Formula 1;Sebastian Vettel;Fernando Alonso;Ferrari;spanyol nagydíj;

Fernando Alonso nagy vágya, hogy új csapatában a hazai futamán
szerezze meg első vb-pontjait FOTÓ: EUROPRESS/GETTY IMAGES/DAN I

- Barcelona: újítók csatája

A mai szabadedzésekkel hivatalosan is megkezdődik a 2015-ös Formula 1-es világbajnokság európai állomássorozata Barcelonában. A Mercedes és a Ferrari rengeteg újítást hozott a spanyol futamra, amitől mindkét gárda a másik legyőzését reméli. A hazai nézők kedvence, Fernando Alonso mindenképpen pontszerzőként zárna a versenyt az egyébként még a színeiben is megújult McLarenjével.

Megérkezett Európába a Formula 1. Ez a tény általában azzal egészül ki immár évek, évtizedek óta, hogy a csapatok itt vetik be először nagyobb fejlesztési csomagjukat. Most sem lesz ez másként, és idén a két legerősebb alakulat, a Mercedes és a Ferrari az élen jár az újítások terén.

A Mercedes Barcelonába új alvázzal, új fékrendszerrel és javított első szárny-véglappal érkezett, viszont a motor maradt a régi. Sőt, az ellenfelek nagy bánatára még mindig az első használja az egy évre megengedett négyből. Ugyan a Ferrari sem tesz autójába új erőforrást, ám az olaszok már Bahreinben beszerelték a második egységet. Így ebben a kérdésben a Mercedesnek van előnye.

A Ferrari ugyanakkor új szárnyakat, új alvázat, új diffúzort és egy javított motorszoftvert vitt a Spanyol Nagydíj helyszínére. Jó hír a rajongóknak, valamennyi hozta is az elvárt eredményt, amikor Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen kipróbálta valamennyit a szimulátorban.

„Ezektől az újításoktól három-négy tizedmásodperc javulást remélünk körönként, de ez mindenképpen szükséges, ha utol akarjuk érni a Mercedest” – árulta el Vettel.  Mindezzel a német istállónál is tisztában vannak. „Nagyon komolyan vesszük a Ferrarit. Minden fejlesztést a lehető leghamarabb felszerelünk az autóra, és azt reméljük, ennek már Barcelonában meg lesz a kézzel fogható eredmény” – közölte a Mercedes Motorsport főnöke, Toto Wolff a Sport Bildnek.

Szintén nagy változásokon ment át az önmagát keresgélő McLaren. Számos technikai fejlesztés mellett egy sokkal erősebb és megbízhatóbbnak tűnő Honda-motort is bevetnek a hétvégén, mindezt tetézték, hogy vadonatúj festéssel gurul ma pályára Fernando Alonso és Jenson Button.

„Felülvizsgáltuk a festésünket és javítottunk annak vizuális hatásán, valamint a napsütéses időjárás mellett az éjszakai futamokhoz is igazítottuk. Az eredmény egy vad, grafitszürke dizájn, ami a McLaren kulcselemeivel egészül ki és csökkenti a tükröződéssel kapcsolatos problémákat, melyek a króm-ezüst esetében merültek fel” – jelentette meg az istálló szóvivője az új festésről a csapat hivatalos közösségi oldalán.

Mindenesetre Alonso nagyon készül a hazai futamára, és abban reménykedik, hogy a fejlesztéseknek köszönhetően megszerezheti a csapat első idei vb-pontjait. Legutóbb Bahreinben már a 11. helyen intették le, igaz, a csapat helyzetét „némiképp” árnyalja az a tény, hogy Button mindeközben el sem tudott indulni autója energia visszanyerő rendszerének meghibásodása miatt.

„Versenyről versenyre vannak újításaink, és ez most sem lesz másként. Nagyon remélem, hogy a hazai közönségem előtt sikerül olyan eredményt elérnem, amire a továbbiakban bátran alapozhatunk majd. Sajnos a futamgyőzelemre vagy a dobogóra nincs reális esélyünk, de abban maximálisan hiszek, hogy meglehetnek első pontjaink az idei szezonban” – fogalmazott Alonso.

Amit a Spanyol Nagydíjról tudni kell…
Pálya neve – Circuit de Catalunya
Körszám – 66
Pálya hossza – 4655
Körrekord – 1:21.670 (Kimi Räikkönen, Ferrari – 2008)
2014-es rajtelsőség – 1:25.232 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014-es futamgyőztes – Lewis Hamilton
Előzési zóna – az FIA két előzési zónát jelölt ki a barcelonai aszfaltcsíkon: az első mérési pontot a kilences kanyar előtt helyezték el, magát a DRS-t pedig a kilences és a tízes kanyar közötti egyenesben lehet aktiválni, míg a második zóna mérési pontja a biztonsági autós vonalon lett elhelyezve, az állítható hátsószárnyat pedig a célegyenesben lehet működésbe hozni.
Gumik – a hétvégén a narancssárga jelölésű kemény és a fehér oldalfalú közepes gumiabroncsokat használhatják majd a versenyzők.
Kiállási taktika – a szakemberek szerint a legtöbb csapat két kiállással szeretné teljesíteni a vasárnapi futamot.
Érdekesség – a jelenlegi mezőnyből csak Fernando Alonso és Kimi Räikkönen mondhatja el magáról, hogy egynél több győzelmet szerzett Spanyolországban – mindketten két alkalommal diadalmaskodtak Barcelonában. A még aktív pilóták közül Lewis Hamilton, Pastor Maldonado, Sebastian Vettel, Jenson Button és Felipe Massa nyert még az európai szezonnyitó helyszínén.



A kormány döntésének következtében a 2010-es évtől öt látványsportág is részesülhet a társasági adókedvezményből (TAO), amelyek elsősorban az utánpótlás- és létesítményhelyzetet hívatottak javítani. Ennek a támogatási formának az első eredményei már láthatóak, igaz nem ott, ahol az ország vezetői azt látni szeretnék. Összeállításunkban annak jártunk utána, miként sáfárkodott a jégkorong, a kézilabda, a kosárlabda, a labdarúgás és a vízilabda a milliárdokkal. Talán nem meglepő, a legkevesebb eredményt a labdarúgásban sikerült elérni – bár ott kifejezetten jól haladnak a létesítménycélú beruházások –, ezzel szemben a többi sportág tényleg bebizonyította, hogy nem csupán pénzpocsékolás volt a számukra érkezett állami támogatás.