Budapest;Tarlós István;főpolgármester;tömegközlekedés;agglomeráció;

2016-01-12 17:20:00

Tarlós esélyt kínál Orbán Viktornak

A fővárosi tömegközlekedés ügyében egyáltalán nem értek egyet a Fidesz felső vezetésével és semmilyen módon nem támogatok olyan koncepciót, ami a jelenlegi helyzetet tartaná fenn - mondta lapuknak Tarlós István. A főpolgármester szerint ő maga és Orbán Viktor kormányfő csak akkor tud emelt fővel kikerülni ebből az ügyből, ha az állam valóban átveszi az agglomerációs közlekedés finanszírozását és így Tarlós a jelenlegi finanszírozási keretek között valahogyan megoldja a fővárosi közösségi közlekedést. Mint látszik, nem csitul a főváros és a kormány közti vita, miután a főpolgármesternek nem sikerült megállapodnia a kormányfővel az agglomerációs tömegközlekedés finanszírozásáról. Az újabb szóváltás Tarlós István és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium között tört ki. A kormány és a fideszes főpolgármester egymást vádolja hazugsággal - kommentálta a helyzetet Gy. Németh Erzsébet, a Demokratikus Koalíció budapesti képviselője, aki mindezt a főváros "kivéreztetésének" tartja.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium BKK-val kapcsolatos állásfoglalása olyan mértékű tájékozatlanságról tesz tanúbizonyságot, hogy ha én lennék a miniszter, akkor azt, aki ezt az állásfoglalást fogalmazta, kirúgnám az állásából - hangsúlyozta Tarlós István. A főpolgármester mindezt arra reagálta, hogy a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) a Világgazdasággal közölte: Tarlós állításával ellentétben az állam nem maradt adósa BKK Zrt.-nek. Budapest főpolgármestere korábban az állította, hogy az állam egyetlen forinttal sem járult hozzá az agglomerációs közlekedés finanszírozásához, ám a tárca és a BKK megállapodása kimondja, hogy a támogatás a budapesti tömegközlekedéshez nyújtott állami források rendszerébe épül be.

Az NFM közölte, hogy a központi költségvetés 2016-ban 18 milliárd forintot különített el a fővárosnak. A minisztérium szerint az állami támogatás mértéke így is magas. Egyrészt meghaladja a fővárosi cégeken keresztül működtetett agglomerációs közlekedés menetdíjbevételekkel és települési hozzájárulásokkal nem fedezett részét. Másrészt a központi költségviselésből az önkormányzati illetőségű, helyi járati tevékenységre is jelentős összeg jut.Tavaly összesen 24 milliárd forintos támogatást biztosított az állam a főváros számára, ami 2016-ra 6 milliárddal kevesebb lesz, ez vitát robbantott ki a kormány és a főpolgármester között.

A tárca szerint a BKK és az NFM között megállapodás szabályozza, hogy az állam hozzájárul az elővárosi közlekedés finanszírozásához, ráadásul nagyobb arányban, mint amennyi állami feladat lenne. Ezt a szerződést mondaná fel a BKK, múlt héten küldték meg 15 napos felszólításukat az NFM felé, hogy rendezzék elmaradásaikat. Az NFM szerint az eredetileg 2022-ig érvényes szerződés nem mondható fel hagyományosan, ráadásul a BKK megállapodásban vállalta a HÉV és az agglomerációs buszjáratok korábbi színvonalon való fenntartását. Az állam számára ugyanakkor nincs meghatározva az erre nyújtott támogatás kötelező mértéke.

A kormány és a fideszes főpolgármester egymást vádolja hazugsággal - jelentette ki Gy. Németh Erzsébet kedden, Budapesten tartott sajtótájékoztatóját követően. "Elfogadhatatlan, hogy a budapestiek háromszázhatvanötször annyit fizetnek a kormánynak, mint a kabinet Budapestnek" - fogalmazott a Demokratikus Koalíció budapesti képviselője, aki hozzátette: mindezt a főváros "kivéreztetésének" tartják, hiszen a HÉV-közlekedés mellett olyan közszolgáltatások is elmaradhatnak, mint például a takarítás, vagy a közvilágítás.

Tarlós István ezzel kapcsolatban annyit mondott a Népszavának: nem foglalkozik Gy. Németh Erzsébet nyilatkozataival.

Moszkvában dől el a metró sorsa
Az M3-as metró szerelvényeinek átépítéséről tárgyalnak a felek a hét második felében Moszkvában – tudta meg a Magyar Idők. A szakmai egyeztetésnek különös hangsúlyt ad, hogy lábon, pontosabban sínen elszállítottak egy szerelvényt a 3-as metró járműtelepéről - fogalmaz a lap. A felújításra váró hat kocsit még nem a 69 milliárd forintos beruházás magyar partnercégénél, az állami tulajdonú Dunakeszi Járműjavító Kft.-ben bontották szét, és készítették elő az oroszországi újjáépítésre. A prototípust teljes egészében a Moszkva melletti gyárban építik meg.
A magyar szakemberek ott lesznek az orosz Metrovagonmasnál a mintapéldány elkészítésénél. A dunakeszi üzemben az év második félévében kezdődik el a gyakorlati munka. Az Indóház Online értesülései szerint a Kőér utcai remízből egy dízelmozdony segítségével hat kocsit vontattak el a múlt héten. A Magyar Idők korábban megírta: az újjáépítési technológiai sor kidolgozása és a prototípusok elkészülte után tizenegymilliárd forintért végezheti el a 3-as metró járműveinek felújításának csaknem huszonöt százalékát a Dunakeszi Járműjavító.