Tarlós István;3-as metró;

2016-09-03 07:03:00

Tarlós: nehogy már a főváros fizessen egy fillért is

Február végén, március elején de facto el kell indulnia a 3-as metró felújításának. Az Európai Bizottság zöld utat adott a támogatásnak, 137,5 milliárd forint erejéig rendelkezésre áll a kormányzati fedezet és tegnap Orbán Viktor megígérte, az uniós támogatás és a valós költségek közötti várhatóan 50 milliárd forintot a kabinet biztosítja. Ezt tegnap jelentette be Tarlós István, aki megismételte, nem ők, hanem a tárcák a felelősek azért, hogy csúszik a metrófelújítás.

Végre elkezdődik a 3-as metró felújítása, illetve kiírják a kivitelezési közbeszerzést - állította tegnap, a nyári szünet után folytatódó Budapestinfón Tarlós István. A főpolgármester azért bizakodó, mert a tájékoztató előtt két órán át egyeztetett Orbán Viktorral, részben a metró ügyéről. A miniszterelnök megígérte, a kormány biztosítani fogja a bekerülési költség és a várható uniós támogatás közötti mintegy 50 milliárd forintot. Tarlós visszautasította, hogy a főváros hibájából nem indult el a közbeszerzés.

"A konkrét fedezetigazolás hiánya miatt sem tudnám elismerni, hogy ez így van" - fogalmazott, hozzátéve: a szakmai egyeztetések elhúzódása miatt nem történt meg a kiírás, és nem a főváros térfelén pattogott a labda. "Tényszerűen nem igaz", hogy nem a kormányon múlik a metrófelújítás kezdete, a tárcáknál álltak az egyeztetések - üzente Lázár János kancelláriaminiszternek, aki korábban ennek többször az ellenkezőjét állította. A főpolgármester megjegyezte, általában addig nem történik előrelépés, amíg nem tárgyal személyesen a kormányfővel. Világossá tette, semmilyen további egyeztetés nem érdekli, ha tíz napon belül nem írják ki a kivitelezési közbeszerzést, kezdeményezni fogja a Fővárosi Közbeszerzési Kft. cégvezetőjének leváltását.

Kiderült, a fejlesztési tárca illetékes államtitkára csütörtöki levelében arról tájékoztatta Tarlóst, hogy a 3-as metró felújítására 137,5 milliárd forint erejéig rendelkezésre áll a kormányzati fedezet. A projekt uniós támogatási kérelmét már előkészítették, az Európai Bizottság szeptember 1-jei közlése szerint pedig a 3-as metró támogatásának megerősítésére irányuló módosítást a testület jóváhagyta. Csak akkor tudna a főváros magyar buszt megvenni, ha létezne egyben magyar busz - szúrt oda ismét a kormánynak a főpolgármester, aki szerint főváros támogatja a nemzeti buszgyártás elindítását, de ennek feltételeit nem Budapestnek kell megteremtenie. Orbánnal egyébként tegnap megállapodtak, hogy miután metrópótlásra az eredetileg tervezett olcsó lengyel buszok vásárlása helyett a felújítás idejére a fővárosnak szolgáltatást kell vásárolnia, az ezzel kapcsolatos teljes többletköltséget az államnak kell állnia. "Aki a zenét rendeli, az fizeti a zenés felárat" - fogalmazott Tarlós.

Kitért rá, hogy a fővárosnak csak az Európai Beruházási Bank (EIB) hiteléből lenne forrása buszvásárlásra, de azt egy érvényben lévő kormányhatározat megtiltja. "Nehéz helyzetbe hoz minket, ha a miniszterelnök felszólongat, hogy vegyünk magyar buszokat" - mondta ennek kapcsán. A metrófelújításnak egyébként a főpolgármester szerint várhatóan február végén, március elején "de facto" el kell indulnia.

A dugódíjjal kapcsolatban a főpolgármester beszélt arról, ha a kormány nem akar módosítani a behajtási díj bevezetését lehetetlenné tevő jogszabályon, akkor a 4-es metró támogatásának egy részét vissza kell fizetni. Ezt szintén a Miniszterelnökség vezetője jelentette be a csütörtöki Kormányinfón. Tarlós figyelmeztetett, a szerződés értelmében a büntetés 79 százalékát az államnak kell kifizetnie. Jogszabályi akadály miatt a főváros nem tudja teljesíteni korábbi vállalását, szó nincs arról, hogy akár a 21 százalékot ki akarnának fizetni. Ha a kötelezettség teljesíthetőségét egy parlament által hozott jogszabály kizárja, akkor "nehogy már a főváros fizessen egy fillért is a büntetésből", az államnak kell a "zsebébe nyúlnia" - fogalmazott.

Kuncsorogott a főpolgármester
Amit a kormány Budapesttel művel, az szimpla lopás - reagált Tarlós szavaira az MSZP-s Horváth Csaba. A fővárosi képviselő emlékeztetett, a budapestiek napi 18-20 milliárd forint adót fizetnek be, ebből 4 százalékot sem kapnak vissza, ezért kell a főpolgármesternek kuncsorognia a miniszterelnöknél. Véleménye szerint a budapestieknek legalább az adójuk 10 százalékát vissza kellene kapniuk, az önkormányzat ebből gazdálkodhatna, és így nem függene a mindenkori kormánytól. Az ellenzéki politikust nem nyugtatta meg Orbán 50 milliárd forintos ígérete, továbbra sem tudni, mikor kezdődik a beruházás, mikor ér véget, mikor zárul a buszpótlás tendere, továbbá azt sem, milyen pénzből történik majd a beruházás. Azt sem tudni, hogy ha a késedelem miatt baleset történik, akkor ki lesz azért a felelős, a kormányzat vagy a főváros.