DiCaprio filmje Kínában is nagy siker

Publikálás dátuma
2016.03.21. 13:16
Fotó: Barry King/Getty Images
Leonardo DiCaprio A visszatérő című filmje a kínai közönségnek is tetszik: a túlélődráma a hétvégén 33 millió dolláros (9 milliárd forintos) bevétellel debütált az ázsiai országban. A filmjét elkísérő színész a klímaváltozás megfékezésére tett kínai lépéseket is méltatta Pekingben. DiCaprio már az Oscar-szoborral a kezében, a gála színpadán is szóba hozta a klímaváltozás elleni küzdelmet, Pekingben pedig a megújuló energia felhasználására tett kínai lépéseket dicsérte, amelyek lehetővé teszi az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkenését.

"Szerintem Kína radikális lépéseket tett az alternatív energiaforrások felhasználása felé. Úgy vélem, hogy Kína a klímaváltozás elleni mozgalom hőse lehet" - fogalmazott a filmje kínai premierjére Pekingbe látogató színész egy sajtókonferencián.

A visszatérőt péntek óta vetítik a kínai mozik, a premierhétvégén 33 millió dollárért vettek rá jegyet a nézők. DiCaprio rajongótábora a Titanic című film óta nőtt meg Kínában - emlékeztetett a The Hollywood Reporter. "Ez fantasztikus. Jelzi, hogy mekkora sztár DiCaprio Kínában, és azt is, hogy a piac ott egyre bővül" - értékelte a New Regency filmstúdió, amely azt is sikerként könyvelheti el, hogy produkcióból csupán 90 másodpercet vágtak ki a helyi cenzorok. A New Regency a kínai bemutató dátumát az Oscar-gálát követően tűzte ki egy helyi forgalmazóval közösen.

Alejandro Inárritu rendező és DiCaprio az Oscar-díjátadón/Getty Images

Alejandro Inárritu rendező és DiCaprio az Oscar-díjátadón/Getty Images

Mire A visszatérő eljutott a kínai piacra, már világszerte több mint 500 millió dollárt keresett a jegypénztáraknál, csak Észak-Amerikában több mint 180 millió dolláros bevételt hozott. A japán bemutató még hátravan.  Alejandro Inárritu az amerikai filmakadémiától a legjobb rendező díját vehette át, DiCaprio a legjobb főszereplőként lett díjazott és a film operatőre is Oscart kapott a február végén megrendezett Oscar-ceremónián.

Szerző
Frissítve: 2016.03.21. 15:12

Szélforgó a földben

Publikálás dátuma
2016.03.21. 06:47
Prohászka Fanni egy mondrámában mutatja meg tehetségét. FORRÁS: MOST FESZTIVÁL
Második alkalommal rendeztek Tatabányán Monodráma és Stúdiószínházi Fesztivált. A valóban hiánypótló és komoly érdeklődést kiváltó sorozaton, mások mellett izgalmas határon túli és független produkciók is szerepeltek. Négy nap alatt nyolc előadást láthatott a tegnap zárult fesztivál közönsége.

A tatabányai teátrum vezetői joggal gondolták, hogy célszerű koncentráltan, egy csokorba gyűjtve bemutatni monodrámákat és stúdiószínházi előadásokat. Korábban évekig volt ezeknek a műfajoknak önálló seregszemléje, ezt a hagyományt élesztette fel tavaly Crespo Rodrigo igazgató és néhány munkatársa. Az előadásokat is maguk válogatják, bevállalva ennek felelősségét, illetve kockázatait. Nem túl szerencsés, hogy a fesztivál idén részben egybeesik a kortárs drámákat felvonultató debreceni Deszka Fesztivállal, illetve több fontos pesti premierrel. De ez elsősorban a szakmai érdeklődőket érinti, a tatabányaiak, illetve a térségből érkezők érezhetően magukénak érzik már ezt az eseménysorozatot. Több előadásra a párnás lépcsőhelyek is jó előre elfogytak.

Kitűnni a zenekarból

A fesztivál nyitóprodukciója Patrick Süskind monodrámája A nagybőgő volt Klem Viktor előadásában. A produkció a Jurányí Inkubátorház repertoárján szerepel. Sokak számára emlékezetes Darvas Iván korábbi alakítása. Nem lehet feledni Darvas káprázatos előadását, a darabot a Pesti Színház játszotta. Darvas az elején tojást sütött, a hagyma és a rántotta illatát a nézőtéren is jó lehetett érezni. Klem Viktor nem süt tojást, jobbára egy fotelben üldögél, persze azért a megírt akciókat eljátssza. A nagybőgő az elfojtott vágyakról, a megkötött kompromisszumainkról szól, arról, hogy sokszor háttérbe toljuk igazi egyéniségünket, és bedarál minket a nagy rendszer. Egy zenekar pláne ilyen gépezet, nem lehet igazán kitűnni. Fegyelmezettnek kell lenni, teljesíteni kell, a vágyak, az álmok, a saját akarat pedig mit sem számítanak. Klem kicsit távol tartja magától a figurát, olykor technikával pótolja az önazonosságot. Emellett még jól is játszik a nagybőgőn. Attól tartok néhány év múlva több fájdalommal, nagyobb drámai hatással játszaná el ezt a szerepet. Persze szégyellnivalója azért most sincs, mert alapvetően megoldja ezt az egyáltalán nem könnyű feladatot.

Könny és nevetés között

Az első két napon még egy monodráma szerepelt a programban, mégpedig Jens Raschke Alszanak a halak? című kortárs szövege. Az előadásban a tízéves Jettét a Színház-és Filmművészeti Egyetem végzős hallgatója Prohászka Fanni alakítja, a szintén egyetemista Szilágyi Bálint rendezésében. A történet szerint Jette hat éves öccsét, Emilt gyászolja és meglátogatja őt a temetőben. Az előadás a halálról, a gyászról szól, arról, miként tudjuk elengedni a másikat, egyáltalán meg lehet-e ezt tenni, főként, ha egy gyereket vesztünk el. Jette egy szélforgóval érkezik a temetőben. Beleszúrja a földbe és mesél. Elsősorban a szerző, Jens Raschke érdeme, hogy a darab a fájdalmas téma ellenére tele van játékossággal, abszurd humorral. De egyensúlyt tart a drámaisággal és a tragikummal is. A könny és a nevetés között hullámzik. Egy gyerek szemszögéből fogalmazza meg a gyászt, a halállal való kénytelen szembenézést. Ám ezt úgy teszi, hogy mi felnőttek is számtalan tanulságot levonhatunk belőle. Prohászka Fanni nevét pedig jól tesszük, ha megtanuljuk, valószínűleg sokat halljuk még, tehetségét, szakmai érettségét és empátiáját már most is jól kamatoztatta.

Sokkoló elhallgatás

 

Az első két nap kamaraszínházi előadásainak témáját az elhallgatott hazugságok kötik össze. A titkok, amelyekről ha kiderül, mindent felborítanak és szétvernek, elpusztítanak. Tennessee Williams Macska a forró bádogtetőn című darabját Zsótér Sándor rendezte a kecskeméti Katona József Színház színészeivel, sőt Ambrus Máriával közösen ő is fordította. Zsótérék a szereplők eredeti nevüket megtartják, sőt sokszor játszanak is ezekkel, de a helyszíneket és a történéseket áthelyezik a mai valóságba, ezzel megkavarják az egészet. A mai magyar utalások groteszk párbeszédbe kerülnek az eredeti figurákkal. A lényeg azonban a nyers játékmód. Zsótérnál nincs kecmec. Bár a karakterszereplők egyéni, elrajzolt megjelenítése ellensúlyozza kissé a súlyos drámát. A hazugságaikat kétségbeesve egy darabig elhallgató család tagjai fokozatosan szembesülnek saját gyávaságukkal, gyarlóságukkal, gonoszságukkal, azzal, miként állnak hozzá a kirekesztéshez és a megbélyegzéshez. Színészileg a házaspárt alakító Trokán Nóra és Szemenyei János viszi a prímet. De fontos feladat jut Nagy Viktornak, Csombor Teréznek, Bognár Gyöngyvérnek és Kertész Katának, kisebb szerepben láthatjuk Szokolai Pétert és Kovács Gyulát.

Zenés betétek

A temesvári Csiky Gergely Állami Magyar Színház Andrzej Saramonowicz Tesztoszteron című darabját hozta el a MOST Fesztiválra. A színlap szerint vígjátékot látunk zenés betétekkel. Kerestem a rendezőt is a színlapon, de nem találtam, kiderült, hogy egy lengyel hölggyel próbált a csak férfiakból álló hét tagú szereplőgárda, de közös elhatározásból nem sokkal a bemutató előtt rendezőt váltottak, de igazából a színészek összmunkájából állt össze az előadás végső koncepciója és arculata. Hét férfi jön össze egy elmaradt esküvő után. És itt is - akárcsak Tennessee Williams darabjában - titkok és hazugságok lepleződnek le, de korántsem annyira nyersen és tragikusan, mint Zsótér rendezésében, hanem olykor harsányan, kacagtatóan, szórakoztatóan. A hét színész – Kiss Attila, Balázs Attila, Bandi András Zsolt, Kocsárdi Levente, Asztalos Géza, Molnár Bence és Molnos András Csaba – olykor a végsőkig elmennek, és ha kicsi szusszanásra vágynak, akkor zenélni kezdenek. Vagyis jöhetnek a dalbetétek, minden karakterhez jár egy dal, a csapat nyugodtan alakíthatna egy színészzenekart. A MOST Fesztivál szervezői, akár ebben a minőségben is számíthatnának rájuk, remek kiegészítő program lenne.

Szerző

Meghamisították a Bruce Lee-Mike Tyson féle mozi jegyeladási adatait

Csalással hamisították meg az Ip Man 3 hongkongi film jegyeladási adatait, hogy a forgalmazó a kínai szárazföldön éleződő belföldi piaci versenyben nagyobb publicitáshoz jusson - számolt be a helyi média.

A Beijing Max Screen néven is ismert Tajinmu filmterjesztő vállalat működését egy hónapra felfüggesztették, továbbá kötelezték arra, hogy tevékenységét tisztítsa meg a szabálytalan elemektől. A cég közleményben jelezte: elfogadja a büntetést. Figyelmeztetést kapott három, a csalásban érintett elektronikus jegyeladó és 73 filmszínház is.

Az Ip Man 3 című harcművészeti filmnek március elején volt a premierje és az első hírek szerint négy nap alatt több mint 500 millió jüanért (21,3 milliárd forint) váltottak rá jegyet.

A nyilvánosságot kapott gyanú és a vizsgálat megindítása után a filmterjesztő azonban elismerte, hogy körülbelül 56 millió jüan (2,4 milliárd forint) értékben maga vásárolt a jegyekből. A sajtóban "összeesküvőkként" emlegetett szabálysértők a felügyeleti hatóság vizsgálatának eredménye szerint 7600-zal több vetítést és ezekhez kapcsolódóan 32 millió jüanos bevételt mutattak ki.

A felügyelő szerv igazgatója, Csang Hung-szen bizonyos mértékig elkerülhetetlennek tartotta az effajta "ügyeket" egy új iparágnál, a jegyeladási adatok meghamisításáról azonban úgy vélte, ilyen súlyos csalás már veszélyezteti az ágazatot. Korábban ugyanis már hírük kelt olyan kezdeményezéseknek, amelyek során időseknek és másoknak ingyenes vetítéseket tartottak a terjesztők támogatásával, máskor csoportos jegyek tömeges felvásárlása után éjszakai "szellemvetítéseket" tartottak üres termekben.

Az Ip Man harmadik része életrajzi filmdráma: a harcművészeti oktatólegenda, Ving Csun kungfu-nagymester életútját mutatja be különleges technikai elemek segítségével. "Feltámasztják" benne egyik legkiválóbb tanítványát, Bruce Lee-t és megjelenik Mike Tyson is, aki egy gengszter-ingatlanfejlesztő szerepét kapta. A kínai filmpiacot az elmúlt években látványos fejlődés és élénkülés jellemzi. A jegybevétel 2015-ben elérte a 44 milliárd jüant (1871 milliárd forint), amely 49 százalékkal volt magasabb, mint egy évvel korábban. Tavaly 1 milliárd 260 millió jegyet váltottak a kínai mozipénztáraknál.

Szerző