Előfizetés

Napi engedély kellene a 3-as metró üzemeltetésére

Publikálás dátuma
2016.11.04. 06:18
Míg a vita tart, romlik a szerelvények állapota FOTÓ: TÓTH GERGŐ
Egyenként és naponta engedélyeztetné a 3-as metró vonalán működő szerelvények forgalomba állítását a Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV) egyik legnagyobb érdekvédelmi tömörülése, az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) elnöke. 

Nemes Gábor arra reagált, hogy a közlekedési cég a kormány napilapját (Magyar Idők) úgy tájékoztatta: egyáltalán nincs veszély a vonalon, sehol nem kell leállítani az utasszállítást. Az EKSZ elnöke viszont emlékeztetett: a szakszervezet már többször jelezte házon belül és nyilvánosságra is hozta, hogy bizonyos műszaki berendezések és a szerelvények állapota miatt kockázatos a 3-as metró üzemeltetése.

Nemes szerint enyhén szólva is aggályos forgalomba küldeni egyes kocsikat, és szinte biztos, hogy egy műszaki hibából adódó balesetért a legkisebb láncszemeket, vagyis a karbantartókat vonnák felelősségre. Az érdekvédő azt követeli, mostantól minden egyes forgalomba küldött szerelvény műszaki állapotáért egy felelős beosztású vezető álljon jót, s csak az ő aláírásával menjenek ki a 3-as metró szerelvényei. Szerinte ugyanis csak így lehet a felelősöket egyértelműen behatárolni és felelősségre vonni egy esetleges balesetért.

Az üggyel kapcsolatban a Metróért Egyesület azt közölte: szerintük sincs közvetlen életveszély. Abban viszont bárkivel egyetértenek, hogy a 3-as metró műszaki állapota önmagában nem biztosítja a biztonságos közlekedést, csak az ott dolgozók felelősségteljes munkájával tartható fenn a forgalom.

Drágulnak a kötelező biztosítások

Publikálás dátuma
2016.11.04. 06:16
Több az autó, több a baleset is, tehát többet kérnek a biztosításért FOTÓ: THINKSTOCK
Még mindig egymillió autós kezdhet kedvezményvadászatba a biztosítók honlapján az év végi gépjármű felelősségbiztosítás (kgfb) frissen meghirdetett díjainak összehasonlításával. A legtöbben már a neten követik a változásokat és számukra is szembeötlő: 10-12 százalékos átlagos drágulás jellemzik az új tarifákat. Ennek ellenére nem reménytelen, hogy a korábbinál kedvezőbb díjra lelnek.

Kedd éjfélig megjelentek a 2017. január elsejétől esedékes kgfb-díjak, de már korántsem kísérte akkora érdeklődés a bejelentést, mint néhány évvel korábban. A magyarországi kötelező gépjármű- felelősségbiztosítási piac díjhirdetési rendszere 2013-tól vált teljesen szabaddá. E szerint a biztosítók év közben is bármikor – nemcsak, mint előtte, évente egyszer, október végén – módosíthatják kgfb-tarifáikat. Természetesen a már megkötött szerződések díja a következő biztosítási évfordulóig változatlan marad, ám az autósok figyelemmel kísérhetik, hogy biztosítójuknál hogyan alakultak az évközi kgfb-díjak. Ebből következtetni tudnak arra, mire számíthatnak az október végi esetleges díjhirdetéskor.

A Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) nyilvántartása szerint az összes, 4,6 millió jármű szerződéseinek 37,2 százaléka, 1,7 millió gépjármű kgfb-szerződésének évfordulója esik továbbra is január 1-jére. A 4,6 millió járműből 2,9 millió személyautó magántulajdonban van. Közülük 1,1 millió gépkocsi szerződése január 1-jei évfordulós. Számukra hirdetett új árakat szerdáig 11 biztosító. Az új tarifákat - 20-30 oldalas dokumentumokban - a biztosítók a Magyar Nemzeti Bank honlapján, a Mabisz, illetve a cégek saját honlapjukon jelentették meg.

Egy tavalyelőtti jogszabálymódosítás szerint a biztosítók már nem kötelesek díjat hirdetni, ám annak a társaságnak, amely november 1-je éjfélig nem hirdette meg az új díjakat, automatikusan az utoljára meghirdetett tarifái lesznek érvényben 2017. január 1-jétől is. Három biztosító élt ezzel a lehetőséggel (a K&H, a Posta és a Köbe). Az MKB biztosító pedig - követve a CIG biztosítót -, kivonul a a kötelező felelősségbiztosítási piacról, és 25 ezer, év végével évfordulós ügyfelének felmondja a szerződését. Díjakat még közölt az MKB és a CIG is, de, mint egy biztosítási szakember lapunknak megjegyezte: "épeszű autós ilyen árakon nem köt biztosítást". Várhatóan az MKB maradék mintegy 75 ezer autós ügyfele év közben szembesül majd azzal, hogy kényszerűen biztosítót kell váltania.

Biztosítási szakemberek szerint az egymillió érintett autósból - az MKB-seken felül - jó ha százezer él majd a váltás lehetőségével. A "vándorlás" eddig is versenyre késztette a biztosítókat, ám a tarifákat nézve úgy tűnik, ez legfeljebb mérsékeltebb díjnövekedést jelent. A Netrisk.hu online biztosításközvetítő előzetes gyorselemzése szerint átlagosan 10-12 százalékkal emelkedtek az év végi váltók kgfb-díjai egy év alatt.

A kgfb-díjak másfél éve tartó emelkedését szakemberek azzal magyarázzák, hogy nagyon magas volt az úgynevezett kárhányad. Ez különösen az évközi díjak változásán látszott, a Netrisk.hu tapasztalata szerint tavaly a harmadik negyedévben 26 ezer forint volt az átlagos díjösszeg, idén ez már 32 ezer forintnál áll. Az évközi emelésekből év végén is magasabb díjak következnének, de a január 1-jén váltó autósok mégis mérsékeltebb tarifákat tapasztalnak majd. Év végén jellemzően az idősebb korú személygépkocsik vannak többségben, és közöttük nagyobb számban vannak a magasabb bonus-fokozatúak, amelyek jelentősen díjkedvezményt kaphatnak.

A biztosításközvetítő a nála az év végével váltók által kötött új szerződések átlagdíját 20 ezer forint körül várja, szemben a tavalyi mintegy 18 ezer forinttal. A díjemelés tehát itt is tetten érhető, csak a gépkocsiállomány összetétele miatt más szinten.

A biztosítóváltás mellett döntőknek december 1-jéig kell felmondaniuk jelenlegi szerződésüket és év végéig megkötni az újat.

 Óriási különbségek
Aki autója paraméterei és személyes adatai megadásával valamelyik online biztosításközvetítő honlapján kalkulálja a jövő évtől rá vonatkozó díjakat igencsak meglepődhet. Egy konkrét 10-es bonus fokozatú autóra kiszámítva az éves díjat, csaknem hússzoros különbség adódott, 17 ezer forinttól 325 ezerig terjedt a skála. Leszámítva a CIG és az MKB kiugró díjait, a felső határ 50 ezerre módosult, de még ez is azt mutatja érdemes körülnézni a piacon.
Változás a jogosítványoknál
A születési dátumhoz igazítaná a vezetői engedélyek érvényességét a kormány. A módosítás tervezete szerint a vezetői engedély kiállításánál az érvényességet úgy kell meghatározni, hogy a lejárat hónapja és napja az egészségügyi érvényességi időponton belül megegyezzen az okmány birtokosa születési idejének hónapjával és napjával.
Kivétel, ha az orvosi vizsgálaton a meghatározott életkorra, vagy a külön jogszabályban meghatározott betegségekre tekintettel két évet meg nem haladó egészségi alkalmassági időt állapítanak meg a járművezetőnek. A jelenlegi szabályozás ezt csak az ügyfél kérésére alkalmazta.

Folytatódik a Mahir-per

G.E.
Publikálás dátuma
2016.11.04. 06:15
Ha nem tudják elvinni az oszlopokat, mást találnak ki a fő ellenség ellehetetlenítésére FOTÓ: MOLNÁR ÁDÁM
Nem tudni, miért rúgott bele egyet utólag a bíróba a főváros jogi képviselője a Mahir hirdetőoszlopairól szóló szerződés felbontása után indított és első fokon elbukott perben, amikor pár napja egy internetes portálnak felidézte, hogy elfogultságra hivatkozva kétszer is a kizárását kezdeményezte. Annyi biztos, a Fidesz nem nyugszik bele a vereségbe, törvényt változtatna a Simicska-cég eltüntetésére.

Félreérthető volt Magyar György szerint az az információ, miszerint a főváros jogi képviselője az elsőfokú, számukra vesztes ítélet után nyújtott volna be az eljáró bíróval szemben elfogultsági kifogást a Mahir-perben. A Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó Mahir Cityposter Kft.-t képviselő ügyvéd úgy emlékszik, hogy az elsőfokú eljárás alatt tette ezt a főváros ügyvédje, amit a Fővárosi Törvényszék elutasított.

Egyébként sem lenne sportszerű egy vesztes mérkőzés után a bírót felelősségre vonni - mondta kérdésünkre az ismert szakember a Mahir budapesti hirdetőoszlopainak ügyében eljáró bíró kizárására tett fővárosi javaslatról. Az Origót néhány napja Csikós Csaba, a fővárosi önkormányzat jogi képviselője tájékoztatta arról, hogy azért nyújtott be kétszer is kizárási indítványt a bíró ellen, mert szerinte elfogult volt az egész eljárásban. Az egyetlen kérdés, vajon miért tartotta szükségesnek, hogy a per folytatása előtt megossza véleményét a közvéleménnyel?

Emlékezetes, a fővárosi önkormányzat tavaly szeptember 30-án hozott döntést arról, hogy október 31-i hatállyal rendkívüli felmondással szerződést bont a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó Mahir Cityposter Kft.-vel, amely 621 hagyományos hirdetőoszlop, valamint 140 „le- és elfedő rendszerű hirdetőoszlop” felállítását és 25 éven át tartó üzemeltetését vállalta 2006 szeptemberében.

Az Orbán Viktor leghűségesebb barátjából azóta legfőbb ellenfelévé vált nagyvállalkozó cégével szemben azt találták ki, hogy az nem a szerződésben meghatározott helyszíneken és számban helyezte el a hirdetőoszlopokat és nem megfelelően működtette a légszennyezettség mérőket, ezért 60 napot kapott oszlopai eltüntetésére a budapesti közterületekről. Amikor a társaság erre nem volt hajlandó, a főváros január elején jogellenesen kezdte elbontani a cég tulajdonában lévő oszlopokat, amit csak bírósági végzés tudott megakadályozni.

Az ügyben indított perben a Fővárosi Törvényszék gazdasági kollégiuma első fokon a Mahirnak adott igazat: kimondta, hogy a hirdetőoszlopok ügyében nem volt hatályos, sem érvényes a főváros szerződésbontása, a felhozott okok megalapozatlanok voltak. Magyar György, a Mahir Cityposter Kft. ügyvédje teljesen értelmetlennek tartaná, hogy a főváros az első fokú ítélet után még mindig az ebben az eljárásban közreműködő bíró kizárásának kezdeményezését hozza elő, aminek jogi jelentősége már nincs, csak bosszúállási szándék állhat mögötte.

A közismert ügyvéd szerint a veszíteni képtelen hatalom már egyébként is más megoldást keresett Simicska cégének ellehetetlenítésére. A kormány törvényt készít elő, amely alapján valamennyi magyar önkormányzatnak szerződést kell bontania a jelenlegi reklámcégekkel, a tervezett technikai megkötéseknek pedig kizárólag a világ első számú közterületi reklámcége, a Budapesten egyébként már most is 15 éves szerződéssel rendelkező francia JCDecaux felelne meg.

A cég tulajdonosa állítólag egyik legjobb barátja a hatalomba visszaigyekvő volt francia államfőnek, Nicolas Sarkozynek, aki mellett - egy nemzetközi tanácsadó csapat tagjai között - furcsa módon felbukkant Habony Árpád neve is. Így már nem is olyan meglepő, miért lép fel ilyen arrogánsan a Fidesz vezette főváros minden olyan döntéssel szemben, amely megakadályozhatja, vagy késleltetheti a hirdetési piac átjátszását a Habonyhoz köthető vállalkozói körnek.

Magyar György lapunknak kifejtette, az első fokon eljáró bírónak egy jogkérdésben kellett döntenie, vagyis nem indokolt a fővárosnak az a kritikája sem, hogy bizonyítási eljárásra lett volna szükség. A per másodfokon a budapesti önkormányzat fellebbezése után a Fővárosi Ítélőtáblán folytatódik, de ennek időpontjáról az ügyvéd még nem kapott értesítést.