Tarlós István;Budapesti Közlekedési Központ;buszvezetők;Nemes Gábor;Budapesti Közlekedési Vállalat;

Budapesti buszsorsok

Folytatódik a kiszervezés a Budapesti Közlekedési Vállalatnál. Ahogyan cserélik a régi, leamortizált buszokat, úgy növekszik azoknak a járatoknak a száma, amelyeket nem a BKV üzemeltet és nem a BKV sofőrjei vezetnek. Jövőre Dél-Budapesten a sor. Bizonytalan a buszvezetők helyzete, s az sem javít a képen, hogy a főpolgármester igencsak nagy átszervezésbe kezdett.

A BKK ugyan közölte, hogy a szerződések értelmében az új külső szolgáltató köteles továbbfoglalkoztatási ajánlatot tenni a BKV érintett járművezetőinek, Nemesnek azonban fenntartásai vannak: tavaly 150 buszt vett át az Arriva, buszvezetőt azonban egyet sem. A jövőt enyhén szólva is tovább árnyékolják Tarlós István főpolgármester tervei.

A Fővárosi Közgyűlés ezen a héten tárgyalja azt az előterjesztést, amely szerint a Vitézy Dávid vezette BKK a feladatkörei közül csak a közlekedésszervezést és a már megvalósulóban lévő beruházásokat tarthatná meg, miután egyetlen holdingba szervezné a budapesti városgazdálkodást.

Sokan az egész terv mögött a fellángoló Tarlós-Vitézy ellentéteket látják, amire a főpolgármester a hét végén csak annyit mondott: nincs olyan, hogy Vitézy-ügy, ez nem személyes kérdés.

A városigazgatási holding létrehozása a városüzemeltetés ésszerűsítésének, egy átláthatóbb és egyszerűbb struktúra kialakításának a része. Az átszervezés nem csak a BKK-t érinti.

A cél egy olyan cégcsoport létrehozása, amely a Fővárosi Közgyűlés döntéseit végrehajtja, ahelyett, hogy önkényesen módosítaná – tette hozzá.

A BKK korlátlan tulajdonosi jogokat kapott az előző ciklus elején, de nem azért, hogy vitatkozzon a tulajdonost képviselő választott testülettel.

Márpedig az elmúlt négy évben erre számos példa adódott - közölte a főpolgármester a Népszabadsággal, amiből, ha nevet nem említ is, kiolvasható Vitézy kemény bírálata.

Viszont a már elindított projekteket a BKK végigviheti, csak az újakat nem kapja meg, a BKK megmarad, ha kisebb lesz is a mostaninál.

A tagadott, de kétségtelenül meglévő éles vitában Vitézy Dávid azt mondja: az utóbbi négy év az előző évtizedek legsikeresebb időszaka volt a budapesti közlekedésfejlesztésben.

Több olyan projektet indítottak - budai fonódó, több száz új jármű, elektronikus jegyrendszer - amely hosszútávra ható változásokat eredményez.

A 2010 előtti közlekedésirányítási rendszerrel és négy-öt elkülönülten dolgozó céggel szerinte mindezek nem valósulhattak volna meg.

Visszatérve a buszközlekedésre: akárhogyan alakul is a városházi belháború, aminek következményeit, ha nem is közvetlenül, de a hétköznapi közlekedő is megérzi, tarthatjuk akár tragikomikusnak, hogy fokozatosan magánkézbe kerül a tömegközlekedésről közösségi közlekedésnek átnevezett szolgáltatás, ez a buszon utazókat, buszra várakozókat a legkevésbé sem érdekli.

Ők inkább azon dühöngenek, hogy a járatok túl sokszor logikátlanul követik egymást, üresek, vagy túlzsúfoltak. A Futár információs hálózat ugyan bevált, de önmagában semmit nem érünk vele, ha az elavult és modern kocsik kevert, sokszor összehangolatlan érkezési sorrendjével tisztában vagyunk.