Nem mehetünk el mellette szó nélkül

Publikálás dátuma
2015.02.13. 13:38
Fotó: Thinkstock
Szeretjük. Utáljuk. De nem mehetünk el mellette szó nélkül. Évente több mint 50 millió szál rózsa, több mint 36 millió szív alakú doboz csoki, több ezer levél Júliának Veronába, nagyságrendileg 200 ezer lánykérés február 14-én. Ez számokban a Valentin-nap. A túláradó érzelmek mellett azonban a napnak van egy meglehetősen racionális mozzanata is.

Világszerte, de főleg az angolszász országokban tartják február 14-ét a szerelmesek „ünnepének”. Bálint napján jellemzően a szerelmesek kisebb nagyobb ajándékokkal köszöntik egymást. Sokan választják a virágot, csokit, de igen gyakoriak a lánykérések is ezen a napon. Egy nemzetközi összefoglaló szerint  február 14-én 50 millió szál rózsát, 36 millió doboz csokoládét ajándékoznak egymásnak a szerelmesek. Több mint 8 milliárd cukorszívet gyártanak erre a napra, és hozzávetőleg 1 milliárd Valentin-napi képeslapot küldenek el csak az Egyesült Államokban. Mi több, évente átlagosan 220 ezer lány kezét kéri meg kedvese ezen a jeles napon.

Valójában a Valentin-napi keresztény szokás eredetéhez ez utóbbi áll a legközelebb. Feltehetőleg ugyanis egy 269. február 14-én kivégzett római pap a szerelmesek védőszentje, aki titokban eskette meg a szerelmes párokat, ugyanis a törvény akkoriban tiltotta a férfiaknak a katonai szolgálat előtti házasságkötést. A papnak szokása volt az is, hogy a római ifjú házaspárokat saját kertjéből szedett virágcsokorral örvendeztette meg. A szentről elterjedt egy másik történet is, mely a Bálint-napi üzenetküldés alapjául is szolgál. Úgy tartják, kivégzése előtt, Bálint hite erejével visszaadta börtönőre vak lányának látását, akinek búcsúüzenetet is hagyott a „A Te Bálintod” aláírással.

Napjainkban világszerte már számos más szokás is kapcsolódik február 14-éhez. Japánban például a nők ajándékoznak csokoládét a szeretett férfinak, melyre egyébként már Valentin-napi biztosítás is köthető, hogy egyetlen férfi se maradjon ajándék nélkül . A nők pedig egy hónappal később, március 14-én a Fehér Napon, fehér csokoládét kapnak viszonzásul.

De a túláradó érzelmek mellett a napnak van egy meglehetősen racionális mozzanata is: egy két évvel ezelőtti február 14-én ugyanis több mint 1000 biztosítási szerződést kötöttek, tavaly ugyanezen a napon pedig már 1500-an gondolták, hogy szükség lehet erre. Az olasz Generali 2013-ban és 2014-ben is Valentin-napon 1000-1000 kárt fizetett ki ügyfeleinek, összesen évente 235 millió forint értékben. Ami pedig az átvitt értelmű biztosítást illeti, a féltékeny olaszok például „lelakatolják” szerelmüket, többnyire vízparton, hidaknál a rácsra helyeznek el a nevükkel ellátott lakatot. 

Szerző
Témák
Valentin-nap

A péntek 13 bejött az OLX-nek

Az évek óta kétszereplős, ingyenes online hirdetési piac kisebbik szereplője azt jelentette, hogy megvette a nagyobb riválisát, az OLX-et - írja a hvg.hu.

Korábban az Apródról OLX-re átkeresztelt "vaterás" cég orrhosszal vezetett ugyan a Jófogás előtt, de azt sehogy sem lehetett ebbe az öldöklő küzdelembe belátni, hogy a két cég által évente mintegy másfél milliárd forintos éves reklámköltési versenyzés kinek, mikor és hogyan tudna megtérülni. „Jelenleg egyik szereplő sem képes komolyabb bevételt termelni, mindkét versenytárs óriási összegeket fektet a felhasználói bázis kiépítésébe és a márkaismertségre” – állt a piacot szondázó eNet jelentésében.

A Schibsted most azt jelentette, hogy megvette nem csak a magyar, de a romániai OLX-et is. Azt, hogy mennyire nem lehettek beavatva az OLX magyarországi dolgozói a nyilván jó ideje tartó tárgyalásokba, jelzi, hogy épp a napokban adott ki a cég közleményt arról, hogy az átmárkázás milyen új távlatokat nyitott az OLX előtt - írta a hvg.

Szerző
Témák
olx apród jófogás

160 milliós bírságot kap a Telekom

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) 160 millió forint pénzbírsággal sújtotta a Magyar Telekomot, mert a szolgáltatás korlátozásával kapcsolatos gyakorlata nem felelt meg sem a jogszabályoknak, sem az általános szerződési feltételeknek - közölte az NMHH pénteken.

Mivel a jogsértéseket nem első ízben állapította meg a hatóság, a szolgáltató vezérigazgatóját ezen felül további 2 millió forintra bírságolta. A közleményben leszögezik: az elektronikus hírközlésre vonatkozó jogszabályok egyértelműen úgy rendelkeznek, hogy a szolgáltatás korlátozásának csak előzetes értesítést követően abban az esetben van helye, ha az előfizető az abban szereplő tartozását az értesítés kézhezvételétől számított 30 napos határidő alatt sem rendezi.

A hatóság felügyeleti eljárásában a Magyar Telekomnak a szolgáltatás korlátozásával kapcsolatos gyakorlatát a 2013. október 1. és 2013. december 31. közötti időszakra, a vezetékes hírközlési szolgáltatások körében vizsgálta. Az eljárás a cég saját adatszolgáltatásán alapult és 2015. február 5-én zárult le határozattal. A hatóság vizsgálata megállapította, hogy a szolgáltató olyan előfizetőknél is alkalmazta a szolgáltatások korlátozását, akiknél a jogszabály által előírt értesítési kötelezettségének nem tett igazolhatóan eleget. Az előzetes felszólító leveleket ugyanis normál postai küldeményként küldte el, így sem azt nem tudta az eljárás során igazolni, hogy erre mikor került sor, sem pedig azt, hogy a levelek az előfizetőkhöz eljutottak-e és ha igen, milyen időpontban.

Ugyancsak jogsértést követett el a szolgáltató azzal, hogy a díjtartozások megfizetésére nem biztosította a jogszabályban előírt 30 napos határidőt, mivel a 30 napot az erre vonatkozó felszólítás keltétől, nem pedig annak az előfizetőhöz való megérkezésétől számította, noha a jogszabály az utóbbit írja elő. Jogsértést követett el a szolgáltató továbbá azzal is, hogy a szolgáltatást abban az esetben is korlátozta, ha az előfizető az eredeti tartozását megfizette, de a folyószámláján később keletkezett lejárt tartozás szerepelt.

Az NMHH figyelembe vette azt is, hogy nem egyedi esetekről, hanem a szolgáltató általánosan, hosszú idő óta követett gyakorlatáról van szó, továbbá a szolgáltató a vezetékes elektronikus hírközlési szolgáltatások hazai piacának legnagyobb, több millió előfizetőt kiszolgáló szereplője. A Telekom a vizsgált időszakban a helyhez kötött telefon-, helyhez kötött internet-hozzáférési, valamint a vezetékes, műholdas és IP-alapú műsorterjesztési szolgáltatásokat 72 300 esetben korlátozta díjtartozás miatt, és ugyanebben az időszakban 32 087 előfizetőnek számított fel visszakapcsolási díjat.

A közlemény arra is kitér, hogy a Telekom szolgáltatáskorlátozással összefüggő gyakorlatát korábban már 23 alkalommal vizsgálta a hatóság. Tizenkét alkalommal felszólította és kötelezte a céget az elektronikus hírközlésre vonatkozó szabályok és az általános szerződési feltételek szerinti megfelelő szolgáltatásnyújtásra, és további 11 alkalommal összesen 23 millió forint értékben pénzbírságot is kiszabott. A mostani bírság kiszabása mellett a hatóság kötelezte a szolgáltatót a feltárt jogsértések megszüntetésére, valamint a jogszerű állapot helyreállítását célzó intézkedési terv készítésére és végrehajtására. Hozzáteszik, hogy a Telekom az eljárás alatt együttműködő volt, és már időközben igyekezett a beazonosított problémákra megoldást találni. A Magyar Telekom azt közölte, hogy a napokban kapta kézhez a még nem jogerős határozatot, amelyet még tanulmányoz. A szolgáltató várhatóan fellebbezéssel fog élni.

Szerző
Frissítve: 2015.02.13. 13:21