Előfizetés

Elkezdődött a Meininger szállodépítés

Az alapkőletétellel elkezdődött a fiatal utazókra specializálódott Meininger szállodalánc budapesti szállodájának építése.

A IX. kerületben mintegy 5,5 milliárd forintból épül meg a 184 szobás új fővárosi hotel, amely 2018 második negyedévében nyílik. Az Egyesült Királyság, Németország, Belgium, Hollandia és Ausztria után az első budapesti szállodával Magyarország is csatlakozik a társaság nemzetközi hálózatához.

A zöldmezős beruházással megépülő hotelt a Meininger nemzetközi szállodalánc üzemelteti majd húszéves bérleti konstrukció keretében.

Tényleg rendőrt csinálnak a tűzoltóból?

V. J.
Publikálás dátuma
2016.11.28. 06:16
Illusztráció: Tóth Gergő/Népszava
Mind valószínűbb, hogy a rendőrséget és a tűzoltóságot előbb-utóbb valamilyen módon egyesíteni akarják. Erre utal, hogy néhány éve a lánglovagnak jelentkezők a rendőrökkel azonos – így fegyveres - kiképzést is kapnak. Egy új törvény szerint gumibotot, bilincset, gázsprayt is alkalmazhatnak.

Három éve a közszolgálati életpályák összehangolásáról szóló kormányhatározat értelmében a tűzoltótanulók a rendőrökkel azonos úgynevezett moduláris képzést kapnak. Három hónapos egységes kiképzésen vesznek részt, majd két hónapos szakmai alapképzés következik. Az alapkiképzés egységes lesz a rendvédelmi pályákra készülőknek, a fiatalok megtanulják azokat az ismereteket, amelyek nélkül hivatásos rendvédelmi szolgálatot senki nem tud ellátni – mondta akkoriban Bakondi György katasztrófavédelmi főigazgató. Az alapképzés fegyverzettechnikai és lőkiképzési tantárgyat is tartalmaz 16 órában.

Ennek eredményeként a rendvédelmi pályák átjárhatóvá válnak, tűzoltóból akár rendőr, rendőrből akár tűzoltó is válhat. 2013-tól a büntetés-végrehajtás is csatlakozott ehhez a képzési rendszerhez.

Ez már az első pillanatban heves ellenállást váltott ki a tűzoltókból, mondván, ők az életmentésre, nem a karhatalmi munkára tették fel jövőjüket.

A Lánglovagok című tűzoltó szakportál beszámolója szerint újabb karhatalmi jellegű jogszabályváltozás lépett életbe. A katasztrófavédelmi törvény módosítása értelmében a hivatásos állomány tagjai meghatározott esetekben kényszerítő eszközöket is alkalmazhatnak.

A tűzoltók így jogosultak szabálysértés, bűncselekmény elkövetésén tetten ért személyt a cselekmény abbahagyására felszólítani, valamint annak folytatásában megakadályozni. Ezért, valamint az ellenszegülés megtörése érdekében testi kényszert és vegyi eszközt alkalmazhatnak, ha a tetten ért személy felszólítás ellenére a cselekményét folytatja, illetve a felhívásnak nem tesz eleget.

A tetten ért személyt a rendőrség megérkezéséig - de legfeljebb két óra időtartamra - vissza lehet tartani (erre egyébként a polgárőrnek vagy az egyszerű állampolgárnak is joga van). A szökés megakadályozása érdekében a tűzoltók bilincset is alkalmazhatnak. A törvény szerint a veszélyesáru-szállítást ellenőrző tűzoltók önvédelmi célból gumibotot, tonfát is maguknál tarthatnak.

Egyeztetnek a kutyásokkal

Publikálás dátuma
2016.11.28. 06:15
Helló, helló pajti! - Forrás: Ligetvédők Kibeszélő Csoport/Facebook
A Városliget átalakítását kísérő civil egyeztetésen a kutyatartók érdekvédelmi szervezetei lehetőséget kapnak arra, hogy a park tervezésének folyamatába bekapcsolódjanak. Több zöld területet és kevesebb autót ígért Persányi Miklós, a Liget Budapest projekt miniszteri biztosa.

A Liget-projektet felügyelő miniszteri biztos, Persányi Miklós és a városligeti tervpályázat nyertese, a Garten Stúdió holnap kiscsoportos egyeztetésre hívja a kutyatartók civil szervezeteit (EB OVO Közhasznú Egyesület mellett az Országos Állatvédőrség Alapítvány, a ZöldEb Kutyás Érdekvédelmi Egyesület, a Városligeti kutyások, a Szabadon kutyázásért csoport, valamint Csányi Vilmos akadémikus). Az EB OVO Egyesület ezen a fórumon kívánja bemutatni parkhasználati kérdőíves felmérésének eredményét. Az érdekképviseletek december közepéig terjeszthetik elő az ötleteket, mert 2017 januártól elkezdődik a terv véglegesítése.

„A kérdőívben igyekszünk a parkhasználati szokások feltérképezéséhez szükséges összes területet megvizsgálni. Körbejárjuk a kutyás és nem kutyás látogatók lehetséges konfliktusait, a kutya WC és ürülékgyűjtő ládák fontosságát, a park megközelítését, a kutak és itatás kérdését, a fürdetés lehetőségét, a tervezett kutyás park felszereltségét, és egy kutyabarát játszótér létrehozását. Terveink szerint egy kutyasétáltatói etikettet is elkészítünk” – részletezi Csonka Berta, az EB OVO Közhasznú Egyesület elnöke az előttük álló munkát.

A Városliget budapesti viszonylatban is az egyik legfontosabb, kutyával szabadon használható terület, naponta csaknem 900 kutyás használja. A Garten Stúdió jelenlegi tervében két lekerített futtató szerepel, az egyiket a park Ajtósi Dürer sor felőli részére, a másikat a Hungária körút felé eső területre helyeznék el. A kutyások legnagyobb félelme, hogy a megújulással kiszorulnak a parkból, és póráz nélkül csak a futtatókban lehet majd elengedni a kutyákat. A félelem megalapozott, hiszen a hatályos jogszabályok szerint csak az arra kijelölt területen engedhetik szabadon kutyáikat a tulajdonosok, tehát jelenleg is tilosban kutyáznak.

A kérdőív itt érhető el.

Több zöld területet és kevesebb autót ígért Persányi Miklós, a Liget Budapest projekt részét képező kert- és tájépítészeti feladatok miniszteri biztosa egy csütörtöki egyeztetésen. A szakmai hozzászólók a beruházás egyik legfontosabb feladatának a Kós Károly sétány tehermentesítését, a gépjárművek ligetből való kitiltását tartják, és új, alternatív közösségi közlekedési megoldásokat szeretnének alkalmazni - tudósított a Magyar Idők.

A kocsik kitiltásának alapfeltétele, hogy megvalósuljon a Vágány utca kiszélesítése, illetve a Vágány utca–Dózsa György út és a Vágány utca–Hungária körút csomópontok fejlesztése – mondta Almássy Kornél. A Budapest Közút Zrt. vezérigazgatója fontosnak tartja, hogy megkezdődjön a Szegedi út és a Nagy Lajos király útja vasúti vágányok feletti összeköttetése is, és ha lehetséges, a villamos átvezetése az M3-as autópálya felett.

Kiderült: külön buszsávot alakítanak ki a Dózsa György úton, itt járnak majd a trolik is. Az út mentén pedig hat méter széles gyalogos- és kerékpárossáv épül.

A Kacsóh Pongrác úti felüljárónál és a közeli MÁV-területen 1320 férőhelyes P+R parkoló létesül, amit a második ütemben újabb 900-zal fognak bővíteni. Mélygarázsok is épülnek: a Hermina-garázsban 700, a Dózsa György útiban 811, a közlekedési múzeum alatt 351 férőhely létesül.

A tájépítészeti terveket készítő Garten Studió részéről Szloszjár György elmondta: a tömegközlekedés teljes átszervezésével számolnak. A trolihálózat nagy részét kiszervezik a liget köré, az átmenő forgalomból a Dvorák sétányon áthaladó járatok maradnak meg. Itt azonban felsővezeték nélküli, akkumulátoros üzemmódot szeretnének, a mostaninál keskenyebb úton. A ligeten belül elektromos midibuszok futnak majd, és szó van arról is, hogy a közlekedési múzeum kapcsán régi, korhű járművek elektromos replikái vinnék az utasokat csúcsidőben. Új kerékpárutakat és bérbicikli-, Bubi-állomásokat is létesítenek.