Bolla Tibor;Egységes Közlekedési Szakszervezet;Budapesti Közlekedési Vállalat;karbantartók;

- Kockázatos elküldeni a BKV-s karbantartókat

Vizsgálatot kezdeményez a tulajdonosnál a BKV karbantartók tervezett elbocsátása ügyében a szakszervezet, mert állítja: a drasztikus létszámcsökkentésnek, különösen télen, az utasokra nézve is kockázatos következményei lesznek – tudta meg lapunk. Az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) annak kapcsán döntött így, hogy a cég vezérigazgatója a napokban közölte, 110 karbantartót fog hamarosan elküldeni. Az EKSZ veszélyesnek tartja a létszámcsökkentést, hiszen a karbantartók már így is kevesen vannak, s csak jelentős túlórával képesek megfelelő műszaki állapotban tartani a buszokat.

Hétfőig adott haladékot a BKV vezérigazgatója a szakszervezeteknek arra, hogy szakmai érveikkel meggyőzzék őt arról, hogy szüksége van a cégnek minden jelenlegi karbantartójára. Amennyiben ez idő alatt nem sikerül méltányolható érveket felsorakoztatni, 111, többségében buszos járműjavítót küldenek el még az idén – mondta a múlt csütörtöki egyeztető fórumon Bolla Tibor. A szakszervezetet megdöbbentette a hír, hiszen a Fővárosi Közgyűlés októberi ülésén a buszbérléssel és vásárlással kapcsolatos döntésükkel a képviselők megmentettek 70 karbantartót, akiket a cégvezetés már akkor is kirúgni készült.

Úgy tűnik, a menedzsment minden áron meg akar szabadulni – vagy valamilyen politikai nyomásra kénytelen megválni – száznál több embertől, furcsa módon többségében a buszos ágazat karbantartóitól – mondta Nemes Gábor. Az EKSZ elnökét felháborítja ez eset, nemcsak azért, mert a karácsony előtti elbocsátást különösen kegyetlen intézkedésnek tartja, hanem azért is, mert ezek az emberek már így is csak megfeszített munkával, jelentős túlórában képesek garantálni a járművek biztonságos működéséhez elvárható műszaki állapotokat. A tél beállta előtt egy ilyen mértékű leépítés nemcsak felelőtlen, de igen kockázatos, sőt balesetveszélyes helyzetet teremthet – szögezi le az elnök. A fagyos, latyakos, havas időszakban ugyanis hatványozottan több a karbantartók munkája, amit a jelenleginél kevesebben nem fognak tudni ellátni – érvel Nemes.

Az elnököt azért is felháborítja a tervezett intézkedés, mert úgy véli, azzal, hogy az utolsó pillanatban kért tőlük érveket a karbantartók megtartására a vezérigazgató, rájuk akarja hárítani a felelősséget. Az EKSZ természetesen időben megküldte a dolgozók megtartás mellett szóló indoklását, de Nemes borítékolja: a BKV vezetését nem fogják meggyőzni a szakszervezeti érvek. Az EKSZ levélben fogja felszólítani a vezérigazgatót, hogy mutassa be végre az úgynevezett javítási technológiát, amelynek alapján kell meghatározni a javítási munkafolyamatot, annak az időtartamát és az ehhez szükséges létszámot is.

Nemes szerint ilyen technológia nem létezik a cégnél, vagy ha mégis, akkor azért nem meri asztalra tenni a cégvezetés, mert kiderülne, hogy már a jelenlegi karbantartói létszám is kevés a buszok biztonságos üzemeltetéséhez. Szerettük volna megtudni, hogy Nemes Gábor érvei után milyen lépéseket tervez a BKV vezérigazgatója, de lapzártánkig nem kaptunk választ.

Szakértők és tanúk meghallgatásával folytatódott a Biszku-per hétfőn. Biszku Béla egykori belügyminisztert felbujtóként elkövetett háborús bűntettel és más bűncselekményekkel vádolják.