A néma gyermekgyilkos

Publikálás dátuma
2014.09.03. 13:55
Fotó: Facebook.
Magyarországon egyre több gyermeket érint az 1-es típusú diabetes mellitus, amely az inzulin termelő sejtek fokozatos elvesztése következtében alakul ki. Ismerd meg közelebbről a betegséget, hogy minél hamarabb felfigyelhess az intő jelekre és orvoshoz fordulhass, hiszen megfelelő kezeléssel a kór könnyen kordában tartható. A gyermekkori cukorbetegség veszélyes, de kezelhető.

Maga a cukorbetegség a legelterjedtebb anyagcsere-betegség a világon. Nemcsak az idősebb korosztályt, hanem sajnos a fiatal generációt is érintheti, nem beszélve a csecsemő- és kisgyermekkorról.

Az elmúlt két évtizedben Philadelphiában mintegy hetven százalékkal nőtt meg az 1-es típusú cukorbetegségben szenvedő öt éven aluli gyermekek száma. Az  amerikai kutatás szerint hasonló emelkedést tapasztaltak az Egyesült Államokban és Európában is. Hazánkat tekintve húsz éve mindössze 100 ezer magyar gyerek közül mintegy 9 szenvedett 1-es típusú cukorbetegségben, mára ez a szám megduplázódott.

A gyermekkori, úgynevezett 1-es  típusú cukorbetegség nem azonos a felnőtt kori diabétesszel. Tüneteik, lefolyásuk és kezelésük is egészen más. A betegség pici korban alakul ki, amikor is az inzulin mennyisége a szervezetben folyamatosan csökken, miközben a sejtek éheznek, táplálék nélkül maradnak. Ez által a cukor a vérben és a vizeletben felhalmozódik.

Cukorbetegségről akkor beszélünk, amikor az éhgyomri vércukorérték meghaladja a 6 mmol/l értéket, ugyanakkor a cukorterhelés során 120 perccel későbbi érték  11.1 mmol/l  vagy magasabb.

A cukorbetegséget nagyon nehéz felismerni, hiszen alattomosan támad:  nem jár fájdalommal, mégis vannak intő jelei, amelyekre a szülőknek mindenképpen érdemes odafigyelni. Ilyenek a fáradékonyság, a megnövekedett szomjúság és étvágyérzés, a gyakori vizelés éjjel és nappal, a már szobatiszta gyermek ismételt ágybavizelése, valamint a gyors fogyás.

Amennyiben a gyermekkori diabetes  tünetei  a kisebb csecsemő - kisded korú gyermekeknél nem kerülnek időben felismerésre, akkor a betegség akár életveszélyessé is válhat. Éppen ezért nagyon fontos minden intő jelre felfigyelni és azt komolyan venni. Nem szabad elfelejteni, hogy azoknál a gyermekeknél, akik időben jutnak megfelelő orvosi ellátáshoz, hosszabb ideig lehet biztosítani a kisbetegek jobb anyagcsere egyensúlyát – mondta dr. Tóth-Heyn Péter a SE I. számú Gyermekklinika igazgatóhelyettese.

 

Ugyanakkor a gyerekek anyagcseréje könnyen egyensúlyban tartható megfelelő és szigorú diétával, gyakori és rendszeres testmozgással, megfelelő kezeléssel, vagyis inzulin adásával. Ez elősegíti a gyermek harmonikus testi és lelki fejlődését, kivédi a késői szövődmények fellépését, lehetővé téve  a gyermekvállalást és a jó életminőséget– hangsúlyozta Dr. Körner Anna egyetemi docens, az SE I. számú Gyermekklinika Diabetes Osztályának vezetője és a Szurikáta Alapítvány a Diabéteszes Gyermekekért szakértője.

Különös figyelmet kell fordítani a  kisbeteg  étrendjének összeállítására, hiszen a fejlődéséhez szükséges összes tápanyagot meg kell, hogy kapja, ugyanakkor csak annyi szénhidrátot fogyaszthat amennyit az orvos engedélyez.  Minden szülő nagyon jól tudja, hogy ezt be kell tartania, éppen ezért nagyon odafigyelnek, hogy kellő időben, megfelelő szénhidráttartalommal állítsák össze  a napi étrendet. A kezelőorvossal való folyamatos konzultáció  elengedhetetlen - tette hozzá dr. Körner Anna.

Ha kiderül, hogy valakinek a gyermeke cukorbeteg, nem szabad pánikba esni. A szülőnek mindig példát kell mutatnia, ha ő elfogadja a betegséget, akkor a gyermek is könnyedén teszi ezt. Nem szabad, hogy a kisbeteg egyedül érezze magát, tudnia kell, hogy van kire számítania. És itt jön az óvoda és az iskola felelőssége. Nem kirekeszteni kell a beteget, hanem együtt érezni vele, és figyelni rá, hiszen ők is a társaikhoz hasonlóan teljes életet élnek, csak több odafigyelést, törődést és különleges ellátást igényelnek. Ha ezt megkapják, akkor ők is egészségesnek fogják magukat érezni.

 A cukorbeteg gyermek esetén alapvető elvárás, hogy az óvodai és iskolai környezet tisztában legyen a diabétesz fogalmával, kezelésével, tudniuk kell, hogy mi a teendő az esetlegesen fellépő krízishelyzetek (kórosan alacsony vagy magas vércukorszint) elhárításával. Ugyanakkor nagyon fontos, hogyha a pedagógus arra lesz figyelmes, hogy egy egészségesnek hitt gyermek többször kikérezkedik a WC-re, vagy túl sok , akár több liternyi vizet fogyaszt, azonnal figyelmeztesse a szülőt, hiszen lehet, hogy a megváltozott szokások mögött 1-es  típusú cukorbetegség gyanúja merül fel, amely azonnali orvosi kivizsgálást igényel.

Nem szabad elfelejteni, hogy bárkinek a gyermeke kerülhet hasonló helyzetbe. Meg kell tanulnunk a betegséggel együtt élni, nem szabad hagyni, hogy a betegség győzzön le minket.

Szerző

Eltűnhetnek a vörösök

A klimatikus változások következtében csökkenhet a vörös hajú, kék szemű emberek száma.

A ScotlandsDNA, genetikai tesztekre specializálódott társaság kutatásai szerint, ha Skóciában emelkedik a hőmérséklet és többet süt a Nap, ezek a jellegzetességek eltűnhetnek. Ugyanis ezek a felhős ég és a napfényhiány miatt alakultak ki egy gén hatására, hogy enyhül jön a D-vitamin hiánya.

„Úgy gondoljuk, hogy a vörös haj Skóciában, Írországban és Anglia északi részében a klímához való alkalmazkodás eredménye. A világos bőr és a vörös haj létezésének oka, hogy nem kapunk elég napot és a lehető legtöbb D-vitamint kell magunkba vonzani. A klímaváltozás negatív hatással lesz erre a génre.” - mondta Alistair Moffat, a ScotlandsDNA igazgatója.

A Skóciában élő emberek 13 %-a vörös hajú, Angliában és Írországban a számuk kb. 20 millió. Ez utóbbi országban ez valósággal „nemzeti jellemvonásnak” számít. Ugyanakkor Kelet- és Közép-Európában sem ritka és vörös hajú embereket mindig egyfajta mítosz lengte be, különösen a nőket, akiket gyakran vádoltak a régi időkben boszorkánysággal. Emlékezzünk csak Arany János híres balladájára, a Vörös Rébékre! Számos legendás vörös hajú színésznő, Katharine Hepburntől Liv Ullmannig az erős, független nő szimbóluma lett. De azért az erősebb nemnél is vannak sztereotípiák: a „szeme sem áll jól” csibész kölyköket gyakran ábrázolják vörös hajjal Huckleberry Finn óta.

A tudósok szerte a világban arra figyelmeztetnek, hogy a hőmérséklet a század vége előtt 2 fokkal emelkedhet, ha nem csökken az emberi tevékenységből származó káros gázkibocsátások mértéke. A vörös haj eltűnése, tehát, reális veszély. Közben a vörös divatja állandóan visszatér, de az igazi természetes árnyalatait, a vörösesszőkétől (lásd még Guillaume Apollinaire versét) a mahagóniig egyetlen festék vagy színező sem tudja igazán visszaadni, már csak azért sem, mert a jellegzetes  "márványbőr"  vagy a szeplők úgyis elárulják…

Szerző
Frissítve: 2014.09.03. 10:00

A xilit és az egészséges életmód

Publikálás dátuma
2014.09.03. 09:00
Fotó: Thinkstock
A mértéktelen cukorfogyasztás évről évre egyre nagyobb problémát jelent az egészségügynek. A helytelen életmód következtében elhízás és a cukorbetegség réme fenyeget, melyek súlyos szövődményekhez vezethetnek. A túlsúlyos személyek szervezetében sokkal nagyobb eséllyel alakul ki daganatos betegség, valamint a szív- és érrendszeri betegségek kockázata is emelkedik.

Mi nem tartalmaz cukrot?

Lassan már nagyítóval kell keresnünk a hozzáadott cukor nélkül készült élelmiszereket. A húskészítmények kivételével szinte mindenhol ilyen termékekbe ütközünk. Gabonapehely reggelire? Csak nézd meg a dobozon a termék összetételét, és máris látod, milyen sok cukorral próbálják intenzívebbé tenné az ízét. Gyümölcslé reggelire? Jó, ha 20-30 százaléka valódi gyümölcs. Finomított lisztből készült péksütemények? A bennük lévő egyszerű szénhidrátok olyan gyorsan véráramba kerülnek, hogy a szervezetnek esélye sincs ezeket értelmes célra felhasználni. Zsírpárnáink viszont lassú, de annál biztosabb gyarapodásba kezdenek. A cukorfogyasztás annyira az életünk részévé vált, hogy ösztönösen szórjuk a kristálycukrot kávéba, teába, belemártjuk a földiepret, szóval úgy nagyjából ezzel édesítünk mindent.

„De már megszoktam az édes ízt, nem akarok lemondani a cukorról”

Van a cukornak egy kevésbé ismert, de annál aljasabb tulajdonsága: függőséget okoz. Elvonási tünetei a drogokéhoz hasonlatosak, és komoly pszichés zavarok jelentkezhetnek, ha egy cukorfüggő huzamosabb ideig nem kapja meg a szokásos adagját. Az édes íz viszont nem feltétlenül jár együtt hizlaló ételekkel. Ma már hatalmas választékban találunk természetes és mesterséges édesítőszereket, melyek energiaszegények, és a közhiedelemmel ellentétben semmiféle egészségkárosító hatásuk nem ismert. Sorozatunk első részében ismerkedjünk meg a xilittel.

Mi a xilit?

A xilit egy öt szénatomos cukoralkohol. Megtalálható a legtöbb zöldségben és gyümölcsben, de nagyobb mennyiségben a hemicellulózból vonható ki. A hat szénatomos édesítőkkel (mint pl. a szorbit) szemben a xilitet a szájban élő baktériumok nem tudják hasznosítani, és nem termelnek fogszuvasodást okozó savakat. A xilit egészségvédő hatását sok évtizedre visszanyúló kutatások igazolják. Íme a legfontosabb eredmények:

Fogak

Nem tesz kárt a fogzománcban, sőt, jelentősen csökkenti a fogszuvasodás kialakulásának esélyét. Mérsékli a lepedékképződést és a szájszárazságot. Segít visszaállítani a száj egészséges sav-bázis egyensúlyát. Különösen jótékony hatást fejt ki, ha éjszakára a fogunkon hagyjuk. A xilit erősíti a fogzománcot, és eredményesen kezelhetjük vele a kisebb szuvasodási foltokat.

Segít a fogyásban

A xilit a cukorhoz képest 75 százalékkal kevesebb szénhidrátot tartalmaz. Glikémiás indexe nagyon alacsony (egész pontosan 7-es), ezért a vércukorszintet nem emeli meg. Lassú felszívódásának köszönhetően jóllakottság-érzetet okoz, és megakadályozza, hogy további kalóriákat vigyünk be. Lúgosító hatása pedig úgy kell, mint egy falat kenyér a rengeteg savas étel mellé. A xilitet Candida-diéta alatt is bátran fogyaszthatjuk.

A cukorfogyasztás veszélyei

A finomított cukor-fogyasztáson kívül kevés olyan dolgot találunk, ami nagyobb kárt tehetne egészségünkben. A paleolit étrendben egyértelmű, hogy semmi keresnivalója az efféle élelmiszereknek, de aki nem ragaszkodik szigorúan ehhez a diétához, annak is melegen ajánljuk, hogy azonnal hajítsa ki a lakásban fellelhető összes, feldolgozott cukrot tartalmazó élelmiszert. Nem hiába lett a cukor szinonimája az „üres kalória”. A szervezetbe bejutó egyszerű szénhidrát pillanatok alatt a véráramba kerül, és drasztikusan megnöveli az inzulinszintet. Ez pedig egyenes utat jelent az elhízáshoz. A jelentős súlyfelesleggel küzdők pedig az alábbi súlyos betegségek kialakulásával számolhatnak:

Szív- és érrendszeri betegségek

Az elhízás többszörösére növeli a szívbetegségek kockázatát. A cukorfogyasztás okozta zsírosodás testünk motorját is fenyegeti, és ennek tudatában már nem nehéz belátni, hogy egy elzsírosodott szív közel sem tudja a kívánatos mértékben ellátni feladatát. A túlsúly drámai mértékben növeli a magas vérnyomás kialakulásának kockázatát is. A betegség óriási veszélye az, hogy sok évig tünetmentes marad, és csak akkor derül rá fény, amikor már nagy a baj. Az elhízás következtében olyan súlyos, életveszélyes szívbetegségek fordulhatnak elő, mint a szívinfarktus, szívritmuszavar és a szívelégtelenség.

Daganatos betegségek

Évről évre egyre nő a rákos megbetegedések száma. Az egészségtelen táplálkozás önmagában is növeli a daganatos sejtek kialakulását, de erre még az elhízás is rátesz egy jókora lapáttal. A cukorfogyasztás okozta elhízás olyan betegségek előszobáját jelenti, mint a mell-, vese-, vastagbél- és végbélrák

Cukorbetegség

Egyre több kutatás bizonyítja, hogy a nagymennyiségű cukorfogyasztás növeli a diabétesz előfordulásának veszélyét. Leegyszerűsítve: ahol több finomított cukor fogy, drámaian emelkedik a cukorbetegek aránya. Ezt nagyjából úgy kell elképzelni, mint a dohányosok száma és a tüdőrák előfordulása közötti kapcsolatot.

Vitaminhiány

Míg szervezetünk a természetes cukrokat (például a fruktózt) könnyedén le tudja bontani, a mesterségesen előállított cukorral meggyűlik a baja. A vegykezelt molekulák feldolgozásához elképesztő mennyiségű vitaminra van szüksége, ezt pedig kizárólag saját raktáraiból képes fedezni. Fokozottan igaz ez a B1-vitaminra, de óriási veszteség keletkezik a kalciumraktárainkban is.

Fogszuvasodás

Ki ne szeretné, ha fogai élete végéig épek és egészségesek maradnának? Nos, az a jó hír, hogy mindez lehetséges, ha szervezetünkből kiiktatjuk a cukros ételeket. A közhiedelemmel ellentétben a cukor nem közvetlenül roncsolja a fogzománcot, hanem az erjedése során keletkező savak révén. Ezeket az anyagokat ugyanis szervezetünk a fogzománcban is megtalálható kalciummal igyekszik közömbösíteni.

De mivel pótoljuk az édes ízt?

Szerencsére van megoldás. A finomított cukor olyan függőséget okozhat, mint a dohányzás, vagy akár a kemény drogok. Ha nem szeretne lemondani a megszokott ízről, számos egészséges alternatíva jöhet számításba. A természetes édesítőszereknél nincs jobb választás. Ezek az anyagok mesterséges adalékanyagokat nem tartalmaznak, hiszen 100 százalékban növényi eredetűek. A finomított cukrokra tulajdonképpen csak ízükkel emlékeztetnek. Mivel békén hagyják a vércukorszintet, nem okoznak elhízást, és semmiféle betegségtől nem kell tartanunk, ha úgy döntünk, egészségesebben szeretnénk élni. A legnépszerűbb természetes édesítőszerek: xilit (nyírfacukor), stevia, eritrit.

Szerző