Előfizetés

Ez ám az új pápa!

Mészáros Márton
Publikálás dátuma
2016.10.31. 06:46
Egy ellentmondás, feleli a pápa (Jude Law) azoknak, akik azt kérdik, ki ő valójában FOTÓ: HBO
Új pápát választottak: az egyházfő ezentúl az amerikai bíboros, akit társai csak egy ripacs bábúnak tartanak, de valójában egy önhitt és kegyetlen figura. A férfiasan jóképű, gondozott külső mögött azonban nem tudni, mi rejtőzik. Az Oscar-díjas Paolo Sorrentino nagyszabású tévésorozatában, Az ifjú pápában Jude Law mesterien kelti életre az élő ellentmondást, az egyházfő segítője pedig az a Mary nővér, akit Diane Keaton formál meg.

Kevés olyan egyedi képi világgal rendelkező, mindig minőségi munkát végző rendező van, mint amilyen Paolo Sorrentino. A nagy szépség című filmkölteményéért a legjobb idegen nyelvű film kategóriájában Oscar-díjat nyert alkotó új munkája, Az ifjú pápa ezúttal se nem rövidfilm, se nem nagyjátékfilm. Sorozat a javából. Méghozzá, ahogy azt sejteni lehetett, ha a negyvenhat éves nápolyi rendező belenyúl a szériák oltári népszerű világába, nem fog beállni a sorba valami tucatmunkával.

Az HBO, a Sky és a Canal+ koprodukciójában készült sorozat szeptember elején debütált a velencei filmfesztiválon, a magyar közönséghez péntek este jutott el az HBO jóvoltából. Bámulatosan hatásos az első epizód nyitánya, ebben élő csecsemők és játékbabák halmán keresztül mászik át Jude Law, aki a széria főszereplőjét, azt a bizonyos amerikai pápát játssza. Aztán kilyukad a Szent Márk téren, amely fontos helyszín lehet Sorrentino számára, mert a Michael Caine és Harvey Keitel főszereplésével készült Ifjúság című filmjében is előkerül a vízi város központi tere, méghozzá szintén hajnalban, ilyen látomásosan.

Nem kérdés, Sorrentino sokat áldoz a látványra, álomszerű képi világa már a védjegye. Tévés munkájában is gyönyörű és szarkasztikus jelenetek sora kerül szemünk elé: jópofa, ahogyan a pucér Law szép testét mutatja, de pompázatos az a jelenet is, amelyen a pápává választott férfi bevonul a kardinálisok közé. Nevetésre hív az, ahogyan Law ünnepélyesen helyet foglal egy díszes széken, s közben bevillan egy gyermekkori emléke, amelyen a tóparton szemléli egy porcelánbőrű szőke nő formás kebleit. Gyorsan a fejéhez is kap.

Az első epizód leghangsúlyosabb jelenetében a pápa álmát látjuk. Azt képzeli el, hogyan mondja el első szentbeszédét a vatikáni Szent Péter téren összegyűlt hívőseregnek. Önhitten, hatalmának teljes tudtában kiáll a nép elé, színpadiasan viselkedik, fürdőzik az ünneplésben. Még a felhős ég is kitisztul felette. Aztán megszólal, de beszéde inkább hasonlít egy tévés prédikátor vagy egy rocksztár megnyilvánulásához. És amit mond, az maga a rettenet a hívők számára.

A maszturbálást, az eutanáziát propagálja, arról beszél, hogy nem csak szaporodás céljából lehet szexelni, meg arról, hogy legalizálni kellene a melegházasságot, az apácák pedig nyugodtan tarthatnának miséket. "Ez az út a szabadság" - kiáltja. A tömeg arcáról lefagy a mosoly. Aki látta ezt a ceremóniát, mostantól tudja, hogyan kell megrendezni egy jelenetet.

Az álomképpel szemben az új pápa számára nem a bemutatkozás a legfontosabb, de radikális gondolatai sem a melegházasságra vonatkoznak. A Cherry Coke Zero elfogyasztása elsőbbséget élvez a prioritási listáján. S amikor szembe találja magát a magát szervilis lelkületűnek mutató Voiello bíborossal (Silvio Orlando alakítása teszi emlékezetes figurává), aki folyamatosan nyüstöli a hivatalos teendőkkel, csak úgy pattognak a sértések és a diplomatikus beszólások. Hogy mik a pápa tervei?

Először is az, hogy elintézze, ne recsegjen-ropogjon már annak az átkozott vatikáni rádiónak az adása. Másodikként pedig a Washingtonnak ajándékozott pápai tiara visszaszerzése, hogy azt ezentúl viselhesse. Na, ilyen ember az új, negyvenes éveiben járó pápa. Ahogy XIII. Piusz magát jellemzi: hajthatatlan, robbanékony és bosszúálló. Jude Law pedig jól bánik a kapott lehetőséggel, csúcsra járatja magát. Sokáig nem lehet feledni azt a metsző, kutató pillantást, amellyel pápaként szemléli az audiencián előtte ülőt.

Nehéz elmenni afelett, ahogyan a produkciót rendezőként és forgatókönyvíróként jegyző Sorrentio megteremti a Vatikán atmoszféráját. Habár ott van a pompa és a meghittség, a bíborosok csak okostelefont nyomkodnak, az apácák meg a kertekben fociznak. A pápa szeret cigizni, csakúgy, mint az Oscar-díjas Diane Keaton által megformált Mary nővér, aki a pápát nevelte. A ráncait egy percig sem rejtő apáca meg van róla győződve, hogy patronáltja szent. Csakhogy a pápa erről hallani sem akar. Kettejük kapcsolata is megér egy külön misét, az hétszentség.

Az ifjú pápa tíz - egyenként ötven perces - epizódból áll, de az első két rész is meggyőzött arról, hogy a produkció elsőrendű munka. Sorrentinónak ezúttal nem hozzávetőlegesen két és fél óra áll rendelkezésére ahhoz, hogy elmeséljen egy történetet. Most végre tényleg belevihet minket a cselekmény mélyébe, amelynek egyedül az a hátránya, hogy a részletgazdag ábrázolás mellett a történet kicsit vontatottnak hathat. Mindenesetre egy ilyen átkozottul jól megírt és eljátszott figura, mint amilyen a főhős, tökéletes hívószó. Nem lehet róla semmit sem tudni, éppen ez adja érdekességét.

Csak legyünk büszkék a színésznőinkre

Mészáros Márton
Publikálás dátuma
2016.10.31. 06:45
Coco König elvarázsolta az idei cannes-i filmfesztivált Fotó: Europress/ Getty Images
Coco König csak húszéves, de már sorra kapja a nemzetközi filmes szerepeket. Csütörtökön debütált a magyar mozikban Edelényi János új filmje, az angliai helyszíneken játszódó Jutalomjáték, amelyben az osztrák-magyar származású színésznő partnere Brian Cox Emmy-díjas skót színész. A Bécsben született Coco König jelenleg New Yorkban tanul, az utóbbi időben többször járt Magyarországon. Lapunknak azt mondta, szeretné hinni, hogy a színpadi karrier összeegyeztethető a filmsztársággal.

- Elkísérte első nagyjátékfilmjét, a Jutalomjáték (The Carer) című produkciót annak magyarországi bemutatójára. Ön magyar és osztrák szülők gyermeke. Milyen gyakran látogat haza New Yorkból, ahol felsőfokú tanulmányait folytatja?

- Jelenleg a New York-i Egyetemen tanulok, de az utóbbi hónapokban sokszor voltam Európában, színházi elfoglaltságaim miatt. Budapesten nyáron jártam utoljára.

- Európában – pontosabban Angliában – forgatta a Jutalomjáték című filmjét is, amelyben elsőfilmesként főszerepet alakít. Méghozzá, ha igazak a hírek, Edelényi János rendező szabályosan átírta önre a női karaktert. Igaz ez?

- Edelényi János hét évig dolgozott ezen a filmen, eredetileg a bolgár származású színésznő, Vesela Kazakova, a Príma primavéra című korábbi Edelényi-film főszereplőnője alakította volna a szerepet, de idővel a produkció úgy döntött, hogy inkább magyar lányt választanak a nagy sztár, Brian Cox mellé. Ekkoriban játszottam a Berliner Ensemble színpadán, itt láttak meg a producerek a Don Juan hazatér a háborúból című darabban.

Coco König portréjába szeretett bele a rendező FOTÓ: ÉDER KRISZTIÁN

Coco König portréjába szeretett bele a rendező FOTÓ: ÉDER KRISZTIÁN

- Hogyan került kapcsolatba a film rendezőjével.

- Edelényi János egy Baricz Kati fotóművész által készített portrét látott rólam egy újságcikkben, amely a színpadi munkámról szólt – így indult.

- Tudja, hogy Edelényi miért döntött éppen ön mellett?

- Valójában sok hasonlóság van Dorottya karaktere és köztem, ilyen például a türelmesség, fegyelmezettség, de a makacsságot is említhetném. Azt hiszem, Edelényi János ráérezhetett erre.

- Nagy lelki megpróbáltatást jelentett a nagyjátékfilm forgatása olyan legendás színészekkel, mint amilyennek Brian Cox és Sir Roger Moore számít?

- Az összes kollégám csodálatos partner volt, a forgatás alatt kezdettől egyenrangú színészként kezeltek. Roger Moore-ral nem volt közös jelenetem, de a filmben valóban feltűnik.

- Gyakori jelenség, hogy a csinos fiatal színésznőket a hamvas üdeséggel, a páratlan szépséggel azonosítják, de a színészi erényeik felett szemet hunynak. Ezen aspektusból vannak fenntartásai a "showbiznisz" működésével? Keresték meg már "tisztességtelen ajánlattal"?

- Nem volt ilyen tapasztalatom.

- A Vogue Paris szerkesztői az idei cannes-i filmfesztivál vörös szőnyegének egyik legjobban öltözött sztárjává választották. Nem örült volna jobban, ha a színésznői teljesítményéről írnak?

- Jól esett az elismerésük. Egyébként is, szerintem egy fiatal színésznő esetében nem hátrány a kellemes külső.

- Szerepel a hamarosan mozikba kerülő Assasin’s Creed című szuperprodukcióban, bár erről nem szeretne nyilatkozni. Azt elmondhatja, hogy milyen volt a közös munka a mozifilm olyan világsztár főszereplőivel, mint amilyennek Michael Fassbender, Marion Cotillard és Jeremy Irons számít?

- Inspiráló, ez rá a jó szó. Tényleg nagyszerű olyan művészekkel lenni, akik a tehetségük mellett, hihetetlen alázattal, fegyelmezetten, allűrök nélkül dolgoznak.

- Rendszeresen játszik Berlin és Bécs színházaiban. Emellett komoly hollywoodi karriert kezdett építeni, hiszen csak a Jutalomjátékot már hat országban bemutatták, több helyen díjat is kapott. Összeegyeztethető a színpadi működés a nemzetközi filmes jelenléttel?

- Szeretném hinni, hogy igen. Számomra nagyon inspiráló a színházi munka. Örülök, hogy Amáliát ilyen fiatalon játszhatom Schiller Haramiák című drámájában.

- Hogyan próbálja meglovagolni azt a sikert, amely sok önhöz hasonlóan tehetséges és csinos fiatal osztrák, magyar színésznőnek nem adatott meg?

- Én máshogy látom ezt: szerintem büszkék lehetünk azokra a magyar színésznőkre, akik külhonban képviselik az országot. Gryllus Dorka kiváló alakításokat nyújt német film- és sorozatszerepekben is, Marozsán Erika neve pedig fogalom a szakmában német nyelvterületen is.

- Úgy tudom, megismerkedett és tanult a külhonba szakadt, külföldön dolgozó magyar színésznőktől is. A rövid ideig Berlinben élt Hámori Gabriella színésznő egyike azoknak, akiket megismert.

- Igen, csakhogy Budapesten találkoztam Hámori Gabriellával, akit nagyon szeretek és tisztelek. Teljesen lenyűgözött a Stuart Mária szerepében nyújtott alakítása.

Életveszélyes a Ptk. új módosítása

Életveszélyesnek tartja a jogászszakma több jeles képviselője, köztük az új polgári törvénykönyv (Ptk.) atyja, Vékás Lajos professzor a két éve hatályba lépett Ptk. legfrissebb módosítását, azon belül is a jelzáloghitelekhez kötődő zálogjog önál­ló jelzáloggá alakításának ötletét. 

A Vékás által kifogásolt változtatás lényege, hogy idén október 1-jétől a jelzáloghiteleknél a zálogjog önállóan, azaz a jelzálog-követelés nélkül is forgalomképes lehet, vagyis a hitelt nyújtó bank eladhatja más pénzügyi intézménynek – jellemzően jelzálogbanknak - írta a mno.hu.

Csak technikai jellegű módosításról van szó - nyugtat az MNB a több tízezer jelzáloghitelesnek szóló tájékoztatásában. A bankok hamarosan értesítik ügyfeleiket,akiknek nincs teendőjük a változás csak a jelzáloghitelüket nyújtó hitelintézet és az azt refinanszírozó jelzálogbank közti kapcsolatban fontos. Ha a hitelintézet az ilyen típusú jelzálogjogokat a jelzálogbankra ruházza át, stabilabb, fedezett és főképp olcsóbb források útján tudja jelzáloghiteleit refinanszírozni - szól a magyarázat.

Vékás ezzel szemben nemzetközi példákat is felhozva súlyos gondokat vetít előre: az önálló jelzálog már a jogi formula őshazájának számító Németországban is gondokat okozott, Szlovéniában pedig miután alkalmazni kezdték, majd' a pénzügyi rendszer összeomlását okozta, be is tiltották. És valami hasonló okozta a problémát a 2008-as válság idején is, amikor az önálló zálogjog-követeléseket csomagokban adták-vették egymás között az amerikai bankok. A krach azért következett be, mert az adósok jó része már rég nem volt fizetésképes, és erről a tényről nem tudtak az önálló zálogjogot megvásárló pénzügyi intézmények - emlékeztet szakértőre hivatkozva az mno.hu.