bemutató;Máté Gábor;Katona József Színház;Café Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál;A két Korea újraegyesítése;Joel Pommerat;

Nagy összeütközések többször is vannak a produkcióban FOTÓK: SZALMÁS PÉTER

- Keserű epizódok

Joel Pommerat: A két Korea újraegyesítése című darabját ma mutatja be a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivállal közösen a Katona József Színház Máté Gábor rendezésében. Aki a cím alapján közéleti, vagy politikai témát vár, csalódnia kell, a produkció egymást követő igencsak felfokozott magánéleti epizódokból áll.

A Katona József Színház új bemutatója, nem más, mint pillanatfelvételek sorozata. Persze vannak bizonyos átfedések, hasonlóságok a töredékek között, de mindegyik önállóan is értelmezhető. A francia Joel Pommerat író, rendező, színházigazgató tíz évvel ezelőtt negyvenedik születésnapján úgy döntött negyven éven át, minden évben új darabot ír társulata színészeinek.

Nálunk is van hasonló példa, gondoljunk csak Pintér Bélára, aki szintén maga írja és rendezi a drámáit, sőt ő játszik is bennük. Úgy tudni a Joel Pommeratnak színészi ambíciói nincsenek, de a darabjai mégis igencsak színész központúak.

Fullajtár Andrea és Kulka János a produkcióban

Fullajtár Andrea és Kulka János a produkcióban

Máté Gábor, a Katona József Színház igazgatója egy párizsi őszi fesztiválról írt cikkből értesült a szerző műveiről, és ki is választott közülük egyet, amelynek úgy találta nagyon jó a címe, aztán elolvasta és kért a drámaíró ügynökségétől újabbakat.

Kapott is és egyik közülük A két Korea újraegyesítése. Máté Gábor szerint ennek is remek a címe. Ezzel nehéz vitatkozni, de az biztos, aki arra vár, hogy itt bizony Koreáról lesz szó, vagy súlyos közéleti vagy politikai kérdések boncolásáról, annak hamar csalódnia kell. Említik ugyan Koreát a szereplők az egyik utolsó jelenetben, de nem politikai összefüggésben.

Máté Gábor úgy gondolja, a cím nem félrevezető, inkább arra alkalmas, hogy szájhagyomány alapján könnyen terjedjen az előadás híre. Ami pedig a témát illeti, a rendező szerint, ha direkt politikai utalások nincsenek is benne, az előadás mégsem kerüli ki a társadalmi problémákat. "Fontosnak tartom, hogy ne hogy már az életünkben minden a politikáról szóljon.

Ez nagy tévedése a politikusoknak, hogy az emberek életére rákényszerítették a túlpolitizáltságot. Közben tele vagyunk napi életproblémákkal, például, hogy mi lesz a gyerekünkkel, hogy neveljük fel, vagy milyen iskolába adjuk, nem beszélve a kapcsolatainkról, a barátainkról, a szerelmeinkről, a feleségeinkről, a férjeinkről. Ezek a problémák eléggé össze tudják kuszálni az életünket" - mondta a direktor.

Arra a kérdésre, hogy egy átlagember mennyire képes kívül maradni a politikán azt válaszolta: a mostani önkormányzati választás éppen azt bizonyította, az emberek jeleztek a politikusoknak, hogy amit művelnek, az nem jó irányba visz. Ezért volt Máté Gábor szerint ennyire alacsony a szavazási részvétel.

Visszatérve a mai bemutatóra, Máté Gábor szerint a darab legnagyobb erénye a szabálytalansága, ami azt jelenti, hogy az alkotóknak nem a megszokott módon kell dolgozniuk az alapanyaggal. Emellett a nézőnek is rá kell jönnie arra, hogy ne várjon egy összefüggő történetre.

Kicsit hasonlóak, legalábbis epizód jellegűek az elhíresült Máté-osztály nyári produkciói, amelyek évek óta az osztály egyik tagjának az életét dolgozzák fel, de a néhány éve Egerben bemutatott Csörgess meg! Máté Gábor megítélése szerint szintén rokonítható a Katona József Színház mostani premierjével.

" Minden néző számára mást jelent majd ez az előadás, mert mindenki számára más jelenet értékelődik majd föl, attól függően, hogy vele történt-e hasonló, mint amit a színpadon látott" - tette hozzá Máté - Ez egy keserű darab, legalábbis meglehetősen kilátástalannak mutatja az emberi kapcsolatokat.

Mindenféle bűnökkel terheltek vagyunk, ezáltal a kapcsolataink is ilyenek. Nehezen tudunk a múltunkkal magánéleti szinten is elszámolni. Nehéz őszintének lenni, hiszen az őszinteségnek, illetve különböző döntéseinknek lehetnek negatív következményei is."

Vannak olyan jelenetek, amelyek nálunk nagyobb hangsúlyt kaphatnak, mint például Franciaországban. Szerepel a jelenetfüzérek között egy, amelyben a pedofília gyanújába keveredik egy tanár. Valószínű többeknek eszébe jut majd a nyáron nagy vihart kavart Sípos-ügy és nehéz lesz majd teljesen ettől eltekintve szemlélni az előadásnak ezt a részét.  

A mai magyar valóság egyébként többször is visszaköszön az előadás alatt, például a rendező "belefogalmazott" egy hajléktalant is a produkcióba, hiszen szerinte ma nálunk, ha valaki a szabadtéren ücsörög egy padon, vagy beszélget valakivel, garantált, hogy odamegy hozzá egy hajléktalan.

A két Korea újraegyesítését a párizsi Odeonban mutatták be 2013-ban. Nálunk a Katona József Színházban Borbély Alexandra, Fullajtár Andrea, Ónodi Eszter, Rezes Judit, Szirtes Ági, Keresztes Tamás, Kulka János, Nagy Ervin és Ötvös András játssza a szabálytalan, keserű, de olykor nagyon is ironikus epizódokat.

Az Alkotmánybírósághoz (Ab) fordul a másodfokon eljáró Fővárosi Ítélőtábla a KDB Bank Európa Zrt. magyar állam ellen indított devizahiteles perében, amelyet egyben az Ab határozatáig felfüggeszt - jelentette be az ügyben eljáró bíró a csütörtöki tárgyaláson.