Öröm. Bánat. Világbajnoki cím. Első futamgyőzelem. Nagy baleset. Legjobb versenyhétvége. Az elmúlt harminc évben jócskán volt miről írni a Formula-1-es Magyar Nagydíj kapcsán. De kezdjük az elején.
Sokan tudják, hogy 1986 óta rendeznek megszakítás nélkül F1-es futamot hazánkban, pontosabban Mogyoródon. Azt viszont talán kevesebben, hogy már előtte is felbőgtek a „Száguldó Cirkusz” versenygépei a magyar aszfalton. Egy alkalommal, 1936-ban rendeztek Grand Prix versenyt a Népligetben, mely még nem volt hivatalos világbajnoki futam és nem is osztottak a verseny végén pontokat. A győzelmet az Alfa Romeo pilótája, az olasz Tazio Nuvolari szerezte meg.
Az első magyarországi hivatalos futamra 50 évvel később került sor. Az első elképzelések szerint nem Mogyoród adott volna otthont a versenynek, ám a Városligetet esztétikai, a Népligetet pedig környezetvédelmi okok miatt nem engedélyezték, így került a Magyar Nagydíj a Pest megyei nagyközségbe. A pályát 1985. október 1-én kezdték építeni, s rekordidő, mindössze nyolc hónap alatt készült el.
A Hungaroring kisebb átalakítások után 2003-ban nyerte el végleges formáját, majd 2013-ban renováláson esett át: új előzési pontot iktattak be és leaszfaltozták az összes bukóteret, felújították a lelátókat, valamint jobban zajmentesítették a Hungaroring környékét. Az első hazai versenyhétvégén a brazil Nelson Piquet diadalmaskodott kétszázezer néző előtt, s innentől kezdve egyre meghatározóbb lett a Magyar Nagydíj, olyannyira, hogy 2002-ben a legjobb futamnak választották.
A honi aszfaltcsíkon a legtöbb futamgyőzelmet a hétszeres világbajnok német Michael Schumacher és a kétszeres vb-első Lewis Hamilton produkálta, ám a brit pilóta idei formáját figyelembe véve, nagy esély van arra, hogy már 2015-ben egyeduralkodó lesz ebben az összesítésben. Ám nem mindenkinek hoz szerencsét a mogyoródi pálya. A négyszeres világbajnok Sebastian Vettel csak hazánkban nem diadalmaskodott 2007-es debütálása óta.
A hazai közönség két alkalommal láthatott magyar versenyzőt a Hungaroringen a királykategóriában. Baumgartner Zsolt 2003-ban Mogyoródon debütált, ám kiesett. Egy évvel később pedig a 15. helyen ért célba.
Sajnos nemcsak látványos előzésekben lehetett része a magyar közönségnek, hanem nagy balesetben is. 2009-ben Felipe Massa szenvedett súlyos sérülést, miután az időmérőn fejbe találta egy leszakadt alkatrész. A brazil pilótát még aznap megoperálták Budapesten, de a világbajnokság hátralévő részét kénytelen volt kihagyni. A gyors és precíz orvosi beavatkozásnak köszönhetően, azonban felépült, és idén is pályára gurul majd.
Ami pedig az anyagiakat illeti: hivatalos közlések szerint 2011-ben, három év után először termelt profitot a Hungaroring. 2000 és 2009 között a tíz futamból hét volt nyereséges, három pedig veszteséges. 2012-ben szintén hasznot termelt, amely a hivatalos kimutatás szerint 9,6 millió forint volt. A 2013-as évet 100 millió forintos plusszal zárta a Hungaroring Sport Zrt., mégis a társaság társelnök-vezérigazgatója, Gyulay Zsolt, 2014 januárjában egymilliárd forintos gyorssegélyt kért arra hivatkozva, hogy csak így felelhetnének meg a sportszakmai előírásoknak. Gyulay stábja akkor előterjesztést készített a kormánynak a 2014-2021-es időszakra, ami a sportszakmai feladatok mellett az infrastrukturális fejlesztéseket is tartalmazta.
Ugyanakkor a Forma-1 rendezési jogával is rendelkező Hungaroring Sport Zrt. évről évre jelentős vissza nem térítendő milliárdos nagyságrendű támogatást kap a kormánytól. 2010-ben például bár a cégnek a korábbinál több nézőt sikerült az eseményre kicsábítania, az akkor közel 5 milliárdos állami támogatás ellenére is 260 millió forintos veszteséggel zárta az évet. Tavaly a kormány 9,5 milliárd forintot szavazott meg a Hungaroring Sport Zrt. számára.
A zárásra még egy érdekességet tartogattunk: 1998-ban kétszázötvenezer dollárra büntették a magyar szervezőket, miután a verseny végén a nézők ellepték a pályát. Azóta viszont egyetlen rendbontás sem történt a Magyar Nagydíjon, s reméljük nem is fog. Ami viszont biztos: 2021-ig minden évben csodálhatjuk a „Száguldó Cirkusz” pilótáit.
Hely: Mogyoród
Épült: 1986
Tervezők: Papp István, Gulácsi Ferenc
Pálya hossza: 4,381 kilométer
Versenytáv: 306, 67 km
A körök száma az F1-ben: 70
Kanyarok száma: 14
Leggyorsabb köridő: 1:19.071 perc (Michael Schumacher, Ferrari, 2004)
Akik itt szerezték meg az első győzelmüket: Damon Hill (1993), Fernando Alonso (2003), Jenson Button (2006), Heikki Kovalainen (2008)
A tavalyi győztes: Daniel Ricciardo
Debütálás: Anthony Davidson (2002), Baumgartner Zsolt (2003), Robert Kubica (2006), Jaime Alguersuari (2009)
Többszörös győztesek: 4: Michael Schumacher (1994, 1998, 2001, 2004) és Lewis Hamilton (2007, 2009, 2012, 2013), 3: Ayrton Senna (1988, 1991, 1992), 2: Nelson Piquet (1986, 1987), Damon Hill (1993, 1995), Jacques Villeneuve (1996, 1997), Mika Häkkinen (1999, 2000), Jenson Button (2006, 2011)
A legtöbbször nyertes csapat: McLaren (11)