Máté Gábor: elegem van a háborúskodásból

Publikálás dátuma
2015.07.31. 07:47
Aki a politikához közel megy, annak előbb-utóbb csurran-cseppen valami FOTÓ: VAJDA JÓZSEF
Máté Gábor ismét együtt dolgozott korábbi tanítványaival az Alkalmáté Trupp tagjaival, tegnap mutatták be a Jurányi Inkubátorházban a Dömötör Andrásról szóló előadást. A Katona József Színház igazgatója újra megpályázza a direktori posztot, de nem emiatt hívta meg rendezni az osztályába Vidnyánszky Attilát, a Nemzeti Színház főigazgatóját, hanem mint mondja, független értelmiségiként a színházával is a párbeszédre törekszik. 

- Kilenc éve minden nyáron közösen készít előadást volt tanítványaival egyikük életéről. Mennyire tudják még meglepni?

- Ezen még nem is gondolkodtam. Minden próbaidőszak teljesen más. Az igazi meglepetés az, ami végül elkészül. Nem az a lényeg, hogy valaki hirtelen előrukkoljon valami meglepővel, inkább a közös gondolkodáson van a hangsúly. Egymásnak adjuk az ötleteket, megpróbáljuk az adott személy életéből azokat a drámai elemeket kiszűrni, amelyeket az előadásban fel tudunk használni. Miután már eléggé eltávolodtunk az egyetemi „együttélés” élményeitől, egyre inkább azok a momentumok jönnek elő, amelyek az illetőnek az azóta eltelt idejéből, vagy az egyetemet megelőző időszakból származnak. Érdekes módon, egyre jobban felerősödnek a gyerekkori élmények, a színművészeti egyetemi emlékek pedig egyre inkább eltörpülnek. A mostani előadásba nem is került be komplett jelenet az egyetemi időszakból.

- Milyen szerepe van az előadás elkészítésében, önnek kellene meglepni az egykori diákjait?

- Ők úgy érzik, hogy ismernek engem. Ez engem szórakoztat. Persze az jó érzéssel tölt el, hogy nem kell nekik bizonyos dolgokról hosszan magyaráznom. Eleve bekalkulálják, hogy milyen vagyok, hogy milyennek ismernek.

- És általában bele is kerül a produkcióba, mármint bizonyos jelenetekbe önt is eljátsszák.

- Igen, ez így van, és ezt el is várom tőlük. Ha nem így lenne, akkor az azt jelenti, hogy elmúltam. És ez nagyon rossz lenne.

- Gondolom a hiúságának is jól esik ez a gesztus.

- Abszolút. Néha nagyon mulatságos dolgok szoktak ebből kikerekedni. Úgy érzem, eddig mindig jó volt, amikor egy jelenet rólam is szólt, illetve az én személyem is belekerült.

- Valahol azt mondta, hogy ezek az előadások olyanok, mintha egy fénykép készülne valakiről, mindig az adott helyzetet, állapotot dokumentálják. Az idei főszereplőről, Dömötör Andrásról milyen ez a most készült fénykép?

- Mivel a bemutató előtt beszélgetünk, még csak egy homályos képről tudok beszélni. Egy olyan helyzetről, amikor még azt érezzük, hogy az eddig elkészült kép még nem sikerült, újat kell csinálnunk. De ez teljesen normális. Közben ez a kép azért élesedik. Tegnap próbáltunk egy jelenetet, amikor azt láttam a főhősünkön, hogy átfut rajta az a gondolat, hogy bizonyos élethelyzetben teljesen más stratégiát kellene választani. Egy jelenetről volt csupán szó, de mintha egy pillanat alatt egy másik minőségbe csapott volna át.

- A tizennégy fős osztályból az utóbbi években ketten – Száraz Dénes és Fenyő Iván - nem vesznek részt ezekben az előadásokban. Kiszálltak. Haragszik rájuk?

- Beszéltem többször is velük. Nagyon sokáig erőltettem, hogy maradjanak velünk. Két különböző esetről van szó, az egyiket jobban el tudom fogadni, a másikat kevésbé. Persze azt is kénytelen vagyok elfogadni, mert nem vagyok rendőr, de nem értem meg, hiszen ez egy kötelezettség, olyan, mint egy szerződés. Egyszer valamire valaki igent mondott, akkor abból nem szabad kihátrálni.

- Tehát szerződést szegtek?

- Tulajdonképpen igen. Sőt, ennél is többről van szó, mert itt valami szakmai értelemben is megbomlott. A kilépésük miatt az előadásaink struktúráját is át kellett alakítanunk. Fenyő Iván volt a zenekarunk billentyűse, így távozásával a zenekarunk is megszűnt, illetve valamilyen módon pótolnunk kell őt.

- A többiek viszont, mint azt elmondták, még jobban összezárnak és ragaszkodnak a folytatáshoz.

- Ez így van, és ennek nagyon örülök.

- Ez a sorozat a Zsámbéki Színházi Bázison indult el, évekig ott próbáltak. Aztán két éve Budára, a Jurányi Inkubátorházba költözött a projekt. Nem bánja?

- Bizonyos értelemben igen, hiszen sokat köszönhetünk Mátyás Irénnek, a bázis korábbi vezetőjének, aki már sajnos nincs közöttünk. Anyagilag viszont nagyon bizonytalan volt a helyzet, mert amit a produkcióra fordíthattunk volna, a független színházak finanszírozási rendje miatt, jó esetben a Zsámbéki Bázis novemberben kapta meg. Mi már szinte el is felejtettük, hogy mit csináltunk a nyáron, ők akkor kaptak némi pénzt. Tehát lényegében mindent a semmiből kellett megcsinálnunk. Egyébként Fenyő Iván tüzelte fel a társaságot, hogy a zsámbéki lét miatt nem jó már az, amit csinálunk.

- Végül szavaztak arról, hogy változtassanak?

- Erre már nem is emlékszem, inkább közös döntésről volt szó, amelyet egy közhangulat eredményezett. Ezután kerestem meg Orlai Tibor producert, aki nagyon nyitott volt az együttműködésre és segített. Így az ő személye az előadás anyagi biztonságát is garantálja.

- Az idei főhős különösen közel áll önhöz, hiszen rendezett már a Katona József Színházban és együtt vezetnek osztályt a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. Ez bizalmi kapcsolatot feltételez.

- Igen, de ez nem jelenti, hogy ez a magánszféránkra is kihatna. Ez elsősorban szakmai kapcsolat, persze azt nem tudom, hogy ő miként vélekedik róla, de én szimpatizálok vele. De nem szoktunk együtt szalonnát sütni minden hétvégén a telkemen, hiszen telkem és szalonnám sincs. De nincs is erre igényünk. Azt már jelezte, hogy igazán lehetnék emberibb vele. Majd a jövőben megpróbálom.

- Miért hívta rendezni őt a Katonába?

- Ismertem a gondolkodásmódját, úgy gondoltam, minden együtt áll ahhoz, hogy nálunk rendezzen.

- Önnek 2016. januárjában jár le a Katona József Színházban az igazgatói szerződése, de bejelentette a társulatnak, hogy újra pályázik. Dömötör Andrásnak egy korábbi zsámbéki előadásban volt egy megjegyzése, miszerint a fiatalok nem rúgnak labdába ezeknél a pályázatoknál. Mit gondol, korai lenne, ha a harmincasok helyzetbe kerülnének?

- Ezt nem tudom. Volt, amikor a harmincasok lehetőséget kaptak: például Zsámbéki Gábor és Székely Gábor is fiatalon kerültek a Nemzetibe, majd megkapták a Katonát, de ők előtte vidéken is kipróbálhatták magukat vezetői pozícióban. De nem csak rájuk volt ez jellemző, hanem másokra is. Most az is egy kérdés, hogy a fiatalabb generáció egyáltalán miként közelít a kőszínházi léthez, jelent-e számukra ez bármilyen jövőképet. Úgy látom, nem igazán. Inkább a független színházak vonzásának engednek. Valószínű, ahhoz sincs kedvük, hogy bármilyen szinten belekeveredjenek a politikába. Másrészt egy fiatalembert nem lehet csak úgy rászabadítani egy társulatra. Ezt meg kell, hogy előzze egy tanulási folyamat.

- Tegyük fel, ha például Dömötör András pályázna a Katona József Színház élére, ő nem számítana teljesen idegennek.

- Andris nem feltétlenül az a személy, aki képes integrálni. Sok tulajdonság alkalmassá teszi arra, hogy vezető legyen. De ha lenne igazán ilyen ambíciója, akkor már valamilyen módon maga köré gyűjtötte volna az embereket, vagy beköltözött volna a Katonába. De még egyik sem történt meg. Egyelőre még azt sem döntötte el, melyik országban éljen.

- Említette a független színházakat, de ez a szféra egyre nehezebb helyzetbe kerül. Kőszínházi igazgatóként érez ebben némi felelősséget?

- Ez bonyolult dolog. Egy korábbi kormány idejében a kőszínházaktól vettek el pénzt, a függetlenek támogatásának növelésére. A kőszínházak nem tudják megmenteni a függetleneket, nem az ő feladatuk. Én foglalkoztatok független színházi rendezőket és színészeket. Nem egyszer szerepelhettek, alkothattak a Katona József Színházban, vagy a Kamrában. Ez kultúrpolitikai kérdés. Nálunk jövőre Pintér Béla rendez majd, idén Schilling Árpád rendezett, előtte pedig Bodó Viktor. Dömötör András, Kovács D. Dániel is rendez rendszeresen nálunk. Én hiába vagyok kinevezett igazgató, nem vagyok a gazdája ennek a szakmának semmilyen értelemben.

- Lobbizni sem tud a független színházakért?

- Hol lobbizzak? Saját magamért sem lobbizok. Azt sem tudtam elintézni, hogy a Katona József Színház előcsarnokának átépítését a főváros fizesse.

- Önmagáért pályázati időszakban nem kellene lobbizni?

- Az ember azért felel, amit csinált, ami látszik. Meg kell nézni, mi történt azóta, amióta én vezetem a színházat. Milyen új törekvések látszanak? Szerencsére gazdasági értelemben és egyéb szakmai mutatók tekintetében is élen járunk. Ezek a referenciáink és nem az, hogy beköszönök valakinek az ajtaján és idegesen megkérdezem, hogy ugye én maradok az igazgató?

- És mi a helyzet az ön által már említett politikával?

- Azt látja az ember, hogy aki a politikához közel megy, annak előbb-utóbb csurran-cseppen valami. Ezt lehet látni, nem? Ugyanakkor azt is, hogy sokszor hamarabb leáldozik a szakmai karrierje.

- Fekete Péter korábbi békéscsabai színházigazgató, most átigazolóban van a cirkuszhoz, látszólag valóban erős politikai hátszéllel.

- Fekete Péter végzettségét tekintve bűvész – úgy tudom -, több köze van a cirkuszhoz, mint a színházhoz.

- Úgy hallottam, hogy ön Vidnyánszky Attilát, a Nemzeti Színház főigazgatóját meghívta rendezni a színművészetis osztályába. Korábban épp ő sérelmezte többször, hogy nem taníthat a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. Miért?

- Igen. Meghívtam. Éppen azért is kértem fel, mint amit ön említett, az a sérelem ne legyen többé szempont. Nekem elegem van a háborúskodásból. Független értelmiségiként a színházammal is a párbeszédre törekszem. Vidnyánszky jelentős művész, másként gondolkodik a színházról és most nem a különböző elkötelezettségeire célzok, hanem arra, hogy korábban a kijevi egyetemen végzett, később tanított is. Amikor az ember a tanítványainak keres tanárt, kell, hogy arra gondoljon, ahhoz képest, amit én adtam, valami újat adjon a másik. Szakmai szempontból ez izgalmas időszaknak ígérkezhet a diákjaim számára. Úgy érzem, bennük van nyitottság arra, hogy ők ezt annak fogadják el, ami. De ha ön arra gondol, hogy azért hívtam meg a Vidnyánszkyt, hogy igazgató maradjak, a válaszom az, hogy ez nem fordult meg a fejemben.

- Sajnos attól tartok, nem csak az én fejemben fordul ez meg...

- Hát akkor ez borzalmas. Én nem fogom feláldozni a tanítványaimat azon az oltáron, ami egy másik történethez kapcsolódik. Ha így gondolkodnék, akkor a Katonába hívnám rendezni.

- És oda nem hívja?

- Nem, mert nem gondolom, hogy a Katona József Színház színészeinek éppen erre lenne szükségük. Ráadásul egy fontos budapesti színház vezetője, ami a „piacnak” ugyanúgy szereplője, mint a Katona. A jövőt abban látom, hogy fiatal alkotókat hívok.

- Ön is fog a kaposvári egyetemen tanítani?

- Erről nem volt szó, de ha hívnának, sem tudnám elvállalni időhiány miatt. Hangsúlyozom, mi, amikor beszélgettünk a tanításról, az osztályomról, az jó beszélgetés volt.

- Volt valamilyen előzménye ennek a meghívásnak?

- Nem volt, de hazudnék, ha azt mondanám, hogy egyáltalán nem beszéltünk. Egy ízben felhívott, kikérte egy tanítványomat, Kiss Andreát a Körhinta egyik főszerepére. Amikor pedig a Katonában rendeztük azt a bizonyos vitát, akkor én hívtam oda.

- Alföldi Róbertet miért nem hívta meg ugyanerre a beszélgetésre?

- Mert a közöttük lévő ellentét teljesen más jellegű volt, mint a tervezett vita tárgya, s azt semmiképp nem akartuk, hogy olyan legyen, mint annak idején a politikai életben a Kónya-Pető vita, hogy ott az egyik vitatkozó felet a közönség szimpátiája segítségével erkölcsileg semmisítsék meg. Ez nem erről akart szólni. Ha ennek ilyen látszata volt, az rettenetes.

- De ott volt például Schilling Árpád, aki aztán durvább vitába is keveredett Vidnyánszkyval.

- Amikor Attilát meghívtam, úgy volt, hogy Árpád nem is lesz Magyarországon és csak skype-on kapcsolódik a beszélgetésbe. Ezért nem is jó a lelkiismeretem ebben az ügyben. A beszélgetés sajnos így a sérelmek felemlegetéséről szólt és nem a megoldásokról.

- Szólhatott volna másról?

- Én mindig is megoldáspárti voltam. De ez a dolog akkor sajnos nem sikerült. A sorozat más estéin - legyen szó a film finanszírozásáról, vagy a kritika szerepéről - előremutatóbb beszélgetések valósultak meg.

- A Katona József Színház mindig is foglalkozott társadalmi kérdésekkel, született darab például a kivándorlásról. A határ menti kerítés állításról mi a véleménye?

- Véleményem szerint a kerítés nem társadalmi, hanem politikai kérdés. Eddig nem érzékeltem, hogy a migrációs beáramlás annyira jelentékeny lenne, hogy ebből igazi társadalmi feszültség kerekedjen. Félő azonban, hogy következményeként az idegengyűlölet erősödik az országban. Ezt semmilyen értelemben nem tudom elfogadni.

- Sajnos azt látjuk, hogy már értek is el eredményeket.

- Igen, ez így van, de arra is van példa, hogy a civilek segítenek a migránsoknak.

- Mi lehet ebben ön szerint a megoldás?

- Ha a világpolitika rajtam állna, azon lennék, hogy élhető országokat teremtsek.

- Kerítést állítana?

- Nekem nem jutott volna eszembe, igaz, nem is én vagyok a miniszterelnök. Ha én lennék, nekem is gondolkodóba kellene esnem, hogy mit kellene csinálni. Azt sem tudom, hogy ez az ország ennek a problémának bármilyen szintű kezelésére fel van-e készülve. Ez az ország szerintem most semmire sincs felkészülve. Nagyon nagy problémák vannak. Sok mindent nem tudtunk megoldani a rendszerváltozás óta.

Szerző

Az egészséges táplálkozás üzlet is

Publikálás dátuma
2015.07.31. 07:25
A vegyszermentességet igazolni kell FOTÓ: EUROPRESS/GETTY IMAGES/ THINKSTOCKS
Napjaink egyik legdinamikusabban fejlődő üzletága az egészséges életmódot kiszolgáló termelés és kereskedés. Míg néhány évvel ezelőtt a különböző bio- és a paleo boltok üresen álltak, mára hosszú sorokban kígyóznak a vásárlók, hogy a számukra legelőnyösebb élelmiszerekhez jussanak. Az egészséges életmód divatja elképesztően terjed, és a megváltozott igények nagy változásokat idéznek elő a gazdaság más területein is.

Az Egyesült Államokból induló egészség-mánia már Európát, és ezzel együtt Magyarországot is elérte, aminek köszönhetően mostanra itthon is, mondhatni egy teljesen új üzletág alakult az egészség-misszióra. Az igazán nagy befektetések a bio, paleo, és a háztáji ételekkel foglalkozó vállalkozásokba áramlottak. Az irányzatok nagyban eltérnek egymástól, egyetlen közös jellemzőjük, hogy mindegyik az egészségre fókuszál.

Az 1980-as években a családi méretű gazdaságok segítették üzleti alapokra helyezni a bioélelmiszer mozgalmat. Miután az iparosodás nyomán létrejött nagyüzemi mezőgazdaság káros mellékhatásai gyorsan napvilágra kerültek, szinte magától értetődő volt, hogy megjelennek a vegyszer- és más kemikáliamentes biotermékeket kínáló termelők és boltok. A fogyasztók az egészség, és így a hosszabb élet reményében lelkesen fogadták ezeket az élelmiszereket.

Az egészség egyértelmű összekapcsolása az egészséges táplálkozással kulcsfontosságú marketingkérdése az azóta is töretlenül sikeres üzletágnak. A célzott reklámok úgy tetszik el is érték a céljukat. A Nielsen kutatóintézet legfrissebb felméréséből kiderül, hogy csupán a megkérdezettek 12 százaléka nem hajlandó többet költeni az egészségesebb ételekre. Az egészségükre több pénzt áldozók 33 százaléka pedig kifejezetten a bioélelmiszereket részesíti előnyben.

Több a bio vállalkozás

Azok akik a bio területén indítanak vállalkozást, leginkább saját tapasztalataikból indulnak ki. Alapelvük, hogy abból érdemes üzletet csinálni, amiből kevés van és kevés helyen kapható. Ha a kínált terméket sikerül a megfelelő csatornákon eljuttatni a vevőkig és az kedvező fogadtatásra talál, kezdődhet a nagyipari kereskedelem a különböző környezetbarát vegyszerekkel, natúr kozmetikumokkal és bioélelmiszerekkel. A forgalom növekedése alapján látható, hogy a termékek népszerűsége folyamatosan növekszik.

A különböző termékek használatának előnyei, a vevői tapasztalatok közvetlen továbbadással, szájról-szájra, illetve öko- és bioszemléletű blogokon terjednek. Az iparághoz egyre többen csatlakoznak, különösen a használók tábora nő, köszönhetően a rengeteg új blognak, célzott sajtóterméknek, illetve a felhasználók aktivitásának. A bioélelmiszerek kereskedelmében is előreláthatóan további fejlődés várható, a vegyszermentes gazdálkodásban termesztett növények, élelmiszerek népszerűsége határozottan növekszik – nyilatkozta Hrobár Natália, az Ökokuckó kommunikációs munkatársa.

A bio- és vegyszermentes termékekkel foglalkozó vállalkozás tapasztalataiból leszűrhető, hogy nemcsak az offline, de az online kereskedelem is folyamatos növekvő tendenciát mutat. Az internetes értékesítések során évről évre egyre nagyobb az átlagos rendelési érték, kezdetekben 9-10000 forintot költött webáruházban egy átlagos megrendelő öko tisztítószerekre, natúr kozmetikumokra, és kozmetikai alapanyagokra valamint egészséges élelmiszerekre, azóta évente átlagosan 5-10 százalékkal növekszik ez az érték. Míg a kereskedelem más területein stagnálás, vagy kismértékű növekedés várható a forgalomban, addig az ökobiznisz kimagaslóan teljesít az idén is.

A hipermarketek is bekapcsolódnak

A hipermarketek is üzletet látnak a biotermékek forgalmazásában. Különösen a kereskedelmi láncok elkülönített polcokon kínálják a jobb minőségű termékeket, melyekért rendszerint többet is kérnek mint a kommersz társaikért. Példa erre sima liszt és a különféle biolisztek közötti árkülönbség: míg egy egyszerű búzalisztet a különböző hipermarketekben 100 forintért árusítanak, addig a bio rozsliszt már a 400-500 forintos árkategóriába eshet. De ez még közel sem a csúcs ár, hiszen egy kiló mandulalisztért például már 4600 forintot is elkérhetnek, sőt egy kiló csipkebogyóliszt akár több mint 6300 forintba is kerülhet, ami 63-szorosa a kiindulópontnak vett búzalisztnek. A bio termékek vásárlásának folyamatos növekedése ellenére azonban az összforgalomhoz képest még mindig elenyésző az ezekből az árucikkekből származó bevétel aránya. A társadalmi igények egyre jobban növekednek, így a szegmens erősödésére van kilátás – tudtuk meg a Tescótól. Ennek ellenére a bioboltok nem érzik konkurenciának a hipermarketek betörését a piacra.

Feljövőben a tej- és péktermékek

Ma az egyik legismertebb és legnépszerűbb egészséges ételekre szakosodott vállalkozás a Cserpes Tejivó, amelyik kizárólag tejtermékeket és péksüteményeket kínál. Jellegzetességük abban rejlik, hogy ezek a termékek tartósítószer, és mesterséges aromák nélkül kerülnek az asztalra. A vállalkozás évente 20-30-százalékos növekedést produkál, és összesen 4,5 milliárd forint az éves bevétele – árulta el Cserpes István, a vállalkozás névadó alapítója. Hasonló alapokon kezdett terjeszkedésbe a Lipóti Pékség is, amely összesen 366 millió forintból dolgozta ki különleges technológiáját. A minőségi alapanyagokból készült péksütemények mellett itt is megtalálhatóak a különböző Cserpes termékek.

Hogy állunk külföldhöz képest?

A biotermékek hazai fogyasztása fokozatosan növekszik, de megállapítható, hogy még van hova. A Nielsen kutatóintézet felmérése szerint még jócskán le vagyunk maradva egyéb európai országokhoz képest. Az itthon megtermelt bioélelmiszerek közel 80 százalékát külföldön értékesítik, nagyrészt feldolgozatlan formában.Talán meglepő, de Európában Ukrajna és Ausztria a leginkább élenjárók a biotermékek fogyasztását illetően. Jelenleg a fejlődő országokban örvend legnagyobb népszerűségnek az egészséges életmódra való áttérés: Latin-Amerikában, Ázsiában és Afrikában tízből kilenc ember hajlandó többet fizetni a jobb minőségű ételekért. Míg külföldön már a vendéglátásban is jelentős szerepet kapnak a bioélelmiszerek, hazánkban az értékesítők még nem igazán tudtak betörni erre a területre. Hasonló a helyzet a bioélelmiszerek és alapanyagok termelésében is. Míg világszerte fogalom a Németországban a 20. század elején alapították a Demeter-farm rendszert, amely a fenntartható biogazdálkodás modern megvalósítására törekszik. Mára 50 országban körülbelül 4500 gazdaságot fog össze, a Demeter-termékekből származó éves bevétel pedig eléri a 220 millió eurót. Addig Magyarországon még gyerekcipőben jár biotermelőket "szervezkedése", jószerével elszigetelten gazdálkodnak és próbálják piacra dobni a termékeiket. A hazai keretek között még nincs nagy kultúrája az egészséges életmódnak, alapvetően azért mert kevesen tudják megfizetni, így a bio-, öko termékek forgalma is nehezen becsülhető, illetve mérhető – nyilatkozta Madarász Gábor, egészségkommunikációs szakértő.

Bajban a McDonald's
Az utóbbi időben az amerikai gyorsétteremlánc népszerűsége jelentősen visszaesett, ami a bevételekben és a tőzsdei részvények árfolyamában is meglátszik. Az elmúlt egy évben több mint 15 százalékkal csökkent a cég nettó bevétele. A vásárlók elpártolásának egyik legfontosabb oka, hogy a túl egészségtelen ételek már nem vonzzák a tömegeket.
Jelenleg a helyzet javításán dolgoznak, többek között egészségesebb menü bevezetésével, az alapanyagok jobb megválasztásával. A visszaesés ellenére további terjeszkedésre is készülnek, terveik szerint 3500 új éttermet nyitnak. Jelenleg 36000 McDonald’s létezik világszerte, és évente 1000 új nyílik majd.

Nem a bio az egészség kulcsa

Sok félreértés származik abból, hogy mikor nevezhetünk valamit bio és mikor öko terméknek. Az, hogy bio, azt jelenti, hogy a termék adalékanyag és vegyszermentes valamint egyéb ipari és mesterséges kezelésektől mentes. Ezeknek a termékeknek külön kódszámuk is van, minősítésük szigorú rendben történik. Az öko megnevezést akkor kapja egy termék, ha összetevőinek legalább 95 százaléka biogazdálkodásból származik, a bio termékeknél nincs pardon, ezek száz százalékban az ellenőrzött alapanyagokat tartalmazzák.

Ahhoz azonban, hogy valaki egészségesen táplálkozzon, nem feltétlenül ezek a termékek kell, hogy képezik az étrend gerincét. Ezek arra jók, hogy az immunrendszerünket kíméljük, de mindentől így sem tudjuk megmenteni magunkat – árulta el lapunknak Hegyi Kitti, a KK Moves Egészségközpont dietetikusa. Ha a cél az, hogy minél kevesebb kemikáliát kerüljön a szervezetünkbe, már azzal sokat tehetünk, ha a piacon szerezzük be az ismerős őstermelőtől a portékát és nem a boltban veszünk ismeretlen eredetű zöldséget gyümölcsöt.

A Cserpes illetve a Lipóti termékek nagyon jó alternatívák, hiszen tényleg az van bennük amiről szólnak, azonban házinak csak idézőjelben hívhatjuk, hiszen alapvetően bizonyos ipari körülmények között készülnek.

A biotermékekkel azonban nem árt vigyázni, hiszen ma már komoly pszichológiai betegségek is kialakulhatnak amiatt, hogy valaki túlzottan ragaszkodik hozzájuk - figyelmeztetett a dietetikus.

Minden évben megjelenik valami divat-diéta, de ezeknek nem szabad bedőlni, azt kell mindenekelőtt szem előtt tartani, hogy az egészséges életmód legfontosabb tényezője a személyre szabottság. Az egészséges táplálkozás 12 alapszabályával kell kezdeni az életmódváltást és kerülni a finomított dolgokat, valamint sok vizet inni.

Az egészséges táplálkozás 12 szabálya
  • Az esti órákban a gyümölcsön kívül már mást ne fogyasszunk.
  • Egyszerre csak egyféle gyümölcsöt fogyasszunk.
  • Napi körülbelül 2 liter víz fogyasztása szinte kötelező.
  • Ha gyümölcs- vagy zöldséglevet iszunk, az legyen frissen facsart.
  • Használjunk erjedésgátló fűszereket (például fahéj, szegfűszeg, édeskömény)
  • Rágjunk alaposan!
  • Figyeljünk arra, hogy ahány főétkezést iktatunk a napunkba, annyi széklet ürüljön a szervezetből.
  • Sose lakjunk jól!
  • Délben a gabona, este a zöldség domináljon az étkezésünkben!
  • Az étkezések része mindig legyen valamennyi nyers táplálék is.
  • Két étkezés között teljen el legalább 4-5 óra.
  • Ha eszünk, csak az étkezésre koncentráljunk és ne foglalkozzunk mással.

Nem minden bio ami annak látszik

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) legutóbbi, bioélelmiszereket érintő vizsgálata abból indult ki, hogy a fogyasztók többsége elkötelezettségből, tudatosan keresi és fogyasztja az ökológiai gazdálkodásból származó termékeket, de egyre nő azoknak a száma akik csak divatból keresik ezeket az ételeket. Az NFH fontos céljának tartja a biotermékek iránti fogyasztói bizalom fenntartását és a termékek ökológiai eredetére vonatkozó megtévesztő tájékoztatásokkal szembeni hatósági fellépést. A bio jelölés jogszerűségének ellenőrzése elsődlegesen a csomagoláson és címkén szereplő tájékoztatások vizsgálatával történt. Azonban ezek a jelölések nem kizárólag a termékeken jelenhetnek meg, hanem például a termékek forgalmazási helyén kihelyezett termékhatároló tájékoztató táblákon, árjelző síneken, azt sugallva, hogy ott biotermékeket talál.

Vannak olyan termékek is amelyek gyártói ugyan hagyományos, nem bioterméknek minősülő élelmiszereket állítanak elő vagy forgalmaznak, azonban mégis olyan cégnevet választottak, amelyben szerepel a bio kifejezés, és ezt olyan hangsúlyosan tüntették fel a termék csomagolásának fő oldalán, hogy az már a termék jellemzőjének minősül. A bio üzletekben végzett ellenőrzések azonban összességében pozitív tapasztalattal zárultak, mert a vizsgált egységekből mindösszesen 12 helyen tapasztaltak valamilyen szabálytalanságot a felügyelők. Ezzel szemben az üzletláncoknál már minden második ellenőrzés során jogsértést állapítottak meg. A legtöbb jogsértés oka a tanúsítvány hiánya, a bio megnevezés megtévesztő használata, nem biotermékek kihelyezése az üzletek elkülönített bio részlegein.

Az egészséges táplálkozás üzlet is

Publikálás dátuma
2015.07.31. 07:25
A vegyszermentességet igazolni kell FOTÓ: EUROPRESS/GETTY IMAGES/ THINKSTOCKS
Napjaink egyik legdinamikusabban fejlődő üzletága az egészséges életmódot kiszolgáló termelés és kereskedés. Míg néhány évvel ezelőtt a különböző bio- és a paleo boltok üresen álltak, mára hosszú sorokban kígyóznak a vásárlók, hogy a számukra legelőnyösebb élelmiszerekhez jussanak. Az egészséges életmód divatja elképesztően terjed, és a megváltozott igények nagy változásokat idéznek elő a gazdaság más területein is.

Az Egyesült Államokból induló egészség-mánia már Európát, és ezzel együtt Magyarországot is elérte, aminek köszönhetően mostanra itthon is, mondhatni egy teljesen új üzletág alakult az egészség-misszióra. Az igazán nagy befektetések a bio, paleo, és a háztáji ételekkel foglalkozó vállalkozásokba áramlottak. Az irányzatok nagyban eltérnek egymástól, egyetlen közös jellemzőjük, hogy mindegyik az egészségre fókuszál.

Az 1980-as években a családi méretű gazdaságok segítették üzleti alapokra helyezni a bioélelmiszer mozgalmat. Miután az iparosodás nyomán létrejött nagyüzemi mezőgazdaság káros mellékhatásai gyorsan napvilágra kerültek, szinte magától értetődő volt, hogy megjelennek a vegyszer- és más kemikáliamentes biotermékeket kínáló termelők és boltok. A fogyasztók az egészség, és így a hosszabb élet reményében lelkesen fogadták ezeket az élelmiszereket.

Az egészség egyértelmű összekapcsolása az egészséges táplálkozással kulcsfontosságú marketingkérdése az azóta is töretlenül sikeres üzletágnak. A célzott reklámok úgy tetszik el is érték a céljukat. A Nielsen kutatóintézet legfrissebb felméréséből kiderül, hogy csupán a megkérdezettek 12 százaléka nem hajlandó többet költeni az egészségesebb ételekre. Az egészségükre több pénzt áldozók 33 százaléka pedig kifejezetten a bioélelmiszereket részesíti előnyben.

Több a bio vállalkozás

Azok akik a bio területén indítanak vállalkozást, leginkább saját tapasztalataikból indulnak ki. Alapelvük, hogy abból érdemes üzletet csinálni, amiből kevés van és kevés helyen kapható. Ha a kínált terméket sikerül a megfelelő csatornákon eljuttatni a vevőkig és az kedvező fogadtatásra talál, kezdődhet a nagyipari kereskedelem a különböző környezetbarát vegyszerekkel, natúr kozmetikumokkal és bioélelmiszerekkel. A forgalom növekedése alapján látható, hogy a termékek népszerűsége folyamatosan növekszik.

A különböző termékek használatának előnyei, a vevői tapasztalatok közvetlen továbbadással, szájról-szájra, illetve öko- és bioszemléletű blogokon terjednek. Az iparághoz egyre többen csatlakoznak, különösen a használók tábora nő, köszönhetően a rengeteg új blognak, célzott sajtóterméknek, illetve a felhasználók aktivitásának. A bioélelmiszerek kereskedelmében is előreláthatóan további fejlődés várható, a vegyszermentes gazdálkodásban termesztett növények, élelmiszerek népszerűsége határozottan növekszik – nyilatkozta Hrobár Natália, az Ökokuckó kommunikációs munkatársa.

A bio- és vegyszermentes termékekkel foglalkozó vállalkozás tapasztalataiból leszűrhető, hogy nemcsak az offline, de az online kereskedelem is folyamatos növekvő tendenciát mutat. Az internetes értékesítések során évről évre egyre nagyobb az átlagos rendelési érték, kezdetekben 9-10000 forintot költött webáruházban egy átlagos megrendelő öko tisztítószerekre, natúr kozmetikumokra, és kozmetikai alapanyagokra valamint egészséges élelmiszerekre, azóta évente átlagosan 5-10 százalékkal növekszik ez az érték. Míg a kereskedelem más területein stagnálás, vagy kismértékű növekedés várható a forgalomban, addig az ökobiznisz kimagaslóan teljesít az idén is.

A hipermarketek is bekapcsolódnak

A hipermarketek is üzletet látnak a biotermékek forgalmazásában. Különösen a kereskedelmi láncok elkülönített polcokon kínálják a jobb minőségű termékeket, melyekért rendszerint többet is kérnek mint a kommersz társaikért. Példa erre sima liszt és a különféle biolisztek közötti árkülönbség: míg egy egyszerű búzalisztet a különböző hipermarketekben 100 forintért árusítanak, addig a bio rozsliszt már a 400-500 forintos árkategóriába eshet. De ez még közel sem a csúcs ár, hiszen egy kiló mandulalisztért például már 4600 forintot is elkérhetnek, sőt egy kiló csipkebogyóliszt akár több mint 6300 forintba is kerülhet, ami 63-szorosa a kiindulópontnak vett búzalisztnek. A bio termékek vásárlásának folyamatos növekedése ellenére azonban az összforgalomhoz képest még mindig elenyésző az ezekből az árucikkekből származó bevétel aránya. A társadalmi igények egyre jobban növekednek, így a szegmens erősödésére van kilátás – tudtuk meg a Tescótól. Ennek ellenére a bioboltok nem érzik konkurenciának a hipermarketek betörését a piacra.

Feljövőben a tej- és péktermékek

Ma az egyik legismertebb és legnépszerűbb egészséges ételekre szakosodott vállalkozás a Cserpes Tejivó, amelyik kizárólag tejtermékeket és péksüteményeket kínál. Jellegzetességük abban rejlik, hogy ezek a termékek tartósítószer, és mesterséges aromák nélkül kerülnek az asztalra. A vállalkozás évente 20-30-százalékos növekedést produkál, és összesen 4,5 milliárd forint az éves bevétele – árulta el Cserpes István, a vállalkozás névadó alapítója. Hasonló alapokon kezdett terjeszkedésbe a Lipóti Pékség is, amely összesen 366 millió forintból dolgozta ki különleges technológiáját. A minőségi alapanyagokból készült péksütemények mellett itt is megtalálhatóak a különböző Cserpes termékek.

Hogy állunk külföldhöz képest?

A biotermékek hazai fogyasztása fokozatosan növekszik, de megállapítható, hogy még van hova. A Nielsen kutatóintézet felmérése szerint még jócskán le vagyunk maradva egyéb európai országokhoz képest. Az itthon megtermelt bioélelmiszerek közel 80 százalékát külföldön értékesítik, nagyrészt feldolgozatlan formában.Talán meglepő, de Európában Ukrajna és Ausztria a leginkább élenjárók a biotermékek fogyasztását illetően. Jelenleg a fejlődő országokban örvend legnagyobb népszerűségnek az egészséges életmódra való áttérés: Latin-Amerikában, Ázsiában és Afrikában tízből kilenc ember hajlandó többet fizetni a jobb minőségű ételekért. Míg külföldön már a vendéglátásban is jelentős szerepet kapnak a bioélelmiszerek, hazánkban az értékesítők még nem igazán tudtak betörni erre a területre. Hasonló a helyzet a bioélelmiszerek és alapanyagok termelésében is. Míg világszerte fogalom a Németországban a 20. század elején alapították a Demeter-farm rendszert, amely a fenntartható biogazdálkodás modern megvalósítására törekszik. Mára 50 országban körülbelül 4500 gazdaságot fog össze, a Demeter-termékekből származó éves bevétel pedig eléri a 220 millió eurót. Addig Magyarországon még gyerekcipőben jár biotermelőket "szervezkedése", jószerével elszigetelten gazdálkodnak és próbálják piacra dobni a termékeiket. A hazai keretek között még nincs nagy kultúrája az egészséges életmódnak, alapvetően azért mert kevesen tudják megfizetni, így a bio-, öko termékek forgalma is nehezen becsülhető, illetve mérhető – nyilatkozta Madarász Gábor, egészségkommunikációs szakértő.

Bajban a McDonald's
Az utóbbi időben az amerikai gyorsétteremlánc népszerűsége jelentősen visszaesett, ami a bevételekben és a tőzsdei részvények árfolyamában is meglátszik. Az elmúlt egy évben több mint 15 százalékkal csökkent a cég nettó bevétele. A vásárlók elpártolásának egyik legfontosabb oka, hogy a túl egészségtelen ételek már nem vonzzák a tömegeket.
Jelenleg a helyzet javításán dolgoznak, többek között egészségesebb menü bevezetésével, az alapanyagok jobb megválasztásával. A visszaesés ellenére további terjeszkedésre is készülnek, terveik szerint 3500 új éttermet nyitnak. Jelenleg 36000 McDonald’s létezik világszerte, és évente 1000 új nyílik majd.

Nem a bio az egészség kulcsa

Sok félreértés származik abból, hogy mikor nevezhetünk valamit bio és mikor öko terméknek. Az, hogy bio, azt jelenti, hogy a termék adalékanyag és vegyszermentes valamint egyéb ipari és mesterséges kezelésektől mentes. Ezeknek a termékeknek külön kódszámuk is van, minősítésük szigorú rendben történik. Az öko megnevezést akkor kapja egy termék, ha összetevőinek legalább 95 százaléka biogazdálkodásból származik, a bio termékeknél nincs pardon, ezek száz százalékban az ellenőrzött alapanyagokat tartalmazzák.

Ahhoz azonban, hogy valaki egészségesen táplálkozzon, nem feltétlenül ezek a termékek kell, hogy képezik az étrend gerincét. Ezek arra jók, hogy az immunrendszerünket kíméljük, de mindentől így sem tudjuk megmenteni magunkat – árulta el lapunknak Hegyi Kitti, a KK Moves Egészségközpont dietetikusa. Ha a cél az, hogy minél kevesebb kemikáliát kerüljön a szervezetünkbe, már azzal sokat tehetünk, ha a piacon szerezzük be az ismerős őstermelőtől a portékát és nem a boltban veszünk ismeretlen eredetű zöldséget gyümölcsöt.

A Cserpes illetve a Lipóti termékek nagyon jó alternatívák, hiszen tényleg az van bennük amiről szólnak, azonban házinak csak idézőjelben hívhatjuk, hiszen alapvetően bizonyos ipari körülmények között készülnek.

A biotermékekkel azonban nem árt vigyázni, hiszen ma már komoly pszichológiai betegségek is kialakulhatnak amiatt, hogy valaki túlzottan ragaszkodik hozzájuk - figyelmeztetett a dietetikus.

Minden évben megjelenik valami divat-diéta, de ezeknek nem szabad bedőlni, azt kell mindenekelőtt szem előtt tartani, hogy az egészséges életmód legfontosabb tényezője a személyre szabottság. Az egészséges táplálkozás 12 alapszabályával kell kezdeni az életmódváltást és kerülni a finomított dolgokat, valamint sok vizet inni.

Az egészséges táplálkozás 12 szabálya
  • Az esti órákban a gyümölcsön kívül már mást ne fogyasszunk.
  • Egyszerre csak egyféle gyümölcsöt fogyasszunk.
  • Napi körülbelül 2 liter víz fogyasztása szinte kötelező.
  • Ha gyümölcs- vagy zöldséglevet iszunk, az legyen frissen facsart.
  • Használjunk erjedésgátló fűszereket (például fahéj, szegfűszeg, édeskömény)
  • Rágjunk alaposan!
  • Figyeljünk arra, hogy ahány főétkezést iktatunk a napunkba, annyi széklet ürüljön a szervezetből.
  • Sose lakjunk jól!
  • Délben a gabona, este a zöldség domináljon az étkezésünkben!
  • Az étkezések része mindig legyen valamennyi nyers táplálék is.
  • Két étkezés között teljen el legalább 4-5 óra.
  • Ha eszünk, csak az étkezésre koncentráljunk és ne foglalkozzunk mással.

Nem minden bio ami annak látszik

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) legutóbbi, bioélelmiszereket érintő vizsgálata abból indult ki, hogy a fogyasztók többsége elkötelezettségből, tudatosan keresi és fogyasztja az ökológiai gazdálkodásból származó termékeket, de egyre nő azoknak a száma akik csak divatból keresik ezeket az ételeket. Az NFH fontos céljának tartja a biotermékek iránti fogyasztói bizalom fenntartását és a termékek ökológiai eredetére vonatkozó megtévesztő tájékoztatásokkal szembeni hatósági fellépést. A bio jelölés jogszerűségének ellenőrzése elsődlegesen a csomagoláson és címkén szereplő tájékoztatások vizsgálatával történt. Azonban ezek a jelölések nem kizárólag a termékeken jelenhetnek meg, hanem például a termékek forgalmazási helyén kihelyezett termékhatároló tájékoztató táblákon, árjelző síneken, azt sugallva, hogy ott biotermékeket talál.

Vannak olyan termékek is amelyek gyártói ugyan hagyományos, nem bioterméknek minősülő élelmiszereket állítanak elő vagy forgalmaznak, azonban mégis olyan cégnevet választottak, amelyben szerepel a bio kifejezés, és ezt olyan hangsúlyosan tüntették fel a termék csomagolásának fő oldalán, hogy az már a termék jellemzőjének minősül. A bio üzletekben végzett ellenőrzések azonban összességében pozitív tapasztalattal zárultak, mert a vizsgált egységekből mindösszesen 12 helyen tapasztaltak valamilyen szabálytalanságot a felügyelők. Ezzel szemben az üzletláncoknál már minden második ellenőrzés során jogsértést állapítottak meg. A legtöbb jogsértés oka a tanúsítvány hiánya, a bio megnevezés megtévesztő használata, nem biotermékek kihelyezése az üzletek elkülönített bio részlegein.