Súlyos betegséget is okozhat a terhesség alatti vitaminhiány

Publikálás dátuma
2016.03.29. 19:28
Fotó: Thinkstock
A legfrissebb hazai adatok szerint csak tízből négy kismama változtat az étrendjén a terhesség ideje alatt,  pedig a szervezet vitamin- és ásványianyag-szükséglete jelentősen megváltozik. Másfélszeresére emelkedik a többi között a kalcium- és duplájára a vasszükséglet, amelyet csak kevesebb mint a kismamák harmada pótol megfelelően. Komoly problémát okoz az is, hogy minden ötödik várandós anyuka olyan vitamint szed, amely nem kifejezetten kismamák számára készült, pedig bizonyos nyomelemek hiánya fejlődési rendellenességeket, szellemi visszamaradottságot és koraszülést is eredményezhet.  A magzati fejlődés mellett a fogantatástól számított első 1000 nap környezeti hatásai (például a kismama táplálkozása) számos felnőttkori népbetegség kialakulásában is nagyobb szerepet játszik, mint a genetika.

Mindössze az anyukák 40%-a változtat az étrendjén a várandósság idején, derül ki a legfrissebb hazai kutatás eredményeiből. Többségük több gyümölcsöt és zöldséget fogyaszt, és jobban odafigyel a folyadékpótlásra is, de a szénhidrát-bevitel csökkentésére csak százból nyolc, a koffeinfogyasztás mérséklésére pedig százból három kismama ügyel. A vitaminpótlás fontossága még kevésbé ismert: bár az várandós anyukák 70%-a szed valamilyen vitamint, minden ötödik kismama olyat választ, amelyik nem kifejezetten a terhesség időszakában ajánlott – így nem fedezi megfelelően a drasztikusan megnövekedett szükségletet, vagy nem tartalmaz minden olyan vitamint és nyomelemet, ami segíti a beépülést.

A vashiány vérszegénységet és koraszülést okozhat

A várandós nők szervezete a magzat és a méhlepény megfelelő vérellátottsága miatt több vért termel, ezért fontos, hogy a kismamák megfelelő mennyiségű vasat juttassanak a szervezetbe. A duplájára emelkedett szükséglet fedezéséhez napi 25-30 mg vasra van szükség, amelyre csak a kismamák harmada ügyel a terhesvitaminok szedése mellett. Mivel ötödük nem megfelelő vitamint vagy étrendkiegészítőt választ, ez komoly problémát jelent.

„A vas az oxigénszállításban, a vörösvértestek képzésében, a sejtműködésben és a baba kognitív fejlődésében játszik nélkülözhetetlen szerepet. Hiányában fáradtság, hajhullás, szapora pulzus és az immunrendszer gyengülése jelentkezik, de várandósság idején vérszegénységhez és koraszüléshez, szoptatás idején pedig az újszülött mentális retardációjához is vezethet. Súlyos hiányállapottal ma már ritkábban találkozunk, de bizonyos nyomelemek hiánya továbbra is jellemző: a vas például kizárólag megfelelő C-vitamin- és folsavbevitellel együtt szívódik fel hatékonyan a szervezetben.” – hívta fel a figyelmet Prof. Dr. Ács Nándor, a SOTE II. sz. Szülészeti és Nőgyógyászati Klinikájának igazgatója.

Az ideális bevitel a mindennapi táplálkozás során is támogatható: jelentős mennyiségű vasat tartalmaznak a különböző húsok és belsőségek, a színes, bogyós gyümölcsök, az olajos magvak és a mák. Az állati eredetű vasforrások jobban hasznosulnak a szervezetben, mint a növényiek, a túlzott bevitelre azonban fontos ügyelni, mert székrekedést okozhat és gátolhatja a cink felvételét.

A D-vitamin-hiány növeli a cukorbetegség kialakulását a babánál

Tél végére a magyar lakosság 95%-a D-vitamin-hiányban szenved, amely különösen igaz a kismamákra, akiknél a terhesség idején a szervezet D-vitamin-szükséglete további 15%-kal emelkedik.

„A várandósság alatti D-vitamin-hiány jelentős mértékben növeli az 1-es típusú cukorbetegség kialakulását az újszülöttnél, de hiányában a kalcium sem tud beépülni a csontokba. A terhesség második felében a csontok növekedéséhez óránként 13 mg kalciumot használ fel a baba szervezete, amely másfélszeresére növeli az anya kalciumszükségletét és vele együtt jelentősen megemeli a D-vitamin-szükségletet is.” – fejtette ki Prof. Dr. Ács Nándor.

A D-vitamin hozzájárul a sejtfejlődéshez és az immunrendszer erősítéséhez is: megfelelő bevitele kevesebb mint felére csökkenti az influenza kialakulásának esélyét. Kétféle D-vitamint különböztetünk meg: a D2-vitamint és a sokkal aktívabb D3-vitamint. A növények leginkább D2-vitamint tartalmaznak, az állati eredetű élelmiszerek mindkettőt, a D3-vitamin pedig a napsugárzás hatására keletkezik a bőrben. A baba idegrendszerének fejlődéséhez is elengedhetetlen kalcium főként hüvelyesekben, zöldlevelű zöldségekben, az articsókában, a hagymában és különböző halakban, húsokban található nagyobb mennyiségben.

„A kalcium felszívódását a D-vitamin mellett a foszfor is segíti, a szezámmag például kifejezetten ajánlott kismamák számára, mert ideális arányban tartalmaz kalciumot és foszfort, míg a belőle préselt olaj D-vitaminban is gazdag. A fogantatástól számított első 1000 nap táplálása - beleértve a kismama táplálkozását is - kulcsszerepet játszik olyan felnőttkori népbetegségek megelőzésében, mint az elhízás, a diabétesz vagy a szív-és érrendszeri megbetegedések. A terhesség alatti megfelelő vitaminpótlás ezért nem csak az anya szervezete és a magzati fejlődés szempontjából fontos, de a baba felnőttkori egészségét is nagymértékben meghatározza.” – foglalta össze az aktív szülői szerep jelentőségét Tibenszky Moni Lisa, a Felelős Szülők Iskolájának alapítója.

Szerző

A hétvégétől nyári időszámítás - Az óraátállítás életveszélyes is lehet

Publikálás dátuma
2016.03.24. 14:17
Illusztrációk/Thinkstock
A hétvégén térünk át a nyári időszámításra, vasárnap hajnal 2 órakor 3 órára kell előreállítani az órákat, emiatt a közösségi közlekedés menetrendje is változik. Svédországban és Amerikában is kimutatták, hogy az óraátállítás utáni hétfőn és kedden, az első munkanapokon körülbelül tíz százalékkal emelkedik a szívrohamok száma - erre a Magyar Kardiológusok Társaságának elnöke figyelmeztetett.  

A hétvégén térünk át a nyári időszámításra, vasárnap hajnal 2 órakor 3 órára kell előreállítani az órákat, emiatt a közösségi közlekedés menetrendje is változik. Az 1980 óta Magyarországon is alkalmazott módszer azon alapul, hogy az órák átállításával a szokásos ébrenléti idő jobban egybeesik a természetes világosság idejével, ebből adódóan reggel 7 és este 10 óra között kevesebbet kell használni a világítást. Becsléseik szerint az óraátállítással a magyar fogyasztók évente a nyári időszámítás alatt összesen mintegy 4-5 milliárd forintot takaríthatnak meg villamosenergia-költségeikből. Mindez környezetvédelmi szempontból is előnyös, hiszen az alacsonyabb fogyasztás kevesebb károsanyag-kibocsátással is jár.

Az átállás miatt változik a MÁV menetrendje is.

A fent jelzett előnyök mellett azonban vannak kockázatok is  

Minden, ami az "alvásidőnkbe gázol", az növeli a szív- és érrendszeri kockázatot - hangsúlyozta Kiss Róbert, hozzátéve: hétfőnként történik óraátállítás nélkül is a legtöbb stroke és szélütés.

Amikor elkezdünk dolgozni, meglátjuk a főnököt, ez érdekes módon egy olyan stressz, amitől néhányan infarktust kapnak, többen, mint máskor - lepett meg az információval a szakember. Kitért arra is, hogy az egészséges szívű embereknél, különösen a nőknél a nagy stressz is képes olyan koszorúérgörcsöt okozni, ami akár infarktushoz is vezethet. Példaként említette, hogy földrengés idején egy óra alatt annyi infarktusos ember kerül kórházba, mint máskor 10-14 nap alatt.

A szakember kifejtette: az infarktus jellemzően heves mellkasi fájdalmat jelent, amely a mellkas közepén vagy a bal karba kisugározva jelentkezik. Ilyenkor az ember rosszul érzi magát, verejtékezik, hányingere lehet vagy eleshet. Nem feltétlenül jelentkezik azonnali szívmegállás, de azzal is folytatódhat. Ilyenkor meg kell nézni a nyaki ütőeret, azt, hogy lüktet-e, az érintett vesz-e levegőt, ha egyik sincs, akkor meg kell kezdeni az újraélesztést és azonnal mentőt kell hívni. Így nagyon sok embert, Magyarországon akár naponta hetven embert meg lehetne menteni - mondta a Magyar Kardiológusok Társaságának elnöke.

Szerző

Egészség? Tudatosan!

Publikálás dátuma
2016.03.24. 10:00

A 2015-ös év a Patika és az Új Pillér Egészségpénztárnál a költségtudatosság jegyében zajlott: hónapról hónapra górcső alá vettük az egészségpénztári szolgáltatás egy-egy szeletét abból a szempontból, hogy az milyen módon járul hozzá tagjaink megtakarításának gyarapodásához. Bemutattuk, hogyan lehet optimálisan kihasználni az egészségpénztári tagságban rejlő lehetőségeket az egészségünkre költhető forintok gyarapítása szempontjából.

A 2016-os évet a Patika és az Új Pillér az egészségtudatosságnak szenteli. Hogy miért? Mert az okosan megtakarított forintjainkat nem mindegy, hogy mire költjük. Egészségesen élni azt jelenti, hogy odafigyelünk testi és lelki egészségünkre, a munka-magánélet egyensúlyára, a pihenésre, a táplálkozásra, a rendszeres testmozgásra.

Az öngondoskodás egyik legkiválóbb eszköze az egészségpénztári tagság, amit a Patika-csoport több mint másfél évtizedes működése is bizonyít. Az elmúlt években a pénztártagok körében igazán teret nyert az öngondoskodás a tudatosan tervezett, megtakarítást célzó rendszeres vagy éppen akciós befizetésekkel, az egészségmegőrzésre fókuszáló költésekkel.

Egészségtudatos hónapok 2016-ban egész évben januártól decemberig

Január

Beharangozó: 2016 az egészségtudatosság éve a Patikánál és az Új Pillérnél

Figyeljünk oda testi és lelki egészségünkre, a munka-magánélet egyensúlyára, a pihenésre, a táplálkozásra, a rendszeres testmozgásra! Ehhez adunk tippeket az év során.

Február

Népbetegség az elhízás!

Hogyan segít a patikakártya az egész családnak?

Március

Gazdálkodjon okosan a visszajáró pénztári SZJA-val!

Anélkül bővül az egészségre költhető pénz, hogy a zsebünkbe kellene nyúljunk!

Április

Patikakártyával olcsóbb a vásárlás!

Sorra vesszük, miért jó patikakártyával fedezni a család mindennapi egészségügyi kiadásait.

Május

2in1! Cafeteria és egészség

Mit kínál a cafeteriarendszer az egészségükre fokozottan és tudatosan figyelőknek?

Június

Patikakártyával ugyanazt gyorsabban!

Hogyan lehet kiküszöbölni a várólistákat a patikakártya segítségével.

Július

Társkártyával egészségesebb az egész család

Könnyebbé teszi, hogy családtagjaink is egészségesen éljenek.

Augusztus

Költsön a prevencióra, és előzze meg a betegséget!

Az egészségpénztári számláról fizetett prevenciós szolgáltatás előnyei.

Szeptember

Az egészségtudatos munkáltató ismérve

Az egészségpénztári tagdíj-kiegészítéssel garantálhatja a munkáltató, hogy a dolgozója egészséges és elégedett. Akár a jutalmat is fizetheti munkáltatói adományként.

Október

A betegség nem válogat!
A takarékosság hónapjában gondoljon az egészségére is!

November

Legyen egészségtudatos!

Használja ki az egészségre költhető SZJA-forintokat!

December

Hogyan táplálkozzunk egészségesen?

Vitaminok, táplálékkiegészítők patikakártyával.

 

Váltsa most ki a patikakártyát féláron!

Ezen felül az egészségtudatosság jegyében a Patika-csoport belépési akcióval indítja az évet annak érdekében, hogy minél több munkavállalónak és családnak legyen módja egészségtudatosan élni.

Az akció jó lehetőséget biztosít arra, hogy aki a béren kívüli juttatások keretében korábban nem választotta az egészségpénztárat, most pótolja ezt. A patikakártya legfontosabb előnye, hogy a család folyamatosan felmerülő egészségügyi kiadásait egyszerűen, kényelmesen, árkedvezménnyel finanszírozza, a nagyobb kiadások fedezetére pedig kamatadó-mentes befektetést kínál. Ezen felül az egészségpénztári számlára beérkezett magánbefizetés 20%-a, maximum 150 ezer forint SZJA-kedvezményként visszajár a következő év elején.

Ami pedig a munkáltatói hozzájárulást illeti, idén nőnek a költhető cafeteria forintok változatlan keretösszeg esetén, de akár a 2016-os béremelésre szánt összeget is érdemes a juttatásokra költeni. A cégeknek idén is jobban megéri a pénztári befizetés, mint ha ugyanazt a juttatást dolgozóiknak bérként fizetnék ki.

Érdemes most belépni! Csak februárban és márciusban féláron – mindössze egyszeri 2 000 forintért – lehet hozzájutni mindhárom patikakártyához, legyen az a klasszikus, az újpilléres vagy a 20 zsebes multipayes.

Melyiket a háromból?


Klasszikus patikakártya start 1999

  • legnépszerűbb, legkönnyebben kezelhető patikakártya
  • magasan képzett szolgáltatói háttér
  • már havi 2 300 forintos feltöltéssel működik

 


Újpilléres patikakártya start 2006

  • prémium megtakarítás költséghatékony feltöltéssel
  • optimális a nagy összegű, előre nem látható kiadások finanszírozására
  • minimális feltöltés: havi 10 ezer forint


Multipayes patikakártya start 2010

  • másfél tucat cafeteriás egyenleg
  • szabadon variálható munkáltatói feltöltés
  • a patikakártyás zsebek egyéni feltöltésének lehetősége
  • az egyes zsebekből külön kóddal lehet fizetni

 

Részletek: www.patikakartya.hu  (x)

Szerző