Végre elkezdődik a 3-as metró felújítása, illetve kiírják a kivitelezési közbeszerzést - állította tegnap, a nyári szünet után folytatódó Budapestinfón Tarlós István. A főpolgármester azért bizakodó, mert a tájékoztató előtt két órán át egyeztetett Orbán Viktorral, részben a metró ügyéről. A miniszterelnök megígérte, a kormány biztosítani fogja a bekerülési költség és a várható uniós támogatás közötti mintegy 50 milliárd forintot. Tarlós visszautasította, hogy a főváros hibájából nem indult el a közbeszerzés.
"A konkrét fedezetigazolás hiánya miatt sem tudnám elismerni, hogy ez így van" - fogalmazott, hozzátéve: a szakmai egyeztetések elhúzódása miatt nem történt meg a kiírás, és nem a főváros térfelén pattogott a labda. "Tényszerűen nem igaz", hogy nem a kormányon múlik a metrófelújítás kezdete, a tárcáknál álltak az egyeztetések - üzente Lázár János kancelláriaminiszternek, aki korábban ennek többször az ellenkezőjét állította. A főpolgármester megjegyezte, általában addig nem történik előrelépés, amíg nem tárgyal személyesen a kormányfővel. Világossá tette, semmilyen további egyeztetés nem érdekli, ha tíz napon belül nem írják ki a kivitelezési közbeszerzést, kezdeményezni fogja a Fővárosi Közbeszerzési Kft. cégvezetőjének leváltását.
Kiderült, a fejlesztési tárca illetékes államtitkára csütörtöki levelében arról tájékoztatta Tarlóst, hogy a 3-as metró felújítására 137,5 milliárd forint erejéig rendelkezésre áll a kormányzati fedezet. A projekt uniós támogatási kérelmét már előkészítették, az Európai Bizottság szeptember 1-jei közlése szerint pedig a 3-as metró támogatásának megerősítésére irányuló módosítást a testület jóváhagyta. Csak akkor tudna a főváros magyar buszt megvenni, ha létezne egyben magyar busz - szúrt oda ismét a kormánynak a főpolgármester, aki szerint főváros támogatja a nemzeti buszgyártás elindítását, de ennek feltételeit nem Budapestnek kell megteremtenie. Orbánnal egyébként tegnap megállapodtak, hogy miután metrópótlásra az eredetileg tervezett olcsó lengyel buszok vásárlása helyett a felújítás idejére a fővárosnak szolgáltatást kell vásárolnia, az ezzel kapcsolatos teljes többletköltséget az államnak kell állnia. "Aki a zenét rendeli, az fizeti a zenés felárat" - fogalmazott Tarlós.
Kitért rá, hogy a fővárosnak csak az Európai Beruházási Bank (EIB) hiteléből lenne forrása buszvásárlásra, de azt egy érvényben lévő kormányhatározat megtiltja. "Nehéz helyzetbe hoz minket, ha a miniszterelnök felszólongat, hogy vegyünk magyar buszokat" - mondta ennek kapcsán. A metrófelújításnak egyébként a főpolgármester szerint várhatóan február végén, március elején "de facto" el kell indulnia.
A dugódíjjal kapcsolatban a főpolgármester beszélt arról, ha a kormány nem akar módosítani a behajtási díj bevezetését lehetetlenné tevő jogszabályon, akkor a 4-es metró támogatásának egy részét vissza kell fizetni. Ezt szintén a Miniszterelnökség vezetője jelentette be a csütörtöki Kormányinfón. Tarlós figyelmeztetett, a szerződés értelmében a büntetés 79 százalékát az államnak kell kifizetnie. Jogszabályi akadály miatt a főváros nem tudja teljesíteni korábbi vállalását, szó nincs arról, hogy akár a 21 százalékot ki akarnának fizetni. Ha a kötelezettség teljesíthetőségét egy parlament által hozott jogszabály kizárja, akkor "nehogy már a főváros fizessen egy fillért is a büntetésből", az államnak kell a "zsebébe nyúlnia" - fogalmazott.