Politikai okból nem lesz dugódíj?

Publikálás dátuma
2016.07.10. 19:08
A belváros már ma is túlzsúfolt, ám a dugódíj bevezetésétől jelenleg tartanak az illetékesek FOTÓ: NÉPSZAVA
Szinte biztos, hogy 2018 végéig nem vezetik be a dugódíjat Budapesten. A kormány az országgyűlési választások előtt nem meri kezdeményezni az ehhez szükséges törvénymódosítást. Ahogy a főpolgármester sem vállalja ezt. Tarlós István a napokban közölte, "ebbe az utcába biztosan nem megyek be". Az is elképzelhető, hogy a 2019-es önkormányzati választásokig is jegelik ezt a kényes témát, a Fidesz ugyanis nem áll jól a fővárosban. Pedig, ha az unió elunja, hogy a 2013-ra ígért vállalását Magyarország nem teljesíti, vissza is követelheti a 4-es metróhoz adott 180 milliárdos támogatást. A dugódíj bevezetését az előző városvezetés ennek fejében vállalta.

Milliárdokat követelhet Magyarországtól az Európai Unió, amiért Budapesten még mindig nem vezették be a dugódíjat. Forrásaink szerint a kormány az országgyűlési választásokig ezt nem akarja meglépni, sőt elképzelhető, hogy a 2019-es önkormányzati választásokig jegelik a kényes témát. Annál is inkább, mert a fővárosban a baloldali pártok jobban állnak, mint a Fidesz, a behajtási díj bevezetése miatt viszont még több szavazót veszíthetne a kormánypárt. Orbán Viktorék állítólag attól országosan is attól tartanak, hogy súlyos politikai károkat okozna számukra az amúgy is sokszorosan sarcolt autósokra kivetett újabb adó, hogy az elmaradt intézkedés miatt adott esetben inkább büntetést is hajlandók fizetni.

A dugódíj bevezetését jelenleg törvény zárja ki, aminek megváltoztatását a kormánynak kellene kezdeményeznie, ám lapunk úgy tudja, erre a kabinet nem hajlandó. Ahogy a főváros sem. Tarlós István a napokban az esetleges jogszabály-módosításról azt mondta: "ebbe az utcába biztosan nem megyek be". Hozzátette, ha a kormány úgy dönt, hogy utat nyit az uniós kötelezettség teljesítéséhez, akkor a főváros megteszi a szükséges lépéseket. A főpolgármester elismerte, hogy már 2013 óta fizetniük kellene az autósoknak a behajtásért, az előző városvezetés ugyanis ezt vállalta, az Unió pedig nem tekint el tőle. A bevezetéséhez szükséges feltételek azonban még nem adottak. Tarlós korábban lapunknak arról beszélt, az ügyben a kormány térfelén pattog a labda, pénteken pedig a kabinetnek egyebek mellett azt üzente: "Ha az állam kalkulál a behajtási díjból származó bevételekkel mint a közösségi közlekedésre fordítható pénzzel, akkor változtassa meg a jogszabályt, vagy adjon más forrásból pénzt".

Megírtuk, a dugódíj bevezetését a 4-es metróhoz kapott 180 milliárd forintos uniós támogatás fejében 2006-ban az előző városvezetés vállalta. Akkor arról volt szó, hogy - részben a légszennyezettség csökkentése miatt - 2013-tól fizetni fognak az autósok a behajtásért. A főváros új vezetése később 2016 végéig kapott haladékot az Európai Bizottságtól, ám ha év végéig ezt nem vezetik be, a korábbi szerződés értelmében akár a támogatás teljes összegét, azaz 180 milliárd forintot is visszakövetelhet az országtól az Unió. Tarlós István korábban a Népszavának azt állította, ennyit várhatóan nem kérnek majd vissza, de valamennyit visszakövetelhetnek. Márpedig a városnak 10 milliárd forint is nagyon hiányozna. A főpolgármester több alkalommal elmondta, a dugódíjjal nem ért egyet, sőt az egész 4-es metró is csak azért készült el, mert 2010-ig annyi pénzt öltek bele, hogy többe került volna leállítani az építkezést, mint befejezni. Az EU Regionális és Várospolitikai Főigazgatóságának európai regionális fejlesztési igazgatója és a Magyarországért felelős területi igazgatója márciusban Tarlósnak egyértelművé tette, hogy ragaszkodnak a forgalomcsillapításhoz. Ezt pedig behajtási díj bevezetésével lehet elérni. Az uniós büntetést vélhetően nem a fővárosnak kell majd kifizetnie. Ám a kormány egyelőre arról nem beszél, hogy saját politikai érdekeit követve próbál megfeledkezni erről az újabb sarcról, mint ahogyan arról sem, milyen pénzből állja az esetleges büntetést. Azt viszont tudják, az EU egyszer csak elunja a várakozást.

A belváros már ma is túlzsúfolt, ám a dugódíj bevezetésétől jelenleg tartanak az illetékesek FOTÓ: NÉPSZAVA

A belváros már ma is túlzsúfolt, ám a dugódíj bevezetésétől jelenleg tartanak az illetékesek FOTÓ: NÉPSZAVA

Annak ellenére, hogy Tarlós egyértelműen nem vezetné be az új díjat, a Budapest Közút összefoglaló jelentést készített annak kivetéséről. E hangsúlyozottan műhelymunka szerint Budapesten évi 5000 forintba kerülő fővárosi matricát vezetnének be, ami a közigazgatási határon belül közlekedő valamennyi gépkocsira vonatkozna, és évi 4,5 milliárd bevételt hozna. Emellett létezne egy úgynevezett belső zóna, ami Pesten a Margit híd-Szent István körút-Bajcsy-Zsilinszky út-Károly körút-Múzeum körút-Vámház körút és a Duna közötti területre vonatkozna, valamint Budán az Erzsébet hídtól a Lánchíd utca-Alagút utca-Attila utca-Csalogány utca-Bem rakpart és Margit híd közötti területre. Az Alagút utca és Lánchíd utca tompaszögű része kimaradna ebből, és díjmentesek volnának a rakparti utak is. A belső fizetős zóna bevezetésének várhatóan jelentős forgalomcsökkentő hatása lenne. Az összefoglalóban azt javasolják, hogy az Alagút utca, Lánchíd utca és a Lánchíd díjköteles legyen, az Erzsébet hídon viszont díjmentesen közlekedhessenek az autók.

Az éves 5000 forintos matrica mellett - ami a megyei matricákhoz hasonlítana - alkalmanként is lehetne a zónahasználatért fizetni annak, aki úgy gondolja, olyan ritkán jár a fővárosban, hogy ezért nem éri meg az 5000 forintot kifizetni. Ez utóbbi a számítások szerint évente 5,5 milliárd bevételt hozna, ám forrásaink szerint a zónahasználati díj beszedése hatalmas káoszt okozhat.

A zónán belül lakók és a törvény szerinti kivételek nem fizetnének, a családon belüli második autóra díjkedvezményt adnának, további kedvezmények viszont a főpolgármester szerint értelmetlenné tennék a rendszert. A díj bevezetéséhez egyebek mellett arra van szükség, hogy a zónákon kívül legyenek őrzött P+R parkolók. Tarlós pénteken az ígérte, hogy 2016 végére 3500-3600 ilyen férőhely lesz, 2017 végére pedig minden kapcsolódó fejlesztés elkészül 750 millió és 1 milliárd közötti költséggel.

Szerző

Hideg őszies idő jön a jövő hét végén

Publikálás dátuma
2016.07.10. 18:55
Illusztráció: Thinkstock
A következő napokban fokozódik a hőség, de a hét közepén egy hidegfront nyomán szelesre, csapadékosra fordul az időjárás. A jövő hét végén már 20 Celsius-fok körüli maximumokra kell készülni - derül ki az Országos Meteorológiai Szolgálat vasárnap országos, középtávú előrejelzéséből.

Hétfőn hajnaltól fokozatosan megélénkül, napközben a Fertő környékén meg is erősödik a szél. Ezzel együtt folytatódik a napos idő, de késő délután az északnyugati határvidékre besodródhat egy-egy zápor, esetleg zivatar. Másutt nem várható csapadék. A legalacsonyabb hőmérséklet általában 14-20, a legmagasabb hőmérséklet hétfőn 31-35 fok között várható. 

A hőség veszélye miatt hétfőre a fővárosra és Pest, valamint Baranya, Bács-Kiskun, Csongrád, Fejér, Győr-Moson-Sopron, Komárom-Esztergom, Somogy, Tolna, Vas, Veszprém és Zala megyére elsőfokú figyelmeztetést adott ki a meteorológiai szolgálat. Emellett az erős UV-B sugárzásra is felhívták a figyelmet.

Kedden is túlnyomóan napos idő várható, az ország legnagyobb részén nem várható csapadék. Emellett élénk, helyenként erős lesz a szél, s a Dunántúlon délután, este néhol zápor, zivatar is kialakulhat. A leghidegebb órákban is 16-23 fok várható. A nappali maximumok 35 fok körül alakulnak.

Hosszabb-rövidebb időre szerdán is kisüthet a nap, de már egyre több helyen várható zápor, zivatar és nagy területen megerősödik a szél is. A minimumhőmérséklet 18-24 fok között valószínű. Napközben nyugaton 22-25, a Duna mentén 27-33, délkeleten 33-35 fokig melegszik a levegő. 

Csütörtökön is többfelé lehet eső, zápor, zivatar. Emellett nagy területen erős, zivatarok környezetében átmenetileg viharossá is fokozódik szél. A legalacsonyabb hőmérséklet 14-22, a legmagasabb hőmérséklet 20-30 fok között alakul, nyugaton lesz a hűvösebb, a Tiszántúlon a legmelegebb.

Hosszabb-rövidebb napos időszakok mellett pénteken is lehet még elszórtan kisebb zápor és nagy területen megerősödik a szél is. A minimumhőmérséklet 12-17, a maximumhőmérséklet 20-25 fok között alakul.

Szombaton is erős lesz a szél, többfelé valószínű eső, zápor, keleten helyenként zivatar is lehet. Kevés napsütés várható. A leghidegebb órákban 11-17 fok lehet. Napközben 21-22 fokig melegszik a levegő. 

Vasárnap is jobbára felhős idő ígérkezik rövidebb-hosszabb napos időszakokkal. Jellemzően erős lesz a szél, s a Nyugat-Dunántúlt leszámítva többfelé valószínű eső, zápor, helyenként zivatar. A minimumhőmérséklet 11-16 fok között valószínű. A nappali maximumok várhatóan 20-26 fok között alakulnak - olvasható az előrejelzésben.

Szerző

Nézze meg, elvitték-e a milliókat a hatos lottón!

Publikálás dátuma
2016.07.10. 18:34
Illusztráció: Thinkstock
A Szerencsejáték Zrt. tájékoztatása szerint a 27. héten megtartott hatos lottó számsorsoláson a következő számokat húzták ki:

Nyerőszámok:
    
9 (kilenc)
15 (tizenöt)
20 (húsz)
24 (huszonnégy)
32 (harminckettő)
37 (harminchét)

Nyeremények: 

6 találatos szelvény nem volt;                               
az 5 találatos szelvényekre 176 095;
a 4 találatos szelvényekre 4745;
a 3 találatos szelvényekre 1250 forintot fizetnek.

Szerző