Előfizetés

Állami kézbe került a Budapest Bank

Az MFB csoporthoz tartozó Corvinus Nemzetközi Befektetési Zrt. kifizette a Budapest Bank Zrt. 100 százalékos üzletrészének ellenértékét, 700 millió dollárt a General Electric Capital Group számára; ezzel állami kézbe került a Budapest Bank teljes eszközállománya és érdekeltségei, például a Budapest Alapkezelő Zrt., a Budapest Autófinanszírozási Zrt., a Budapest Lízing Zrt. és a Budapest Flotta Zrt.

A Miniszterelnökség hétfői közleményében jelezte, hogy a felek közötti elszámolás a vételáron nem változtatott. A vételár forrását, állami kezességvállalás mellett, a Magyar Fejlesztési Bank biztosította hitelfinanszírozás útján leányvállalata számára. Az MFB Zrt. a Budapest Bank megvásárlásához forint alapú piaci forrást vont be.

A vételár kifizetése 279,64 forintos dollárárfolyamon történt, ami a jelenlegi piaci árfolyamnál kedvezőbb és az előzetes üzleti terveknek megfelel - hangsúlyozták. A Miniszterelnökség megjegyzi azt is, hogy a vételár összege nem növeli az államadósságot.

A hivatal közlése szerint a "Budapest Bank jól szervezett, üzletileg hatékonyan működő, eredményes pénzügyi vállalkozás, amelynek megvásárlásával az állam értékes vagyonelemhez jut". A bank idén az első negyedévben 5,1 milliárd forint konszolidált, adózás utáni eredményt ért el. 2015 első hat hónapjában az előzetes várakozások szerint a pénzintézet konszolidált, adózott nyeresége meg fogja haladni a 10 milliárd forintot.

A Miniszterelnökség megfogalmazása szerint "a Budapest Bank működését, üzletpolitikáját, operatív vezetését illetően az új tulajdonos nem gondolkodik mélyreható változtatásokban". Az átállásból az ügyfelek semmit nem érzékelnek majd - jegyezte meg.

Vajon kitől kapott 2 millió eurós megbízást a Rába?

Évi 2 millió euró értékű, 5 évre szóló, futóművek szállítására vonatkozó megállapodást írt alá a Rába egy európai prémium kategóriás járműgyártóval - közölte a győri járműipari vállalat hétfőn.

A vállalat nevét nem hozták nyilvánosságra, azonban a közleményből annyi kiderül, hogy a két társaság közötti együttműködés több évre nyúlik vissza. A Rába Járműipari Holding Nyrt. 2007-ben szállított először alkatrészeket a partnervállalat felső kategóriás nehézgépjárműveihez. A közlemény szerint az európai partnervállalat új utánfutó-típust tervez, amelyhez a Rába nyerte el a futómű-gyártási jogot. A győri székhelyű társaság már idén mintadarabokat szállít a cég számára, jövőre pedig indul az új konstrukcióval rendelkező futóművek sorozatgyártása. A szállítások összértéke éves szinten elérheti a 2 millió eurót.

A Rába Járműipari Holding több mint egy évszázados járműipari tapasztalattal rendelkező vállalat, amelynek üzleti portfólióját három önálló, egymáshoz kapcsolódó üzletág alkotja: a futómű, az alkatrész és a jármű üzletág. A Rába exportorientált vállalat, stratégiai piacai az Európai Unió, a FÁK-országok és az Amerikai Egyesült Államok. A Rába részvényeit a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) prémium kategóriájában jegyzik. A BÉT adatai szerint a Rába Járműipari Holding tavalyi éves, konszolidált árbevétele mintegy 48 milliárd forint volt, adózás utáni nyeresége pedig 852 millió forintot tett ki.

Varga optimista: meg se érezzük a görög válságot?

Publikálás dátuma
2015.06.29. 13:50
Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter érkezik a 2016. évi költségvetésről a Parlamentben tartott sajtótájékoztatóra 2015. júniu
Varga Mihály szerint a görög válság legújabb eseményei igen csekély hatással vannak a magyar gazdaságra, a görög gazdaság kereskedelmi kapcsolatai Magyarországgal viszonylag mérsékeltek, a külkereskedelmi áruforgalomnak mindössze 0,4 százalékát adják.

A nemzetgazdasági miniszter a Díj a sikeres vállalkozásokért elismerések átadását követően hétfőn újságíróknak azt mondta, a görög bankrendszer hatása a magyar bankszektorra elenyésző, Magyarországon nincsenek jelen görög bankok, ellentétben Bulgáriával vagy Szerbiával.

A miniszter felhívta a figyelmet arra, hogy két hatással számolni kell: az egyik az árfolyam alakulása, a másik pedig az állampapírok hozamaira gyakorolt hatás.

Kiemelte, az elmúlt hetekben az árfolyamot tekintve a világpiacok már beárazták a görög válság aktuális eseményeit, egy esetleges görög csőd vagy az eurózónából való kilépés hatását. Az állampapírpiacon azonban előfordulhat, hogy a befektetők most a perifériaországok állampapírjai helyett más területeken keresnek befektetést, így az állampapírok hozamának emelkedésére lehet számítani, de itt sem kell drasztikus, érzékeny hatással számolnia Magyarországnak.

Varga Mihály kiemelte: a kormány figyeli a piacokat, és ha komolyabb változásokat érzékel akár az árfolyamot, akár az állampapírok hozamait illetően, akkor lépni fog.

A miniszter szerint a turizmuson egyelőre még nem érződnek a görög válság fejleményei. "Sok magyar család turisztikai célpontja Görögország, ebben a vonatkozásban még nem látszanak a válság fejleményei, az sem érezhető, hogy drasztikus hatásra, változásra kellene felkészülni" - mondta Varga Mihály, hozzátéve, hogy az igazi turisztikai szezon csak július-augusztusban lesz. 

Varga Mihály kiemelte: a hatások nagymértékben függnek attól, hogy a görög bankrendszer fizetőképessége hogyan marad fenn. Ha ugyanis a görög bankrendszerben jelentősen korlátoznák a készpénz-felvételt, a fizetési tranzakciókat, az erőteljesen elriaszthatná a magyar turistákat, mert "senki sem akar olyan országba utazni, ahol bizonyos korlátozások vannak érvényben" - mondta a nemzetgazdasági miniszter.

Banai Péter Benő, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) államháztartásért felelős államtitkára a tárca egy másik sajtótájékoztatóján elmondta: a görög válság az állampapírok hosszabb lejáratain érezteti hatását, a rövid futamidejűeknél kevésbe érződnek a fejlemények.

Az NGM államtitkára rámutatott: most látszik, hogy visszaigazolódik az a kormányzati stratégia, amely az államadósságon belül a devizaadósság leszorítására irányul, és már eddig is sikereket ért el. "Az ország külső sérülékenysége az államadósság finanszírozásán keresztül is mérséklődött, most 35 százalék körül van a devizaadósság aránya a teljes államadóságon belül" - emelte ki Banai Péter Benő.