Indulhat a "lakáslottó", de mi az igazi cél?

Hosszú várakozás után megjelent a nemzeti otthonteremtési közösségről (nok) szóló törvény végrehajtási rendelete. A többnyire csak "lakáslottónak" nevezett konstrukció két célt szolgál, egy valóságosat - az új lakások számának gyarapodását -, és egy burkoltat, a többségében kereskedelmi banki hátterükkel eredményesen működő lakás-takarékpénztárak (ltp) konkurencia megteremtését, állami segédlettel. Feltehetően egyik célt sem lesz könnyű elérni. A családok ma még a használt lakáspiacot részesítik előnyben az új otthonok létesítése helyett, azt pedig nem lesz könnyű bebizonyítani, hogy a nok összességben előnyösebb, mint az ltp-k.

Az új nok-rendeletben néhány érdekes dologra bukkanhatunk. Az egyik az, hogy a nok-ot szervező cégek havi 10-40 ezer forintot is elkérhetnek szervezési díjként a tagoktól. Ha figyelembe vesszük azt, hogy a konstrukcióhoz járó állami támogatás mértéke a tagot terhelő befizetési kötelezettség 30 százaléka, de legfeljebb havi 25 ezer forint (évi 300 ezer), akkor könnyű belátni, hogy az állami támogatás teljes összege a szervező zsebébe vándorol.

A brókercsődöket követően felértékelődött az időközben átszervezett Országos Betétbiztosítási Alap (OBA) szerepe is. Ezért is meggondolandó a nok-hoz való esetleges csatlakozás, ugyanis a "lakáslottó" nem élvez OBA-védelmet. Az MNB felügyelete az emberek számára nem megnyugtató, hiszen emlékezhetnek arra, hogy a brókercsődöknél milyen késedelmesen léptek fel. Az emberek körében az sem erősíti bizalmat, hogy az FHB-nál fellelt hiányosságok nyomán is csak négy esztendő múltán bűntettek.

Az új nok-rendeletből az is kitűnik, hogy a befizetést az igazolt jövedelem feléig lehet vállalni. A szakemberek szerint a tagok fizetőképességének előzetes vizsgálata a konstrukció biztonságát szolgálja. Lehetőség van viszont arra, hogy ha valakinek fizetési nehézségei támadnak, akkor 20 százalékos csökkentést kérhet, az így kieső befizetést természetesen később törlesztenie kell. Aki viszont nem tud fizetni, azt kizárhatják a nok-ból.

Jogosan merül fel a kérdés, hogy vállalkozói/szervezői oldalon kik a nok létrehozásának a kedvezményezettei. Erre a törvényből lehet következtetni. Ez a jogszabály ugyanis előírja, hogy ha valaki ilyen közösséget akar létrehozni, akkor annak, szükséges egy olyan igazgatósági tagot is kijelölni, aki korábban igazoltan fogyasztói csoportot szervező cégnél dolgozott. Ez azért furcsa, mert a fogyasztói csoportok döntő többsége ellen korábban hatósági eljárás folyt, 2012. január 1-je után ilyen szervezetet létrehozni nem lehetett, új fogyasztó kizárólag a – szerződés felmondással történő megszüntetése miatt – kieső tag helyére volt felvehető. Az más kérdést, hogy ezt a szabályt folyamatosan megszegték. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság tavaly megállapította: "az ellenőrzési tapasztalatok alapján is elmondható, hogy a fogyasztói csoportokat szervező vállalkozások a fogyasztók tájékozatlanságával visszaélve tevékenykedtek. Az ingyenesen, mindenki számára hozzáférhető reklámújságokban közzétett megtévesztő hirdetésekkel felkeltették a rászorulók figyelmét, egy személyes találkozás alkalmával pedig szóban félrevezető, valótlan tájékoztatást nyújtottak a szerződés tartalmára vonatkozóan."

Korábbi sajtóhírek szerint a Poligruppo és a Carion az a két cég, amelyek jelenleg a szervezői kritériumoknak megfelelhetnek, vagyis az ő beleegyezésük nélkül valószínűleg senki sem lesz képes Magyarországon nok-ot indítani.

Szerző

Csúszik a metró felújítása

Publikálás dátuma
2016.06.09. 07:14
Fotó: Tóth Gergő
Hónapokat csúszhat a 3-as metró felújításának befejezése a kormány, illetve a kabinet packázásaihoz asszisztáló budapesti fideszesek miatt. A Fővárosi Közgyűlés ugyanis tegnap ismét nem döntött a metró pótláshoz szükséges buszok vásárlásáról. Ehelyett kimondták, július 5-én határoznak az ügyben és a kabinet kívánságát teljesítve buszok helyett szolgáltatást vásárolnak.

Szolgáltatás megrendelésével oldják meg a 3-as metróvonal felújítása miatt szükségessé váló járműpótlást, ha a kormány ezt támogatja, és a konstrukcióval felmerülő teljes többletköltség fedezetét biztosítja. Erről a Fővárosi Közgyűlés döntött tegnap. A testület azt a feltételt szabta a kormánynak, hogy az erről szóló határozat július 5-ig megjelenjen a Magyar Közlönyben. Ha a kormány addig nem lép az ügyben, akkor az eredeti tervnek megfelelően új, lengyel Solaris buszokat vásárol Budapest.

Tarlós István elismerte, hogy ha szolgáltatást kell a fővárosnak vásárolnia, novemberben biztosan nem kezdődik meg a 3-as metró felújítása és 2019 nyarára sem fejeződik be. A főpolgármester korábban a Népszavának elismerte, a kormány által erőltetett szolgáltatásvásárlás drágább, mint ha lengyel buszokat vesznek, ráadásul erre még közbeszerzést is ki kell írni, ami késlelteti a felújítást. A buszok így soha nem kerülnek a BKV tulajdonába, de a cégtől várhatóan sofőröket kell majd elbocsátani. A kabinet viszont időközben beindította a Nemzeti Buszgyártási Stratégiát és ennek jegyében arra akarja kötelezni a fővárost, hogy magyar járműveket vásároljon.

Kocsis Máté, Józsefváros fideszes polgármestere, aki a szolgáltatás vásárlásra vonatkozó tegnapi indítványt jegyzi, elismerte, magyar buszgyártás még nincs, így lehet, hogy a metrópótló járműveket valamelyik cég mégis külföldről hozza majd be, azután azokkal drágán szolgáltat Budapestnek. A közgyűlés a szocialista Szaniszló Sándor javaslatára felkérte a főpolgármestert, kezdjen egyeztetést a MÁV vezetésével arról, hogy a 3-as metró felújítása alatt a jelenleginél több vonatot vehessenek igénybe a BKV-bérlettel rendelkezők. A szintén MSZP-s Horváth Csaba pedig szánalmasnak nevezte azt, amit "a kormány művel a fővárossal". Kocsis indítványa szerinte "bátor megfutamodás".

A közgyűlés ülésének kezdetén a Ligetvédők nevű civil mozgalom tiltakozott a Városházán. Az aktivisták egy "A belenyugvás a legnagyobb ellenségünk" feliratú molinót, a CivilZugló Egyesület képviselői pedig egy "Nem kellenek monstrumok a Városligetbe!" feliratú transzparenst feszítettek ki az ülésterem két oldalán. Az ülés előtt a Ligetvédők a Városliget levegőjét tartalmazó befőttesüvegeket osztottak ki a képviselőknek, Csák Gergely, aki szerint a fakivágások környezeti katasztrófával érnek fel, a főpolgármesternek adta át az üveget. Karácsony Gergely, Zugló PM-es polgármestere arra figyelmeztetett, miután a park világörökségi területen van, a Városligetbe tervezett beruházásról az UNESCO álláspontját is ki kell kérni.

Vizsgálják az Alstom-ügyet
Év végéig kell jelentést tennie az Alstom-ügyet vizsgáló ideiglenes bizottságnak, amelynek tagjait tegnap választotta meg a Fővárosi Közgyűlés. A testületet Borbély Lénárd, Csepel kormánypárti polgármestere irányítja, tagja pedig a fideszes Orbán Gyöngyi, illetve Geiger Ferenc, Soroksár civil polgármestere.
A bizottságnak vizsgálnia kell az Alstom-kocsik beszerzésének hátterét és a vásárlásról szóló döntések előkészítésében résztvevők esetleges felelősségét. Az Egyesült Királyság Jelentős Csalások Elleni Hivatala Alstom-vezetőket vádolt meg azzal, hogy 2,3 millió eurós kenőpénzt adtak vagy beleegyeztek, hogy adnak a BKV tisztviselőinek, ügynökeinek. Mindezt azért, hogy befolyásolják a budapesti közlekedési céget az Alstom szerelvényeinek megvásárlására.

Szerző

Csúszik a metró felújítása

Publikálás dátuma
2016.06.09. 07:14
Fotó: Tóth Gergő
Hónapokat csúszhat a 3-as metró felújításának befejezése a kormány, illetve a kabinet packázásaihoz asszisztáló budapesti fideszesek miatt. A Fővárosi Közgyűlés ugyanis tegnap ismét nem döntött a metró pótláshoz szükséges buszok vásárlásáról. Ehelyett kimondták, július 5-én határoznak az ügyben és a kabinet kívánságát teljesítve buszok helyett szolgáltatást vásárolnak.

Szolgáltatás megrendelésével oldják meg a 3-as metróvonal felújítása miatt szükségessé váló járműpótlást, ha a kormány ezt támogatja, és a konstrukcióval felmerülő teljes többletköltség fedezetét biztosítja. Erről a Fővárosi Közgyűlés döntött tegnap. A testület azt a feltételt szabta a kormánynak, hogy az erről szóló határozat július 5-ig megjelenjen a Magyar Közlönyben. Ha a kormány addig nem lép az ügyben, akkor az eredeti tervnek megfelelően új, lengyel Solaris buszokat vásárol Budapest.

Tarlós István elismerte, hogy ha szolgáltatást kell a fővárosnak vásárolnia, novemberben biztosan nem kezdődik meg a 3-as metró felújítása és 2019 nyarára sem fejeződik be. A főpolgármester korábban a Népszavának elismerte, a kormány által erőltetett szolgáltatásvásárlás drágább, mint ha lengyel buszokat vesznek, ráadásul erre még közbeszerzést is ki kell írni, ami késlelteti a felújítást. A buszok így soha nem kerülnek a BKV tulajdonába, de a cégtől várhatóan sofőröket kell majd elbocsátani. A kabinet viszont időközben beindította a Nemzeti Buszgyártási Stratégiát és ennek jegyében arra akarja kötelezni a fővárost, hogy magyar járműveket vásároljon.

Kocsis Máté, Józsefváros fideszes polgármestere, aki a szolgáltatás vásárlásra vonatkozó tegnapi indítványt jegyzi, elismerte, magyar buszgyártás még nincs, így lehet, hogy a metrópótló járműveket valamelyik cég mégis külföldről hozza majd be, azután azokkal drágán szolgáltat Budapestnek. A közgyűlés a szocialista Szaniszló Sándor javaslatára felkérte a főpolgármestert, kezdjen egyeztetést a MÁV vezetésével arról, hogy a 3-as metró felújítása alatt a jelenleginél több vonatot vehessenek igénybe a BKV-bérlettel rendelkezők. A szintén MSZP-s Horváth Csaba pedig szánalmasnak nevezte azt, amit "a kormány művel a fővárossal". Kocsis indítványa szerinte "bátor megfutamodás".

A közgyűlés ülésének kezdetén a Ligetvédők nevű civil mozgalom tiltakozott a Városházán. Az aktivisták egy "A belenyugvás a legnagyobb ellenségünk" feliratú molinót, a CivilZugló Egyesület képviselői pedig egy "Nem kellenek monstrumok a Városligetbe!" feliratú transzparenst feszítettek ki az ülésterem két oldalán. Az ülés előtt a Ligetvédők a Városliget levegőjét tartalmazó befőttesüvegeket osztottak ki a képviselőknek, Csák Gergely, aki szerint a fakivágások környezeti katasztrófával érnek fel, a főpolgármesternek adta át az üveget. Karácsony Gergely, Zugló PM-es polgármestere arra figyelmeztetett, miután a park világörökségi területen van, a Városligetbe tervezett beruházásról az UNESCO álláspontját is ki kell kérni.

Vizsgálják az Alstom-ügyet
Év végéig kell jelentést tennie az Alstom-ügyet vizsgáló ideiglenes bizottságnak, amelynek tagjait tegnap választotta meg a Fővárosi Közgyűlés. A testületet Borbély Lénárd, Csepel kormánypárti polgármestere irányítja, tagja pedig a fideszes Orbán Gyöngyi, illetve Geiger Ferenc, Soroksár civil polgármestere.
A bizottságnak vizsgálnia kell az Alstom-kocsik beszerzésének hátterét és a vásárlásról szóló döntések előkészítésében résztvevők esetleges felelősségét. Az Egyesült Királyság Jelentős Csalások Elleni Hivatala Alstom-vezetőket vádolt meg azzal, hogy 2,3 millió eurós kenőpénzt adtak vagy beleegyeztek, hogy adnak a BKV tisztviselőinek, ügynökeinek. Mindezt azért, hogy befolyásolják a budapesti közlekedési céget az Alstom szerelvényeinek megvásárlására.

Szerző