Százezrek bejárása a tét

Publikálás dátuma
2015.12.24 06:03
Ki fizet a határon túl? FOTÓ: NÉPSZAVA
Fotó: /
Miért kell egy fideszes belső vita miatt 300-400 ezer embert hátrányos helyzetbe hozni - kérdezte a főpolgármester keddi bejelentése kapcsán Gémesi György. Gödöllő polgármestere szerint Tarlós István és a kormány vitájához az agglomerációs településeknek nincs köze, a közösségi közlekedés finanszírozása állami feladat, így számára értelmezhetetlen, miért kellene nekik egyeztetniük a BKV szolgáltatásairól a kormánnyal.

Barátságtalan akciónak nevezte Gödöllő polgármestere Tarlós István bejelentését, miszerint a főváros nem finanszírozza tovább az agglomerációs közlekedést. Gémesi György lapunknak arról beszélt, a települések közötti tömegközlekedés biztosítása és finanszírozása kötelező állami feladat, ezért számára valójában értelmezhetetlen, miről kellene tárgyalniuk a kormánnyal. Arra emlékeztetett, hogy 1990-ben, amikor a főváros az államtól az eszközökkel együtt átvette a BKV-t, a felek arról állapodtak meg, hogy a HÉV összeköti az agglomerációt Budapesttel. Természetesen a közösségi közlekedést a mindenkori kormány a BKV-n keresztül finanszírozza. Lehet, hogy az ország jelenlegi vezetői elfeledkeztek erről, de Gémesi nem, hiszen ő már akkor is a város polgármestere volt.

Azok a települések, ahol BKV buszok járnak megtehetik, hogy más közlekedési cégekkel állapodjanak meg. A kötött pályán közlekedő HÉV-et azonban Gödöllő nem tudná lecserélni, de a polgármester arra figyelmeztetett, hogy a MÁV sem kér pénzt a településektől. Az esetleges plusz költségeket amúgy sem tudják vállalni, az állam ugyanis már éppen elég feladatot sózott az önkormányzatokra. Csak a kötelező, nem rászorultsági alapon ingyenes óvodai étkeztetés 50 millió forintjába kerül a városnak.

Gémesi érthetetlennek tartja, hogy ha a parlament a kormány javaslatára már júliusban elfogadta a 2016-os költségvetést, Tarlós István és a fideszesek miért nem előbb beszélték meg egymás között a finanszírozási kérdéseket. "Tarlós nyilván befeszített", de ezt a vitát a főpolgármesternek kell az állammal lefolytatnia, az agglomerációs településeknek ehhez a gödöllői polgármester szerint jelenleg nincs köze. Egyébként azt a 11 milliárd forintot, amit eddig erre fordított a főváros, a központi költségvetés elbírja, a települések viszont nem tudnák kifizetni. Aggódva figyeli a fejleményeket. Biztosat nem tud, mivel az érintett polgármestereket a lépésről eddig senki nem tájékoztatta, de kérdezi, miért kell egy fideszes belső vita miatt 300-400 ezer embert hátrányos helyzetbe hozni.

Tarlós kedden jelentette be: ezentúl a főváros nem finanszírozza az agglomerációs közlekedést, arról az érintett településeknek a kormánnyal kell egyeztetniük. Hogy ez pontosan mit jelent, még nem tudni, mindenesetre a BKV finanszírozása továbbra is bizonytalan. Wittinghoff Tamás megérti a főpolgármestert, a közösségi közlekedés működtetése ugyanis állami feladat, ezért ha azt más számára kötelezővé teszi, pénzt is adni kell hozzá. Budaörs polgármestere erről már kedden több rádiónak, napilapnak nyilatkozott. A polgármester szerint nincs sok esélye annak, hogy most az agglomerációs települések egyesével, gyorsan tárgyalni tudnának a kormánnyal, így január elsején akár le is állhat az agglomerációs közlekedés. Bár Wittinghoff biztos abban, hogy ez nem fog megtörténni, mert a következményei katasztrofálisak lennének.

Gyál polgármestere akár perre is megy az ügy kapcsán. Pápai Mihály szintén több helyen elmondta, hogy a mintegy 400 ingázó növeli a főváros GDP-jét, ezért a kormánynak, vagy Budapestnek be kellene tennie az agglomerációs közösségi közlekedés működtetéséhez szükséges 11 milliárdot a BKV büdzséjébe. A Fővárosi Agglomeráció Önkormányzati Társulás elnöke is arról beszélt, január elsején nagy valószínűséggel ugyanúgy fog minden közlekedni, ahogy eddig. Gyál egyébként szerződést kötött a BKV-val és ennek megfelelően fizet is a cégnek, a feleknek hat hónapos felmondási idejük van, ezért a város vezetői nyugodtan fogadták a főpolgármester bejelentését.

Karácsony Gergely Zugló PM-es polgármestere ennek kapcsán tegnap nyílt levelet írt Orbán Viktor kormányfőnek. Kifejtette, a főváros ugyan jövőre és 2017-ben a kerületek terhére több pénzt kap a helyi iparűzési adóból, állami szerepvállalás hiányában ennek ellenére még mindig 20 milliárd forint hiányzik majd a BKV kasszájából. "Lenne egy pofonegyszerű javaslatom: a kormány mondjon le a Városliget beépítéséről és az új épületek építésére szánt pénzt a fővárosi közösségi közlekedés támogatására fordítsa" - fogalmazott Zugló polgármestere.

2015.12.24 06:03

Haverokkal Horvátba: A fél NER ugyanazon a luxusjachton nyaralt

Publikálás dátuma
2018.09.24 11:38

Fotó: moranyachts.com/
Orbán Viktor kötélbarátja, a MÁV-elnök és egy kormánybiztos a Lady M jacht fedélzetén utazott – feltűnt a nemzet gázszerelője és egy magángép is, ami korábban a miniszterelnököt szállította.
Az Adrián nyaralt az Orbán-rendszer arisztokráciája, az Átlátszó pedig szorgalmasan dokumentálta a vakáció állomásait és a felhasznált járműveket. Az oknyomozó portál drónvideót készített arról, hogy Mészáros Lőrinc üzlettársa, Szíjj László, valamint egy kormánybiztos, és Homolya Róbert MÁV-elnök ugyanazzal a  luxusjachttal, a 7 milliárd forintot érő Lady M-mel hajókázik az Adrián, amin korábban Mészáros pihent.
A portál azt is kiderítette, hogy Orbán Viktor miniszterelnök egy Bombardier Global 6000 típusú luxus magánrepülőgéppel, az OE-LEM lajstromszámú géppel repült július 25-én Bulgáriába a Videoton-Ludogorec BL-meccsre.
A 17 milliárdos értékű gép lajstromszáma és üzemeltetője is osztrák, a luxusrepülő mégis szinte állandóan a budapesti repülőtéren parkol. Innen indul, és ide érkezik, csak nagyon ritkán megy ki Bécsbe, ahova elvileg tartozik; a gép . korábban, július 15-én pedig Moszkvába repült, ahol épp a vb-döntő zajlott. A sajtóban akkor megjelent, hogy Orbán Viktor miniszterelnök a helyszínen nézte a mérkőzést, és még Vlagyimir Putyin orosz elnökkel is találkozott aznap. 
Az Átlátszó összevetette egymással a Lady Mrd és az OE-LEM elmúlt hónapokban megtett útjait. A hivatalos hajózási és repülési nyilvántartásokból származó adatok szerint a magánrepülő többször ment Budapestről éppen oda, ahol a luxusjacht is tartózkodott éppen akkor. Ezek a kapcsolódási pontok általában kedvelt nyaralóhelyeken, Olaszországban és Horvátországban voltak. Többek között Bari, Split, Pula, Rijeka és Velence voltak azok a városok, ahol ugyanakkor volt jelen a Lady Mrd és az OE-LEM is. De előfordult az is, hogy mindkét luxusjármű ugyanakkor volt a montenegrói Tivatban, ahol egy exkluzív jachtkikötő várja a szupergazdagokat. 
A cikk további érdekes részleteket és összefüggéseket is feltár, teljes terjedelmében ide kattintva olvasható el.
2018.09.24 11:38

A belső szabadság falképei

Publikálás dátuma
2018.09.24 10:30

Fotó: Népszava/ Tóth Gergő
Szerdánként bárki felmehet Kőszeg Ferenc lakásába, hogy lássa a magyar pop art egyik legfontosabb művét.
Házibulik, világmegváltó beszélgetések, felolvasóestek: a prágai tavasz leverését követő letargia sem tudta végképp legyűrni 1968 után a fiatal magyar ellenzékiek életigenlését. A Szépirodalmi Könyvkiadó egykori szerkesztője, Kőszeg Ferenc nagypolgári otthonában a belvárosi helyzet akkor fokozódott igazán, amikor a cselédszoba új bérlőjeként megjelent Kenedi János író és Bence György filozófus. Felhívták magukhoz Kemény György grafikusművészt is, aki színpompás képeket álmodott a dolgozó falára. Hogy konkrétan kik, milyen alakok kerüljenek megörökítésre, az a szombat esti összejöveteleken dőlt el: „a zűr 1970-ik és 1971-ik esztendejében” kalákában festették fel a száraz vakolatra nemcsak önmagukat, hanem Marx „nagypapát” is bombagyújtózsinórral, Trockijt, Lukács Györgyöt, Buster Keatont, vagy Monica Vittit. Felkerülhetett a seccóra a polgárjogi harcos, Angela Davis is, aki a leggyorsabb kiábrándulást okozta nekik, de nem csak azért, mert Brezsnyevvel és Castróval haverkodott. (Igaz, inkább az egzotikus szexszimbólumot látták benne.) Irodalmi érzékenységet feltételez, hogy megörökítették Szolzsenyicint, aki feltehetően kikérte volna magának, hogy Marxszal egy légtérbe került. Szolzsenyicintől akkor még csak az Ivan Gyenyiszovics egy napját ismerhették − A Gulag-szigetvilág című regénye, amiért kiutasították a Szovjetunióból, 1973-ban jelent meg −, meg az irodalmi Nobel-díjának történetét. A végeredmény: az erotikus ábrázolásokkal is jócskán kipingált szoba ma a magyar pop art egyik legfontosabb művét rejti, amelynek hangulata Heinz Edelmann Sárga tengeralattjáróját idézi, hirdetve: az ember belső szabadságát egy diktatúra sem veheti el. A mű avatóján kétszáz fős vendégsereg és a rendőrség is megjelent. Most pénteken is tömeg gyűlt össze Kőszeg Ferenc lakásán – oszlatás nélkül – annak alkalmából, hogy a Fuga építészeti központban irodalmi délutánnak beillő konferencián ünnepelték meg: a képzőművészeti egyetem oktatói és diákjai – Kieselbach Tamás támogatásával – restaurálták az időközben műemléki védettséget kapott, megkopott alkotást. A végeredménynek bárki utána járhat szerdánként 12 és 16 óra között.

Infó

Cím: Ferenciek tere 11., 2. emelet, bejárat a Haris köz 3-ból. A belépés díjtalan.

2018.09.24 10:30
Frissítve: 2018.09.24 10:30