A Dunába öntik a többmilliárdnyi közpénzt

Publikálás dátuma
2015.01.10. 06:09
Csak kérdések vannak, válasz alig akad FOTÓ: TÓTH GERGŐ
Több milliárd forintnyi közpénzt sem sajnál feláldozni a kormánypárt kegyvesztetté vált jobboldali üzletfeleinek sarokba szorítása érdekében. Az évi 80 milliárd forintból hizlalt közmédia legalább 4-5 milliárdot áldoz az „ellen Hír Tv”-re, miközben semmilyen előzetes tanulmányokról nem tudni, amely alátámasztaná az új tévé szükségességét – a kormány a jelek szerint a látszatra sem ad az ügyben.

„Mindenkor a saját felületeit kívánja használni az egyes változások, újítások bejelentésére” – az elmúlt hetekben rendszerint ezzel vág vissza a működését, átszervezéseit firtató újságírói kérdésekre az MTVA. Miközben az idén már annyi közpénzből gazdálkodhatnak, mint soha korábban: csak az MTVA büdzséje 80 milliárd forint, de a médiatanács és a távirati iroda költségvetésével már 110 milliárd, amit az állam ia teljes magyar közmédiapiac feletti befolyás megszerzésére és felborítására szán.

A korábban lapunknak cáfolt, ám hetekkel később mégis bejelentett nemzeti sporttévé, azaz a júliusban induló M4 Sport, valamint a márciusban a fiatalok „estéit” bulváros tartalmakkal megcélzó Petőfi Tv a hasonló profilú kereskedelmi tévék riválisa is kíván lenni - miként a március 15-ével az M1 helyén sugárzó „nemzeti hírcsatorna” nem titkoltan a kegyvesztetté vált üzletemberhez, Simicska Lajoshoz köthető Hír Tv-é. Ugyanis csupa olyan magazin- és háttérműsort ígérnek a közmédiások, amely programok a Hír Tv-n is láthatóak. „Nyilván ezzel a szándékkal is hozták létre” – mondta tegnap lapunknak a Hír Tv vezérigazgató-helyettese arra, hogy konkurenciaként tekintenek-e az M1-re, de Szikszai Péter egyértelművé tette, felveszik a kesztyűt az újabb kormányzati lépés ellen, a támadások csak erősítik őket. „A reklámadó, az állami hirdetések elvonása, és a kikényszerített konkurenciaharc ellenére, tesszük, ami egy jobboldali tévé dolga. Még akkor is, ha most épp egy jobboldali kormány nem szeret bennünket” – mondta.

Ezek a - bírált - lépések igen érzékenyen érintették a csatornát: tavaly 400 millió forintnyi reklámadót kellett befizetniük, nyáron pedig azzal szembesültek – miként a szintén Simicskához köthető Magyar Nemzet is – , hogy az összes állami hirdetést leállították. Emiatt ősszel műsorokat is megszüntettek. November végén aztán jött a válaszlépés: elsőként lapunk számolt be róla, hogy az egykori APEH-elnök Simicska indulhat Veszprémben a február 22-i időközi országgyűlési választáson, megakadályozandó a fideszes kétharmadot. Ironikus, hogy nemrég szinte a veszprémi kampány indulásakor jelentette be az MTVA, hogy a Duna Tv lesz a nemzeti „főadó”, az M1 pedig főállású hírtelevízió. Az elmúlt években közben több kísérlet is volt a TV2 megszerzésére a piacvezető RTL Klub befolyásának megtöréséért, előbb Simicskához köthető üzletemberek, majd a kormányfőhöz most is közel álló Andy Vajna filmügyi kormánybiztos tűnt fel érdeklődőként, meghátrálásra késztetve Simicskáékat.

Az állami hírtévé fenntartása évi 4-5 milliárdot emészthet fel, de mint Vásárhelyi Mária médiaszociológus lapunknak mondta korábban, az adófizetők pénze, tehát "semmi sem drága" a kormánynak ebben a konfliktusban. Csakhogy, ha az M1 megjelenésével visszaesik a Hír TV nézettsége - stabilan 2 százalék a teljes lakosság körében -, Polyák Gábor médiajogász szavaival élve: a kormánypárt elérheti célját, és nem lesz kiszolgáltatva a Simicska-féle médiabirodalomnak.

Kell az internet is?

Január közepén, végén elindul az internetről szóló nemzeti konzultáció honlapja: az internetkon.hu – jelentette be Deutsch Tamás, az internetről szóló nemzeti konzultáció lebonyolítását végző miniszterelnöki biztos. Ott lesz módja mindenkinek javaslatot tenni a konzultáció felteendő kérdéseire. Azokat február végére összegzik, majd március "közepétől, végétől" egy hónapon át várják rájuk a válaszokat. Deutsch korábban azt mondta, biztosan rákérdeznek arra, hogy a felhasználók mennyire elégedettek a szolgáltatókkal, és mennyit hajlandók fizetni egy-egy szolgáltatásért; bár szerinte az internetadó ötlete halott, ezek alapján elképzelhető, hogy a jövőben a kormány maga is szerepet vállalna valamilyen formában az internetszolgáltatásban.

Témák
média Duna TV

Az ellenzék sem segít a Belvárosban

Antikorrupciós sétát szervez jövő szerda délutánra az V. kerületbe Juhász Péter, követelve Szentgyörgyvölgyi Péter fideszes polgármester lemondását.

 A tüntetésen meglátogatnák azokat az ingatlanokat, amelyeket a belvárosi önkormányzat az elmúlt években töredék áron adott el. A séta este hat órától az Erzsébet térről indul, és útba ejtenék a hírhedt Szerb utca 9. szám alatti házat, ahol többek között 110 négyzetméteres lakása van a Szentgyörgyvölgyi Pézter polgármesternek, aki tavaly novemberben ugyan már jelezte, a „támadások” miatt visszaadná a lakását, ez azonban a mai napig nem sikerült.

Juhász szerint a kerületi ingatlanvagyon kijátszása a Fidesz „legfelsőbb körét” is érinti, és a szálak akár a belügyminisztert is elérhetik az Átlátszó cikke alapján: az oknyomozó portál szerint Pintér Sándor korábbi üzlettársa – például a jelenleg a Danubius-csoportba tartozó Preventív-Security Zrt.-t a miniszterrel és másokkal együtt 1997-ben létrehozó - Rack László az egyik gyakori vevője a kerületi ingatlanoknak, legalább három ingatlant vett 30 százalékos önkormányzati kedvezménnyel – a Váci és a Dorottya utcában is. Utóbbi helyszínen egy 120 szobás hotelt terveznek, amelyben Giró-Szász András kormányszóvivőnek 20 százalékos tulajdonrésze lehet.

Érdekes, hogy a 3200 négyzetméteres alapterületű épülettől 776 millió forint helyett 582 millióért szabadult meg az önkormányzat. Giró-Szász tegnap újra előkerült az ügyben: a Blikk szerint századvéges üzlettársa, Heim Péter 2010-ben maga igazolta az önkormányzatnak, hogy a vásárlónak, egy luxemburgi offshore cégnek megvan a 2,68 milliárdos vételár kifizetéséhez szükséges összege a Dorottya utca 8. alatti épületre.

Az értékbecsléseket jellemzően a 2013 januárjáig a KDNP-s Rubovszky György tulajdonában álló cég végezte: ezért éveken át havi 300 ezer forintos fizetést is kapott a belvárosi önkormányzattól, noha korábban még a parlament összeférhetetlenségi bizottságának elnökeként vállalta volna, hogy lefolytassa az ellenzék által kért vagyonosodási vizsgálatot Rogán Antal ellen.

Az ingatlaneladásokat lassan maga az önkormányzat is elkezdi vizsgálni: az MSZP-s Steiner Pál január 13-ra, a tüntetést megelőző napra összehívta a pénzügyi bizottságot. Ám Juhász levélben kérdéssel fordult képviselő-társaihoz, azt tudakolva, nem kellene-e lemondania a polgármesternek, amire Steiner és a jobbikos Losonczy Pál azt írta, megvárják, amíg a bizottság március 31-ig kivizsgálja az ügyet, "és ehhez igazítják döntésüket". Vagyis szerintük a fideszes többségű bizottság döntésétől függ, le kell-e mondania Szentgyörgyvölgyinek. "Igen, ők az ellenzéki képviselők" - tette hozzá Juhász.

Szerző

Az ellenzék sem segít a Belvárosban

Antikorrupciós sétát szervez jövő szerda délutánra az V. kerületbe Juhász Péter, követelve Szentgyörgyvölgyi Péter fideszes polgármester lemondását.

 A tüntetésen meglátogatnák azokat az ingatlanokat, amelyeket a belvárosi önkormányzat az elmúlt években töredék áron adott el. A séta este hat órától az Erzsébet térről indul, és útba ejtenék a hírhedt Szerb utca 9. szám alatti házat, ahol többek között 110 négyzetméteres lakása van a Szentgyörgyvölgyi Pézter polgármesternek, aki tavaly novemberben ugyan már jelezte, a „támadások” miatt visszaadná a lakását, ez azonban a mai napig nem sikerült.

Juhász szerint a kerületi ingatlanvagyon kijátszása a Fidesz „legfelsőbb körét” is érinti, és a szálak akár a belügyminisztert is elérhetik az Átlátszó cikke alapján: az oknyomozó portál szerint Pintér Sándor korábbi üzlettársa – például a jelenleg a Danubius-csoportba tartozó Preventív-Security Zrt.-t a miniszterrel és másokkal együtt 1997-ben létrehozó - Rack László az egyik gyakori vevője a kerületi ingatlanoknak, legalább három ingatlant vett 30 százalékos önkormányzati kedvezménnyel – a Váci és a Dorottya utcában is. Utóbbi helyszínen egy 120 szobás hotelt terveznek, amelyben Giró-Szász András kormányszóvivőnek 20 százalékos tulajdonrésze lehet.

Érdekes, hogy a 3200 négyzetméteres alapterületű épülettől 776 millió forint helyett 582 millióért szabadult meg az önkormányzat. Giró-Szász tegnap újra előkerült az ügyben: a Blikk szerint századvéges üzlettársa, Heim Péter 2010-ben maga igazolta az önkormányzatnak, hogy a vásárlónak, egy luxemburgi offshore cégnek megvan a 2,68 milliárdos vételár kifizetéséhez szükséges összege a Dorottya utca 8. alatti épületre.

Az értékbecsléseket jellemzően a 2013 januárjáig a KDNP-s Rubovszky György tulajdonában álló cég végezte: ezért éveken át havi 300 ezer forintos fizetést is kapott a belvárosi önkormányzattól, noha korábban még a parlament összeférhetetlenségi bizottságának elnökeként vállalta volna, hogy lefolytassa az ellenzék által kért vagyonosodási vizsgálatot Rogán Antal ellen.

Az ingatlaneladásokat lassan maga az önkormányzat is elkezdi vizsgálni: az MSZP-s Steiner Pál január 13-ra, a tüntetést megelőző napra összehívta a pénzügyi bizottságot. Ám Juhász levélben kérdéssel fordult képviselő-társaihoz, azt tudakolva, nem kellene-e lemondania a polgármesternek, amire Steiner és a jobbikos Losonczy Pál azt írta, megvárják, amíg a bizottság március 31-ig kivizsgálja az ügyet, "és ehhez igazítják döntésüket". Vagyis szerintük a fideszes többségű bizottság döntésétől függ, le kell-e mondania Szentgyörgyvölgyinek. "Igen, ők az ellenzéki képviselők" - tette hozzá Juhász.

Szerző