Hirdetések;reklám;Nemzeti Kommunikációs Hivatal;

2014-10-15 07:03:00

Jön a hirdetési stop?

Noha formálisan már öt napja létezik az állami hirdetéseket egy kézbe terelő Nemzeti Kommunikációs Hivatal, továbbra sincs vezetője és még azt sem tudni, pontosan milyen feladatkörrel rendelkezik majd, s a központi közbeszerzések mekkora szeletét birtokolja majd. Információink szerint ez utóbbi jelenleg is fideszes belharcok tárgya, a hivatalvezető személyénél pedig lényegesebb lehet, milyen cégekkel dolgozik majd együtt - akár annak érdekében is, hogy túl sok közpénz továbbra se jusson kormánykritikus médiumokhoz.

Öt nap telt el a Nemzeti Kommunikációs Hivatal (NKH) kormányhatározatban előírt indulása óta, hivatalosan mégsem irányítja senki a Lázár János vezette Miniszterelnökség által felügyelt, minden állami hirdetést egy kézbe terelő szervezetet. Az eddigi hírek szerint a legesélyesebb a hivatal elnöki posztjára Felkai György, az MVM Magyar Villamosművek Zrt. távozó kommunikációs vezetője, ám Orbán Viktor kormányfő a jelek szerint még nem bólintott rá a személyére. Úgy tudjuk, a kormánypártban jelenleg is vita folyik a hivatal konkrét feladatköréről, pontosabban arról, hogy a központi közbeszerzések mekkora szeletét birtokolja majd, milyen állami érdekeltségeket vonnak be ebbe a körbe.

A Magyar Közlönyben ismertetett feladatok - azaz a kormányzat reklámokkal és PR-kommunikációval kapcsolatos közbeszerzéseinek "működtetése, összehangolása és ellenőrzése" - ugyanis aligha adnak támpontot a hivatal gyakorlati működéséhez. A sajtóban három verzió kering a hatáskör szélességéről. A Figyelő legutóbb azt írta, a legkevesebb befolyása az első forgatókönyv alapján volna az NKH-nak, eszerint ugyanis mindössze a minisztériumok, állami cégek médiaköltéseinek jóváhagyása lenne a feladata. A második verzió már szabad kezet adna a szervezetnek a médiavásárlás terén is; a harmadik szerint pedig a hivatal az online kommunikáció és a közösségi média hirdetései felett is kontrollt gyakorolhatna. A hetilap úgy tudja, jó, ha január 1-jére kiderül, melyik lesz a befutó - attól függően is, hogy politikai, vagy szakmai szempontok felé billen a mérleg.

Erről vélhetően sokat elárul majd az is, ki kapja meg végül a Habony Árpád miniszterelnöki főtanácsadó ötleteként is nevezett szuperhivatal elnöki székét. Sajtóhírek szerint ugyanis, ha az NKH-t Felkai vezetheti, annak a jeleként is betudható lesz, hogy a jobboldali médiabirodalommal folytatott fideszes harcban Simicska Lajosnak is maradt még befolyása. Korábban ugyanakkor Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős helyettes államtitkárának, ekképpen Lázár fontos munkatársának neve is felmerült. Giró-Szász András volt kormányszóvivő pedig már utalt rá, nem szívesen vállalná az NKH elnöki posztját, ugyanakkor a VS.hu szerint már találtak neki pozíciót: november 1-jétől a Miniszterelnökségnél kommunikációért felelős államtitkárként lép hivatalba, Kurucz Éva kormányszóvivő főnökeként. A kinevezés hírét Giró-Szász nem kommentálta.

Forrásaink szerint az NKH elnökének személye valóban "jelzésértékű" lesz, ám ha a hivatal valóban beszállna a médiaüzletbe is, érdemes lesz megnézni, milyen cégekkel fog együtt dolgozni. Ilyen lehet a Simicskához is kötött, Nyerges Zsolt tulajdonában álló Inter Media Group Kft., ha már "a béke megköttetik". Informátorunk szerint az sem kétséges, hogy a hivatal minden eddiginél szigorúbban ellenőrzi majd az állami reklámköltéseket, ügyelve arra, hogy olyan médiumok ne jussanak túl sok állami hirdetéshez, amelyek a kormánnyal szemben kritikusak.