Műsormagazin;Fernando Alonso;Forma-1;McLaren;Jenson Button;

2014-12-05 06:57:00

Alonso újra Wokingban

A McLaren vezetői tegnapi ülésén sajtóhírek szerint megszületett a döntés a 2015-ös pilótapárossal kapcsolatban. A csapathoz visszatérő motorszállító, a Honda igényének megfelelően a sportág egyik legnagyobb klasszisa, a spanyol Fernando Alonso visszatér a wokingiakhoz, míg a másik autóról még nem döntöttek a dán Kevin Magnussen és a sportág 2009-es világbajnoka, Jenson Button között. Döntés remélhetőleg még az idén lesz.

Egy ideje már mindenki kész tényként kezelte, hogy a kétszeres világbajnok, Fernando Alonso visszatér a McLarenhez.

A spanyolon kívül a csapat tagjai is abban reménykednek, ezúttal sokkal jobb lesz köztük az együttműködés, mint anno 2007-ben.

A meglepetés nem is ez, hanem az, hogy Alonso csapattársa nem a 2009-es világbajnok, az idei esztendőben csapattársánál mindenben jobban teljesítő Jenson Button lesz, hanem a brit istállónál idén bemutatkozó Kevin Magnussen.

Sokan tudni vélik, hogy a 22 éves dán elsősorban a McLaren Csoport elnöke, Ron Dennis pártfogásának köszönheti maradását, ugyanis a kistulajdonosok és maga Alonso is inkább Buttont látta volna szívesebben a csapatnál 2015-ben.

Az idén bemutatkozó Kevin Magnussen szerződését szeretné meghosszabbítani, a résztulajdonosok viszont inkább Jenson Buttont alkalmaznák, sőt állítólag Alonso is inkább a tapasztalt brit pilótával dolgozna.

Mindenesetre, ha igazak a sajtóhírek, akkor egyrészt Alonso vezérszerepe elvitathatatlan lesz, mindenki azon dolgozik majd, hogy a brit gárdát visszajuttassa a csúcsra, másrészt Button számára lezárul az F1-es karrierje.

Ugyanis a csapatoknál már nincs üres hely – a Caterham indulása több mint kérdéses, így nem is nevezte meg 2015-ös felállását –, és nem valószínű, hogy a most 34 éves versenyző egy év szünetet követően visszatérne.

Azt egyébként Button menedzsere is megerősítette, felmerült a hosszútávú vb, mint lehetőség, sőt, bizonyos lapok szerint a brit világbajnok már meg is kezdte a tárgyalásokat a Porsche vezetőivel.

Bianchi túl gyorsan ment

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) a héten közzétette a Jules Bianchi balesetét vizsgáló bizottság részletes jelentését, és a 396 oldalas jegyzőkönyvből kiderült, hogy a francia versenyző nem lassított megfelelő mértékben kicsúszása előtt – 126 km/h-s sebességgel csapódott a darunak –, ugyanakkor a Marussia elektronikus biztonsági rendszere sem működött tökéletesen.

A tíztagú bizottság – amely többek között Ross Brawnt, Stefano Domenicalit és Emerson Fittipaldit is soraiban tudta – azt is megállapította, hogy a 25 éves francia pilóta a baleset előtt túlkorrigálta túlkormányzott autóját, és a pálya elhagyása és az ütközés között eltelt két másodpercben két lábával a gázpedált és a fékpedált is nyomta.

Ráadásul a blokkolt első kerekek miatt képtelen volt irányt váltani autójával, hogy elkerülje a darus kocsit. Bianchi súlyos balesetéből okulva a bizottság megfontolandónak tartja a zárt pilótafülkék bevezetését, valamint a darus kocsik biztonsági „szoknyával” való ellátását.

Úgy vélik, tovább kell fejleszteni a biztonsági szoftvereket, a jobb vízelvezetés érdekében megfelelően csatornázni kell valamennyi versenypályát. Indítványozták az úgynevezett négyórás szabály bevezetését, melynek értelmében valamennyi versenynek napnyugta előtt legalább négy órával kell elrajtolnia.

Emellett fontosnak tartják, hogy a versenynaptár megalkotásánál vegyék figyelembe a versenynek otthont adó országok éghajlati sajátosságait. Mindeközben Bianchi továbbra sincs magánál, igaz, már nem gépek segítségével lélegzik.

A korábbi F1-es versenyző, Patrick Tambay szerint az FIA mossa kezeit Jules Bianchi balesetének ügyében, és a szövetség az említett jelentéssel csak kivonta magát a felelősség alól. „Nem túl etikus, hogy a balesete óta eszméletlen állapotban lévő Bianchit hibáztatják a történtekért. Az FIA-tól szerintem szégyenletes dolog a versenyzőt vádolni” – nyilatkozta Tambay .

A 2015-ös új szabályok

- eltörölték a szezonzáró pontduplázását

- jön a virtuális biztonsági autó, melyet a dupla sárga zászlós figyelmeztetések esetén alkalmaznak majd

- a verseny felfüggesztése esetén a jövőben a mezőny tagjainak nem a rajtrácsra, hanem a bokszutcába kell felsorakozniuk

- ha egy csapat szerelői a rajt előtti 15 másodperces jelzés után is az autó körül maradnak, az érintett versenyzőnek a bokszutcából kell majd rajtolnia, ha ezt nem teszi meg, tíz másodperces „stop and go” büntetést kap

- 10 másodperces büntetés jár a veszélyes kiengedésekért

- a teljes hajtóegység cseréje esetén nem jár külön büntetés, az egyes részegységek cseréjéért osztják ki a hátrasorolást (ha a versenyző rajthelyezése nem teszi lehetővé a büntetés egészének letöltését, a fennmaradó rajthelyeket időbüntetésre váltják)

- az öt másodperces büntetés mellé jövőre bevezetik a tíz másodperces büntetést is, melyet ugyanúgy a kerékcserék idején, a munka megkezdése előtt kell letölteniük a versenyzőknek

- a safety car mögött immár nem kell megvárni, hogy a lekörözött autók a helyük visszavételük után felérjenek a mezőny mögé

- 24 autó esetén a Q1-ben és a Q2-ben is hét-hét autó búcsúzik a küzdelemtől az időmérőn, míg 22 résztvevőnél hat-hat esik ki az első két kvalifikációs szakaszban, s a sor hasonlóképpen folytatódik, ha a versenyzők száma csökken

- 2016-tól 18 évnél fiatalabb versenyző nem kaphat az F1-es versenyzéshez szükséges szuperlicencet, ismernie kell a sportszabályzatot és legalább 300 kilométert teljesítenie kell egy F1-es autóval, vagy minimum két évet versenyeznie kell alacsonyabb kategóriás formulaautókkal, ahol pedig egy meghatározott pontrendszer szerint el kell érnie bizonyos mennyiségű pontszámot.

- a versenyautók versenyzővel együtt mért minimális tömege 702 kilogramm

A 2015-ös előzetes versenynaptár

március 15. – Ausztrál Nagydíj
március 29. – Maláj Nagydíj
április 12. – Kínai Nagydíj
április 19. – Bahreini Nagydíj
május 3. – Dél-koreai Nagydíj (megerősítésre vár)
május 10. – Spanyol Nagydíj
május 24. – Monacói Nagydíj
június 7. – Kanadai Nagydíj
június 21. – Osztrák Nagydíj
július 5. – Brit Nagydíj
július 19. – Német Nagydíj
július 26. – Magyar Nagydíj
augusztus 23. – Belga Nagydíj
szeptember 6. – Olasz Nagydíj
szeptember 20. – Szingapúri Nagydíj
szeptember 27. – Japán Nagydíj
október 11. – Orosz Nagydíj
október 25. – Amerikai Nagydíj
november 1. – Mexikói Nagydíjnovember 15. – Brazil Nagydíj
november 29. – Abu-Dzabi Nagydíj