RTL;Lázár János;reklámadó;

2015-01-31 06:03:00

Szóródik szét a reklámadó

A kormány az utóbbi hetekben tárgyalt a Bertelsmann csoporttal az RTL Klub kapcsán - ismerte el a Kormányzati Információs Központ. Úgy tűnik tehát, hogy a kormány valóban hajlandó a reklámadó felső kulcsának csökkentésére, ami egyet jelent azzal: ha ugyanannyit akarnak beszedni a sarcból, többeknek kell majd megfizetni. Magyarán a kabinet beleállt az eddig csak sejthető, újabb csatába az Orbán-Simicska háborúban.

Lázár állítja: "a megbeszéléseken az RTL magyarországi műsorpolitikája fel sem merült"

Lényegében elismerte a kormány, hogy az RTL Klub jogi osztályának megküldött tervezetében a reklámadó felső kulcsának leszállítása szerepelhet. Lapunk korábbi információt érdemben nem cáfolták, noha a Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter és a magyarországi kereskedelmi csatornát birtokló cégcsoport közötti tárgyalásokat érintő kiszivárogtatások továbbra is ellenmondásosak.

A kormány tegnap délutáni rövid közleménye mindenesetre megerősítette, hogy a kabinet az utóbbi hetekben megbeszéléseket folytatott a luxemburgi székhelyű Bertelsmann csoporttal. "A találkozók alkalmával közösen tekintették át a cég magyarországi befektetéseinek helyzetét. A megbeszéléseken fontos szerep jutott a reklámadó miatt Brüsszelben, az Európai Bizottság előtt folyó vitáknak. Mindkét fél számára fontos európai érték a sajtó szabadsága és a média függetlensége, ezért a megbeszéléseken az RTL magyarországi műsorpolitikája fel sem merült" - áll a közleményben, amely fontos magyarországi befektetőnek nevezte a médiavállalatot. Azt is megjegyezték, hogy "a médiacsoport értékeit, így a kiegyensúlyozottságot és a semlegesség elvét a kormány is nagyra becsüli".

"Magyarország számára kiemelt érdek, hogy az igazságos közteherviselés jegyében a különadók rendszere fennmaradjon, ugyanakkor a kormány kész mérlegelni a Bertelsmann-csoport megfontolásra és méltánylásra alkalmas véleményét" - írták. A közleménynek ez a része nyilvánvalóan arra vonatkozhat, hogy a kormány felülvizsgálhatja a reklámadót. Annak legfelső, tavaly novemberben még 40-ről 50 százalékra emelt kulcsa ugyanis kizárólag az RTL Klubot sújtja, hiszen a magyar médiumok közül kizárólag neki van egy évben 20 milliárd forint feletti árbevétele. A reklámadó ügyében az RTL Group még tavaly október elején hivatalos panaszt nyújtott be az Európai Bizottságnak, miközben a Bizottság maga is vizsgálódik, hiszen a magyar piacon az RTL Klub részesedése 13,5 százalék, a reklámadó több mint felét tehát ő fizeti. Magyarán a kormánynak nagyon is érdekében áll, hogy változtasson a szabályozáson, hiszen arra lehet számítani, hogy a magyar állam elveszítene egy európai bírósági pert ebben az ügyben.

Az elmúlt napokban kiszivárgott, hogy Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter többször is egyeztetett az RTL anyavállalatával. Az RTL-csoport meg is erősítette a tárgyalás hírét, csütörtökön pedig egy - a Népszava meghívása nélkül zajlott - háttérbeszélgetésen Orbán Viktor is elismerte az egyeztetéseket. Szerinte még nem dőlt el semmi, de a reklámadóból származó 7-10 milliárd forinthoz ragaszkodnak, erről nem mondanak le. Ha csökkentik az RTL-re kivetett legnagyobb kulcs mértékét, akkor meg kell találni a megoldást, hogyan szedjék be ezt az összeget. Magyarán abban az esetben mehet 10 százalék alá a reklámadó kulcsa, ha az lényegesen több médiavállalkozást érint, azaz az alacsonyabb árbevételű médiumokat is. Márpedig ezzel a kabinet újabb frontot nyithat a Simicska Lajos és Orbán Viktor között hónapokkal ezelőtt kibontakozott konfliktusban, hiszen a Fidesz eddigi gazdasági háttéremberének érdekeltségeibe tartozó médiavállalkozások eddig is hevesen tiltakoztak a reklámadó ellen, a fizetési kötelezettség szóródása pedig komolyan érintheti őket.

Elképzelhető, hogy ezzel állnak összefüggésben bizonyos információk, amelyek szándéka, hogy "megtorpedózzák a reklámadó módosításáról zajló egyeztetéseket". Lapunk ugyanis néhány napja még az RTL-csoport egyik vezetőjének, Andreas Rudasnak a Lázár Jánossal folytatott tárgyalásairól értesült, mely információ azonban részben pontatlannak bizonyult. Noha az RTL Group régiós alelnöke jelenleg valóban üzleti úton van, így szerdán bizonyára nem ő tárgyalt a kancelláriaminiszterrel, a múlt héten tudtunkkal kétszer is járt az Országházban, amit nem cáfolt egyik fél sem. S noha a kabinet - valamint az RTL Klub - még a felvetését is elhárítja, hogy a megegyezés "ára" a csatorna hír- és háttérműsorainak puhítása lenne, nem cáfolták azt az információnkat sem, hogy Rudas hétfőn valamiért részt vesz az RTL hírszerkesztőségének értekezletén. Arról sem érkezett cáfolat, hogy a reklámadó módosításáról szóló tervezetet a kabinet már megküldte a csatorna illetékeseinek, a kabinet kizárólag annyit közölt: a kormányt képviselő Lázár János a megbeszélésekről a Fidesz február 4-6-i frakcióülésén részletes tájékoztatást ad.

Hírolvasó nem kommentálhat

Az M1 megsértette a politikai hírekhez fűzött hírolvasói kommentár tilalmát, ezért a médiatanács figyelmeztetésben részesítette a csatorna médiaszolgáltatóját - áll a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) pénteki közleményében. A testület keddi ülésén foglalkozott az M1 Híradó tavaly november 8-i adásában elhangzottakkal, amikor a híradó műsorvezetője utalást tett egyes online hírportálokra, amelyek szerinte szándékosan elhallgatták az országról szóló pozitív híreket. A fokozatosság és arányosság elvén alapuló korábban kialakult jogalkalmazói gyakorlatnak megfelelően, mivel a médiaszolgáltató első alkalommal sértette meg a szóban forgó rendelkezést, a médiatanács a felhívta a jövőbeli jogsértésektől való tartózkodásra. A testület korábban, ugyanezen törvényi rendelkezés sérelme miatt ezt a jogkövetkezményt alkalmazta, amikor a Hír TV egyik 2012 októberi, az ATV és az RTL egy-egy 2012 novemberi híradójában, valamint a Klubrádió egyik 2013 februári, illetve szeptemberi hírblokkjában a hírolvasók a Jobbikot "szélsőjobb", "szélsőjobboldali", illetve "szélsőséges" jelzőkkel illették, ezzel véleményt formálva a pártról. A szabályozás nem általában véve a vélemények közzétételét korlátozza, hanem a nézők, hallgatók befolyásolását a hírek értelmezésében azáltal, hogy a híreket a hírolvasó vagy a médiaszolgáltató saját véleményével kíséri. A hírek és a vélemények elkülönült bemutatását a törvény nem korlátozza - emeli ki a közlemény.