Előfizetés

Hankook a darázsfészek

Publikálás dátuma
2014.12.02. 06:13
A szakszervezet támogatja a Hankook munkahelyteremtő ambícióit, ha hajlandó lesz végre a cég az európai normák és törvények szer
Darázsfészekbe nyúlt Orbán Viktor, amikor az elmúlt pénteken Szöulban Dél-Korea "számunkra rendkívül szimpatikus kultúrát képviselő", magyarországi "zászlóshajójának" nevezte a Hankook gumiabroncsgyártó céget - állítja Vegyipari Dolgozók Szakszervezete, amely nem először teszi szóvá a cég szakszervezet-ellenességét, a dolgozókkal szembeni jogtalanságokat. Megnyert perek sokasága bizonyítja a VDSZ igazát, bár akadtak olyan ügyek is, amelyeket elbuktak.

A dél-koreai vállalatok fontos szerepet játszanak Magyarország életében - mondta Orbán Viktor miniszterelnök még múlt pénteken Szöulban, a Pak Gun Hje dél-koreai elnökkel folytatott megbeszélés utáni közös sajtótájékoztatón.

A kormányfő a Magyarországon jelen lévő dél-koreai cégek egyik hatalmas zászlóshajójának nevezte a Hankook gumiabroncsgyártó vállalatot, mint amely "nagy tiszteletet vívott ki magának Magyarországon", jó hírét keltette Dél-Koreának, és "számunkra rendkívül szimpatikus kultúrát képvisel".

A Vegyipari Dolgozók Szakszervezete ezzel szemben állítja: darázsfészekbe nyúlt a kormányfő, hiszen a VDSZ nem először teszi szóvá a cég dolgozókkal szembeni jogtalanságait, szakszervezet-ellenességét. Megnyert perek sokasága van a szakszervezetnél, bár az is tény, hogy akad olyan ügy is, amelyet elveszítettek.

Ami a koreai cég múltját illeti: furcsa a kormányfő lelkendezése, hiszen emlékezhetünk, annak idején, 2005-ben, amikor Kóka János, az MSZP-SZDSZ koalíciós kormány gazdasági minisztere kitalálta, hogy települjön ide a koreai gumis, a helyi Fidesz tiltakozó tüntetést szervezett Dunaújvárosban.

A cég végül megtelepedett, de működését azóta is viták kísérik. A kormányfő Szöulban arról nem beszélt, hogy a viták elején, 2007-ben, az akkor ellenzékben lévő Fidesz hűtlen kezelés gyanújával, ismeretlen tettes ellen tett feljelentést a Hankook-beruházás miatt.

Az Országos Munkavédelmi és Munkaügyi Főfelügyelőség (OMMF) rendezetlen, törvénytelen munkajogi, munkavédelmi viszonyok miatt többször, több millióra megbüntette őket, és a dolgozókkal szemben elkövetett jogtalanságok ("jogi hiányosságok") miatt visszatartották képzési támogatásukat.

A cégnél gyakorlatilag üldözik a szakszervezetet, s úgy tűnik, a miniszterelnöknek fogalma sincs róla, hogy mi zajlik a Hankook Tire Magyarország Kft. rácalmási üzemében, máskülönben nem magasztalná az egekig ezt a céget - állítják a szakszervezetnél.

Székely Tamás, a VDSZ elnöke azt mondja: munkahelyteremtés szempontjából a Hankook legalább annyira fontos, mint bármelyik üzem, ahol akár csak eggyel több új embert tudnak foglalkoztatni, s ezzel megmenteni a munkanélküliségtől.

A munkajogi törvények betartása alól azonban a leghatalmasabb „zászlóshajót” sem mentheti fel senki és semmi.

A Hankook ugyanis nem hajlandó beletörődni, hogy a magyar munkahelyeken a dolgozók érdekeiért valódi szakszervezeti munka folyik, s a helyi érdekvédelmi vezetők nem a cégvezetés ízlése szerint bólogató marionett bábuk, ezért évek óta folyamatos harcban áll a szakmai érdekvédelemmel.

A szakszervezeti munka ellehetetlenítése miatt az elmúlt években több érdekvédő önként, mások a cég nyomására távoztak a gyárból – állítja Székely.

Emlékeztett: a munkavállalók jogait sértő hiányosságok miatt a cég munkajogi kapcsolatai nem rendezettek, a VDSZ sorra nyeri a cégvezetés jogtalanságai, a szakszervezeti vezetők törvénytelen elbocsátásai és egyéb vétségek miatt indított munkajogi pereket. Ezért érthető, hogy a menedzsment nem „kedveli” az érdekvédőket.

A szakszervezet támogatja a Hankook munkahelyteremtő ambícióit, ha hajlandó lesz végre a cég az európai normák és törvények szerint működni, vagyis elfogadni, hogy a szakszervezetnek és a dolgozóknak olyan betartandó jogaik vannak Magyarországon, amelyek talán Dél-Koreában ismeretlenek.

A VDSZ elvárja, hogy a kormány kényszerítse a Hankook Tire Magyarország Kft. vezetését a törvényes működésre, ami a szakszervezeti munka biztosítására is kiterjed – szögezi le a szakszervezet.

Szükség esetén sem szól a CO-riasztó

Publikálás dátuma
2014.12.02. 06:12
Fotó: Thinkstock
"Magyarország, a szén-monoxid-riasztók gagyi-paradicsoma" - nagyon röviden akár így is lehetne összegezni a Víz, Gáz, Fűtéstechnika szaklap egyik legfrissebb felmérésének eredményeit, amellyel azt szerették volna kideríteni, hogy a hazánkban kapható szén-monoxid riasztók hatékonyságát vizsgáló - és igencsak lesújtó eredményekre jutott - októberi felmérés után történt-e változás a piacon.

Két hónapja megírtuk: a fogyasztóvédelem őszi ellenőrzéséből kiderült, hogy tízből kilenc készülék teljesen feleslegesen lógna a falon.

Ekkor a fogyasztóvédelem arra tett ígéretet: elintézik, hogy a nem megfelelő készülékeket kivonják a forgalomból. Nem jártak sikerrel, ugyanis az olcsó riaszók - még ha néhány más csomagolásban is tűnik azóta fel - továbbra is az áruházak polcain vannak.

A szaklap ezúttal újabb 13 készüléket vizsgáltatott be. A teszt során - amelyet egy független labor végzett - azt vizsgálták, hogy a készülékek megfelelnek-e a vonatkozó EU-s szabvány alapvető előírásainak, vagyis hogy a vészjelző a mérgező gáz veszélyes szintjének elérése előtt figyelmezteti-e felhasználót, ugyanakkor téves riasztással ne keltsen pánikot.

Az eredmények borzalmasak: 13-ból 10 riasztó megbukott a teszten, köztük több olyan is, amelyek csomagolásán és a használati útmutatóban a gyártók szinte majdnem minden esetben hivatkoznak a szabványos riasztási szintekre, azt állítva, hogy a készülékük ezeket a követelményeket teljesítik.

Egy olyan készüléket is teszteltek, amelyet korábban a katasztrófavédelem tájékoztató kisfilmjében mint működő, megbízható eszközt mutattak be - ám most bebizonyosodott, hogy az is használhatatlan.

Összekötnék a metrót és a HÉV-et

Újra elővette a 2-es metró és a gödöllői hév vonalának összekötéséről szóló tervet a BKK, legalábbis a Facebookon most azt írták, a projekt "startvonalra" került.

A Budapesti Közlekedési Központ részletesen kidolgozta a megvalósításhoz szükséges javaslatokat, mely tartalmazza a metró és a hév Örs vezér tere alatti összekötését és a gödöllői hévvonal rekonstrukciójának terveit, ahová korszerű, nagy befogadóképességű járművek is érkeznének.

A megfelelően előkészített tervek elengedhetetlen feltételei annak, hogy Budapest sikeresen pályázzon a kivitelezéshez szükséges pénzekre amint megnyílnak az EU-s közlekedésfejlesztési források.

A két vonal az Örs vezér terén találkozik, a vasúti pálya jelenleg a Pillangó utca állomásnál süllyed a föld alá, majd Körvasút megállóhelynél bukkan a felszínre.

A tervezett új Örs vezér tere állomást a Kerepesi út közepén, a jelenlegi gyalogosaluljáró alatt alakítanák ki a mínusz 2. szinten. Az új állomásról lehetőség lenne közvetlen gyalogos kapcsolat kialakítására a két nagy bevásárlóközpont, illetve a Kerepesi úti lakótelepek felé.

A két rendszer fizikai összekötésével megszűnne az átszállási kényszer Budapest számos városrésze felé, a mai gödöllői hév vonalán pedig gyakrabban közlekednek a szerelvények.

Az Örs vezér terén az átszállást is számítva 15 perc menetidő-megtakarítás várható, Gödöllő és a Déli pályaudvar között a menetidő jellemzően mintegy 30 százalékkal csökkenne - tették hozzá.

A HÉV vonalára korszerű, nagy befogadóképességű járművek is érkeznének, amelyek a metró és a mai HÉV vonalán is képesek közlekedni.

A szerelvények a tervek szerint 20 méterrel hosszabbak lennének, mint a jelenlegi Alstom-szerelvények, és a zsúfoltság elkerülése érdekében 20 százalékkal több férőhellyel rendelkeznének.