autóipar;járműgyártás;VW-botrány;

2015-10-22 07:22:00

Húzóágazat, gondokkal

A hónap végén az autóipar mutatkozik be a Hungexpo vásárvárosában. A járműgyártás ünnepe sem feledtetheti azonban, hogy a hazai ipar már túlságosan is függ az autógyárak teljesítményétől, a konjunktúrától. A VW-csoport győri Audi gyárát is érinthetik a szoftverbotrány hullámai, de létezik más forgatókönyv is.

Van növekedési lehetőség Magyarország számára az autóiparban - mondta a Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA) befektetési elnökhelyettese Bolla Szilárd az Automotive Hungary nemzetközi járműipari beszállítói szakkiállítást megelőző sajtóbeszélgetésen. Az ágazat 2009 és 2014 között 55 ezer új munkahelyet teremtett Magyarországon.

Kilián Csaba, a Magyar Gépjárműipari Egyesület (Mage) főtitkára arról beszélt, hogy tagvállalataik évente több mint kétmilliárd eurót fektettek be Magyarországon, ahová nemcsak összeszerelési tevékenységüket hozták, hanem egyre több kutatás-fejlesztést (k+f) is. Magyarország előrelépett az értékláncon, 400-500 fős kutatás-fejlesztési bázissal van már jelen Magyarországon egyebek között a Continental, Thyssen Krupp, vagy a Bosch.

Benyó Zsuzsanna, a Mercedes-Benz kommunikációs vezetője a a Népszava kérdésére elmondta, jelenleg 32 magyarországi beszállítója van a kecskeméti gyárnak. Ezek zöme külföldi cégek magyarországi leányvállalata, ám nekik, második körben már jó néhány magyar tulajdonú cég is szállít.

A magyar autóipar az idei év első nyolc hónapjában 16 százalékkal növelte termelését, 5100 milliárd forint értéket állított elő, a magyar export 22 százaléka az autóiparból származik, a teljes feldolgozóipari kibocsátás 30,1 százaléka is innen adódik. A fejlődés katalizátora volt az is, hogy az autóipar minden kormánytól kiemelt támogatást kapott. Az Audi eddig 28 milliárdot a Mercedes kecskeméti gyára 22 milliárdot, a Hankook Tire kapacitásbővítéséhez 7,67 milliárd, az Opel 6,1 milliárd forintot könyvelhetett el.

A tájékoztatón a kormányzat képviselői egyebek mellett arról is beszéltek, hogy minden autógyár jelentkezését fogadni kell, beleértve akár az indiai, vagy kínai rendkívül olcsó modelleket kínáló márkákat is. Ennek ellentmond Varga Mihály gazdasági miniszternek a napokban tett óvatosságra intő kijelentése, amely éppen arra figyelmeztetett, hogy túlsúlyba került Magyarországon az autóipar és ezért szélesíteni kellene a beruházási és támogatási palettát.

Ráadásul Magyarország beruházási vonzereje évről évre csökken és ebben szerepet játszik az is, hogy a munkát terhelő elvonások magasak. Lapunk kérdésre Bolla Szilárd megerősítette, hogy a befektetni szándékozó vállalatok három legfontosabb szempontjának egyike éppen a bérköltség. A verseny a régióban nagyon éles. A BMW legutóbb Magyarország helyett Szlovákiát választotta, s ebben szerepet játszhatott az állítólag nagyobb állami támogatás mellett a kedvezőbb bérköltség is.

Az ünnepi esemény sem feledtetheti a Volkswagen-csoport dízelmotor szoftver botrányát. A VW-bomba lehetséges hatásai, "a svájci frank elengedésével, a görög válsággal együtt értelmezhetők" - vélte egyebek mellett Pálinkás Ervin, a Pioneer Alapkezelő részvény-befektetési igazgatója egy tegnapi sajtóbeszélgetésen.

A szakértő úgy vélte, egy globális és piacvezető nagyvállalat bukása hosszan tartó, megváltozott értékítéletet is magában foglaló változásokkal jár együtt, amelyek átrendezhetik egy kisebb-nagyobb gazdasági régió egész munkaerőpiacát.

Az alapkezelő nagyobb valószínűségét látja egy optimista forgatókönyv megvalósulásának. Ebben azzal számolnak, hogy az európai intézményrendszer rendelkezik a probléma kezelésének eszköztárával, és felelősen él is vele, az iparági szabályozások módosulnak, így a VW-t elviselhető mértékű bírságok sújtják.

Az üzlet, tudomány és karrier hármas jelszó jegyében október 28-30. között rendezik meg az Automotive-Hungary kiállítást a Hungexpo területén. Az esemény alkalmat ad a hazai járműgyártás bemutatására is. A nagy hazai gyárak, az Audi, a Mercedes, a Suzuki és a GM- Opel mellett 11 ország 300 kiállítója is jelen lesz.