fejlesztés;Moszkva;Vlagyimir Putyin;metrórendszer;vasúti körgyűrű;

2016-09-22 07:32:00

Százmilliárd a moszkvai metróra

Miközben az orosz gazdaság a nyugati szankciók káros következményeit nyögi, az élet nem állt le, sőt néha meglepetésekkel szolgál. Ezúttal a moszkvai metró, illetve vasúti körgyűrű fejlesztésére fordított milliárdok szolgálnak újdonsággal.

Azt hinné az ember, hogy ebben a szorult helyzetben mindenre inkább kell a pénz, mint arra, hogy a világ egyik legnagyobb metrórendszerét újabb kilométerekkel bővítsék. Az orosz vezetés azonban ezt másképpen gondolja. Több mint százmilliárd rubelt szántak eddig arra, hogy a központi vasúti körgyűrű átalakításával gazdagítsák a fővárosi közlekedést.

Moszkva 869. születésnapján, szeptember 10-én indulhattak el az első utasok az 54 kilométer hosszú szakaszon. Szerelvények korábban is jártak erre, csakhogy a metró megjelenése óta kizárólag teherszállításra használták őket. A moszkvai körvasutat 1908-ban avatták fel azzal a céllal, hogy a főváros külső ipari negyedeit összekössék egymással. Most hat év alatt a felszíni vasúti pályát alakították át és bővítették ki úgy, hogy a főváros 26 kerületét összekötve alkalmas legyen már az első évben 75 millió, 2021-re pedig évente 300 millió utas szállítására. Öt állomáson a vonatok még nem állnak meg, ezek az év végére készülnek el.

Mintegy 30 szerelvény fut a síneken, méghozzá a „Lasztocska” (Fecske) névre keresztelt vonatok, amelyeket a Siemens dolgozott ki a Szocsiban 2014-ben megrendezett téli olimpia látogatóinak a szállítására. A légkondicionált, csendes, kényelmes szerelvények 120 kilométeres sebesség elérésére alkalmasak. Csúcsidőben hat percenként követik egymást. A vonatokat telefoncsatlakozóval, Wi-Fi-vel, illemhellyel, biciklitárolóval szerelték fel. Most öt kocsiból áll egy szerelvény, de tízre bővíthető.

A későbbi vonatokat a polgármester szerint valószínűleg oroszok gyártják majd le. Egy szerelvény 1200 utas szállítására alkalmas. 17 állomásnál közvetlen összeköttetést alakítanak ki a metróra való átszállásra, a legtöbb közülük fedett folyosót biztosít az utasoknak. Ez önmagában sokmilliárd rubelt emésztett fel. 176 egyéb tömegközlekedési járathoz való csatlakozást is lehetővé tesznek. A körgyűrűn való teljes utazás másfél órát vesz igénybe.

A tervekben szerepel az is, hogy a vonal mentén kereskedelmi objektumokat, áruházakat, hoteleket és irodaházakat építenek.

Az első napon 140 ezren vették igénybe a járatot.

Putyin részvétele a szeptemberi megnyitón, utazása a Gagarin állomásig, megjegyzései arról tanúskodnak, hogy ezzel is az orosz gazdaság életképességét igyekezett bizonyítani. Szívügye lehet a terv. Az egész projekt mögött az ő elképzelése áll. Most fordult elő Oroszországban először, hogy a vasutat a városi közlekedés egységes rendszerébe bekapcsolták.

Szobjanyin, Moszkva polgármestere is arra helyezte a hangsúlyt évfordulós beszédében, hogy a gazdasági válság nehézségei, a különböző szankciók ellenére, Moszkva nemcsak él, hanem dinamikusan fejlődik is.

A moszkvai vasúti körgyűrű akár egy újabb metrókörgyűrűnek is tekinthető. Tavaly volt 80 éve, hogy felavatták az első moszkvai metróvonalat. A nem egészen 8 és fél kilométeres első vonal már a múlt évben 12 vonalra bővült, és több mint 327 kilométeresre növekedett. 9 millió ember utazik rajta naponta és ezzel valószínűleg a világon a legnagyobb forgalmat bonyolítja le. Csak néhány szakaszon futnak a szerelvények a felszínen, jellemzőbb, hogy mélyen a föld alatt alakították ki a pályákat. Ilyen például a „Park Pobedi” (Győzelem park) állomás, amely 84 méter mélyen épült meg 2003-ban. Az egyes állomások között általában nagyok a távolságok, akad olyan is, amely a mi négyes metrónk teljes hosszát közelíti meg.

Akár történelmi utazásnak is tekintheti az, aki végigutazik ma egy-egy szakaszán. A régebbi gigantikus nagyságú állomások túldíszített, vörös csillagos, sarló-kalapácsos jelképei anakronisztikusan hatnak a modern vonalú új várócsarnokok mellett. A világ tán legnagyobb vezeték nélküli internethálózata sincs tökéletes harmóniában a régi időket idéző mozgalmi indulók itt-ott felcsendülő dallamaival. Múlt és jelen találkozóhelye a moszkvai metró.