan most csökkenteni tudtam a hátrányomat, de reálisan nézve azért még mindig messze vagyunk tőlük. Persze amíg van esély a bajnoki címre, addig a lehető legjobb eredményre törekszünk. Ha a Hungaroringen sikerült, miért ne sikerülne máskor is" - fogalmazott az ausztrál versenyző.
Persze azt ő is pontosan tudja, álmai valóra váltásához a maximumot kell nyújtania, és az sem árt, ha néha-néha szerencséje is van. A magyar futam közepén például azt hitte, motorhiba miatt ki kell állnia. "Megijedtem! Körökön keresztül problémánk is volt, egyre fogyott a motorerő. Őrült kapcsolgatásba kezdtem a kormányon, már-már azt hittem, idő előtt véget ér a versenyem, de végül túljutottam a nehézségeken. Nagyon örülök" - árulta el Ricciardo.
Mivel a csapat sem hibázott, sőt, a tervezett gumitaktika tökéletesen bevált, az ausztrált elsőként intették le. Elnézve az idei teljesítményét - sokkal jobban teljesít, mint a négyszeres világbajnok csapattárs Sebastian Vettel -, nem kizárt, hogy 2014-ben a Red Bull ezúttal őt támogatja majd minden erejével a hátralévő futamokon. A Hungaroringen bebizonyította, megérett erre…
La Gazzetta dello Sport (olasz): Alonso mestermunkát végzett, és csak Ricciardo előtt kellett meghajolnia. Hol lenne a Ferrari nélküle? De a szezon legőrültebb GP-jének a hőse mégis Lewis Hamilton lett, az ő versenyzésére egyszerűen nincsenek szavak.
Tuttosport (olasz): Alonso varázsolt, a Ferrari ismét szárnyal.
Corriere dello Sport (olasz): F1-show. Alonso és Hamilton, a két gigász. Nagyszerű futam volt Budapesten esővel, szárazsággal és balesetekkel.
Corriere della Sera (olasz): Az idény legszebb versenye Budapesten. Ricciardo nyert, Alonso csodát tett.
El País (spanyol): Félelmetes mosoly: Ricciardo az új ékkő a Red Bullnál. Az ausztrál nyerte a szezon legjobb futamát.
El Periodico (spanyol): Bátraké a szerencse: ez a mondás az őrületes magyar futamon is bebizonyosodott. Ricciardo győzött, mert hitt a képességeiben.
Marca (spanyol): A Forma-1 ismét a régi. Végre egy izgalmas és küzdelmes verseny.
Daily Mail (brit): Hamilton megmutatta, hogy nem csapatjátékos, de fantasztikus versenyzéssel az utolsó helyről indulva harmadik lett.
The Times (brit): Hamilton 12 lüktető másodperc alatt megváltoztatta a vb mottóját, amely immár így hangzik: mindenki önmagáért. Ellenszegült a csapatutasításnak, lelassította dühös márkatársát, és kisebb csodát vitt véghez.
Der Standard (osztrák): Ricciardónak megjött az étvágya.
L'Equipe (francia): Ricciardo a kiemelkedő tudásának köszönheti a győzelmet, tökéletesen uralta a lélegzetelállító futamot.
Blick (svájci): Ütközések, vita és szenzáció - ennél többet aligha nyújthat egy F1-es futam. Ricciardo nyert, Alonso fellelkesült, a Mercedesnél pedig áll a bál.