Orosz szál a MET-ben

A MET csoport közzétette tulajdonosainak listáját. A MET vezére, Lakatos Benjámin szerint azért volt indokolt az adatok nyilvánossá tétele, mert olyan szintre jutott a boszorkányüldözés és a tevékenységük démonizálása, hogy ideje egy pár dolgot helyrerakni - nyilatkozta az e heti Figyelőnek. Ennek ellenére a rövid idő alatt hihetetlenül magas eredményeket (csak 2012-es év során 50 milliárt forint nyereséget) elért cégcsoport körül a tulajdonosok személyéből fakadóan a felmerült gyanúk még inkább felerősödhetnek.

A frissen közölt adatok szerint a Mol 40 százalékot, Lakatos Benjámin 26,67 százalékot, Nagy György és Ilya Trubnikov orosz üzletember 12,665 százalékot, 10 százalékot pedig Garancsi István birtokol a cégcsoportból.

Lakatos Benjámin a MET megalapítása előtt a MOL-nál Hernádi Zsolt bizalmi emberei közé tartozott, onnan került a MOL leányvállalataként indult cég élére. Garancsi István is a MOL-vezérhez köthető, ugyanis egyik első komoly üzletét Hernádi Zsolttal karöltve hozta össze, Nagy György pedig Csányi Sándorral ápol szoros üzleti kapcsolatot.

A tulajdonosok között megnevezett Ilya Trubnikov Lakatos elmondása szerint egy kanadai-orosz üzletember, akinek neve az NGKS orosz, olaj- és gázvezetékek átvizsgálásával, szivárgásmentesítéssel foglalkozó céghez kötődik. Szabó Gergely, a MET Magyarország vezérigazgatója korábban már megerősítette a Figyelőnek, hogy oroszok is szerepelnek a tulajdonosok között, elmondása szerint azért, hogy segítsenek olcsó gázt szerezni.

Szerző
Témák
gáz tulajdonos MET

Az állam "megvédi" a családokat

Nem találta alaptörvény-ellenesnek az úgynevezett első devizahiteles törvény bíróság által kifogásolt paragrafusait az Alkotmánybíróság (Ab). Elutasították a másodfokon eljáró Fővárosi Ítélőtáblának azt az indítványát, amelyben - a többi között - a K&H Bank, a KDB Bank, a Porsche Bank és az evoBank ügyében fordult az AB-hez. A taláros testület tegnap közzétett határozatában nem találta alkotmányellenesnek az első devizahiteles törvényt sérelmezett részeit, ezért nem is értettek egyet a megsemmisítésére irányuló bírói kezdeményezésekkel sem.

„Nem arról van (...) szó, hogy az állam a hatalmával visszaélve olyan helyzetet teremtett, melyben az ellenérdekű fél hátrányosabb pozícióba kerül a másik félhez képest, hanem arról, hogy a pénzügyi intézményeknek az állammal szemben kellett megindítani a vélelem megdöntésére irányuló peres eljárást” – olvasható az Ab indoklásában.

Majd így folytatják: "Önmagában az a tény, hogy az állam egy konkrét szerződéses kikötés vonatkozásában átvállalta az igényérvényesítést a fogyasztótól, illetve a közérdekű kereset előterjesztésére jogosulttól, összhangban áll a fogyasztóvédelem alkotmányos követelményével. Az Alkotmánybíróság gyakorlata egyértelmű abban a tekintetben, hogy a jogerő áttörése nem eleve alaptörvény-ellenes, ugyanakkor a már jogerősen lezárt jogviszonyok csak nagyon kivételes esetben, különösen fontos okból, alapvető jogok védelme érdekében, a szükségesség és arányosság követelményének megfelelően változtathatóak meg. "

Vagyis az Ab értelmezése szerint az államnak a fogyasztók (a devizahitelesek) érdekében bele kell avatkoznia a piaci folyamatokba a Kúria által tisztességtelennek minősített pénzintézetek ellenében. Szakértők szerint ez egyenlő az állam mindenhatóságának törvényesítével.

A határozathoz Kiss László, Lévay Miklós, Paczolay Péter és Pokol Béla alkotmánybírók különvéleményt, Czine Ágnes és Sulyok Tamás alkotmánybírók pedig párhuzamos indokolást csatoltak.

Rogán Antal, a Fidesz frakcióvezetője az Ab határozatára így reagált: a bankok időhúzó taktikája elbukott, amit immár az Ab is kimondott. Az alaptörvénnyel összhangban van és nem megkerülhető a bankok elszámoltatásáról szóló törvény végrehajtása. Véleménye szerint a magyar családok nyertek, az eddig pereskedő bankoknak is meg kell kezdeni az elszámolást az ügyfeleik számára.

Országos akció az útdíj ellen

Publikálás dátuma
2015.01.30. 06:00
A legtöbb helyen marad a fizetésre figyelmeztető tábla FOTÓ: MOLNÁR ÁDÁM
Az útdíjrendszer kiterjesztése ellen, a korábban ingyenes szakaszok újra díjmentessé tétele mellett demonstrálnak ma a szocialisták, illetve mindazok, akik egyetértenek velük. Fónagy János államtitkár egy tévé műsorban elszólta magát az M0-ás jelenleg nem fizetős szakaszai is a díjköteles körbe kerülnek 1-3 éven belül. Meglepetések nélkül megjelent a módosított útdíjrendelet.

Az országos akció kezdő eseményeként a kecskeméti szocialisták az M5-ös autópályára vivő utak mellett négy helyszínen feliratokkal demonstráltak reggel 8 órától egy órán keresztül, a Kecskemétet elkerülő szakasz ingyenességét követelve. Király József, az MSZP kecskeméti szervezetének elnöke azt mondta, elfogadhatatlan, hogy "amit egyszer már kifizettek az emberek, azért még egyszer fizessenek". Hozzátette: Kecskemét alföldi városként komoly légszennyezésnek van kitéve, és a helyzet tovább romlik, ha a forgalom szinte teljesen a városon keresztül megy. Elmondta, hogy az M5-ös elkerülő szakaszának díjmentessége érdekében levelet írtak a város két országgyűlési képviselőjének, de választ nem kaptak. Ha a figyelemfelkeltő demonstráció nem vezet eredményre, akkor félpályás vagy egész pályás útlezárással is nyomatékosítani fogják követelésüket - tette hozzá Király József.

Heringes Anita szocialista országgyűlési képviselő az MSZP útdíjellenes demonstrációján Kecskeméten, az M5 autópálya és az 52 főút csomópontjában. MTI Fotó: Ujvári Sándor

Heringes Anita szocialista országgyűlési képviselő az MSZP útdíjellenes demonstrációján Kecskeméten, az M5 autópálya és az 52 főút csomópontjában. MTI Fotó: Ujvári Sándor

A korábban ingyenes szakaszok újra díjmentessé tétele mellett demonstrálnak és nem a megyei matricák bevezetése ellen tiltakoznak ma a szocialisták. A félpályás útlezárásokról Gőgös Zoltán, az MSZP elnökhelyettese elmondta, azt szeretnék elérni, hogy azok a városokat elkerülő útszakaszok, amelyek használatáért a múlt év december 31-ig nem kellett fizetni, ezután se kelljen.

Fónagy János, a nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) államtitkára az ATV Egyenes Beszéd című műsorában azt állította: hogy "novemberben merült fel az igénye, hogy egységesíteni kellene az útdíjrendszert". Az államtitkára szerint a havi 400 forintos megyei matricák miatt nem fog átterelődni a forgalom a városokba. Ha mégis, arról úgy fogalmazott: elképzelhető, hogy néhány emberben felébred majd a dacvágy.

Gőgös Zoltán, a mai országos demonstráció egyik szervezője a Népszavának erre úgy reagált, inkább a kormányzat esetében lehet dacról beszélni, hogy minden észérv ellenére csak azért is ragaszkodik egy rossz döntéshez. Wittinghof Tamás, Budaörs polgármestere lapunknak elmondta, már megkezdték a forgalomszámlálást, de az M1-M7 bevezető szakasza fizetősé válása miatt a városban a forgalom növekedése máris érzékelhető, ezt a sokasodó lakossági panaszok is alátámasztják.

Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke óvott az elhamarkodott kijelentésektől pro és kontra egyaránt. Egyetértett azzal, hogy csak egy korrekt forgalomszámlálás adhat arra választ, hogy az útdíj fizetés kiterjesztése növeli egyes települések közlekedési terhelését, vagy sem. Nyilván lesznek, akik látva az autópályák, elkerülő utak forgalmának csökkenését, úgy döntenek, kifizetik az évi 5 ezer forintot, míg mások megkeresik az egérutakat – jegyezte meg lapunknak Dorner Lajos. Egyes településeknél azért megkockáztatható, hogy többen választják az autópályát, mint például Tárnok, ahol eddig 43 ezer forintos éves matricát kellett venni az autópálya használatához, most pedig elég 5 ezer forint. Budaörs, Dunakeszi, vagy Vecsés, Üllő esetében ennek ellenkezőjével lehet számolni. Az viszont nem valószínű, hogy tömegek térnek át az agglomerációban a közösségi közlekedésre. Az ehhez szükséges fejlesztésekre amúgy sincs meg a fedezet – tette hozzá a VEKE elnöke.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. munkatársai leszerelik az útdíjfizetésre figyelmeztető táblát Budapest határában a Liszt Ferenc-repülőtérre vezető 4-es főúton. Több szakasz ismét ingyenes lesz, közöttük a ferihegyi gyorsforgalmi út. MTI Fotó: Illyés Tibor

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. munkatársai leszerelik az útdíjfizetésre figyelmeztető táblát Budapest határában a Liszt Ferenc-repülőtérre vezető 4-es főúton. Több szakasz ismét ingyenes lesz, közöttük a ferihegyi gyorsforgalmi út. MTI Fotó: Illyés Tibor

Fónagy János azt is mondta, eddig volt, ahol fizettek, volt, ahol nem, most mindenhol fizetnek, de kevesebbet. Azt is állította, sokak számára olcsóbb lesz így a közlekedés. Gőgös Zoltán viszont a Népszavának úgy vélekedett, hogy ez nem magyarázat, és az útdíjfizetés kiterjesztését nem is lehet megmagyarázni. A megyei matricák ellen semmi kifogása az ellenzéki pártnak, ám annak nem az a rendeltetése, hogy az eddig nem fizetős szakaszokon is fizetni kelljen. Olyan utakra terjesztette ki a kormány a díjfizetési kötelezettséget, amelyek a települések környezetterhelését hivatottak csökkenteni.

A minisztérium háttérintézménye és munkatársai végezték a hatástanulmányt a megyei matricákkal kapcsolatban, ennek alapján vetette el a kormány, hogy az egész főútvonali rendszer, mind a 30 ezer kilométer fizetős legyen – fogalmazott Fónagy. Az államtitkár riporteri kérdésre azt is közölte, a hatástanulmányokat a jogszabály életbe lépéséig nem lehet nyilvánosságra hozni.

Az MSZP elnökhelyettese közölte, ez a jogszabály lassan egy hónapja hatályos, abban pedig kételkedett, hogy egy novemberi ötlet nyomán decemberre már megalapozott hatástanulmányok készíthetők, miközben jogszabály írja elő, hogy az ilyen döntéseknél nem csak ezekre, de szakmai egyeztetésekre is szükség lett volna. Gőgös azt is kifogásolta, ha ez most próbaüzem volt, akkor miért szedtek pénzt az autósoktól.

Sértő-Radics István, az Együtt elnökségi tagja, Uszka polgármestere szerint Fónagy János elszólta magát: három éven belül az egész M0-ás autóutat fizetőssé teszi a kormány. Az ellenzéki párt tiltakozik ez ellen, és a teljes új útdíj-rendszer eltörlését, a 2014-es állapot visszaállítását követeli.

Az ellenzéki párt károsnak tartja az útdíjat, mind a budapestiek, mind az agglomerációban élők, mind a vidéki városokban és azok környékén élők számára. A városiakon túl, a kistelepüléseket is hátrányosan érinti a szabályozás: falugondnoki jármű továbbra sem mentes az útdíj alól, sőt – a heti és havi díjak tekintetében – arra a korábbi ár dupláját kell januártól kifizetniük az önkormányzatoknak. A kormány ezzel kapcsolatban figyelmen kívül hagyta az önkormányzati szövetségek kérését.

A Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésén egy ellenzéki képviselő kezdeményezte az M0-s elkerülő út díjmentes használatának visszaállítását. A közgyűlési többség leszavazta. Köztük a korábban még hangosan tiltakozó polgármesterek is.

A legtöbb helyen marad a fizetésre figyelmeztető tábla FOTÓ: MOLNÁR ÁDÁM

A legtöbb helyen marad a fizetésre figyelmeztető tábla FOTÓ: MOLNÁR ÁDÁM

Az utolsó pillanatban - meglepetések nélkül - tegnap megjelent az útdíjrendelet módosítása is. Február 1-jétől díjmentessé válik a dunaújvárosi és a szekszárdi híd, nem kell fizetni a kaposvári, valamint a szombathelyi elkerülő utakon, valamint a Budapestről a repülőtérre vezető gyorsforgalmi szakaszon. A szomszédos megye első lehajtójáig lesznek érvényesek a megyei matricák. A fölöslegesen megváltott matricákat március közepéig lehet visszaváltani - az 1470 forintos szolgáltatási díj megfizetése nélkül. A nagycsaládosok és a mozgássérültek a beígért kedvezményt feltehetően áprilistól igényelhetik vissza, addig a 7-nél több üléses kisbuszaikra változatlanul D2-es matricát kell váltaniuk.

Útzárási útmutató
A Budapesten tiltakozók 14 órakor találkoznak az M3 – M0 csomópontban a Budapestre vezető oldalon található Shell benzinkút kamionparkolójában és innen vonulnak az Alkotmány utcába, ahol felolvassák a rendezvény petícióját és utcai beszélgetés lesz Tóbiás József, az MSZP elnöke, valamint Horváth Csaba, az MSZP budapesti frakcióvezetője részvételével.
Kecskeméten 8 órától 9 óráig tart a figyelemfelhívó akció az M5-ös autópálya kecskeméti ki- és bevezető szakaszain.
Győrben 10 órától gyülekeznek a tiltakozók a régi 1-es úton az AUDI Aréna murvás parkolójában, majd 12 óráig félpályás útlezárással adnak nyomatékot követelésüknek.
Nyíregyházán 13 órától félpályás útlezárás lesz a Kert utcán
Debrecenben 13 órától a 4-es főút kivezető szakaszán tiltakoznak a szocialisták, ide várják Kósa Lajost a Fidesz alelnökét is.
Székesfehérváron 14 órától az M7-es autópálya nyugati kivezetőjénél (a 63-as főút felé) találkozhatnak "útlezárókkal".
Tatabányán 15 órától az 1-es főút tatabányai lehajtójától az M1-es autópálya Tatabánya Újváros felhajtóig állják el (félpályán) az utat az útdíjfizetés kiterjesztése ellen tiltakozók.

Szerző
Frissítve: 2015.01.30. 13:08