Az Ebola nem ismer határokat

Megerősítette az Ebola járvánnyal kapcsolatos világszerte jelen lévő félelmeket a vírus egyik felfedezője, Peter Piot. A belga járványügyi szakember, az ENSZ korábbi főtitkár-helyettese a Der Spiegel német lapnak adott interjújában azt hangsúlyozta, hogy az Afrikában március óta tomboló, eddig több mint 2600 halálos áldozatot követelő járvány más kontinensekre is átterjedhet.

A legveszélyeztetettebb területként Indiát nevezte meg, ahol a higiéniai körülményeknek köszönhetően gyorsan terjedne a vírus. Indiában ugyanis, akárcsak a nyugat-afrikai országokban nem ritkaság, hogy az orvosok és az ápolók nem viselnek kesztyűt, így nagy csak gyorsan elkapnák, hanem terjesztenék is a kórt.

A szakember azonban hangsúlyozta, hogy Európa és Észak-Amerika nincs valós veszélynek kitéve, még akkor sem, ha egyes esetek megjelennek e kontinenseken is, mert itt minden adott a vírus terjedésének megfékezéséhez.

Nem véletlen, hogy a hétvégén az ENSZ Közgyűlése jóváhagyta azt a határozatot, amely a nyugat-afrikai járvány megállítására és újabbak megakadályozását célozza. A Ban Ki Mun főtitkár által előterjesztett határozat rendelkezik egy saját ENSZ Ebola-misszió (UNMEER) létrehozásáról is. Az ENSZ Biztonsági Tanácsa megállapította: az Ebola járvány a nemzetközi békét és stabilitást is fenyegeti.

Ban Ki Mun becslése szerint a következő fél évben egymilliárd dollárnyi támogatásra lenne szükség a vírus elleni fellépéshez. A világszervezet főtitkár-helyettese, Jan Eliasson még szeptember elején közölte, ez az egyik legsúlyosabb egészségügyi válság, amellyel az ENSZ-nek valaha meg kellett birkóznia.

Szerző

Nyüzsgés az Andrássyn

Publikálás dátuma
2014.09.22. 07:17
Kézi hajtány a MÁV standján FOTÓ: TÓTH GERGŐ
Az Európai Mobilitási Hét záróeseménye volt a hétvégén, a budapesti Andrássy úton megrendezett Autómentes Nap. Az autósok helyét a biciklisek és a gyalogosok vették át, ezenkívül számtalan színes program várta ezúttal is a rendezvényre látogatókat. Volt itt elektromos meghajtású motorkerékpár, napelemes Zsiguli, különleges kerékpárok, kézi hajtány. 

Az európai nagyvárosok egyre növekvő autóforgalma, zsúfoltsága, romló levegője már a XX. század második felében gondolkodásra késztette a városvezetőket. 1997-ben rendezték meg Franciaországban az első autómentes napot. A kezdeményezés lényege, hogy az egyébként gépkocsit használó városlakók egy napra tegyék le autójukat, és próbálják ki az alternatív közlekedési módokat.

A francia elképzelés olyan sikeresnek bizonyult, hogy az ezredfordulóra számos más európai városban is megrendezték az Autómentes Napot. Az Európai Bizottság a rendezvényt, amelyet hagyományosan szeptember 22-én rendeznek meg, 2000-ben európai kezdeményezéssé nyilvánította.

Az autómentes nap központi eseményéhez egyre több kísérőprogram is csatlakozott, így jött létre az Európai Mobilitási Hét. A kezdeményezésben az utóbbi években világszerte több mint 2000 település vett részt.

Az Európai Mobilitási Hét eszmeiségét felvállaló résztvevőket díjazzák is. Budapest 2008-as rendezvényével megnyerte a fődíjat, és 2012-ben is előkelő helyen végzett: a magyar fővárosé a világ 10 legjobb mobilitási hetes rendezvénye között volt, 2013-ban pedig ismét dobogós helyet szerzett.

Vasárnap rendezték meg az első budapesti Ciclovia nevű eseményt a pesti rakpart Lánchíd és Margit-híd közötti szakaszán, melyen lehetett piknikezni, versenyezni, de még focizni is. A ciclovia spanyol kifejezés, jelentése állandó jellegű, vagy átmenetileg autók elől lezárt gyalogos és kerékpáros közlekedésre alkalmas út.

A rendezvény szabad teret biztosított számos szórakozási formának: jógának, lábtenisznek, görkorcsolyás szlalomozásnak és lassúsági séta versenynek. A budapesti Ciclovia kezdeményezés egy nemzetközi, a világ számos városban jól működő gyakorlatát igyekszik idehaza is bevezetni: vasárnaponként megnyitják a belvárosi utakat a gyalogosok és a kerékpárosok számára.

Szerző

Nyüzsgés az Andrássyn

Publikálás dátuma
2014.09.22. 07:17
Kézi hajtány a MÁV standján FOTÓ: TÓTH GERGŐ
Az Európai Mobilitási Hét záróeseménye volt a hétvégén, a budapesti Andrássy úton megrendezett Autómentes Nap. Az autósok helyét a biciklisek és a gyalogosok vették át, ezenkívül számtalan színes program várta ezúttal is a rendezvényre látogatókat. Volt itt elektromos meghajtású motorkerékpár, napelemes Zsiguli, különleges kerékpárok, kézi hajtány. 

Az európai nagyvárosok egyre növekvő autóforgalma, zsúfoltsága, romló levegője már a XX. század második felében gondolkodásra késztette a városvezetőket. 1997-ben rendezték meg Franciaországban az első autómentes napot. A kezdeményezés lényege, hogy az egyébként gépkocsit használó városlakók egy napra tegyék le autójukat, és próbálják ki az alternatív közlekedési módokat.

A francia elképzelés olyan sikeresnek bizonyult, hogy az ezredfordulóra számos más európai városban is megrendezték az Autómentes Napot. Az Európai Bizottság a rendezvényt, amelyet hagyományosan szeptember 22-én rendeznek meg, 2000-ben európai kezdeményezéssé nyilvánította.

Az autómentes nap központi eseményéhez egyre több kísérőprogram is csatlakozott, így jött létre az Európai Mobilitási Hét. A kezdeményezésben az utóbbi években világszerte több mint 2000 település vett részt.

Az Európai Mobilitási Hét eszmeiségét felvállaló résztvevőket díjazzák is. Budapest 2008-as rendezvényével megnyerte a fődíjat, és 2012-ben is előkelő helyen végzett: a magyar fővárosé a világ 10 legjobb mobilitási hetes rendezvénye között volt, 2013-ban pedig ismét dobogós helyet szerzett.

Vasárnap rendezték meg az első budapesti Ciclovia nevű eseményt a pesti rakpart Lánchíd és Margit-híd közötti szakaszán, melyen lehetett piknikezni, versenyezni, de még focizni is. A ciclovia spanyol kifejezés, jelentése állandó jellegű, vagy átmenetileg autók elől lezárt gyalogos és kerékpáros közlekedésre alkalmas út.

A rendezvény szabad teret biztosított számos szórakozási formának: jógának, lábtenisznek, görkorcsolyás szlalomozásnak és lassúsági séta versenynek. A budapesti Ciclovia kezdeményezés egy nemzetközi, a világ számos városban jól működő gyakorlatát igyekszik idehaza is bevezetni: vasárnaponként megnyitják a belvárosi utakat a gyalogosok és a kerékpárosok számára.

Szerző