romák;Ercsi;alapvető jogok biztosa;Eötvös József Általános Iskola;iskolai kirándulások;integrációs oktatás;

2015-05-12 07:13:00

"Büdös a gyerek!" - Indulatok egy iskolai kirándulás körül

Az ercsi Eötvös József Általános Iskola befogadó és innovatív iskolaként tünteti fel magát, mégsem viszi el minden tanulóját az iskolai kirándulásokra. Olyan kirándulásokra, amelyeket az integrációs oktatásra nyert 130 millió forintból finanszíroznak. És kiket nem visznek? Többnyire azokat, akiket integrálni kellene.

Sok általános iskolás gyermek nézte végig két turnusban Ercsiben, ahogy az osztálytársaik felszállnak egy buszra, és elmennek kirándulni Egerbe. Volt, aki betegség miatt nem mehetett, mást a szülei nem engedtek, de nagy részük azért nem csatlakozott, mert azt mondták nekik a tanárok, hogy nem viszik magukkal őket. Egy gyerek ellenőrzőjébe csak annyit írtak, hogy „több okból kifolyólag” nem vihetik el, másoknak szóban mondták el, mi a baj velük. Például, hogy zavarni fogják a többiek nyugalmát, nem bír vele a tanítónő, vagy büdös a gyerek – írja hosszú tudósításában a vs.hu.

Számos szülő igencsak rossz néven vette ezt a lépést, különösen arra való tekintettel, hogy a kirándulásokat az integrációs oktatásra nyert uniós pénzből finanszírozza az iskola. A vs.hu információi szerint több éve indulnak olyan osztályok – az ide járók állítólag csoportosan kerülnek át a szülők által jobbnak tartott óvodából –, amelyekben legfeljebb egy-két roma gyerek tanul, van két vegyes osztály, és egy olyan, ahová szinte kizárólag, más forrásunk szerint minimum 70 százalékban roma származású diákok járnak.

Az Eötvös 2012-ben nyerte a 130 millió forintot az „Ercsi modell kialakítása az integráció és az egész napos iskola szellemében” elnevezésű pályázatra. A pénz zömét kirándulásokra, erdei táborozásokra, egészségnapra, egyéni és csoportos foglalkozásokra költötték, az összeget két év alatt, mivel a pályázat határideje április 30. volt, így egymást érték a kirándulások.

A célt azonban a bírálók szerint egyáltalán nem érte el a program. Egy forrásunk kifogásolta, hogy a pedagógusok nem kaptak szakembertől segítséget, az iskolában nincs elég szakképzett fejlesztő pedagógus, gyógypedagógus, egyáltalán nincs gyermekvédelmi felelős vagy gyermekpszichológus és szociális munkás sem, differenciált oktatásról sincs szó.

Sokan úgy vélik, hogy a hajókirándulás vagy egy színházi program az asszimilációt vagy a felzárkóztatást segítheti, de az integrációt nem. Ahhoz például roma művészeket kellett volna meghívni, hogy bemutassák a kultúrájukat. Ebben a helyzetben az egri kirándulás ügye csak fokozta a feszültséget. Az otthon hagyott gyerekek többsége roma származású, bár az iskolában nem mondták ki, hogy ez lenne az akadály. A  gyerekek csak az indulás előtt 1-2 nappal tudták meg, hogy nem mehetnek. 

Az ercsi iskola ügye – az iskolai kirándulással és általában a szegregáció vádjával – az alapvető jogok biztosához került. Egy szegregációs jogvédő szakértő úgy látja, hogy inkább egy önkényes, igazságtalan döntésről van szó, és nem tiszta diszkriminációról, mivel nem csak roma gyerekeket hagytak otthon. Figyelembe véve azonban azt, hogy az Eötvös befogadó és innovatív iskolaként tünteti fel magát, a pedagógiai programban pedig kiemelt hangsúlyt kap a gyerekek esélyegyenlőségének biztosítása, egy ilyen diszkrimináló lépés elfogadhatatlan. Az iskola nem reagált a vs.hu kérdéseire.