Ukrajna;New York Times;Kuala Lumpur;maláj gép;Nadzsib Razak;

2014-09-10 07:38:00

Maláj gép: sok a kérdőjel

Holland szakértők tegnap tették közzé az első hivatalos jelentést az Ukrajnában szerencsétlenül járt malajziai utasszállító, az MH17-es járat lezuhanásáról. Az előzetes szakértői jelentés nem oldotta fel a dilemmákat, csupán annyit állít biztosan, hogy nem műszaki probléma vagy emberi hiba okozta a tragédiát.

Az MH17-es járat július 17-én Amszterdamból a malajziai főváros, Kuala Lumpur felé tartott, 298 emberrel a fedélzetén. Az utasok közül 193-an hollandok voltak, ezért vezeti Hága a vizsgálatot. Egyik pillanatról a másikra zuhant le Kelet-Ukrajnában, a lázadók által ellenőrzött területen.

Ezt igazolja, hogy a fekete dobozok felvételei hirtelen megszakadtak. A kinyert adatok alapján nincs bizonyíték arra, hogy előzőleg a személyzet vészhelyzetet észlelt volna, valamely műszer figyelmeztető jeleket adott volna le, válságos állapot alakult volna ki a pilótafülkében.

A holland repülésbiztonsági hivatal (DSB) szakértőinek előzetes jelentése szerint a repülő "nagy számú, kívülről, nagy energiával becsapódott tárgy okozta károsodás nyomán" még a levegőben darabjaira esett szét. Tjibbe Joustra, a DSB vizsgálóbizottságának vezetője közölte, 2015 nyarára készülnek el a végső jelentéssel. Aggasztó információ, hogy egy időben három kereskedelmi légijárat is tartózkodott az adott térségben.

A jelentés nem mondja ki egyértelműen, hogy a malajziai utasszállítót lelőtték, de a megállapítások igazolni látszanak azt a gyanút, hogy az utasszállítót orosz BUK föld-levegő rakétával találták el, ennek ugyanis az a jellegzetessége, hogy még a becsapódás előtt szilánkokra esik szét, s ezek a szilánkok szó szerint "szitává lövik" a célpontot.

A BBC elemzője szerint ugyanakkor a kilőtt fegyver típusa alapján még nem jelenthető ki egyértelműen, hogy ki és honnan lőtte ki a föld-levegő rakétát. Szakértők azt nyilatkozták, hogy a radarképek és a roncsok elemzése alapján végső soron meg tudják majd mondani, hogy honnan vették célba a gépet.

A New York Times szerint a holland jelentésből arra lehet következtetni, hogy - mivel a gép keleti irányba repült -, s a legtöbb sérülés a pilótafülkét és a gép elülső részét érte, vagy kelet-ukrajnai vagy orosz területről lőhettek. 

A katasztrófa után a kelet-ukrajnai oroszbarát szeparatistákat vádolták meg a gép lelövésével. Oroszország tagadta, hogy bármi köze lenne a szerencsétlenséghez, orosz források az ukrán légierőt tették felelőssé a katasztrófáért.

A szakértők személyesen nem jártak a helyszínen, az ott készült fotók alapján vonták le a következtetést, hogy mivel nagy területen szóródtak szét a repülő darabjai, a gép még a levegőben darabokra esett szét. A pilótafülke belsejének roncsdarabjáról készült felvételeken világosan láthatók a kívülről befelé ütött lyukak.

A felszálláskor Amszterdamban nem tapasztaltak problémát, a repülőt tapasztalt legénység vitte, a motorok normálisan működtek, a gép a szokásos repülési magasságon haladt. Az ukrajnai légiirányítással folytatott beszélgetések alapján megerősíthető, hogy a gép nem adott le vészjelzést.

Nadzsib Razak majalziai kormányfő üdvözölte a holland hivatalos jelentést, úgy vélte, hogy az megerősíti a gyanút, hogy egy föld-levegő rakétával szedték le a gépet. Alekszandr Zaharcsenko, a Donyecki Köztársaság önjelölt vezetője ugyanakkor azt állította, a szeparatisták nem rendelkeztek olyan fegyverrel, amellyel le tudták volna lőni a nagy magasságban repülő gépet.

Az orosz szövetségi légügyi hatóság szerint a holland jelentés arról tanúskodik, hogy "alaposan kivizsgálják" a tragédia körülményeit. A szakértőket aggasztja, hogy a katasztrófa helyszínét nem zárták le, a lakosság, újságírók is "beszennyezhették" a bizonyítékokat.