Czunyiné Bertalan Judit;PÖCS;

2015-10-06 07:03:00

Czunyiné: a PÖCS csak fantázia

Átlagosan 3,4 százalékkal emelkedett a tanárok fizetése szeptembertől az életpályamodell bevezetésével - jelentette be Czunyiné Bertalan Judit. A köznevelési államtitkár a pedagógusok világnapja alkalmából elbüszkélkedett azzal is: saját kutatásaik szerint a tanárok fontosnak tartják a modellt és örömmel vesznek részt a minősítési eljárásokban. 

A kormány 2013-ban ígért béremelést a tanároknak, ennek 60 százalékát kapták meg akkor, s az ígéretek szerint 2017-ig évente további 10 százalékos emelésre számíthattak volna. Az idei 3,4 százalékos emelés így nem nagy előrelépés, ám van, akinek még ennyi sem jutott: az Eduline szerint egyes tanároknak 2,5 százalékkal emelkedett a bérük, sőt, előfordult, hogy a pedagógusbér 5 százalékkal csökkent.

Egyébként Czunyiné szerint a Nemzeti Pedagógus Kar (NPK) által kidolgozott etikai kódex tervezetével kapcsolatban még tart a társadalmi egyeztetés, ám "elkerülhetetlen bizonyos normák megfogalmazása". Legutóbb a Történelemtanárok Egyesülete adott ki állásfoglalást, miszerint a kódexszel "az erőteljesen centralizált, tekintélyelvű oktatási rendszer a pedagógusoktól elvárt erkölcsi értékrendet is központilag kívánja meghatározni", a megfogalmazott korlátozások pedig épp az etikus tanárokat sújtják.

A történelemtanárok szerint a köznevelési intézményekben felállított pedagógus önértékelési csoportok, röviden a PÖCS-ök elnevezése megtévesztő, szó sincs önértékelésről, hiszen "központi előírások alapján történő, több körben megvalósítandó ellenőrzés várható" - nem is beszélve arról, hogy "a betűszó kínos". Czunyiné ellenben úgy vélte, az ellenőrzések után a tanárok "valós visszajelzést kaphatnak a munkájukról". Hozzátette ugyanakkor azt is: a PÖCS rövidítés a fantázia szüleménye, számára pedig szimpatikusabb a BECS (belső értékelési csoport).

A csoportok működéséről, az ellenőrzések menetéről kézikönyvet is készített az Oktatási Hivatal, ám amint arra a Magyar Óvodapedagógiai Egyesület felhívta a köznevelési államtitkárság figyelmét, a meglehetősen szakmaiatlan instrukciók az óvodákban egyáltalán nem alkalmazhatóak.