repülőgép-szerencsétlenség;lezuhant gép;orosz gép;Tu-154-es;

2016-12-27 10:10:00

Megtalálták a lezuhant orosz gép fekete dobozát

Megtalálták annak a Tu-154 típusú orosz utasszállító repülőgépnek az egyik hangrögzítő berendezését, amelyik vasárnap hajnalban zuhant a Fekete-tengerbe nem sokkal a felszállás után. A védelmi minisztérium gépe Szocsiból Szíriába tartott, fedélzetén a világhírű Alekszandrov együttessel, újságírókkal és katonákkal. A tragédia okát még vizsgálják, több feltételezés is van: valamilyen idegen tárgy kerülhetett valamelyik hajtóműbe, nem megfelelő volt az üzemanyag, de technikai meghibásodás vagy a pilóta hibája is lehet a háttérben, az idegenkezűségre nem találtak bizonyítékot.

Az orosz állami hírügynökség, a TASZSZ egy neve elhallgatását kérő rendvédelmi vezetőre hivatkozva jelentette, hogy megtalálták a Fekete-tengerbe zuhant Tu-154 típusú gép egyik hangrögzítő berendezését - írta az Index az MTI alapján. Azt egyelőre nem tudják, milyen állapotban van a berendezés, amit rövidesen repülővel Moszkvába visznek, ott a védelmi minisztérium szakemberei elemzik majd.

A szerencsétlenség egyik lehetséges fő okának most azt tartják, hogy idegen tárgyak kerülhettek a gép hajtóművébe, de az orosz állami hírügynökség forrása szerint továbbra is vizsgálnak azért más lehetséges okokat is, így azt is, hogy nem volt megfelelő minőségű a gépbe töltött üzemanyag, aminek következtében a hajtómű veszített teljesítményéből és leállt, esetleg pilótahiba vagy műszaki meghibásodás történt a fedélzeten.  A terrorgyanút sem vetették el teljességgel, minden lehetséges feltételezéssel számol a vizsgálat, hiszen egy orosz katonai gépről van szó, amely épp Szíriába tartott. 

Az orosz légierő repülésbiztonsági szolgálata azonnal reagált a műszaki meghibásodás lehetőségének sajtóbeli megjelenésére. Szergej Bajnetov parancsnok bejelentette, hogy a lezuhant Tu-154-es repülőgép megfelelő műszaki állapotban volt a felszállás előtt. A 33 éves légijármű 6689 órát repült. Utoljára 2014-ben javították, a legutóbbi karbantartási munkálatokat 2016 szeptemberében hajtották végre rajta. A parancsnok azt is kiemelte, hogy a gép pilótája Roman Volkov tapasztalt katonai pilóta volt, aki több alkalommal repült ezen az útvonalon.

Az orosz hírügynökség a mentőszolgálatoktól kedd reggel úgy értesült, hogy 3 újabb holttestet és rengeteg emberi maradványt találtak a szerencsétlenség térségében. Hivatalos megerősítés egyelőre erről sincs. Előzőleg 13 holttest megtalálásáról számoltak be. Hétfő reggel 11 holttestet és 86 maradványt szállítottak katonai géppel Moszkvába, a nap folyamán újabb 2 holttestet és újabb maradványokat találtak. Megtalálták Roman Volkovnak, a gép parancsnokának holttestét is, őt az egyenruháján lévő rangjelzésről azonosították.

A hírügynökség azt is közölte, hogy amíg ki nem derül, miért zuhant le a repülőgép, addig a hatóságok az összes TU-145-ös gépet kivonták a forgalomból - írja a portál.

A lezuhant gép roncsait Szoci térségében, a parttól másfél kilométernyire, 50-70 méteres mélységben találtak meg, a repülő ugyanis nem sokkal a felszállás után zuhant a Fekete-tengerbe. A fedélzetén 92 személy tartózkodott, 84 utas és 8 fős legénység. Az utasok között volt az orosz hadsereg világhírű együttesének, az Alekszandrovnak 64 zenésze, kilenc újságíró, a Pervij Kanal (Egyes csatorna) orosz állami televízió, az NTV és a Zvezda televízió három-három munkatársa, valamint 12 katona. Az orosz védelmi minisztérium által közzétett utaslistán szerepel a Doktor Lizaként ismert Jelizaveta Glinka, Fair Help (Méltányos Segítség) nemzetközi segélyszervezet munkatársa is. A hadsereg kórusának a szíriai Latakia tartományban található hejmimi orosz katonai támaszponton kellett volna fellépnie, tervek szerint újévi koncertet adtak volna.

Az eddig nyilvánosságra került adatok szerint a Tu-154-es utasszállító a szocsi városigazgatáshoz tartozó Adler város repülőteréről szállt fel közép-európai idő szerint vasárnap hajnali 3 óra 40 perckor és szinte azonnal el is tűnt a radarképernyőkről. Az orosz hatóságok gyorsan megtalálták a roncsokat, a holttestek felszínre hozatalát azonnal megkezdték.

Vlagyimir Putyin elnök gyásznapot hirdetett Oroszországban. Moszkvában és Szocsiban, de más orosz településeken is, virágokkal, mécsesekkel adóztak az áldozatok emléke előtt.

A Tu-154-ekről megoszlanak a vélemények. Az 1960-as években kifejlesztett orosz modell, a Tupolev-154 biztonságos voltáról megoszlanak a vélemények. Egyes szakértők szerint a gép biztonságos, csak hangos, mások szerint egyáltalán nem tartozik a biztonságosnak nevezhető gépek közé.

A nyilvánosságra került felvételekből az látszik, hogy a géptörzs nagyjából egyben maradt, ami azt jelzi, hogy megpróbálták letenni a gépet. Pető György magyar pilóta a köztévében azonban kiemelte, hogy ez viszont azt a kérdést veti fel, hogy ha egyben maradt a gép, hogyan halhatott meg mindenki, aki a fedélzeten volt.

A Tu-154-es a Boeing 727-re hasonlít, szocialista blokk országaiban a leggyakrabban használt modell volt. Közepes hatótávolságú, három sugárhajtóműves utasszállító repülőgép. Hossza 47,9 méter, magassága 11,4 méter, szélessége pedig 37,55. Befogadó képessége 155-180 fő, utazási sebessége 850 km/óra, 11 ezer méter magasságig emelkedik és 4 ezer km a hatótávolsága. A műszaki követelmények 16–18 000 kg-os hasznos terhelés és 900 km/h-s utazósebesség mellett 2850–4000 km-es hatótávolságot, míg 5800 kg-os terhelésnél és 850 km/h-s utazósebességnél 5800–7000 km-es hatótávolságot határoztak meg.

A modell sorozatgyártását 2013-ban befejezték.