Varga Mihály;televízió;RTL;bosszú;reklámadó;

2014-11-14 06:00:00

Nem fél a bosszútól az RTL Csoport

Hiába növeli a reklámadó mértékét a magyar kormány, ez nem változtatja meg az RTL Csoport elkötelezettségét Magyarország iránt – jelezte az RTL nemzetközi vállalati kommunikációért felelős igazgatója. A csatorna tehát továbbra sem tervezi, hogy kivonul a magyar piacról, noha Oliver Falhbusch szerint – mint azt az MMOnline-nak elmondta – a német tulajdonos számára is egyértelmű: a reklámadó legfelső kulcsának 40-ről 50 százalékra emelésével a kormány el akarja üldözni a társaságot Magyarországról.

Bár az újabb módosítás éppen az RTL-nek jelent jelentős pluszterhet a 4,5 milliárd forintnyi különadó mellé – úgy 300-400 milliót –, Varga Mihály gazdasági miniszter szerda este a köztévén cáfolta, hogy a csatornára szabták volna, mondván: jövőre a TV2-nek is ugyanezt a terhet kell vállalnia. Pedig vezető fideszesek informálisan elismerték, az emelést bosszúnak tekintik, szerintük az RTL Híradója a Fidesz vezetőit és családtagjaikat is célba vette. Miközben – írta a Népszabadság – „a párt soha nem kívánt beleszólni a társaság menedzsmentjébe”. Vagyis, ha kívánta volna, akkor csatorna számíthatott volna arra, hogy a kormány megpróbál beavatkozni személyi kérdésekbe is.

Az óvatosan nyilatkozó gazdasági miniszter azt ismételgette, amire az eredeti reklámadó-törvény benyújtásakor a Fidesz hivatkozott – jelesül azt, hogy a nagyobb cégek fizessenek többet -, noha az ősszel már Deutsch Tamás is elismerte, hogy a törvényt politikai fegyverként használták, és később Lázár János is azzal vádolta az RTL-t, hogy nem tisztességes adófizető – közvetve elismerve, hogy a reklámadó az RTL-nek szól.

Az adótörvények összegző módosító javaslatában szereplő emelésről a parlament költségvetési bizottságának tagjai szerda hajnali 3-kor értesülhettek, és a javaslatcsomagot reggel 9 órai ülésükön már tárgyalták is. Az MSZP-s képviselők, miután a több mint 150 oldalas előterjesztés átolvasására sem maradt idejük, ott is hagyták a bizottság ülését.

Ennek ellenére tegnap már a teljes javaslatcsomag átment az Országgyűlésen. „Nem az a kérdés, hogyan módosul a reklámadó, hanem az, mikor törlik el” - Urbán Zsolt, a Magyar Reklámszövetség elnöke egy november 7-i szakmai konferencián még bizakodó volt, bár akkor még folytak az egyeztetések a gazdasági tárcával a különadó enyhítéséről.