Tarlós esélyt kínál Orbán Viktornak

Publikálás dátuma
2016.01.12. 17:20
Fotó: Molnár Ádám
A fővárosi tömegközlekedés ügyében egyáltalán nem értek egyet a Fidesz felső vezetésével és semmilyen módon nem támogatok olyan koncepciót, ami a jelenlegi helyzetet tartaná fenn - mondta lapuknak Tarlós István. A főpolgármester szerint ő maga és Orbán Viktor kormányfő csak akkor tud emelt fővel kikerülni ebből az ügyből, ha az állam valóban átveszi az agglomerációs közlekedés finanszírozását és így Tarlós a jelenlegi finanszírozási keretek között valahogyan megoldja a fővárosi közösségi közlekedést. Mint látszik, nem csitul a főváros és a kormány közti vita, miután a főpolgármesternek nem sikerült megállapodnia a kormányfővel az agglomerációs tömegközlekedés finanszírozásáról. Az újabb szóváltás Tarlós István és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium között tört ki. A kormány és a fideszes főpolgármester egymást vádolja hazugsággal - kommentálta a helyzetet Gy. Németh Erzsébet, a Demokratikus Koalíció budapesti képviselője, aki mindezt a főváros "kivéreztetésének" tartja.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium BKK-val kapcsolatos állásfoglalása olyan mértékű tájékozatlanságról tesz tanúbizonyságot, hogy ha én lennék a miniszter, akkor azt, aki ezt az állásfoglalást fogalmazta, kirúgnám az állásából - hangsúlyozta Tarlós István. A főpolgármester mindezt arra reagálta, hogy a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) a Világgazdasággal közölte: Tarlós állításával ellentétben az állam nem maradt adósa BKK Zrt.-nek. Budapest főpolgármestere korábban az állította, hogy az állam egyetlen forinttal sem járult hozzá az agglomerációs közlekedés finanszírozásához, ám a tárca és a BKK megállapodása kimondja, hogy a támogatás a budapesti tömegközlekedéshez nyújtott állami források rendszerébe épül be.

Az NFM közölte, hogy a központi költségvetés 2016-ban 18 milliárd forintot különített el a fővárosnak. A minisztérium szerint az állami támogatás mértéke így is magas. Egyrészt meghaladja a fővárosi cégeken keresztül működtetett agglomerációs közlekedés menetdíjbevételekkel és települési hozzájárulásokkal nem fedezett részét. Másrészt a központi költségviselésből az önkormányzati illetőségű, helyi járati tevékenységre is jelentős összeg jut.Tavaly összesen 24 milliárd forintos támogatást biztosított az állam a főváros számára, ami 2016-ra 6 milliárddal kevesebb lesz, ez vitát robbantott ki a kormány és a főpolgármester között.

A tárca szerint a BKK és az NFM között megállapodás szabályozza, hogy az állam hozzájárul az elővárosi közlekedés finanszírozásához, ráadásul nagyobb arányban, mint amennyi állami feladat lenne. Ezt a szerződést mondaná fel a BKK, múlt héten küldték meg 15 napos felszólításukat az NFM felé, hogy rendezzék elmaradásaikat. Az NFM szerint az eredetileg 2022-ig érvényes szerződés nem mondható fel hagyományosan, ráadásul a BKK megállapodásban vállalta a HÉV és az agglomerációs buszjáratok korábbi színvonalon való fenntartását. Az állam számára ugyanakkor nincs meghatározva az erre nyújtott támogatás kötelező mértéke.

A kormány és a fideszes főpolgármester egymást vádolja hazugsággal - jelentette ki Gy. Németh Erzsébet kedden, Budapesten tartott sajtótájékoztatóját követően. "Elfogadhatatlan, hogy a budapestiek háromszázhatvanötször annyit fizetnek a kormánynak, mint a kabinet Budapestnek" - fogalmazott a Demokratikus Koalíció budapesti képviselője, aki hozzátette: mindezt a főváros "kivéreztetésének" tartják, hiszen a HÉV-közlekedés mellett olyan közszolgáltatások is elmaradhatnak, mint például a takarítás, vagy a közvilágítás.

Tarlós István ezzel kapcsolatban annyit mondott a Népszavának: nem foglalkozik Gy. Németh Erzsébet nyilatkozataival.

Moszkvában dől el a metró sorsa
Az M3-as metró szerelvényeinek átépítéséről tárgyalnak a felek a hét második felében Moszkvában – tudta meg a Magyar Idők. A szakmai egyeztetésnek különös hangsúlyt ad, hogy lábon, pontosabban sínen elszállítottak egy szerelvényt a 3-as metró járműtelepéről - fogalmaz a lap. A felújításra váró hat kocsit még nem a 69 milliárd forintos beruházás magyar partnercégénél, az állami tulajdonú Dunakeszi Járműjavító Kft.-ben bontották szét, és készítették elő az oroszországi újjáépítésre. A prototípust teljes egészében a Moszkva melletti gyárban építik meg.
A magyar szakemberek ott lesznek az orosz Metrovagonmasnál a mintapéldány elkészítésénél. A dunakeszi üzemben az év második félévében kezdődik el a gyakorlati munka. Az Indóház Online értesülései szerint a Kőér utcai remízből egy dízelmozdony segítségével hat kocsit vontattak el a múlt héten. A Magyar Idők korábban megírta: az újjáépítési technológiai sor kidolgozása és a prototípusok elkészülte után tizenegymilliárd forintért végezheti el a 3-as metró járműveinek felújításának csaknem huszonöt százalékát a Dunakeszi Járműjavító.

Szerző

Terrorveszély - A kormány végigviszi az alkotmánymódosítást

Publikálás dátuma
2016.01.12. 17:19
Fotó: Molnár Ádám
Alkotmánymódosítást javasol a kormány, hogy önálló tényállás legyen az alaptörvényben a terrorveszélyhelyzet - közölte Gulyás Gergely, a Fidesz frakcióvezető-helyettese kedden, a Simicskó István honvédelmi miniszter által kezdeményezett ötpárti budapesti egyeztetés után.

A tárgyaláson a két kormánypárt mellett a Jobbik és az LMP képviseltette magát, az MSZP nem vett részt rajta.

MTI Fotó: Bruzák Noémi

MTI Fotó: Bruzák Noémi

Ha a parlament elfogadja az alkotmánymódosítást, a kormány terrorfenyegetettség vagy terrortámadás esetén terrorveszélyhelyzetet hirdethetne. Ebben a helyzetben a kabinet olyan rendeletet alkothatna, amellyel az alkotmány rendelkezéseit nem érinthetné, de egyes törvények alkalmazását - sarkalatos törvényben rögzített szabályok szerint - átmenetileg felfüggeszthetné, eltérhetne tőlük. Ezek a rendeletek 60 napig maradnának hatályban, és ha a parlament nem erősíti meg őket vagy nem hosszabbítja meg ezt a határidőt, 60 nap után hatályukat veszítik. Emellett terrorveszélyhelyzetben a honvédség segíthetné a rendőrség munkáját a belbiztonsági feladatokban - ismertette Gulyás Gergely.

A fideszes politikus jó esélyt lát arra, hogy a módosítás megkapja a szükséges kétharmados többséget az Országgyűlésben. Mivel az alaptörvény megváltoztatásához az összes képviselő kétharmadának támogatására van szükség, ellenzéki igen szavazatok is kellenek hozzá.

A nagyobbik kormánypárt frakcióvezető-helyettese, a parlament alelnöke elmondta, a kabinet szerint az európai biztonsági helyzet megváltozására tekintettel szükséges a terrorveszélyhelyzetre vonatkozó egyértelmű alaptörvényi szabályozás.

Szavai szerint a kormányzati javaslattal az alkotmányban most is megtalálható veszélyhelyzethez hasonló terrorveszélyhelyzet mint önálló tényállás jönne létre. Plusz garancia lenne, hogy a köztársasági elnököt és az Országgyűlés állandó bizottságait folyamatosan tájékoztatni kellene - tette hozzá.

Gulyás Gergely sajnálatát fejezte ki, hogy az MSZP nem tett eleget a honvédelmi miniszter meghívásának. Hozzátette: szerint a Honvédelmi Minisztériumban tartott megbeszélésen a Jobbik és az LMP konstruktív hozzáállásról biztosította a kormányt, a nyilatkozataik a lényeget tekintve támogatást mutattak, a részletekben azonban voltak viták.

A politikus kérdésre közölte azt is, hogy a Fidesz minden olyan felvetést támogat, amely az önkéntes alapon szerveződő haderő megerősítését teszi lehetővé.

Szerző

Döntöttek! Nem bonthatja a főváros Simicskáék oszlopait

Publikálás dátuma
2016.01.12. 16:49
Fotó: Molnár Ádám
A Fővárosi Bíróság kedden eltiltotta a főváros vállalatát, a Budapest Közút Zrt.-t a Mahir Cityposter oszlopainak bontásától - írja az Index.

A Fővárosi Törvényszék gazdasági kollégiuma előtt hétfőn reggel kezdődött a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó cég által indított per, amelyben a cég kétségbe vonta a Fővárosi Önkormányzattal kötött 25 évre szóló szerződés felmondásának jogosultságát.

A Mahir Citypostert képviselő Magyar György ügyvéd ideiglenes intézkedést kért a hirdetőoszlopok bontásának leállítására és az eredeti állapot helyreállításának elrendelésére. Magyar György szerint különösen sürgős szükség áll fenn, ezért kérte a bíróságot az azonnali bontási tilalom kimondására. 

Az elsőfokú döntés szerint az eredeti állapotot nem kell visszaállítani, de biztosítani kell az oszlopok rendeltetésszerű használatát.

Megírtuk: A főváros nem tudja, milyen jogszabályt sértettek Simicskáék

A hétfői tárgyalás egyik legérdekesebb és leglényesebb pontja az volt, hogy a főváros nevében eljáró ügyvédek nem tudták megmondani, hogy milyen jogszabályt sértett meg a Mahir Cityposter. Erre plusz határidőt kértek, és meg is kapták a bíróságtól. Magyar György szerint a főváros több éve fennálló okokra hivatkozva tartja jogellenesnek az oszlopok kihelyezését. Ez szerinte rosszhiszemű joggyakorlást takar, hiszen ezeket a kifogásokat nem jelezték korábban.

Magyar kitért arra, hogy oszloponként 50–500 ezer forint káruk is keletkezhetett a szakszerűtlen bontásból, roncsolásból fakadóan. Szerinte január 9-ig a Mahir Cityposter Kft.-nek az elbontott 120 oszloppal számolva 60–600 millió forint közötti kára keletkezhetett. Jelezte továbbá, hogy a lapunk által is közreadott drónfelvétel szerint szakszerűtlenül is tárolják az elbontott oszlopokat: a szabad ég alatt, a hóban, ami korróziót okoz, ráadásul fektetve, ami miatt deformálódnak.

Magyar György úgy számolt, hogy ha továbbra sem tiltják el a fővárost az oszlopbontástól, és tényleg felbontják a 2031-ig szóló szerződést, akkor a szerződésből hátralévő 15 évben a Mahir Cityposter Kft. 5,5–17 milliárd forint bevételtől esik el.
A főváros ügyvédje minderre reagálva jelezte: a bontást szakszerűen végzik, anélkül, hogy az oszlopok megsérülnének - ennek bizonyítására fényképeket és a bontó cég nyilatkozatát is csatolta az ügyvéd.

Szerző