Kerengők – Ősbemutató az Átriumban

Publikálás dátuma
2016.04.07. 18:05

A Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében mutatják be az Átrium Film-Színházban - Szabó Borbála: Kerengők című két felvonásos darabját. A kortárs színmű Vörösmarty Mihály 1830-ban írt drámai költeménye - Csongor és Tünde - nyomán született. A modern átirat is arra az örök kérdésre keresi a választ, hogy milyen utat kell bejárnia egy férfinak, illetve nőnek, hogy rátaláljon az élet értelmére/a szerelemre. A 21. századi tündérmese címszereplői: Feczesin Kristóf és Prohászka Fanni, Mirígy megformálója Börcsök Enikő. 

Az április 15-i ősbemutatóról az Átrium igazgatójával - Magács László rendezővel beszélgettünk. 

Fotók: Hajmási Péter

Fotók: Hajmási Péter

- Irigyelésre méltóan hosszú próbafolyamat van mögöttetek. A tavaly év végén elindított NézőKépző - a középiskolások művészeti képzését segítő programsorozat - részeként ugyanis, a Kerengőkből már decemberben készült egy beavató színházi előadás, amelyet többször láthattak már gimnazista osztályok. Hogy épült fel ez a majdhogynem fél éves próbaidőszak?   

- Valóban, egy hosszú távú munkafolyamat előzte meg ennek az előadásnak a létrejöttét.  Először is keresnem kellett egy olyan írót, akiben láttam a lehetőségét annak, hogy újra tud értelmezni egy ilyen formátumú darabot, mint a Csongor és Tünde. Tavaly nyár elején megtaláltam Szabó Borit (Szabó Borbála 2012-ben megkapta a POSZT legjobb dramaturgjának járó díjat a Bánk bán mai magyar nyelvre „fordításáért” – a szerk.), akivel már első alkalommal rengeteg ötletünk támadt. Majd úgy döntöttünk, hogy tartunk egy hetes Csongor és Tünde workshopot gimnazistáknak, hogy megtudjuk, hogyan is gondolkodik az érintett korosztály azokról kérdésekről, amelyeket a darab felvet. Nagyon sok tapasztalattal járt ez a pár nap, mert kiderült, milyennek képzelik el a fiatalok Tündérországot. S ahogy mondtad is, ebben a szezonban elindítottunk egy NézőKépző elnevezésű programot, ami röviden arról szól, hogy a gimnazistáknak különböző művészeti ágakat mutatunk be a történelemhez kapcsolódóan, és ennek egy részét képezte a Csongor és Tünde. Bori zseniális ötlete az volt, hogy a két főszereplő útkereséseit, két különálló darabban mutatja meg. Így született meg az első felvonás, vagyis a Csongor, amelyik szolgaian – idézőjelben mondom -, meséli végig az eredeti történetet. Ezt a fiataloknak szóló változatot, díszlet és jelmez nélkül, december óta már többször eljátszottuk gimnazistáknak. Minden egyes ilyen mini előadás után, megkérdeztük őket arról, hogy ezt a megközelítést mennyire érezték magukhoz közelállónak. A diákok visszajelzéseit meghallgatva, Borival tovább gondolkodtunk a darabról, és miután picit módosítottunk a Csongoron, elkészült a második - a Tünde című rész is. Amikor egy hónappal ezelőtt, megmutattunk egy kész próbaverziót a gyerekeknek, úgy tűnt, hogy a többségük élvezte és szerette az előadást.

- Amikor korábban beszélgettünk, szóba került a NézőKépző nem titkolt célja, miszerint a gimnazistákat nem (csak) középiskolás fokon lehetne taní-tani, és bizonyos értelemben ez érvényes lehet a felnőtt közönségre is. A Csongor és Tünde mai verziója arra késztetheti a nézőket, hogy újraolvassák, értelmezzék Vörösmarty drámáját. Hogy látod, van erre esély?

- Bízom benne, hogy igen! Az előbb említett próbaverzióra elhívtunk szakmabelieket is, mert kíváncsiak voltunk a véleményükre. Eljött egy idősebb kollégánk is, aki azt mondta, hogy a mi átiratunk segített neki abban, hogy egy csomó mindent, utólag megértsen a Vörösmarty szövegből. Vagyis nagyon jól sikerült Borinak megfognia a darab lényegét. A színpadi helyzetek pedig, amelyekbe áttettük az eredeti művet, abban könnyítik meg a néző dolgát, hogy gond nélkül köthesse a történetet a jelen pillanathoz, amelyben élünk.

- Szerinted elképzelhető, hogy a Kerengők hasonló hatást tud gyakorolni a felnőtt közönségre, mint tette/teszi a tinédzserekre?

- Remélem. De azért ne hazudjunk magunknak, mert az eredeti Vörösmarty drámát a magyar lakosságnak csak egy elenyésző százaléka olvasta el. Ugyanakkor azt gondolom, hogy aki korábban nem ismerte a művet, de megnézi a mi előadásunkat, az kap egy maira hangszerelt Csongor és Tünde történetet. Akik pedig olvasták, és már látták a Kerengőket, azt szerették benne, hogy leheletfinomak benne a visszautalások, és nagyon tiszta, végiggondolt a szerkezete. Az pedig ízlés kérdése, hogy valaki a veretes, tőlünk kicsit távol álló szöveget és színpadra állítást kedveli, vagy ezt a mára vonatkozó történetmesélést preferálja. Értelemszerűen nem gondolom, hogy ennek a darabnak le kell váltania az eredeti művet, de hiszem, hogy megállja a helyét az eredeti mellett. Szerintem ez egy érdekes és érvényes kísérlet, ami megszólító lehet, bármilyen korosztályhoz tartozzon is a néző.    

- Az, hogy a mában játszódik a Kerengők, nyilván mindenféle vizuális többletet is hozzáad a színpadi megvalósításhoz. Milyen képi világa lesz a darabnak?

- Mindig akkor érzem, hogy készen állok egy rendezésre, amikor látok egy képet magam előtt. Ennél a darabnál nagyon pontosan, és viszonylag hamar rátaláltam nemcsak erre a bizonyos képre, hanem a Kerengők stílusára is. Részben a gyerekek ötletei nyomán, valamint a saját elképzeléseim mentén, úgy döntöttem, hogy ennek az előadásnak a steampunk lesz a vizuális vezérfonala. Ez egy nagyon izgalmas művészeti forma, aminek többek között az öltözködésben, az építészetben, a szobrászművészetben is megjelennek a stílusjegyei. Ha nagyon le akarom egyszerűsíteni, akkor ez a 19. századi gépiesített világnak a fantasy felé elrajzolt változata. Nagyon szeretem a steampunk látványos részletgazdagságát, meg azt a teljes nonszenszségét, ahogyan a 21. és a 19. század összetalálkozik ebben a művészeti szubkultúrában. Mindezt kiegészíti, hogy gyakorlatilag egy filmbe ágyaztam az előadást. Egyrészt amiatt, mert azt éreztem, hogy a steampunkhoz ez való, illetve azt gondoltam, hogy annak a célközönségnek, amelyet mi ezzel az előadással szeretnénk megszólítani, egy burjánzó képi világot kell nyújtani. Másfelől Bori eleve úgy írta meg ezt a színdarabot, hogy nagyon gyorsan követik egymást a jelenetek, különböző helyszíneken. Tehát ki kellett találnom, hogy mi az a színháztechnika, amivel ezeket a gyors színváltásokat ki tudom szolgálni. S ebből lett a vetítés, valamint az, hogy van egy központi tárgy az előadásban - egy kinetikus mobil, ami hol fa, máskor íróasztal, vagy bárpult, tehát egy sokfunkciós elem. Ezeket a látvány-és díszletötleteket azért tudtam megvalósítani, mert van a környezetemben néhány olyan képzőművész, mint Babos Zsili Bertalan és Nyirán Márton, vagy Fila Zsófi filmrendező, akivel egy nyelvet beszélünk. Hasonlóképpen jó volt újra együtt dolgozni Müller Kata jelmeztervezővel is, aki csodásan bánik az anyagokkal. Így viszonylag gyorsan kialakult egy vizuális egység ebben a színpadi világban, mert a képi szinkron éppolyan fontos, mint a gondolati egység.

- Mennyire volt izgalmas számodra a rendezésnek az része, hogy a nagyon fiatal és az érett művészek együtt fedezték fel ezt az új-régi történetet?

- Figyelj, nagyon szeretek tapasztalt színészekkel dolgozni, amivel persze nem mondok újat. Régóta beszélgettünk Börcsök Enikővel arról, hogy szeretnénk létrehozni valami izgalmasat együtt, és ez a darab felkínálta a lehetőséget. Nagyon szeretem Venczel Verát is, akivel még főiskolásként dolgoztam először. Ez egy furcsa „Isten ujja” helyzet volt, hogy Vera éppen egy olyan fizikai állapotban volt, hogy nem tudott színpadra lépni, viszont ahogy kitaláltam, hogyan jelenjen meg, mint Éj, úgy meg tökéletes színészi kondícióban volt. Elárulom, hogy az előadás egyik legerősebb pillanata Venczel Vera éj monológja. Tehát egy nagyon izgalmas csapat állt össze ebben a próbaidőszakban, hiszen említettem Verát és Enikőt, de még nem beszéltem a fiatal tehetségekről. Két végzős színészhallgató - Feczesin Kristóf és Prohászka Fanni – játssza a két főszerepet. Számukra ez egy iszonyatosan kemény munka volt, de nagyon szépen megoldották. Ráadásul egy komplett társulatot szerződtettem le az előadásra, a K2-t. Ők régóta harmonikusan és nagyon koherensen működnek együtt, és ilyen szempontból is egy érdekes kísérlet volt ez az előadás, hogy egy összeszokott, zárt közösség mennyire nyitott arra, hogy befogadjon, vagy adott esetben, utána menjen másoknak. Szerencsére ez is elképesztően jól működött. Az pedig, hogy Börcsök Enikő a csapat része, hihetetlen nyugalmat adott a próbafolyamatnak. Néha akadtak olyan pillanatok, amikor Enikő egyszer csak hátralépett, és mint „anyuka” fordult a fiatalabbakhoz, de az intelmeket olyan finoman és intelligensen oldotta meg, hogy ezek mindannyiunk számára hasznos közbelépéseknek bizonyultak.

- Vagyis a jelek szerint, főpróbahéten nem lesz őrült kapkodás, hanem nyugodt-békésen készültök a bemutatóra? 

- Biztos vagyok benne, hogy így lesz, mert az elmúlt hetekben elég idő jutott arra, hogy összeérjenek a darabbéli pillanatok. 

Szerző

Alstom-ügy: milliárdos korrupció?

Publikálás dátuma
2016.04.07. 17:28
Népszava fotó
Az Alstom 2002-ben elbukott a nagykörúti villamosok tenderén, de négy évvel később már a francia cég vitte el a 2-es és 4-es metróvonalak járműbeszerzését. A brit korrupciós nyomozó hatóság, az SFO szerdán napvilágra került vádemelése szerint az Alstom 2006–2007-ben 2,2 milliárd forintnyi kenőpénzt juttatott két cégen keresztül a BKV döntéshozóinak. 

Cáfolja viszont a milliárdos nagyságrendű BKV-s megvesztegetési botrányban való részességét az Eurocontact Public Affairs GmbH. – írja a portfolio.hu. Kiadott közleményük szerint a cég valóban együttműködött az Alstom csoporttal a budapesti metrótender ügyé¬ben. Az Alstom-megállapodás mindössze egy szokásos tanácsadói szerződés volt, amihez hasonlót az Alstom 2001 és 2010 között világszerte több százat kötött angliai irodáján keresztül.

A megállapodás tényszerűen és a hatóságok által is igazoltan teljesítésült. Az SFO (brit nyomozóhatóság) és az osztrák, ilyen jellegű ügyekre feljogosított bűnügyi hatóságok három éven át vizsgálták az Eurocontact minden gazdasági tevékenységét és összes pénzmozgását, pénzmozgásra utaló nyomot vagy arra utaló adatot, hogy a szerződés nem került volna teljesítésre, nem találtak. Az angol hatóságok a kifejezett osztrák kérés ellenére sem tudtak megnevezni senkit, akit szerintük megvesztegettek volna. Ebből adódóan pedig bűncselekmény hiányában az osztrák államügyészség jogerősen lezárta az ügyet - áll a GmbH közleményében.

A BKV reagálása szerint „A sajtóban megjelent hírekkel kapcsolatban – melyek állítása szerint a brit nyomozóhatóság vizsgálatot folytat az Alstom Transport UK & Ireland ügyvezető igazgatója ellen a társaságunk által 2006–2007-ben beszerzett Alstom metrókocsik tenderére vonatkozóan – hangsúlyozni kívánjuk, hogy az angol hatóságok eddig nem keresték meg a BKV Zrt-t. Külön kiemeljük, hogy a sajtóban hivatkozott beszerzés időpontja közel tíz évvel ezelőtti, az említett járműbeszerzés 2006–2007 között történt, amikor nem a jelenlegi vezetés irányította a BKV-t”.

A dokumentumon a BKV Zrt. mint ajánlatkérő részéről Aba Botond vezérigazgató, a nyertes ajánlattevők részéről Zal Sahbaz üzletfejlesztési elnökhelyettes, Michael Anderson üzletfejlesztési igazgató, Karda László vezérigazgató és Ács Sándor igazgatósági elnök neve szerepel. A szerződést Demszky Gábor jelenlétében szignálták a felek, a papíron ott van Budapest akkori főpolgármesterének aláírása is.

Világméretű a gyanú
Az Alstom ellen hét esztendeje zajlik nyomozás egy világméretű korrupciós ügy gyanúja miatt – írta korábban a Reuters. Tavaly egy amerikai bíróság ítélte 772 millió dolláros – 215 milliárd forintos – büntetésre a francia vállalatot, mert a vád szerint a cégnél bevett gyakorlat volt a döntéshozók lefizetése.

Szerző
Frissítve: 2016.04.07. 20:02

Orbán:"ma reggel jobban ébredtünk és könnyebben is lélegzünk"

Publikálás dátuma
2016.04.07. 15:28
A képen Orbán Viktor miniszterelnök (b) beszél, mellette Ángel Gurría, a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD
Az IMF-EU hitel visszafizetése példátlan eredmény a mai világgazdasági környezetben, és nem lehetett volna elérni olyan barátok nélkül, mint amilyen a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) - mondta Orbán Viktor miniszterelnök csütörtökön Párizsban, a szervezet tanácsülését követően. Ángel Gurría, az OECD főtitkára Magyarország elmúlt évekbeli sikereit méltatta - tudatta a távirati iroda. 

A kormányfő csütörtökön megbeszélést folytatott Ángel Gurríával, majd felszólalt a szervezet tanácsülésén.
Orbán Viktor az ülés után tett sajtónyilatkozatában kiemelte: a hitel visszafizetése nagy teljesítmény, ennek eléréséhez sokak erőfeszítése kellett, így a magyar embereké, a mindenkori gazdaságpolitikát irányítóké, a munkavállalóké és a munkaadóké.

A miniszterelnök hangsúlyozta: "ma este minden magyar családnak jó oka van arra, hogy kinyisson egy jó üveg vörösbort és koccintson a haza egészségére, mert a tegnapi napon sikerült rendeznünk azt a régi adósságunkat, amelyet még az előző kormányok hoztak létre 2008-ban, amikor a gazdasági összeomlás elkerülése érdekében óriási hitelt vettek fel az IMF-től és az Európai Uniótól". Ezt a hitelt visszafizették, így "ma reggel jobban ébredtünk és könnyebben is lélegzünk" - fogalmazott.

Orbán Viktor az eredmények elérésében hangsúlyozta a "barátok", különösen az OECD szerepét. Mint mondta, a szervezethez mindig lehetett fordulni a legnehezebb és a legkényesebb kérdésekkel is, hiszen politikai szándék nélkül, a szakmai szempontokra összpontosítva osztotta meg legjobb tudását és az általa összegyűjtött legjobb tapasztalatokat az országgal. Ezért "a magyar sikerben az OECD munkája is benne van" - tette hozzá.

A kormányfő kijelentette: ez az indoka annak, hogy Magyarország az OECD tagja és továbbra is az marad, fontos kérdések kidolgozásában - például a szakképzés, az oktatás, a gazdasági hatékonyság növelése és az egészségügy kérdése esetében - együttműködik a szervezettel a jövőben is, és számít az OECD tanácsaira.

Ángel Gurría, az OECD főtitkára nyilatkozatában Magyarország elmúlt évekbeli sikereit méltatta, és azt mondta, az ország tapasztalatait meg kell osztani más államokkal is. Sikertörténetnek nevezte Magyarországnak eredményeit, egyúttal felidézte, hogy az ország 20 éve működik együtt az OECD-vel. A mostani évforduló még csak a kezdete a közös munkának - tette hozzá Ángel Gurría, megemlítve: hamarosan Budapestre látogat.

A főtitkár méltatta az OECD és Magyarország szoros együttműködését, a mostani megbeszélését Orbán Viktorral pedig eredményesnek nevezte. Közölte: az együttműködés minden területéről, így a kis- és közepes vállalkozásokról, az oktatásról, gazdasági kérdésekről is beszéltek, a miniszterelnök pedig beszámolt országa sikereiről, amelyet egyebek mellett a gazdasági és társadalmi kérdésekben elértek.

Orbán Viktor korábban Párizsban európai kérdésekről egyeztetett Nicolas Sarkozy volt francia államfővel, a jobboldali Köztársaságiak vezetőjével.

Megírtuk: Drágán fizettük vissza az olcsóbb hitelt

Visszafizette Magyarország az Európai Bizottságtól (EB) felvett hitelből lehívott 5,5 milliárd euró utolsó, 1,5 milliárd eurós részletét is - jelentette be tegnap Varga Mihály gazdasági miniszter. 

Az állítólag működő mostani reformok, és a növekvő gazdaság ellenére az Orbán-kormányok eddig egyetlen egykor visszavont juttatást sem adtak úgymond vissza - jegyezte meg a Népszavának Veres János, a Gyurcsány-kormány pénzügyminisztere, aki emlékeztetett arra, hogy a gazdasági világválság idején - 2008. októbere és 2009. februárja között - gyakorlatilag minden európai országban befagytak a kötvénypiacok. Ráadásul 2008. októberében hazánk ellen egyes brókercégek és egy magánszemély a forint és magyar tőzsdei részvények ellen támadást indított, amelyet később több külföldi pénzügyi felügyelet is elismert, majd eljárásokat kezdeményezett az elkövetők ellen, sőt, különböző mértékű büntetéseket is kiszabtak emiatt - emlékeztetett Veres János. A szocialista kormány gyors lépéssel, az IMF-től és az EB-től felvett kedvező kamatozású hitellel sikerrel védte ki ezt a támadást. 

Szerző