Vámháború a Szentföldön

Publikálás dátuma
2015.01.05. 06:39
Netanjahu szerint a Palesztin Hatóság vezetői szövetségre léptek a Hamász háborús bűnöseivel FOTÓ: EUROPRESS/GETTY IMAGES
Felfüggeszti az izraeli kormány a Palesztin Hatóságnak járó vám- és adóbevételek folyósítását, de Ramallah sem nézi tétlenül az újabb büntetőintézkedést. Izrael lépése válasz arra, hogy a Mahmúd Abbász palesztin elnök által vezetett Palesztin Hatóság benyújtotta csatlakozási kérelmét a Nemzetközi Büntetőbírósághoz (ICC).

Benjamin Netanjahu izraeli miniszterelnök a vasárnapi jeruzsálemi kormányülésen egyértelműen kijelentette – nem engedik, hogy izraeli hadsereg katonáit és tisztjeit a hágai Nemzetközi Büntetőbíróság elé citálják. Netanjahu szerint „a palesztinok az összetűzést választották, de nem fogunk ölbe tett kézzel ülni".

Izraelnek ugyanis a decemberi vám- és adóbevételeket pénteken, január 2-án kellett volna átutalnia a palesztin vezetésnek. Az 1993-as oslói egyezmény alapján a palesztinok számára Jeruzsálem gyűjti be az adóbevételeket, amelyeket átutal a ciszjordániai Palesztin Hatóságnak (PH), amely elsősorban ebből fedezi a palesztin állami szervek működését. Az adók és vámok összege mintegy 500 millió sékelt (106 millió eurót) tesz ki havonta, ami nagyjából a kétharmadát jelenti a palesztin költségvetésének.

Ramalláh szerint az összeg visszatartása háborús bűnnek minősíthető. Szaeb Erekát palesztin főtárgyaló viszont hangsúlyozta, hogy az „újabb háborús bűn és nyomásgyakorlás ellenére sem fog meghátrálni a palesztin vezetés”. Rami Hamdallah palesztin miniszterelnök és pénzügyminisztere jelezték, hogy a Palesztin Hatóság a vám- és adóbevételek visszatartása esetén nem tudja kifizetni a közalkalmazotti béreket sem.

Izrael is elítélte a ramalláhi döntést, a PH és Mahmúd Abbász palesztin elnök „egyoldalú lépését”, és úgy ítélte meg, hogy a Nemzetközi Büntetőbírósághoz benyújtott csatlakozási kérelem egyértelműen aláaknázza a közel-keleti békének még a perspektíváját is.

A palesztin lépés nyilván azt célozza, hogy Izraelt háborús bűntettekért lehessen felelősségre vonni. Erre a szándékra reagálva jelentette ki Netanjahu, hogy a „Palesztin Hatóság vezetőit kell elszámoltatni, mert szövetségre léptek a Hamász háborús bűnöseivel". Az AFP francia hírügynökségnek egy palesztin vezető jogász úgy nyilatkozott, a palesztinok első alkalommal azokkal a "bűnökkel" kapcsolatban emelnek majd panaszt a Nemzetközi Büntetőbíróságnál, amelyeket Izrael 2014. június 13. után követett el.

Vagyis a nyári Erős Szikla gázai hadművelet és az ahhoz vezető intézkedéssorozat kapcsán. Tavaly júniusban három zsidó fiatal elrablása után az izraeli hatóságok 2014. június 13-tól palesztinok százait vették őrizetbe Ciszjordániában, illetve Jeruzsálemben, az ebből kinövő konfliktus vezetett el az újabb gázai háborúhoz.

Juvál Steinic hírszerzési miniszter, a kormányzó Likud párt egyik legismertebb kemény vonalas politikusa arra az álláspontra helyezkedett, hogy "ha a Palesztin Hatóság nem lép vissza, akkor sokkal súlyosabb lépéseket kell megtenni, és ezek magukban foglalhatják a hatóság fokozatos feloszlatását is." (A Palesztin Hatóságot az oslói egyezmények hozták létre.)

Avigdor Liberman külügyminiszter szintén vasárnap Izrael cserbenhagyásával vádolta az európai országokat a nagyköveteknek tartott előadásában. "Az Európai Parlament vitájában elhangzott hazugságok Cion bölcseinek jegyzőkönyvére emlékeztetnek"- állította Liberman, aki antiszemitizmussal bélyegezte meg az európai politikusokat, a huszadik század eleji, zsidó világuralmi törekvéseket hangoztató antiszemita pamflethamisítványra utalva.

A radikális szélsőjobboldali politikus Svédországot és Írországot nevesítette, mert a két európai ország parlamentje sürgette a Palesztin Állam elismerését, bár hasonló álláspontra helyezkedett a spanyol és a francia törvényhozás is.

Liberman azonban egyértelművé tette, hogy az európai kapcsolat és szövetség fontos. Úgy fogalmazott, hogy 2015-ben nem a palesztinok, Irán vagy az arab államok jelentik majd Izrael nagy kihívását, hanem a nyugat-európai országok.

Szerző
Frissítve: 2015.01.04. 21:48

A maláj gép a rossz idő miatt zuhanhatott le

A szélsőséges időjárási körülmények idézhették elő az egy hete a Jávai-tengerbe zuhant utasszállító tragédiáját - jelentette be vasárnap az indonéziai meteorológiai szolgálat, miután kielemezte a térségben a tragédia idején rögzített időjárási adatokat.

A szakértők szerint a legvalószínűbb magyarázat az, hogy miután a gép berepült a viharfelhőbe, hajtóművei lejegesedtek és leálltak. Biztosat azonban csak azután tudnak mondani, hogy megtalálták a gép fekete dobozait, ezek helyét viszont még mindig nem tudták meghatározni. A munkát az időjárás mellett nehezíti az erős hajóforgalom is, amely nagy háttérzajt okoz, és lehetetlenné teszi a berendezések jelének észlelését.

Ugyanakkor a kutatás egyre eredményesebbnek bizonyul, az indonéziai hatóságok immár biztosra veszik, hogy a Jávai-tenger fenekén, Kalimantan partjaitól mintegy 170 kilométerre megtalálták a lezuhant gép roncsait, összesen hat nagyobb törzsdarabot. A legnagyobb közülük 18 méter hosszú, 5,4 méter széles.

Vasárnap búvárok ereszkedtek le a mélybe, hogy felvételeket készítsenek a harminc méter mélyen fekvő roncsokról: mintegy kilencven indonéz és orosz búvár merül alá 15 fős csoportokban, harminc-harminc percen át filmezték a roncsokat, a műveletben huszonhét hajó vett részt. A gép törzsének belsejébe - ahol a legtöbb holttest lehet - azonban még nem sikerült bejutniuk. A BBC legutóbbi információi szerint eddig összesen 34 holttest került elő.

Időközben egy furcsaságra is fény derült. Ha minden igaz, a járatnak nem is volt engedélye arra, hogy aznap repüljön Indonéziában. Ráadásul a pilóta a várható időjárásról sem érdeklődött a felszállás előtt.

Szerző

A maláj gép a rossz idő miatt zuhanhatott le

A szélsőséges időjárási körülmények idézhették elő az egy hete a Jávai-tengerbe zuhant utasszállító tragédiáját - jelentette be vasárnap az indonéziai meteorológiai szolgálat, miután kielemezte a térségben a tragédia idején rögzített időjárási adatokat.

A szakértők szerint a legvalószínűbb magyarázat az, hogy miután a gép berepült a viharfelhőbe, hajtóművei lejegesedtek és leálltak. Biztosat azonban csak azután tudnak mondani, hogy megtalálták a gép fekete dobozait, ezek helyét viszont még mindig nem tudták meghatározni. A munkát az időjárás mellett nehezíti az erős hajóforgalom is, amely nagy háttérzajt okoz, és lehetetlenné teszi a berendezések jelének észlelését.

Ugyanakkor a kutatás egyre eredményesebbnek bizonyul, az indonéziai hatóságok immár biztosra veszik, hogy a Jávai-tenger fenekén, Kalimantan partjaitól mintegy 170 kilométerre megtalálták a lezuhant gép roncsait, összesen hat nagyobb törzsdarabot. A legnagyobb közülük 18 méter hosszú, 5,4 méter széles.

Vasárnap búvárok ereszkedtek le a mélybe, hogy felvételeket készítsenek a harminc méter mélyen fekvő roncsokról: mintegy kilencven indonéz és orosz búvár merül alá 15 fős csoportokban, harminc-harminc percen át filmezték a roncsokat, a műveletben huszonhét hajó vett részt. A gép törzsének belsejébe - ahol a legtöbb holttest lehet - azonban még nem sikerült bejutniuk. A BBC legutóbbi információi szerint eddig összesen 34 holttest került elő.

Időközben egy furcsaságra is fény derült. Ha minden igaz, a járatnak nem is volt engedélye arra, hogy aznap repüljön Indonéziában. Ráadásul a pilóta a várható időjárásról sem érdeklődött a felszállás előtt.

Szerző